Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så sker der noget nyt på vildsvin fronten!
#21
@ ran. Når du nu angriber landmænd og svineproducenter fordi du vil have dit private skydetelt i dk. Så er der lidt flere du kan angribe her. De forringer også din natur.
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Ne...ovligt.htm
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsa...dtaget.htm
Mod tosser kæmper selv guderne forgæves.
Svar
#22
rekylling,

Jeg må desværre erkende, at vi ikke bliver enig i landbrugets forvaltning af miljøet og da slet ikke støttet med sure skatte kroner (igen..igen). Og hvad andre gør og ikke gør, er ikke argument for noget som helst. Min farmor sagde: Jens, det er fuldstændigt lige meget, hvad de andre mener, gør, må og tør. Det væsentlige er hvad du gør.[Big Grin]

For øvrigt er jeg ligeglad med hvad landbruget iøvrigt mener om den ting og selvfølgeligt ud fra et dybt egoistisk synspunkt: Jeg vil gerne jage vildsvin i Danmark, fordi det er et interesant, smart og klogt dyr.

Med venlig hilsen, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#23
Skal vi ikke bare blive enige om at de fleste af os har en personlig grund til at ønske, eller ikke ønske, vildsvin tilbage i lille Danmark [Wink]

Nogle vil gerne kunne jage dem, andre vil gerne se dem i vores natur, og atter andre vil ikke have dem her pga. de skader de kan forvolde.

Så længe der er så modstridende grunde til at tale for/imod, er det utopi at tro på enighed i denne sag.

Jeg kan se sagen fra alles sider, men hælder selv til at ønske vildsvin i DK - det er nok fordi jeg er jæger og ikke landmand/svineproducent.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

rekylling,

Jeg må desværre erkende, at vi ikke bliver enig i landbrugets forvaltning af miljøet og da slet ikke støttet med sure skatte kroner (igen..igen). Og hvad andre gør og ikke gør, er ikke argument for noget som helst. Min farmor sagde: Jens, det er fuldstændigt lige meget, hvad de andre mener, gør, må og tør. Det væsentlige er hvad du gør.[Big Grin]

For øvrigt er jeg ligeglad med hvad landbruget iøvrigt mener om den ting og selvfølgeligt ud fra et dybt egoistisk synspunkt: Jeg vil gerne jage vildsvin i Danmark, fordi det er et interesant, smart og klogt dyr.

Med venlig hilsen, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Prøv lige at læse hvad du kommenterer på engang!!!

Hvad gør du for at forvalte miljøet? Jeg påpeger 2 detaljer som er væsentligt forringende for vores alle sammens natur, så stik lige piben ind og kommenter på dem i stedet for statsstøtten som for øvrigt ikke gives til svineproduktion.
De småbiotoper som er dyrenes fristeder vil nu kunne omdannes til motorveje for naturhungrende bymennesker som ikke selv vil gøre en indsats eller bruge penge på naturforbedringer. Netop de godser der bliver ramt af vandrestierne har brugt mange ressurcer på at biotopforbedre deres ejendomme. Måske du heller så deres marker asfalteret?
Der er steder hvor det går tilbage men der er altså også steder hvor det går fremad. Det har nok passeret under dit synsfelt? Eller hur?
Svar
#25
Citat:quote:

, så stik lige piben ind


Så gjort[Big Grin]

Med venlig hilsen, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by littlebear

.............det må her være på sin plads at nævne at det ikke længere er muligt at producere brødhvede i DK. da N kvoterne er så lave at det ikke er muligt at opnå det protein indhold i Kornet som skal til.


