Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det kan da ikke være rigtigt!!
#21
Det du skriver rokker altså ikke ved, at du har afgivet en skriftlig bemyndigelse til politiet... hvis du skriver under på et stykke papir, hvor der står, at du med din underskrift har erklæret dig indforstået med det...

Men ved du hvad... jeg tror jeg blive nødt til at spørge en jurist om det...For sagen er ikke så enkel som du forsøger at få den til at se ud. Har en nær kollega, der er jurist. Skal nok vende tilbage, når jeg lige løber ind i pågældende og får spurgt om det.. :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#22
Helt fint. Vi kan alle have gavn af, at andre kigger på tingene. Glæder mig til at høre hvad juristen mener.

P.S. Nu har jeg lige tjekket ansøgningsskemaet. Heraf fremgår alle betingelserne for opbevaring og for indretning af laderummet. Men det eneste jeg "aftaler" med politiet er, at de må indhente oplysninger om mit strafferegister, og det kan de såvidt jeg er orienteret gøre fra politistationen [Smile]

P.P.S.

Som en hjælp til din juristkollega, klipper jeg lige teksten ind fra det brev jeg sendte til politiet. Der er paragrafhenvisningerne, så han meget nemmere kan finde ud af, hvad det er jeg mener.

" Vedrørende min ansøgning om tilladelse til genopladning af ammunition

Jeg har for over to måneder siden ansøgt om tilladelse til genopladning af ammunition ved Fyns politi.

Jeg har tidligere haft genladningstilladelse i Herning, og dengang fremviste jeg bare kursusbevis og jagttegn, så kom tilladelsen et par dage efter. Jeg kan se, at ihvertfald i Århus og Roskilde foregår det på samme måde i dag.

Men Fyns politi er omhyggelige på våbenområdet, så de meddelte, at jeg ikke kan få en tilladelse før de har godkendt mit laderum. Det lød jo fair nok, så jeg indrettede rummet efter forskrifterne, manglede lige at lime linoleum på ladebordet, og så meldte jeg klar hos politiet da det var i orden. Men så skulle der lige gå 14 dage før de havde tid. Så var de på ferie 14 dage. Så ville de vende tilbage 14 dage efter. Det gjorde de ikke. Nu er de på opgave i København og kan ikke sige noget om hvornår de får tid, og jeg er blevet en lillebitte smule irriteret over sagsforløbet.

Så begyndte jeg at undre mig, for i våbencirkulæret står der ikke noget om, at de skal se stedet for at udstede tilladelsen, der står bare:
§ 10. Tilladelse til genopladning af ammunition kan kun gives til medlemmer af skytte- og jagtforeninger eller personer, der er i besiddelse af gyldigt jagttegn. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren. Det skal fremgå af tilladelsen, at den giver adgang til indkøb af røgsvagt krudt, fænghætter og projektiler samt til fremstilling af projektiler.

Og lad os nu ikke hænge os i, at der står kan gives. Som følge af lighedsgrundsætningen skal politiet meddele tilladelse til alle, der opfylder betingelserne, når nogen af dem der opfylder betingelserne har fået det.

I Grundloven står der til gengæld:
§ 72 Boligen er ukrænkelig.
Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.


I Våbenlovens § 3 stk. 3 er der en sådan særegen undtagelse:
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) Våbensamlinger,
2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,
3) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller til køb af sortkrudt, fænghætter mv.,
4) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.


I våbenbekendtgørelsen er det med hjemmel i ovennævnte bestemt at
§ 24. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) våbensamlinger,
2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og
3) lokaler, hvor de i våben- og eksplosivstoflovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.


Så jeg begynder at overveje, om politiet overhovedet har ret til at lave husundersøgelse før de udsteder en genladningstilladelse. Jeg får da mere og mere lyst til at meddele, at jeg godt bare vil have en afgørelse på det foreliggende grundlag. Altså det jeg allerede har dokumenteret i form af kursusbevis og jagttegn.

Kan Fyns Politi oplyse mig, om politiet har anden lovhjemmel til husundersøgelse end den jeg har nævnt? Jeg husker jo Frederikssund sagen og de overgreb politiet foretog mod almindelige jægere dengang. Her tiltvang politiet sig adgang til at kontrollere almindelige menneskers våbenopbevaring uden retskendelse, og det var en klar overtrædelse af GL § 72. Politiet modtog ingen ros for sagsbehandlingen i den anledning.

Våbenkontoret, mener sig berettiget til at gøre som de gør ud fra følgende generalfuldmagt i Eksplosivstofbekendtgørelsen:
§ 13. Justitsministeriet og politidirektøren kan i tilladelser, som meddeles efter henholdsvis våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 5, og denne bekendtgørelse, fastsætte yderligere vilkår af hensyn til sikkerheden.

