Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvornår er montagen ordentligt lavet ?
#21
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@ Lars M. L., du har da helt ret i at man ikke kan bedømme montagens præcise "rethed/skævhed" ved at skyde et par 3-skudsgrupper med en enkelt ammo-type. Men skyder riflen+montagen+kikkert 15 cm til højre med flere forskellige ammo-typer, så kan vi vel godt blive enige om at montagen må være skæv[?] Ja, det er vi helt enige om. Som jeg forstod PHE's indlæg havde han indskudt sin riffel med 180 gr. S & B (og ikke andet).

mvh Lars
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#22
Yeps - S&B 180gr.

Det synes dog underligt at riffel med en 100% allignet kikkert har forskellige horisontale middeltræfpunkter afhængig af ammunitionstype. Det burde da kun være højden af træfpunktet som påvirkes - med mindre piben "åler" forskelligt afhængig af typen.
Svar
#23
Tillykke PHE
Du har en fin riffel med koldhamret pibe, og en låsning hvor et sted mellem 1 og 6 lukkeknaster bære, såe det er vel meget fint, med kun 15 cm sideværts justering.

I teorien i den idelle verden bør en riffel ikke variere nævneværdig sideværts ved forskellige ladninger, kun højdevis i henhold til hastighed(flyvetid), og tildels rekyleoptag.

Men i den virkelige verden forekommer der ofte afvigelser i sideretningen afhængigt af ammotype. Kilden hertil kan bla være 1 Skæve piber, 2 piber med ikke symetrisk hulplacering, 3 spændinger i pibestålet, 4 skæv indfæstning i låsestolen, 5 uens bæring af lukkeknaster, 6 assymetrisk låsning, herunder bagvedliggende lukkeknaster.
Der kan sansynligvis findes flere årsager, men alle de ovennævnte han fremkalde pibesvingninger, som bedst kan sammenlignes med et svirp med en pisk,. Forskellen i træfpunktet fremkommer ved at forskelligt ammo har forskellig tid i løbet, og forskellig trykkurve, hvilket medfører at kuglen kan forlade piben i forskellige stadier af "svirpet".

Jeg glemte lige den mest sansynlige forklaring, enten en ubetydelig skævhed i hulplaceingen, eller i montagen, der ikke har sideværts justering, udover slup i skruehullerne.

Mit bedste råd er juster de 15 klik, og glem at det nogensinde har været et problem, da der sansynligvis er yderligere 30-50 klik tilbage.

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)