Ja og månen er lavet af en grøn ost. Mon ikke det "umulige" i at producere brødhvede skal ses i lyset af af dansk landbrug har gødet så meget at de har opnået et udbytte i konventionel vinterhvede der ligger væsenligt over gennemsnittet i det øvrige EU. Et så højt kerneudbytte som danske landmænd har opnået vil naturligvis betyde et lavere proteinindhold i den enkelte kerne og dermed et lavere glutenindhold - som bekendt er det glutenindholdet som bestemmer bagekvaliteten.
Andre EU-lande som producerer vinterhvede med et kerneudbytte som ligger 30% lavere end det danske, har ikke problemer med kvaliteten.

Jeg syntes at det efterhånden er patetisk, at vi hver gang vi skal diskutere vildsvin i Danmark, skal overdænges med mere eller mindre gennemskuelige postulater fra landbrugets side.
Jeg er relativt ligeglad med høstudbytter og braklægningsregler, jeg kan blot konstatere at i vore nabolande med vildsvin på den frie vildtbane, har man ikke problemer med sygdomme overført fra vildsvin til tamsvin - så kære landmænd, hvad pokker er problemet?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#27
Nemlig ja! ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#28
hmm tyskerne har ikke mindre udbytter end os, de gir den fuld gas med gødningssprederen. Nå lad den ligge.
Grisene har været vendt ret så mange gange. Men hvis vi nu får svinepest i Danmark(enten i en besætning eller i en fri bestand), så betyder det at de 85% af vores kød der eksporteres bliver pålangt strenge eksport restriktioner. Samtlige importerende lande prøver at tilgodese egne producenter(modsat Danmark) Får de mulighed for at forhindre import af dansk svinekød så gør de det.
Et tænkt eksempel: Der er konstateret svinepest på Fyn i dag. Al eksport af levende og slagtet svin stoppes øjeblikkeligt. Der etableres en zone omkring smittestedet. Dyr må ikke transporteres ud af eller igennem zonen. På kort sigt vil det betyde at de grise jeg skal have ud af døren i morgen (300 stk/30kg) bliver afvist til eksport. De 400stk/7kg grise jeg skal sælge på næste torsdag har min aftager ikke plads til, fordi de 400 stk/30kg grise han skal sælge på mandag har slagtesvineproducenten ikke plads til, fordi Danish Crown ikke har hentet hans slagtesvin, da der er eksportstop for slagtet svinekød, derudover er det ikke tilladt at transportere levende svin gennem en lokal smittezone(Fyn). Det vil måske tage 2 uger at finde alternative oplagringsmuligheder for slagtekroppe. Dernæst skal man finde nogen der vil købe kødet.
I modsætning til Tyskland. Udbrud i Tyskland har ikke samme konsekvens da de er nettoimportør af svinekød. Udbrud bliver slået ned, men de har ingen væsentlig eksport som bliver ramt af manglende salg. - Vi skal lige huske på at kødet fejler ikke noget.
Det drejer sig om tekniske handelshindringer.
Helt lokalt hos mig så betyder et salg af 400 stk/7kg ca 100.000 kroner på kk om ugen lige for tiden. Jeg kan netop holde min kk neutral nu. Men et større træk vil hurtigt udmynte sig i større renteomkostninger. Et muligt prisfald på 50% i op til 3 mdr er ikke usandsynligt. Dvs lige nu ville trækket blive 650.000 større. Penge som skal betales tilbage med rente. Hvis vi havde haft normale betingelser de sidste 2 år kunne vi godt ryste problemerne af os igen. Men i ´08 steg foderpriserne med 40% på en måned uden at afregningspriserne steg. gennemsnits svineproducenten tabte omkring 1,7 mill. I ´09 har vi haft finanskrisen at slås med, udover en skæv afregning i forhold til foderprisen. Det betyder for mit vedkommende at den friværdi jeg har sparet op ved ikke at belåne ejendommen, er spist op af en lavere vurdering på jord og produktionsbygninger. Lidt som når en familie er insolvent i deres paracelhus. Eller jeg er slået tilbage til start.
Det skal siges at efter min etablering i 2000 har jeg ikke tilkøbt jord da jeg ikke har kunnet beregne en konsolidering. Investeringer skal fra dag 1 give et større afkast målt på kk. Derfor bliver der ikke investeret.
En hovedpointe i produktion af fødevarer er at man kan deklarerer den, påvise at den er sund. Fodret er iorden, et minimalt medicinforbrug. En ordentlig pasning. Overholdelse af de love og regler som der nu engang findes for produktionsdyr i Danmark. Alle disse ting kan vi gøre i Danmark. Der er ikke andre lande der kan gøre tilsvarende i samme grad eller målestok.
I sydeuropa bliver der brugt medicineret foder regelret. I asien bliver det tilsat i endnu større mængder. Derudover er salmonella en by i Danmark for dem. I nordamerika arbejder de meget med genmodificeret foder, samt hormoner i kvæg. Deres kød er generelt federe end det danske. I Australien kasterer de grisene medicinsk.