Det er indlysende, at en bekendtgørelse ikke kan hjemle ret til husundersøgelser udover hvad den bagvedliggende lov giver politiet mulighed for, altså § 3. stk.3 i Våbenloven. I dette tilfælde kompliceres sagen af, at eksplosivstofbekendtgørelsen kun er hjemlet i § 1, stk. 5, og § 10, stk. 4, i Lov om våben og eksplosivstoffer. Den har ikke hjemmel i § 3 stk. 3, så selv de bestemmelser om husundersøgelse der er i bekendtgørelsen, f.eks. i § 7 stk. 1 nr. 1, er uden retsvirkning.

Det er selvfølgelig en anden sag, hvis politiet har en bestyrket mistanke om, at jeg foretager mig noget ulovligt. Så skal de bare få en retskendelse, og så må de undersøge alt det de vil. Det skulle de også have gjort i hvert enkelt tilfælde i Frederikssund, men det gjorde de ikke.

Så sådan som jeg ser sagen, så skal politiet give mig en genladningstilladelse, og derefter må de, hvis de skønner det nødvendigt, kontrollere mit krudtoplag, og intet andet. Og de får nok til den tid hverken laderum eller fænghætter at se uden en retskendelse.

Sagens afslutning
Jeg foreslår, at politiet uden yderligere forsinkelser meddeler mig den tilladelse til genopladning af ammunition, som jeg retligt har krav på.

Såfremt jeg ikke har modtaget tilladelsen inden 10 dage fra i dag, begærer jeg hermed aktindsigt i sagen jf. Forvaltningsloven. Jeg vil dels gerne have oplyst, hvilken lovhjemmel politiet mener sig i besiddelse af, til at gennemføre husundersøgelse uden retskendelse jf. Grundlovens § 72, dels vil jeg gerne have tilsendt kopi af de sagsakter politiet er i besiddelse af. Dvs. min ansøgning, kopi af jagttegn, kopi af kursusbevis og kopi af tidligere genladningstilladelse. Jeg begærer også aktindsigt jf. Offentlighedsloven i, i hvor mange tilfælde Fyns Politi indtil nu har gennemført husundersøgelser forud for meddelelse af genladningstilladelse. Jeg overvejer at anvende disse akter til at klage over Fyns politis sagsbehandling, først til Rigspolitichefen, og om nødvendigt til Folketingets Ombudsmand. Disse begæringer om aktindsigt bortfalder hvis jeg modtager genladningstilladelse.

Jeg er oprigtigt ked af, at jeg på denne måde skal sætte hårdt mod hårdt overfor Fyns Politi, som jeg ellers samarbejder fortrinligt med professionelt, men jagtsæsonen er i gang, og jeg kan ikke blive ved med at vente på, at våbenkontoret udfører deres arbejde lovligt og indenfor en rimelig tid.

Jeg foreslår derfor, at politiet opfatter min henvendelse positivt. Så behøver De ikke stresse over alle de ansøgere De skal besøge, og alle de ansøgninger De har liggende. De kan bare nøjes med at se krudtoplaget hos de indehavere af genladningstilladelser, som De skønner nødvendigt, og hvor De vurderer, at det er rimeligt at tilsidesætte Grundlovens almindelige bestemmelse om boligens ukrænkelighed.

Med venlig hilsen "

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
For satan Lasse, det er jo helt poetisk:-)
Men for f***** hvor har du ret![Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Flot benarbejde Lasse. Hvornår sendte du det?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#25
Jeg sendte det til Fyns politi den 5. oktober 2009.

Brevet blev ignoreret, så jeg sendte en klage til Rigspolitiet den 19. oktober som jeg havde skrevet jeg ville ( jeg fremsætter aldrig tomme trusler).

Så kom genladningstilladelsen fra Fyns politi den 28. oktober, og en kvittering for modtagelsen af klagen fra Rigspolitiet i november.

Jeg har ikke fået nogen afgørelse på klagen fra Rigspolitiet endnu. De skal jo enten give mig ret, og derefter til at skrive ud til alle indehavere af genladningstilladelser med nye betingelser. Eller også skal de fastholde betingelserne, og forberede sig på at forklare den beslutning for Folketingets Ombudsmand ( det er heller ikke en tom trussel).

Så lige nu håber de nok bare på jeg holder kæft, nu da jeg har fået tilladelsen.

...men så kender de ikke mig [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Jeg er GODT NOK spændt på svaret fra Fyns Politi[:p]

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#27
Altså for at være helt korrekt, så har Fyns Politi svaret, og de er dermed ude af sagen.

De svarede jo ved at sende mig genladningstilladelsen uden husundersøgelse den 28. oktober. De skrev også, at de fastholdt betingelsen om, at de til enhver tid har adgang til udstyr, krudtoplag og lokaler. Dette er jo en standardbetingelse på den blanket de har til tilladelserne, så den har de videregivet til Rigspolitiet til afgørelse der.

