Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bedste pillefyr ?
#21
Det er ikke kun skorstenen der ikke har godt af at der bliver fyret med korn. kedel og brænder bliver også hårdt belastet af det. Jeg ved nogen bruger at blande kalk i kornet, men ved ikke hvor effektivt det er.
Det kan godt være at jeg starter med at efterisolere og så se hvad forbruget kommer ned på, så kan det evt. være at jordvarmeløsningen bliver aktuel

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det er ikke kun skorstenen der ikke har godt af at der bliver fyret med korn. kedel og brænder bliver også hårdt belastet af det.



De samme overvejelser/bekymringer har jeg også haft. Det er afgørende at holde temperaturen så højrt oppe at der ikke dannes kondens, idet det er der syren dannes. D.v.s en retur-temperatur over 50-55 gr(så vidt jeg husker)

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#23
Jeg testede korn på et tidspunkt - det duede ikke og gav en masse slagger. Det er også skadeligt for metaldelene i brændekammeret.
Jeg vil også sige jordvarme. Det at have stokerfyr er en livsstil - man har aldrig fri for det. Det skal passes - og man er jævnligt på jagt efter de bedste priser på træpiller... og som jeg tidligere skrev er blevet for dyre i mine øjne..
Men man får et fantastisk rum der hvor fyret står - tørre tøj, værktøjsrum whatever..

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#24
Hej L

Varmepumpe Brændeovn isolering
Tjek dine vind brædre /vind stop så det ikke Blæse ind under din isolering.

Du kan bare ringe hvis du har spørgsmål.

Mvh Bo
Svar
#25
Hvis man fyrer med korn eller rapsskrå o.l. så er foderkridt et must. Det modvirker både slagger og syre.

Det er rigtigt at liagro/benekov er rigtigt gode til at fyre med korn. Man kan desuden også få en automatisk kridtdoserer til dem så man ikke selv behøver stå at blande det i. Det kræver dog at man fjerner aske oftere end med træpiller.

Så vidt vides fås der endnu ikke kondenserende stokerfyr til privat brug, så det er rigtigt som der bliver skrevet at returen skal forholdsvis højt op. Jeg mener faktisk at den skal op på over 60 grader, men kan ikke helt huske det.

Du kunne også satse på en billig stoker og en omgang solvarme. Der tror jeg du kan få et helt sæt til omkring 45k hos f.eks. vvs-eksperten.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#26
Vi har lige skiftet vort pausefyrings anlæg ud, med en digitalt styret SWEBO 20 pillebrænder. Det kører helt suverænt. Som det ser ud lige ny forventes et forbrug på 6 tons piller. Brænderen er blevet monteret på den eksisterende kombikedel, der er 10 år gammel.
Huset der opvarmes har 120 kvm grundplan plus overetage, ialt 190 kvm. Piller er Ecoflex fundet ved en lille lokal leverandør til 1650,- pr tons[Big Grin]

Jeg har en bekendt der formodentlig kan levere SWEBO brænder og Vølund kedel til ca. 50 kilo uden montering.

Det er muligt du kan nøjes med at installere brænderen på den eksisterende kedel. En god bekendt har monteret på en tusse gammel salamander kedel. Han har ingen opvarmning i kælderen, men det klarer kedlen.

Schönauer

[Image: 11takker-2xx.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#27
Hej
Prøv at tjekke JA-stoker, en Ja-stoker med en Alcon 6 kedel kan du nok få for 35-40k.
Det er muligt at der er lige stort nok men ta en snak Henrik fra Ringe Maskinfabrik der laver JA
Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#28
Jeg synes prisen på brændstoffet svinger meget, for 4 år siden var prisen på raps det 3 kr. pr l og alle skulle have et fyr til det året efter var kornet faldt til 70 kr. og straks sætte man korn fyr op, så kom jordvarmen rigtig ind på market og året efter faldt prisen på flis.

Køb et godt fyr der kan fyrer med lidt af hver så du ikke er pisket til en slags, det skal nok passe at du lige får sat et pille fyr op og straks finder man ud af at der skal afgift på piller.

Jeg vil dog være forsigtigt med jordvarme, det er ret dyrt i anlæg feks 100.000 kr du får et anlæg der er afhænging af elprisen som før har svinget meget, desuden får du et anlæg lidt som et køleskab og hvor lang tid holder det[?], om 10 år kan du sikkert få et nyt der kan meget mere.
Det vil så have koste dig 6-7000 kr. om året incl. service før du har sparet noget, ligger du det til elforbruget er du ikke langt fra olie, som du sikkert kan sætte ind for under 20 tkr. incl en ny tank, hvis altså ikke det stiger[Wink]