For at skære vildsvinet ind til benet, så betyder udbrud af forskellige svinesygdomme en længerevarende eksportkarantæne fordi vi ikke kan dokumentere at sygdommene ikke er i de vilde bestande. Et produktionsapperat kan tømmes, vaskes og desinficeres uden at smitten spredes.

Personligt så ville jeg gerne se en ændring af jagtloven. Kun gældene for gris: Natjagt skal tillades. Optiske lysforstærkende midler skal tillades. Hochsitze/svenske grisetårne(de lukkede) skal tillades. Skydning på foderpladsen skal tillades. Der skal kunne gives påbud om at vildsvin skal skydes ved eventuelle smitteudbrud. Dvs jægere kommanderes af hus.
En fornuftig brug af disse midler ville gøre det muligt at håndtere en bestand af vildsvin i Danmark. Hvis der ikke er problemer i en periode så går tiden. Men opstår der udbrud, så må man gøre en indsats for at rydde op, indtil vi er tilbage til normale tilstande. Det drejer sig om penge...

Der er sikkert andre der kan byde ind med bedre forklaringer, det her var min. Nu er spørgsmålet så. Hvorfor er det så vigtigt at få vildsvin i Danmark?
Svar
#29
Her er vi så til gengæld enige:

"Personligt så ville jeg gerne se en ændring af jagtloven. Kun gældene for gris: Natjagt skal tillades. Optiske lysforstærkende midler skal tillades. Hochsitze/svenske grisetårne(de lukkede) skal tillades. Skydning på foderpladsen skal tillades. Der skal kunne gives påbud om at vildsvin skal skydes ved eventuelle smitteudbrud. Dvs jægere kommanderes af hus.
En fornuftig brug af disse midler ville gøre det muligt at håndtere en bestand af vildsvin i Danmark. Hvis der ikke er problemer i en periode så går tiden. Men opstår der udbrud, så må man gøre en indsats for at rydde op, indtil vi er tilbage til normale tilstande. Det drejer sig om penge..."

For der er ingen tvivl om at et fornuftigt jagttryk med de rigtige jagtmuligheder kan holde en grisebestand i DK på et fornuftigt niveau - givet vi jægere får denne mulighed - dette beskrives i øvrigt også i rapporten, der er vedhæftet i den anden aktuelle tråd herom...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

...........Hvorfor er det så vigtigt at få vildsvin i Danmark?