Så nu er det Rigspolitiet vi venter på.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
He he,jeg kan forestille mig at den betjent (intet navn nævnt) som modtager dette brev og som skal behandle din ansøgning,ret hurtigt indser at han hellere må se at få udstedt den tilladelse,og ikke bare sylte netop DIN ansøgning[Big Grin] Han kan nok ret tydeligt fornemme at du har sat dig ind i sagerne og ikke lader dig "Pisse på" Jeg ser også frem til svaret fra rigspolitiet. Jeg regner med at du holder os opdateret her vores lille forum[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#29
Lige omkring det der med undersøgelser mv. I DK er det praksis, at politiet kan indhente dommerkendelsen med tilbagevirkende kraft. Det er kotume ved f.eks. visiteringer og undersøgelse af biler, de stopper på vejen etc.. Hvis du i øvrigt nægter politiet adgang til at konttrollere har de jo i samme øjeblik anledning til bestyrket mistanke på at tingene ikke er i orden...

På det jeg i sin tid udfyldte og underskrev ved politiet, da jeg skulle ansøge om genladningstilladelse, stod der, at jeg med min underskrift gav politit tilladelse til at kontrollere etc. etc... så der må åbenbart være forskellige varianter af skemaet omløb...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#30
Sider her med en tilladelse der er ustedet d. 0202 2010 (søgt d. 12/1 2010 Fyn Politi)
punkt 5. Politiet har til enhver tid, uden retskendelse, adgang til at kontrollere udstyr, krudtoplag og arbejslokaler.

Så det der vis ikke lavet om på

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#31
Rigtigt. Blanketten som tilladelsen kommer på er den samme, så den betingelse står også på min tilladelse, selvom den er ulovlig. Men før min lille protestaktion havde du ikke fået tilladelsen uden et (ulovligt) besøg fra politiet for at godkende dit laderum.

Og da en af betjentene med slet skjult stolthed har forklaret mig, at de gav afslag til 80% af ansøgerne, fik jeg på fornemmelsen, at de ikke var særlig interesserede i at vurdere, om genladningen kan foregå forsvarligt. Faktisk fik jeg det indtryk, at de gerne bliver ved med at lede indtil de finder en grund til at give afslag.

Angående dommerkendelse med tilbagevirkende kraft, så gives den på " øjemed". Det vil sige at f.eks. undersøgelsen af en bil for tyvekoster er nødt til at foregå her og nu, ellers forspildes undersøgelsens øjemed.

Du vil aldrig kunne anvende " øjemed" på indretningskrav. Der er god tid til at få en dommerkendelse før du kører fra stationen.

Og så tror jeg ikke, det automatisk giver anledning til mistanke, at man bare holder på sine grundlovssikrede frihedsrettigheder. Frihedsrettighederne er jo for alvor under pres i disse terror tider, så det mindste man kan forlange er da, at indskrænkningerne har et flertal i Folketinget bag sig.

Hvis politiet for alvor har brug for at se og godkende ladelokaler og udstyr, skal de bare få justitsministeren til at foreslå denne ændring af våbenloven, så hjemlen til det medtages i §3 stk. 3.

Problemet for politiet er nok, at der aldrig har været ulykker eller brand i forbindelse med hjemmeladning, så argumenter for denne lovændring findes ikke.

Og jeg synes da vi alle skal medvirke til, at det forbliver på den måde, ved at opføre os ansvarligt og sikkert når vi genlader.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Nu skal det så også med, at min er erhversmæssig og de har været fra KBH og Odense og godkende lokalerne, med henblik på min biks som heldhed. Og jeg kan ikke klag over den behandling jeg har fået, der var en lille tvis fra KBH´s side ang. sikring/ammo (30,000.-)som jeg nægtet at lave og som Odense måtte give mig ret i og manet i jorden omgådne, da det er øverste lokal politi myndihed der har det afgørene ord i sidste ende.
Så jeg syndes Odense er yderst samarbejds villig, og tidsmæssigt helt i trå med hvad man kan forvente.

Det vil GT med sikkehed give mig ret i...??? Smile

Og ja lade den ikke få et enste tilfælle de kan hendvis til hvor det er gået galt, det lige vand på deres agterende

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#33
Hejsa, lige en kommentar til hvor hurtig man får sin genladningstilladelse.

Jeg søgte min i Hjørring en torsdag og fredag ugen efter lå tilladelsen der så med posten. Bare 8 dage tog det. Ikke noget med at huset skulle gennemgåes eller noget. Det gik, som altid i Hjørring, hurtigt og effektivt med flinke folk bag disken.

Det undrer mig så lidt at der på tilladelsen står at der må opbevares 3 kg røgsvagt krudt. Blev reglerne ikke lavet om til at der kun må opbevares 2 kg?! (Ikke at man skal beklage sig over det.)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)