Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V6 teknik viden søges
#21
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jo! når man har en rep. håndbog [Wink]

Jep og i den er tændingsrækkefølgen bestemt ud fra knasterne [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@Max

Det er dit postulat om at det er knasten der bestemmer tændingsrækkefølgen som er omvendt logik. Man kan jo ligeså godt sige at det er tændingsrækkefølgen, der bestemmer knasternes indbyrdes timing [Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Nixen bixen.

Uden knast ingen brug for tænding.

Som jeg viser i mit eksempel højere oppe er det netop knasten der bestemmer tændings rækkefølgen.

Krumtappen i de 2 eksempler er ens, men knasterne på knastakslen er inbyrdes timet forskelligt i de 2 tilfælde.

Lader du tændkablerne sidde på samme position, men bytter knasten, så starter den ikke. Altså er det knasten der bestemmer tændingsrækkefølgen.

Du kan ikke ikke få tændkablerne til at bestemme hvornår knasten skal løfte ventilerne, men ventilerne bestemmer hvornår der er brug for en gnist.

PS: Hvorfor er der nogle politifolk der går med hund ?????

Det er fordi 2 hoveder tænker bedre end 1 [^]

Hva øhh Lani. Vil du købe en hund [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
På en 4 cyl MC er der oftest 2 dobbelte tændspoler hvor hver dobbelt spole forsyner 2 cyl der følges (dvs at de feks er i top på samme tid), til at angive tændingstidspunkt sidder der oftest 2 givere ved krumtappen som giver signal 180 (krumtap)grader forskudt, det vil sige at der tændes på en cylinder hver gang den er i top. Her er der ligesom lidt rod i rækkefølgen der tændes da 1&4 tændes samtidig lige så vel som 2&3. Her er det knastakslerne der bestemmer hvilken rækkefølge der antændes og du vil med samme placering af tændkabler kunne anvende knastaksler til 1-3-4-2 & 1-2-4-3 som tændingsrækkefølge (det er oftest 1-3-4-2).
Samme teknologi for tændingssystem anvendes også på bilmotorer (hvor der ikke er en roterende strømfordeler)

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#24
Hej min lillebror har en magen til, den hænger på liften lige nu.
Hvis der er noget du vil vide så sig til.

Hilsen Steen
Svar
#25
Det er godtnok en pussig rækkefølge de har valgt at tænde de to motorer i - det virker som om man har kastet med ternnger for at finde den. Jeg troede, at man kunne gøre rystelserne mindre ved at vælge en smart rækkefølge. Er der god fornuft i de valgte rækkefølger?
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Er der god fornuft i de valgte rækkefølger?


På en 4 cyl er krumtappen oftest som herunder og der er kun de to valgmuligheder (1-3-4-2 & 1-2-4-3) mht ballancen er der nu nok en grund til at de fleste anvender 1-3-4-2 [Wink]

[Image: Cshaft.gif]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#27
Tændingrækkefølgen 1-3-4-2 bruges på motorer med fordeler.

1-2-4-3 bliver kun brugt på motorer med dobbelt spoler og 2 sæt platiner/tændinggiver.

Ulempen ved den sidste model er at tændrørene slides dobbelt så hurtigt. De tænder jo osse i udstødnings takten sammen med søster tændrøret der tænder i slutningen af kompressionstakten.

Om der er vibrationsmæssige forskelle har jeg ingen anelse om, men på motorcykler er det billigere og mindre pladskrævende at benytte 1-2-4-3 modellen uden fordeler.

Tilbage til V8:

Grunden til Ford's mærkelige tændingsrækkefølge stammer fra deres mærkelige måde at nummerere cylindrene på. Alle andre Amerikanske motorfabriker bruger GM metoden som vist her:

Chevrolet / Chevy Engines:
Rotation: Clockwise
Firing Order: 1-8-4-3-6-5-7-2

[Image: Chevrolet-V8_Firing-Order.jpg]

Mht rolig motorgang, så er der vel ingen der synes at en Cadillac går ujævnt. De bruger disse her:

63 - 66 Cadillac having the same firing order it is 1 8 7 2 6 5 4 3

eller denne:my 1979 CoupeDeville firing order is 1-5-6-3-4-2-7-8.


så der er mange muligheder.

Igen er det knastakslen der bestemmer hvordan tændkablerne skal sættes på [Wink]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[green]men på motorcykler er det billigere og mindre pladskrævende at benytte 1-2-4-3 modellen uden fordeler.


Prisen vil være den samme da det kun er kansterne der er forskellige, de fleste anvender også her 1-3-4-2

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[green]1-2-4-3 bliver kun brugt på motorer med dobbelt spoler og 2 sæt platiner/tændinggiver.

Jeg har ikke set den på nyere motorer, men den findes feks på ældre Engelske motorer http://en.wikipedia.org/wiki/Firing_order

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#30
Yamaha R1 har en rækkefølge på 1-3-2-4 den må have en krumtap der er forskudt 180 grader mellem cyl 2&3 for at den spiller, den er efter min tid som MC mek'er

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#31
Jeg er så glad for at min kun er 2 cylindret[:p]
[Image: Panhead.gif]
Alt andet er overflødigt og indviklet[:I][B)][:o)][Big Grin]
[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty

Redigeret af Kima
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by 416RemMag

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

1-2-4-3 bliver kun brugt på motorer med dobbelt spoler og 2 sæt platiner/tændinggiver.

Jeg har ikke set den på nyere motorer, men den findes feks på ældre Engelske motorer http://en.wikipedia.org/wiki/Firing_order

MVH Bjarne



[green]Rigtig mange Japanske motorcykler 70-80 modeller bruger 1-2-4-3

Selvfølgelig bliver det dyrere med en fordeler og et vinkeldrev extra.

På motorcykler er der jo bare en knast på enden af krumtappen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Selvfølgelig bliver det dyrere med en fordeler og et vinkeldrev extra.

Jo jo, men det er jo ikke nødvendigt til hverken 1-3-4-2 eller 1-2-4-3 og for den sags skyld 1-3-2-4
Du vil enddog kunne anvende samme teknologi på en V8 ved brug af 4 dobbelte spoler
Mht hvad "Japanske motorcykler 70-80 modeller bruger" skal jeg være dig svar skyldig da jeg aldrig har tjekket rækkefølgen i rep håndbøgerne, tændkablerne monteres på samme vis om det er 1-3-4-2 eller 1-2-4-3 (1 dobb spole til 1&4 - 2 dobb spole til 2&3), men på feks R1 er det 1 dobb spole til 1&3 - 2 dobb spole til 2&4

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#34
Det var netop fordi det sikkert er nødvendigt på en motorcykel at undgå fordeler. Der er ikke plads til den.

Når det så oven i købet er billigere, kan jeg godt forstå at japserne bruger det system de gør.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
Helt enig, men jeg forstod blot hvad du skrev som at rækkefølgen 1-2-4-3 ikke fandtes på motorer med fordeler, kun på de med dobbelt spoler (u fordeler)

Citat:quote:

Tændingrækkefølgen 1-3-4-2 bruges på motorer med fordeler.

1-2-4-3 bliver kun brugt på motorer med dobbelt spoler og 2 sæt platiner/tændinggiver.



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#36
Hvaaa, Kima, kører du selv pan...? '52?

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by kluden

Hvaaa, Kima, kører du selv pan...? '52?



Nix[8D], men jeg ku ikke finde en EVO[:I]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)