Fordi det vil berige vores fauna og fordi vi, hvis vi kan, bør rette op på fortidens fejltagelser.......der er ingen grund til at vildsvinet blev udryddet i Danmark.
Og vedrørende svinepest; er der konstateret svinepest i vore nabolande.............ikke såvidt jeg ved.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#31
Smitsomme svinesygdomme har været diskutteret herinde før. En hurtig søgning vil give dig svar. Dit argument falder til jorden.
Hvordan vil vildsvin berige faunaen? Har du nogen bud på hvem der skal betale ødelæggelser? Fortidens fejltagelser. Altså enten skal det være konsekvent og vi skal tilbage til stenalderen eller også så er det ikke natur men kultur, vi har i Danmark. Så længe vi begrænser den naturlige indvandring af dyr er det kultur=nogen bestemmer hvad vi skal have. På et eller andet tidspunkt er der nogen der har truffet en beslutning om samtlige arealer i Danmark. Der er ikke noget rigtig vild natur tilbage.
Ville du kæmpe mod en parallelimportør af AI rifler til Danmark? Alt andet lige vil det måske bringe prisen lidt ned til slutforbrugeren.
Svar
#32
@Id sakset fra svinerapporten.
Vores vært er af den klare opfattelse, at jagt alene ikke kan holde bestanden
nede på et ønsket niveau, hvorfor andre midler må tages i brug. Blandt andet
mener han, at fodring bør ophøre, ligesom det er værd at overveje at lade
svinepesten florere frit, når den optræder i bestanden frem for at indlede
vaccinationskampagner. F.eks. er svinepestepedimier blandt vildsvinene i
Bayern og Baden-Würtenberg blevet bekæmpet vha. medicineret lokkemad
til vildsvinene samt vaccination af tamsvinene. Derk Ehlert formoder dog, at
det ikke vil være politisk acceptabelt, at lade svinepesten frit regulere
vildsvinebestanden, når man nu har erfaringer med disse
medicineringskampagner. Desuden vil det også have negativ økonomisk
betydning for den tyske svinekødseksport, hvis man ikke dæmmer op for
svinepestens udbredelse i tilfælde af udbrud.
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

.............Altså enten skal det være konsekvent og vi skal tilbage til stenalderen eller også så er det ikke natur men kultur, vi har i Danmark.


Hvem har skrevet den bog? Hvorfor skal det være konsekvent? Hvor kommer den tanke fra, at hvis vi vil genindfører vildtarter som har været i Danmark tidligere så skal vi rende rundt i lændeklæde.....det er meget tynd argumentation.

Hvem er denne altvidende guru Derk Ehlert, er det en man skal kende?
Du refererer konsekvent fra rapporter og forlydender som underbygger din forudindtaghed - hvorfor refererer du ikke fra Sverige hvor man er ved at få styr på vildsvinebestanden uanset at den svenske bestand nok er den vildsvinebestand som på verdensplan har haft den mest explosive tilvækst - Sverige har ikke problemer med svinepest, hverken i virkeligheden eller i drømme.

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

.............Ville du kæmpe mod en parallelimportør af AI rifler til Danmark? Alt andet lige vil det måske bringe prisen lidt ned til slutforbrugeren.

Fisk?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#34
Min argumentation er ikke mere tynd end din. Du vil gøre dig til herre over hvilke vildtarter der hører til i Danmark!
Jeg sakser lige lidt mere fra vildsvinerapporten.
13.2.6.4 Samarbejdet mellem jægere og landmænd
Samarbejde mellem alle involverede parter – primært mellem landmænd og
jægere samt mellem jægerne indbyrdes – nævnes også af Göran Bergqvist
som en helt afgørende faktor for at forvalte vildsvinene fornuftigt og uden
de store konflikter.
Samarbejdet er langt fra givet på forhånd, og det kræver gensidig respekt for
hinandens interesser og gennemsigtighed, hvis det skal lykkes. Fra
landmandens side kræver det øget tilsyn med afgrøderne, så jægerne på den
anden side kan skride ind med regulering øjeblikkeligt, når der opstår
markskader. Det kræver også, at landmanden lader jægerne regulere svinene
uden at skulle betale jagtleje. Ligeledes anbefales, at opgørelser af
markskaderne inddrages i samarbejdet mellem landmænd og jægerne, så
problemer og løsningsmuligheder kan diskuteres åbent i forbindelse med, at
omkostningerne ved markskaderne bliver gjort op.

