Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L Hardcore
#21
@Tackle

Det er ikke helt rigtigt at det kun er fordi skytten føler mindre rekyl at han skyder bedre med dæmper.

2 ting er medvirkende til bedre præcision.

#1 Piben bliver tungere og det dæmper amplituden (max udsving til hver side)

#2 Piben bliver trukket i mundingen under skudafgangen og "snoren/piben" bliver holdt stram imens kuglen forlader løbet.

På den negative side, kommer der mere lort i piben. Når krudtgassen farer ud af piben, vil den fortsætte en lille smule bagefter kuglen, kva sin vægt og inerti. Det skaber en lille smule vacuum i piben som den udligner umiddelbart derefter. Derved suges lidt af det krudtslam der samler sig i dæmperen tilbage i piben og ligger der til næste skud.

Nu er det jo ikke alle der har focus på møget i piben inden de monterer en dæmper, så det vil nok heller ikke bekymre dem efter de har monteret en dæmper[Wink][B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Nu kender jeg en [Big Grin] der har en Hausken.no dæmper på sin 6.5x55 og den lyder omtrent max. som en salonriffel, og det skulle efter sigende [Big Grin] ikke være "nødvendigt" at bruge høreværn, rekylen er nedsat til det samme som på en salonriffel, det skulle vist også være en fornøjelse at skyde med den. Præsisionen er på 50 m i bænk uden dæmper 4 skud på et frimærke, og med dæmper på, et halvt frimærke, det samme gør sig gældende på 100 m.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Dennis H

Nu kender jeg en [Big Grin] der har en Hausken.no dæmper på sin 6.5x55 og den lyder omtrent max. som en salonriffel, og det skulle efter sigende [Big Grin] ikke være nødvendigt at bruge høreværn, rekylen er nedsat til det samme som på en salonriffel, det skulle også efter sigende være en fornøjelse at skyde med den. Præsisionen er 50 m i bænk uden dæmper 4 skud på et frimærke, og med dæmper på, et halvt frimærke, det samme gær sig gældende på 100 m.



Selv en salonriffel giver hørerskader
Mvh.

Yeti
Svar
#24
Det er der jo så mange ting der gør, det vil dog aldrig være i samme grad som en udæmpet riffel.
Svar
#25
Citat:quote:

Selv en salonriffel giver hørerskader

Ja, men langt fra i samme omfang som en "rigtig" riffel.
Mange går stadig på jagt uden høreværn, så høreskaderne nedsættes betragteligt ved brug af dæmper.
På skydebanen kan man da fortsat bruge høreværn, og glædes over at man knapt kan høre skuddet og rekylen er halveret.
Desuden er generne fra naboskytterne lig nul.
Det allervigtigste er miljøpåvirkningen, som igen er næsten lig nul ved brug af dæmper.
Svar
#26
En ulempe er at man ikke kan skyde mere end 5 skud med en alu dæmper, uden at få
massiv varmeflimmer, det kan dog afhjælpes med et tykt neopren cover 8 mm, men den
bliver stadig VARM.
Svar
#27
Så lad være med at bruge en aludæmper[Wink]
En Ø40x200mm ståldæmper vejer 500g og har rigelig dæmpning til alm. rifler.
Svar
#28
Så er det ikke en teleskop, hvilket ødelægger balancen en hel del efter min mening
350 g og en forlængelse på 8 cm syntes jeg er betydelig bedre, med de ulemper det
så må medføre pga. varme.
Svar
#29
Nej, hvis det skal være teleskop er diameteren 50mm og vægten 580g.
Det er et spørgsmål om hvad man prioriterer højest, balance eller effektivitet.
Man har ikke samme dæmpning i teleskopmodellerne som i fuld længde.
Til banebrug synes jeg ikke at en fuldlænge dæmper er generende, men til jagtbrug vil den måske genere nogle.
Løsningen er en af hver[Wink]
Svar
#30
Det lyder paa mig som om en af de stoerste ulemper er at folk ende med at faa hoereskader fordi de har en daemper og saa undlader hoerevaern. Det vil da vaere en kedelig udvikling.

Naa men back to topic. Er der nogen der ved hvornaar man kan forvente at de saadan i stoerre stil kan leveres i Sverige?
Mvh.

Yeti
Svar
#31
Citat:quote:

Til banebrug synes jeg ikke at en fuldlænge dæmper er generende, men til jagtbrug vil den måske genere nogle.
Løsningen er en af hver


Det er vist ikke en gang nødvendigt at købe to dæmpere, selvom man gerne vil have både en kort og en lang.

Hvis jeg har forstået S&L dæmperens konstruktion korrekt, så kan man starte med at montere grundmodulet. Herved bliver piben ikke forlænget ret meget, men dæmpningen bliver heller ikke så udtalt. Derefter kan man sætte flere moduler udenpå indtil man har en dæmper i fuld længde, der dæmper det maksimalt mulige. Atså det bedste fra begge verdener.

