Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L Hardcore
#41
Kan man læse denne test fra dæmpertest i ”Vapentidningen” på nettet, eller er det kun for betalende kunder?

Bang.
Svar
#42
Fandt lige denne her på Arbejdsmiljørådet, men jeg vil gerne understrege at jeg ikke har forstand på støj. Min dæmper skulle frembringe ca. 135 dB, hvilket er under anbefalingen på 137dB.
Er der noget jeg har overset?

Bang.

"De væsentligste regler og vejledninger
Støjbekendtgørelsen siger, at man ikke må udsættes for en støjbelastning på over 85 dB(A) eller spidsværdier af impulser over 137 dB©. En støjbelastning på 85 dB(A) svarer til et støjniveau på 85 dB(A) i en 8 timers arbejdsdag (der igen svarer til fx 88 dB i 4 timer, 91 dB i 2 timer, 94 dB i 1 time osv.)"
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Bang

Kan man læse denne test fra dæmpertest i ”Vapentidningen” på nettet, eller er det kun for betalende kunder?

Bang.



Ligesom ved bageren

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#44
Ja jeg skal ikke have dæmper på...
Har nu brugt noget tid på, at få balanceret 2 rifler så de ikke er så næsetunge mere.
Vil bla. nødigt undvære "musikken" fra min 9,3er
Og så ser det voldsomt dumt ud med dæmperen - ja en dæmper, og så en bipod - ja så bliver det ikke meget værre [Wink]

Det svarer vel lidt til at en HD motorcykel skal dæmpes helt ned - så den lyder som en symaskine.
Hører nu også, at de er ved at lave lyd til elbiler...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by Bang

Kan man læse denne test fra dæmpertest i ”Vapentidningen” på nettet, eller er det kun for betalende kunder?

Bang.



Ligesom ved bageren

VH Søren

Big Green for ever



Ja, man bliver ofte diskrimineret bare fordi man ikke er en betalende kunde.[B)]

Bang
Svar
#46
Citat:quote:

Ja jeg skal ikke have dæmper på...


Hvorfor så et indlæg i en teknisk tråd i stedet for off topic??[Big Grin][Big Grin][?][?]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#47
Sådan er det vist i de fleste forretninger[Wink].

Og dem der betaler, synes nok også det er rimeligt at andre ikke kan hente varen gratis.

Jeg har ikke selv læst den nævnte artikel da den pga nuværende lovgivning er uaktuel for mig.

@halalautomat
Vi har jo aldrig været helt enige om hvordan en riffel skal se ud. Jeg mener stadigvæk at resultatet i målet kan kompensere for manglende åndenød, dybblå kulør og graveringer. Så skulle dæmperne blive sluppet fri vil du sikkert se mig med både støtteben, dæmper og høreværn.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#48
Citat:quote:

Det svarer vel lidt til at en HD motorcykel skal dæmpes helt ned - så den lyder som en symaskine.
Hører nu også, at de er ved at lave lyd til elbiler...



Du har helt ret Halvautomat, en HD skal IKKE dæmpes i støjen, dette kunne nemlig udgøre en ret stor trafikmæssig risiko. En HD er en temmelig effektsvag maskine og derfor bedst egnet som en begyndercykel og den appellere da også generelt til folk som har erkendt, at de vil få problemer med at håndtere en alm. motorcykel.
Jeg er i hvert fald glad for at mange HD brugere har kompenseret deres manglende evner med en høj advarselslarm, så vi andre trafikanter kan tage ekstra hensyn.[Wink][B)]

Bang.
Svar
#49
Med risiko for, hvad det nu indebærer!
Af hovedsageligt ovenstående begrundelser fra Bang, har jeg valgt en Blaser R93.
Det har ikke noget med rettrækket og lignende, men hovedsageligt fordi jeg dermed har en kort konstruktion med en relativ lang pibe.
Med monteret dæmper vil min riffel ikke være længere end en almindelig riffel. Skulle ballancepunktet flytte sig væsentligt, så får jeg bare et rekylstop i skæftet.
For fanden hvor jeg glæder mig til, at det bliver tilladt.
Svar
#50
Er det bare mig, eller minder den dæmper, af navn og udseende, ikke om noget man kan finde i en sex shop :-) kæft den er grim....