Jeg har nu fået fjernvarme.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#29
Jeg har i hvert fald fået noget at tænke på, jeg tror jeg starter med at isolere og så brænde de 800L olie af, som følger med i handlen. Så må tiden vise hvad der sker fremover.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#30
Der er et vigtigt punkt at tage højde for som også tidligere er nævnt. Hvad vil man give for IKKE at skulle fyre en gang eller 2 i ugen og skulle rense fyret en gang i hver eller hver anden måned. Det er ikke meget tid man bruger pr. gang, men i løbet af en fyringssæson bliver det også til tid. Derudover så skal man enten bevare et gammelt oliefyr til hvis man rejser væk om vinteren, eller man skal have en til at fyre for sig.
Så jordvarme er bestemt et relevant alternativ, selvom prisen er noget højere. Tror jordvarme har en glimrende holdbarhed. Princippet er særdeles gennemprøvet. Mange landmænd har haft det i mange år i ventilationen fra staldene og til at køle mælken. Anlæggene er helt de samme. Kender også nogen der har anlæg fra landmænd til at stå, som så har fået 400 m jordslange og det virker perfekt. Der er heller ikke mange flere dele i et jordvarmeanlæg der kan gå i stykker end på en stoker. Worst case ved jordvarme er jo nok selve kompressoren og den er såmænd ikke meget dyrer end hvis motoren til sneglen dør på en stoker. Ulempen er at man er afhængig af elprisen.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#31
En anden ting der taler for jordvarmen er, at anlægget ikke fylder ret meget. Så smider du det gamle fyr ud, og bruger rummet til " Gun room". Her skal våbenskabet boltes fast. ladebænken og et lille ølkøleskab bliver der også plads til. Og selvfølgelig en lille pc med en monsterbåndbredde internetforbindelse, så du kan sidde i din hule og følge med her på VTF [Big Grin]

P.S. Købte lige sidste nummer af " gør det selv". (De der kender mig må grine nu). Det er nærmest et tema-nummer om opvarmning og isolering. Køb det, og få dig lidt overblik. Hvis du ikke kan finde det, så får du bare mit, jeg har besluttet mig.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Hvad mener du ?, må jeg ikke lade ved siden af et stokerfyr ? ;-)

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#33
Nej endelig ikke. Det er absolut No-Go. Krudtet tørrer forskelligt afhængig af hvor længe du har det i arbejde. Det koster på præcisionen . Jordvarmen arbejder som sagt ved lavere temperatur, så det går meget bedre, det må du da kunne indse. HØRER DU OVERHOVEDET IKKE EFTER ? [}Smile]

Oveni kommer faren for klikkere. Et Stokerfyr er så varmt, så du nemt kommer til at svede. Den mindste sveddråbe fra din næse kan ødelægge en gænghætte, og så får du ingenting ud af den patron[xx(]. Good Bye 16 ender kronhjort. Det var godtnok ærgerligt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#34
Citat:quote:

Den mindste sveddråbe


Øhhh vi er enige om at det var LANI du svarede[?][?][:o)][:o)][Big Grin]

Så det udelukker vist den risiko[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Citat:quote:

Øhhh vi er enige om at det var LANI du svarede

Så det udelukker vist den risiko

/GT



ja for det er kun de fede der kan svede....tykke [Big Grin]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#36
Det er helt korrekt, det er dem der arbejder der sveder....

Derfor kommer du ikke ind under den gruppe[Big Grin][Big Grin][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Citat:quote:

Øhhh vi er enige om at det var LANI du svarede

Så det udelukker vist den risiko

/GT



host host.... har ellers hørt at du ikke laver andet end at køre rundt om dig selv på kontorstolen derover i Esbjerg [Big Grin]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#38
efter at have tænkt lidt over sagen med jordvarme, som jo bruger el som energikilde, så kom jeg til at tænke over hvad er fremskridtsperspektivet for elpriser.

Hvis man tror på at fremtidens biler bliver drevet af el, eller delvist af el og samtidigt tror på at opvarmningsformen for huse der ligger uden for fjernvarme netværk også i fremtiden vil være en form for eldrevet varmepumpe, så bliver man virklig afhængig af elpriserne.

Staten får jo enorme indtægter via afgifter på fyringsolie, benzin og diesel. Når disse indtægter gradvist bliver mindre og mindre er staten jo nødt til at få indtægterne ind på den anden måde og hvad er mere naturligt end at skrue på afgifterne på el ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#39
Jeg har de samme overvejelser.

Planlægger at bygge hus her i Fraugde i 2010. Var også varm på tanken om jordvarme, men der ligger fjernvarmerør lige uden for grunden. Så jeg har besluttet at blive tilsluttet fjernvarmenettet istedet for. Her er jeg på samme måde afhængig af en pris- og afgiftspolitik, som jeg kun har meget ringe indflydelse på. Det gælder jo i virkeligheden de allerfleste former for opvarmning.

Men når nu rørene er ført herud, bliver det det mest fornuftige at blive tilsluttet, istedet for at investere i endnu mere udstyr. Endelig kører Fynsværket på halm-og affaldsforbrænding, så det er jo også en slags vedvarende CO2 neutral energi jeg opvarmer med. Dertil får jeg installeret et varme genvindings ventilationssystem. Ikke så meget for at spare på varmen, som for at få et godt tørt indeklima. Huset bliver jo lige så tæt som en plasticpose, og får 37 cm. tykke vægge og 40 cm. isolering på loftet. Og hvem husker lige at lufte ud 3 X 10 minutter hver dag ?

P.S. Der bliver selvfølgelig et kontor som opfylder eksplosivstofbekendtgørelsens krav til krudtoplag og laderum [:p] Dette er dog et kompromis. Ville egentlig have bygget hele huset i Skafor klasse rød, så kunne jeg jo bare hænge geværerne på væggen og have krudt, fænghætter og ammunition i køkkenskufferne.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)