Jeg har fra pålidelig kilde, at man kan lave sig en kliktabel til kikkerten, så man ved hvor meget der skal klikkes for hvert modul man monterer. Så er det bare at beslutte sig, montere og klikke, og så afsted på jagt.

Men jeg ville sørme gerne have anledning til at prøve det på skydebanen før jeg beslutter mig for et køb. Jeg har selv en af de meget tunge ståldæmpere. Såvidt jeg husker op mod 800 gram. Og kan man nøjes med under det halve, vil jeg sevfølgelig gerne det.

@ Yeti: Jeg tror bare du skal kontakte S&L. Såvidt jeg ved laver de dem allerede, så det er da bare at få bestilt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Jeg skal bruge min til anstandsjagt efter gris. (det må vel være det man kalder vakjakt på dansk - lidt skræmmende at jeg nu kender ting på svensk jeg ikke er sikker på hvad hedder på dansk). Jeg regner derfor med at jeg skal have en dæmper der kan skrue godt ned for lyden, dæmpe rekylen og helst også fjerne mundingsflammen, så man kan se lidt mere i og efter skuddet.
Mvh.

Yeti
Svar
#33
Citat:quote:

Men jeg ville sørme gerne have anledning til at prøve det på skydebanen før jeg beslutter mig for et køb. Jeg har selv en af de meget tunge ståldæmpere. Såvidt jeg husker op mod 800 gram. Og kan man nøjes med under det halve, vil jeg sevfølgelig gerne det.

@ Yeti: Jeg tror bare du skal kontakte S&L. Såvidt jeg ved laver de dem allerede, så det er da bare at få bestilt.


De gode ståldæmpere vejer ca. 500g. i dag.
Vægten er jo heller ikke alt. Ydelsen har jo også lidt at sige[Wink]
Læs evt. sidte dæmpertest i Vapentidningen.
Svar
#34
Lasse, jeg tror ikke træerne gror ind i himlen. Som jeg forstår det
er det ikke meningen, at man skal ændre længde på dæmperen ret tit.
Der er tilsyneladende god grund til at have to.
Jeg tillader mig at kopiere fra en lang tråd i Kammeret.no (gad vide om ikke det er Ignorenten, der er forfatteren?):

Lidt Fakta

Moduldemperen er ikke beregnet let demontering for håndkraft. Fuldstændigt på linje med andre moduldempere. Vi har produceret specialnøkler for demontering, de kan købes hos de butikker der sælger demperen.

De rustfrie elementer i hver bafferenhed er monteret fra tryksiden, og herefter er "læsiden" nittet, for at undgå at kernedelen løsner under opbevaring. Denne nitning, foregår ved at en konus trykkes ned i bagringen, dette kan ofte medføre revnedannelse i på "læsiden". disse revner er fuldstændigt uden betydning, da trykket under affyring får kernen til at trykke endnu hårdere på den flanche der findes på tryksiden.

Angående pakningsdesign:
Her har vi af levetidsmæssige årsager, valgt at undgå O-ringe, da de efter vores erfaringer ofte ødelægges af varmen og demontering. Derfor har vi valgt en "metal-metal" konuspakning, på den varme side af gevindet. Denne konuspakning vil næsten forhindre gas og sotudslip, Desuden skal gevindet smørres med en temperaturbestandig keramisk/molykotefedt. Denne træge fedt, både smørre og virker som yderligere pakning, hvorfor tendensen til fastbrænding af samlingerne, er markant reducerede, specielt i forhold til O-ringstætninger, efter gevindet.
Ved O-ringspakninger efter gevindet vil sot og krudtrester have umiddelbar adgang til gevindene, da der under hvert eneste skud vil ske en sammentrykning af den luft der står i gevindene.
Ved O-ringspakning før gevindet, vil O-ringen blive udsat for ekstreme belastninger i form af vældig høj tryk, og vældig høj direkte temperatur. Det er dog muligt at anvende special O-ringe, der har rimelig temperaturbestandighed.

De tests vi har udført med temperaturmålinger på demperen i forbindelse med hurtige 15 skudsserier med kal 338WinMag, viser dog dempertemperaturer på op mod 270grader, og det er der ikke mange O-ringe som anbefales til.

Vi har af praktiske og servicemæssige årsager besluttet at opgradere samtlige leverede dempere til Magnumkapacitet. Dette vil foregå ved at alle der hidtil har fået leveret dempere vil få tilsendt et nyt bakstykke, samt et sæt gratis Nøkler for demontering og genmontering.

Dette vil foregå ved at der i slutningen af kommende uge vil ankomme nye bakstykker til alle de norske forhandlere der har købt herfra. Disse forhandlere vil så fremsende udskiftningsdelen.