Kelle
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by Kelle

Er det bare mig, eller minder den dæmper, af navn og udseende, ikke om noget man kan finde i en sex shop :-) kæft den er grim....

Kelle



Jo, og Nordmændene har osse set ligheden [Big Grin]

[Image: lyddemper.jpg?t=1260453683]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#52
Ja den bliver ikke nem at indregistrere......

Den er jo "MILITÆRLIGNENDE", den ligner noget til et gevær 95/96 eller endnu værre til en AR15[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

En dæmper med indbygget stanagmilspectiptoppingpok skinne[:o)][Big Grin]

Virkelig noget civile har brug for[B)][Big Grin][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#53
Citat:quote:

Den er jo "MILITÆRLIGNENDE", den ligner noget til et gevær 95/96 eller endnu værre til en AR15



Hvis de så udformer den som den til venstre er den så gangbar [Wink] men tror så faktisk der skulle arbejdes seriøst i yderligere rustbeskyttelse - den kunne jo blive misbrugt i udsædvanligt våde omgivelser [Wink][:I][Big Grin]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#54
Citat:quote:

Ja jeg skal ikke have dæmper på...
Har nu brugt noget tid på, at få balanceret 2 rifler så de ikke er så næsetunge mere.
Vil bla. nødigt undvære "musikken" fra min 9,3er
Og så ser det voldsomt dumt ud med dæmperen - ja en dæmper, og så en bipod - ja så bliver det ikke meget værre



Jeg har stor respekt for den holdning. Jeg har også et haglgevær stående, som jeg mest købte fordi jeg kan lide udseendet. Den har sidelåse, engelsk skæfte, og er selvfølgelig en S/S. Den kommer der heller aldrig en dæmper på.

Men jeg har også et par rifler som er købt for funktionalitet, ikke for udseendet. Jeg har en dæmper til den ene, og det er en sand fornøjelse at skyde med, når den er monteret.

De er begge lette og korte rifler, og den svære har en frisk rekyl, også selvom jeg kun har prøvet den med let ladning. Den samler ikke skuddene så godt med den rekylsvage ladning, så jeg bliver under alle omstændigheder nødt til at gå op i ydelse, alene for at få samling på skudgrupperne.

Så jeg ønsker mig en dæmper fra S&L til den store.

Angående udseende, så har skønhedsbegrebet det jo med at udvikle sig. Da hammerless geværerne kom frem, syntes de der var vant til hanebøsser, at de nye var frygteligt grimme. De taktiske rifler er også altid blevet skældt ud for at være grimme, men nu er der dem der nærmest tilstræber det udtryk ved en riffel.

Mit næste projekt kunne nemt blive en tube gun fra ham Eliseo her : http://www.competitionshootingstuff.com/index.html. Der kan du snakke om grimhed. Men når den kan lave grupper under 1/4 MOA, så må den være ligeså grim den vil for mit vedkommende [Big Grin] Sjovt nok synes jeg en Sauer 200 STR er noget nær den grimmeste riffel man kan se for sine øjne, hvorimod det der er lavet strengt funktionelt, fuldstændig uden tanke for skønhed, alligevel kan ende med at blive temmelig smukt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#55
Er enig med Leo... træerne vokser ikke ind i himmelen... Det virker lidt "risky" med alle de skruer og alu gevind/samlinger der er på "dildoen"...

Lydteknisk er jeg også i tvivl... fandt den omtalte artikel i Vapentidningen (februar 2009 - Test af 28 forskellige dæmpere - nye som gamle) S&L's modulbaserede teleskobdæmpere (og det må være "dildoen" - vægt 556g, totallængde 210 - forlænger med 144mm)dæmpede en cal. .308win 23,6 dB (til 141,8DB ... så høreværn ER påkrævet) ....