Jeg kan ikke finde nogen gensidig respekt i dine indlæg, derudover så har jeg redegjort for hvorfor dansk svineproduktion ikke ønsker vildsvin i Danmark. Dine argumenter er ikke underbygget af fakta. Som det er nu er vildsvinerapporten det bedste værktøj til at sætte sig ind i de problemstillinger der kan komme også i Danmark. Derfor hjælper det ikke noget at sætte kikkerten for det blinde øje og sige. "Jeg kan ikke se noget svinepest"."Hvem er denne altvidende guru?"
Det bringer ikke debatten videre at starte forfra 2-3 gange om året.

Jeg har på intet tidspunkt læst noget om nogen som helst forståelse for at det kan har enddog stor økonomisk betydning for et erhverv. Der er ikke kommet med nogen forslag til kompensation til berørte grundejere. Det ville være rart at høre om der er puls i den anden ende eller blot kold kynisme.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Du vil gøre dig til herre over hvilke vildtarter der hører til i Danmark!

Øhh, hvad er det du vil da?

Kompensation for skader? Er det virkelig problemet? Kan du forestille dig en situation hvor landbruget ikke ville få kompensation for de skader vildsvinene måtte påføre dem (hvad det så end er for skader)?.............jeg kan ikke.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Jeg har på intet tidspunkt læst noget om nogen som helst forståelse for at det kan har enddog stor økonomisk betydning for et erhverv. Der er ikke kommet med nogen forslag til kompensation til berørte grundejere. Det ville være rart at høre om der er puls i den anden ende eller blot kold kynisme.



Arhh... Rekylling altså... Jeg har godt nok stor respekt for, at du argumenterer din/landmændendes sag, men alligevel... MEn den kolde kynisme ligger vist på begge sider af markskellet!?

Jeg har aldrig hørt landmændene udtrykke nogen form for taknemmlighed eller anger for, at de gennem årtier har fået lov til at udnytte naturen maksimalt til skade for landskabets æstetik, flora, fauna, vandmiljø og drikkevand, m.m. som hvert år har kostet samfundet mia. af kroner til bl.a. ødelagt drikkevand (med etablering af vandrensningsanlæg og nye drikkevandsboringer), vandmiljøplaner, naturgenopretningsprojekter, øgede sundhedsomkostninger og guderne må vide hvad af diverse afledte effekter - og hvad de har kostet... pga. landbrugsproduktionen... for at få de sidste 20% i ekstra udbytte ved brug af sprøjtemidler og gødning og effektiv udnyttelse af kvadratmeterne... (Og golfbaner, svinemikler i industrien og andre, der også griser er lige så slemme - så lad være med at fremføre dem som modargument)

Det er nemt nok at argumentere for sin sag med faglige argumenter med et udsyn, der rækker lige præcis til markskellet... Dine argumenter er uden tvivl rigtige set fra en landmands synspunkt.

Men uanset hvor meget du kæmper for sagen - så findes der en bagside af medaljen - det er muligt du ikke kan/vil se den - men den er synlig for dem, det går ud over - som ikke altid er landmænd...

Jeg må jeg nu engang henføre et helt banalt argument: Der findes BÅDE indtægter, udgifter og omkostninger. Ved intensiv landbrugsproduktion ligger nogle af disse poster bare uden for landmandens regnskab... og er derfor nogle gange lidt svære at få øje på for landmanden... At landmanden er nærsynet betyder bare ikke, at de ikke er der... ;-)

Hvis jeg skal stryge dig lidt med hårene, gælder lidt af det samme den anden vej rundt. Det kan selvfølgelig også være svært for udenforstående altid at sætte sig i landmandens sted og have forståelse for hans situation...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#37
Hej.[Smile]
Jeg mener ikke man nødvendigvis kan sammmenligne danmark ,sverige og tyskland mht til smittefare?? Uden at have de præcise tal er svinetætheden pr kvadratmeter. da væsenlig større i DK. Så smitte trykket kan vel ikke sammmenlignes de 3 lande imellem??[8D]