Magnumbakstykkerne vil være påført numre fra 002000 og opad

_________________
Dette er skrevet af en branchetilknyttet producent
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

@Takleberry......Burde du ikke passe på nogle statsoverhoveder istedet for at sidde her??[Big Grin][Big Grin]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]



MIG [:0] Er du tosset - det kunne jo være farligt [Big Grin][Wink] Næ er en af de "heldige" som har fået "lov til"[}Smile] at blive hjemme [xx(]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

MIG [:0] Er du tosset - det kunne jo være farligt [Big Grin][Wink] Næ er en af de "heldige" som har fået "lov til"[}Smile] at blive hjemme [xx(]



Det er fordelen ved at hedde Takleberry på internettet når der kommer paranoide amerikanske presidenter til landet [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#37
Jeg har for en del år siden ofte anvendt dæmpere på forskellige våben, men det er desværre for lang tid siden til at jeg kan relatere det til den jeg har privat.

Jeg har til min Remington-7 308 en ”BR T-8 Reflex” dæmper, og den får man bestemt ikke høreskader af. Det vil også være mit bud, at den lyder som en 22 lr. og har rekyl mindre end en .223. Min dæmper vejer 675g - 25 cm lang – ø =50 cm, men forlænger kun riflen med 9 cm. Men det er bestemt noget der kan mærkes når den sidder på riflen, og balancen er, for mig væk. På skydebanen er det lækkert med dæmper, men til jagt kan min være en pine. Grundet den nu meget næsetunge riffel er det bla. næsten umuligt at bære riflen på skulderen med piben opad. Hvis det bliver lovligt, vil min dæmper kun blive brugt til anstandsjagt hvor der ikke er skud til løbende vildt.

Præcisionen bliver for øvrigt noget bedre med min dæmper monteret, det gælder også på de andre våbentyper hvor jeg har brugt dæmper. Jeg tror ikke helt på at det er grundet ”manglende rekylskræk” der har forbedret præcisionen.

Hvis jeg skulle købe dæmper igen som også skulle anvendes til jagt ville jeg gå efter reflex/teleskop type så vægten kommer så langt ind på piben som muligt, og jo lettere dæmper jo bedre. Riflen som dæmperen skal monteres på, må meget gerne være med kort pibe og generelt en let riffel.

En i forvejen næsetung riffel som remington police, sauer extreme med en tung dæmper som min kan jeg slet ikke skyde med stående, nu ved jeg godt at jeg er en lille gut men jeg tror mange bliver overrasket over hvor meget en dæmper påvirker balancen.

Jeg tror S&L har fat i noget af det rigtige ang. en jagtrelateret dæmper.

Bang.

[Image: 20092009060.jpg?t=1260432200]
Svar
#38
Citat:quote:

Jeg tror S&L har fat i noget af det rigtige ang. en jagtrelateret dæmper


Det er der overhovedet ingen tvivl om!

Specielt til den pris jeg har hørt (omkring 1500-1800 i udsalg), ligger de markant under hvad de "gamle" producenter kan......

Har prøvet et par af de forskellige, S&L, Hausken, SAI, Reflex, og den finske, ASE....

I min optik har S&L derfor med det første "skud i bøssen" placeret sig temmeligt godt i flokken af dæmperproducenter.
Specifikt i relation til brugbarhed, flexibilitet, ydelse (test i norsk/svensk blad)og igen PRIS!

Ydermere har dæmperen ikke den karakteristiske pling-plang lyd som ståldæmpere er notorisk kendt for.
Hvordan holdbarheden for aluminium så er på sigt det kan så nok blive interessant at se......

Mig bekendt kommer der flere forskellige muligheder for at kunden skal være i stand til at kunne tilpasse dæmperen til det aktuelle behov.

Sjovt er det ihvertfald at afprøve de respektive dæmpere[Smile]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Bang

Jeg har til min Remington-7 308 en �BR T-8 Reflex� d�mper, og den f�r man bestemt ikke h�reskader af. Det vil ogs� v�re mit bud, at den lyder som en 22 lr.



Der var den saa igen. Kan vi ikke blive enige om at en 22lr giver hoereskader hvis man ikke har hoerevaern paa?
Mvh.

Yeti
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Bang

Jeg har til min Remington-7 308 en �BR T-8 Reflex� d�mper, og den f�r man bestemt ikke h�reskader af. Det vil ogs� v�re mit bud, at den lyder som en 22 lr.



Der var den saa igen. Kan vi ikke blive enige om at en 22lr giver hoereskader hvis man ikke har hoerevaern paa?



Nej, ikke umiddelbart (det kan godt være jeg tager fejl). Jeg er en af den som bruger høreværn på alle former for jagt/skydninger, på nær bukkejagten. Det bliver måske til 2-3 skud med riffel om året uden høreværn og det er sikkert nok til at kunne generere en høreskade, men jeg har umiddelbart svært ved at forstille mig at samme antal skud med en 22 lr. vil kunne bidrage til en høreskade. Smældet er jo mindre end når man får tabt sit rødvinsglads på klinkegulvet til en våd julefrokosten.[:I]
Mvh Bang
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)