Jeg havde fornyligt fornøjelsen af at høre en anden af de ovenfor omtalte dæmpere (fra danishguntech.dk .. i ø40/200).. og kan se den tilsyneladende også var med i samme test i vapentidningen ("Hagelberg")... hvor den dæmpede 29dB (198mm forlænger med 183mm) (og "lydnørderne" kan sikkert fortælle hvad de 6 dB i forskel betyder for skytten !!) .. deres teleskobdæmper i ø50 dæmpere i øvrigt 29,1dB. Jeg kan dog se at vægten angivet i Vapentidningen ikke er den samme som på dem omtalt på deres hjemmeside... Tror dog vægten på hjemmesiden passer da den ø40/200 jeg så vejede under 500g. (pris i webshop hos HagelbergArms.dk ..1.950 dkr)

... så det er tilsyneladende ikke nødvendigt at vælge de større modeller til alm. jagtriffel.. OG om den er frontmonteret eller teleskob er "ligegyldigt" i min verden (forskellen er kun 3-5 cm ... ) .... og jeg kan se at der også kan hentes meget ved at få et andet gevind - og evt. forkorte piben 3-4 cm når man er ved det ...

..........

Ang. mindre kuglespredning med lyddæmper... den er vist god nok.. har set det både på c7/c8 og alm. jagtriffel.... Men ved ikke hvorfor det sker??

.. Vi venter på lovændringen !!
Svar
#56
@OneHitWonder

Skal vi lige holde tingene lidt adskilt.

Den 50mm Hagelberg dæmper i Vapentidningens test vejer ca. 900 gram

Den S&L dæmper i Vapentidningens test er IKKE "dildoen" AKA "Hard Core"

Den måling på 23,6 Db var førsteskuddet. Jeg har så ikke lige testen ved hånden så jeg ved ikke om det samme gælder for Hagelbergs.

Derfor kan du ikke sammenligne de 2 da "dildoen" ikke er med i testen fra februar 2009.
Der er heller ingen skruer i "Hard Core" dæmperen.

Fidusen med moduldæmperen fra S&L er at hver samling i aluminium kun er belastet med presset fra 1 modul. Der hvor belastningen er størst er hvor dæmperen er skruet på piben og her er det et stålgevind der optager kræfterne.
Jeg har set dæmperen felttestet med en kortpibet (ca.40cm) kaliber .338 og der blev ikke lagt fingre imellem. Så jeg er personligt ikke i tvivl om at samlingen af moduldæmperen er rigeligt stærk.

At S&L osse laver en dæmper på Ø 30mm og 120mm lang med en vægt på under 100 gram er jo lige så urelevant i en sammenligning, da den heller ikke er testet i Vapentidningen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#57
Til orientering:

De Hagelberg dæmpere som blev testet i Vapentidningen er fra den første prototype serie.
De endelige modeller som nu er på markedet er lettere, men samtidig bedre dæmpende.
Der er en ny test på vej med de nye modeller.
Svar
#58
Ok.

Jeg har set en annonce i Vapentidningen nr. 8 2009

Hagelberg dæmper Ø 50mm, 250mm lang, 710 gram, pris 4100,-Skr

Er det den nye model fra Hagelberg?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#59
@ M@X 2.0..
OK..hvis du siger det ikke er den så er det ikke den! I don't know...

Jeg bemærker blot at den umiddelbart passer på beskrivelsen her i tråden... og opbyggningen, i sammenskruede moduler det er da den samme som "dildoen", ikk´... Men beskrivelsen som Leo havde fundet ang. "samlings issues" er da vedrørende den nye ikk?

OG hvis hagelbergdæmperne - også - bare er en prototype.. så kan dB naturligvis ikke sammenlignes med de modelle der er laves nu.... fair nok... og jeg "bukker mig i støvet"

MEN ...

..man har vel lov at antaget at dæmpningen på 23,6 må kunne sammenlignes med en test på det samme våben, den samme dag, den samme ammo, den samme skytte, det samme sted, samme lydmåler/opstilling - i en situation hvor journalisten erklære at han har testet så ens som muligt netop for sammenligningens skyld? Tallene på 29 og 29,1 dB på Hagelbergdæmperen må da i givet fald også være i første skuddet?... og derfor sammenlignelige? ikk?

Jeg kan dog se at der er angivet 2 sæt målinger - og at ydeevnen umiddelbart er et gennemsnit af de 2 skud (og dermed IKKE førsteskuddet !!).... betyder det så i virkeligheden at den er dårligere i førsteskuddet end de fleste andre?
Jeg tror at jeg personligt vil foretrække en dæmper der er mest effettiv i førsteskuddet... og jeg plejer jo også kun at afgive ét skud ... jeg kalder mig jo i øvrigt ikke for "OneHitWounder" uden grund .. :-)

Ved nærmere gennemgang kan jeg se, at S&L's førsteskud i testen - som fair nok ikke nødvendigvis er "dildoen" - er hele 9,9dB ringere end ø40/200 dæmperens førsteskud ... andet skuddet er kun 3,8dB ringere end andetskuddet på den anden..