Meen. lidt sarkastisk sagt, så ser jeg da en større smittefare ved at de danske bønder kører 10 mill smågrise til tyskland hvert år end at der render nogle SPF vildsvin rundt i DK.[Wink][Wink]
Svar
#38
Nu skal vi altså holde tungen lige i munden - at tætheden af danske tamsvin er større end i andre lande, betyder ikke at chancen for at de bliver smittet er større - det er tætheden af vildsvin med svinepest der har betydning for chancen for smitte.
Og så blot til orientering: Vildsvin har ikke automatisk svinepest blot fordi de er vildsvin - vildsvin skal også smittes for at få pest!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#39
Citat:quote:

[black][font=Tahoma]Fordi det vil berige vores fauna og fordi vi, hvis vi kan, bør rette op på fortidens fejltagelser.......]



Prøv at forstille jer sådan en 350 kilos fauna-berigelses-kejler. Forstil jer så, Otterup i hans tidligere kommenteret, 1250 kilos (og meget afholdte) Berlingo på en 15m bred hovedvej i tusmørket. 90-100 km/t med 2-3 unger på bagsædet.
Uden at stille sikkerhedsniveauet i den folkekære Berlingo i tvivlsomt lys, drister jeg mig til antage, at mødet med en så massiv stopklods, vil være mere end den franske børnecontainer kan magte.
Hvis en dansk vildsvine bestand, på xx antal tusinde individer, blev en realitet, vil det jo være uundgåeligt at sammenstød med (i denne sammenhæng) bløde trafikanter. Og det vil med tiden, være lige så uundgåeligt at nogle af ulykkerne ender endda meget trist.

Min påstand er, at vildsvine-tilhængerne, er fuldstændig urokkelige i deres "tro". Hvis jeg har ret heri, vil mit ovenstående eksempel blive forkastet, som det rene vanvid uden hold i virkeligheden. Og jeg vil blive bedt, om at finde nogle tilfælde fra Tyskland, Sverige, Polen, hvor vildsvin direkte eller indirekte har kostet menneskeliv..... og det vil ikke tage lang tid.

Det føles næsten, som det er et kald for vildsvine-tilhængerne, at konverter ikke-tilhængere. Men især er det dem pligtpåliggende at få jægerne over i tilhængerlejren. Dette skyldes selvfølgeligt, at de udmærket ved, at hvis ikke jægerstanden er overvejende på deres side, får vildsvin aldrig fodfæste i dk.

Kender til flere steder, hvor man "ikke vedligeholder" sine hegn, fordi man ønsker at få en vild bestand etableret. Heldigvis er naboerne effektive og velskydende nok, til at få redigeret lidt i den plan.
Men igen så forstår jeg sagtens hvorfor storby-weekend-krigere ikke har indlevelse til at sætte sig ind i de konsekvenser deres højtønskede vildsvin har. Fordi "hey når jeg lukke døren til mine 42 kvm på 4. sal, så ser jeg ikke problemet. Og det gør alle de andre i min opgang sjovt nok heller ikke. Ergo der er ingen PROBLEMER- kun tosser der ikke vil sætte sig ind i MIT behov for at have vildsvin rendende - godt nok 200 km væk men stadigvæk"

I USA siger man "if they can pay, they can stay". Det udsagn er jeg for så vidt enig i. Bare ikke på bekostning af alt andet.

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#40
Det er korrekt Id. Det er udbruddets størrelse og omfang der får betydning når vi snakker svinetæthed.
SPF har intet med vildsvin at gøre. En gris bliver en Specifikt Patogen Frit gris ved at blive født via kejsersnit. Der sker nemlig smitte via en normal faring. Det er 5 sygdomme som man holder grisene frie fra. Den næste generation har ikke de 5 sygdomme og kan derfor ikke smitte deres afkom under faringen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)