Jeg ved ikke om S&L har fundet "de vises sten" henover foråret og har forbedret teknologien betydeligt..

Men selv om man er "flink" og antager at S&L har forbedret ydeevnen ... så den er dobbelt så god nu som i februar (dvs. 2-3 db) .. så er den anden ø40/200 dæmper i vapentidningen stadigvæk 3-4 dB bedre i snit - og stadig 5-6 dB bedre i førsteskuddet!! .. og derfor hørbart bedre .....

(og så er det jo i al fairness jo også med forbehold for at Hagelbergdæmperen jo teknisk set også KAN være forbedret henover sommeren - som TRG-S antyder - noget er der da sket siden vægten er reduceret så meget! Don't know? ... )

Jeg har ikke valgt den ene frem for den anden ... jeg konstatere blot; at en uvildig test af lyddæmpere i et andet land med al tydelighed har vist at den enes teknologi er betydelig bedre end den andens teknologi - rent lydteknisk - .. og at jeg helt personligt er bekymret for samlingerne den modulbaserede... ligesom at jeg kan forstå at den jo ikke er beregnet til at skille ad alligevel .. hvorfor jeg ikke kan se hvad fordelen skulle være ved den modulbasedere.... ligesom at jeg ikke kan se hvorfor jeg skulle vælge en af de andre / større dæmpere fra Hagelberg til min .308 hvis den mindste og billigste gør det så godt!

... og slutteligt...

Jeg har jo slet ikke tilladelse til dæmper - men glæder mig til at det bliver lovligt engang?? - så skal vi nok få mange flere modeller at vælge imellem herhjemme!!
Svar
#60
Ok-

Jeg var ikke klar over at Hagelbergs dæmper osse var en prototype, så nu er denne debat om 2 modeller der ikke produceres, 100% uden relevans.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor du tvivler på at samlingerne på "Hard Core" ikke er gode nok...hvori består din tvivl og har du haft en i hænderne?

Kan vi blive enig om at alle de Db dæmpningtal der er kommet frem i de sidste indlæg er fuldstændig irrelevante når dæmperne ikke er i produktion. Lad os i stedet se hvad nye tests kommer frem til og i den sammenhæng er det ligegyldigt hvilket niveau begge producenter lå på inden.

Nu er det sådan rent fysisk at en dæmper, medmindre den kun er konstrueret til 1 skud, ikke er i stand til at dæmpe førsteskuddet mest.
Det skyldes at dæmperen er fyldt med atmosfærisk luft og dermed ilt. Når den varme krudtgas kommer ud i dæmperen, bliver ilten blandet med gassen og ilten "brændes af". Ved næste skud er luften i dæmperen iltløs og kan derfor ikke bidrage til knaldet.
Virkningen fortager sig efter en kort tid idet luften i dæmperen blandes langsomt med den udenfor, så den igen kommer til at indeholde ilt. Næste skud vil derfor igen være højere.

Retfærdigvis, vil jeg slutte med at oplyse min indgang til S&L dæmperen.
Jeg har for et par år siden været beskæftiget på S&L, men det var før lyddæmpere blev en del af deres produktlinie. Jeg har dog overværet nogle af deres test, der foregik i Ulfborg til en skydeweekend, hvor alle var velkomne.

Da jeg ved gennemlæsning af denne tråd godt kunne få det indtryk at både TRG-S og OneHitWonder er tilknyttet dæmperbrancen på den ene eller den anden måde, så vil jeg opfordre jer til at stå frem og fortælle om I har nogen tilknytning til evt. Hagelberg, SAI eller andre dæmperproducenter. (der kan være andre Danske producenter jeg ikke har nævnt).
Personligt har jeg ingen kommerciel interesse i nogen af dem. Blot faglig interesseret i teknikken bag kva min baggrund som metalnørd.

Jeg håber blot på en ændring af loven i nærmeste fremtid, så dæmpere kan bruges på jagt i Danmark.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)