Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tape for mundingen
#21
Er der nogle af disse løsninger hvor der er nogen der har prøveskudt med "løbsbeskytter" og har erfaringer med om det flytter træfpunktet????

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#22
Gaffatape - der kunne ikke konstateres nogen form for ændring på 100 m.´s afstand, hverken med blødnæset eller HPBT, for 308 Win.´s vedkommende.

Jeg vil klart vælge elektrikkertape, af en god kvalitet - den er nemlig mindre temperatur følsom.

De fleste har vel plads i lommen, til sådan en lille rulle.

Hader selv, at trække en "grøn" og fugtig patron ud af kammeret, og med vand eller andet i løbet, må man nok forvente, omend en lille træfpunktsændring - så hvad er der, at betænke sig på [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#23
Jeg kan ikke få øje på sikkerhedrisikoen, men det øger da sikkerheden for ikke at ødelægge løbet ganske betydeligt. Modsat hvad mange tror, bliver al skidt ikke blæst ud men (som M@X's også skriver) trykket ind i løbsstålet, så des mere man kan holde skidt ude af løbet, des bedre.
Personligt bruger jeg en dertil beregnet gummimuffe.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#24
Jeg har selvfølgelig prøveskudt mange gange med både enkelt og dobbelt lag tape. Ingen forskel i træfpunktet [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Da jeg var soldat i 83 i den livlige kongegarde, proppede vi de gule ørepropper ned i løbet for at undgå vand i løbet på vores garand, men der var ofte ballade når det blev opdaget, det så jo ikke godt ud.. Men det er da også billigt og nemt, men hvordan det påvirker et skud kan jeg ikke fortælle.

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#26
Jeg synes de gule ørepropper lyder som en virkelig god ide. De former sig efter mundingsprofilen, og mig bekendt suger de ikke fugtighed som en filtprop ?

Endelig har man altid en enkelt til at ligge og rode i lommen, og hvad kan man ellers bruge den til ?

Da jeg købte min riffel medfulgte en meget fancy mundingsbeskytter af noget gummimateriale som går langt ned over løbet. Den glemte vi da alt om da vi skulle indskyde, så den holdt kun til et skud, og det er en der hedder leo der gjorde det !

Siden har jeg fundet ud af, at de plastikhætter man kan finde i byggemarkedet til at sætte på metalstoleben for at beskytte gulvet, de passer lige på mundingen af riflen. Det ser godtnok rædsomt ud, men jeg har jo altid sat funktion over udseende.

Og så er problemet, at jeg er en klovn til at huske at tage dem med, så først når jeg er derude og regnen begynder, kommer jeg i tanker om det. Så næste gang det sker, finder jeg da bare en gul prop frem [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#27
[quote]Originally posted by LasseScout

....... og det er en der hedder leo der gjorde det !

Jeg har sendt en øreprop med posten i dag - og undskyld!
Svar
#28
Tak skal du have.

Det var alligevel pænt af dig at komme helt til Grønland for at hjælpe med at skyde ind, så jeg ville egentlig ikke have bebrejdet dig det [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#29
Hejsa
Jeg har piben nedad på min .243 så der er altid tape over; et stykke over under og et rundt om til at lukke løse ender.
Elektriker tape duer

Britterne bruger kondomer til deres SA-80 (str. small uden smørelseSmile)
Svar
#30
Ørepropper dur ikke!
De er porøse, så de stopper ikke vandet. Mit bud er, at de gør risikoen for rust større.
Svar
#31
Den med filtpropperne ville jeg ikke anbefale! en af mine bekendte lod en enkelt sidde i løbet af sin .22 og ja jeg ved godt der ikke er så meget skrald på men efter det lille stunt kunne han da smide den pibe væk, hvis man siger det lidt pænt...
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Lemmermann

Den med filtpropperne ville jeg ikke anbefale! en af mine bekendte lod en enkelt sidde i løbet af sin .22 og ja jeg ved godt der ikke er så meget skrald på men efter det lille stunt kunne han da smide den pibe væk, hvis man siger det lidt pænt...



Den må du lige forklare lidt nærmere. Hvor sad filtproppen præcis? ved mundingen eller foran kammeret?

Hvilken 22 var der tale om?

Blev piben ødelagt eller bare mindre præcis?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Den med at ørepropperne ikke duer fordi de er porøse kan jeg ikke tilslutte mig. Vi brugte dem rigtigt meget, og havde aldrig hverken vand eller skidt i løbene. Men selvfølgelig skifter man proppen jævnligt. Om skudbilledet ændrer sig kan jeg ikke sige, jeg fjernede den altid inden jeg skød.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#34
Vilsgaard - det er da meget simpelt: Læg propperne i vand og se om de optager noget af det. Mine gør!
Det er da også meget logisk - du kan presse dem sammen, hvilket vil sige, at du presser luften ud, og den kan erstattes af vand!
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Vilsgaard - det er da meget simpelt: Læg propperne i vand og se om de optager noget af det. Mine gør!
Det er da også meget logisk - du kan presse dem sammen, hvilket vil sige, at du presser luften ud, og den kan erstattes af vand!



Det er hermed afprøvet, mine optager ikke vand hvis jeg bare holder dem under vandhanen, eller ligger dem i vand. Men det er klart, at hvis man holder dem under vand og samtidig pumper med dem, hvis du forstår hvad jeg mener, så tror jeg godt at man kan få dem til at optage en smule.

Men jeg tror faktisk vi er ude i ekstremer her. Nu er jeg hverken fysiker eller matematiker. Men jeg kan da regne ud, at vandsøjletrykket (eller hvad det nu hedder) er så forsvindende lavt lige netop på pibens munding. Hvor mange af dråberne selv i et silende regnvejr vil ramme lige nøjagtig der!? Jeg er ikke i tvivl om at det vil virke, jeg har jo prøvet det utallige gange.

Men når alt kommer til at, er valget jo ens eget.. Så man må jo have tape, kondomer, ørepropper eller hvad man nu har lyst til med på jagten i det våde vejr.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#36
Til den med filtproppen... den sad i den sidste fjerdedel af piben den var blevet "tabt" på tilbagevejen under rensning uden at det var blevet opdaget.
der ud over var det en Anschütz 1903 og ja jeg ville nærmest kalde den for ødelagt da der var kommet en fordybning indvendig i piben
Svar
#37
At man kan "tabe" en flitprop i løbet, lyder i mine ører fuldstændigt tåbeligt.. Man kigger sku da altid i løbet efter rensning...
Og hvis endelig man skulle have fundet en blind plet i øjet så man den dag ikke fik øje på den, vil alle ordentlige skytter da kigge om der er hul igennem inden man hælder skarpe bønner i...

Just my 50 cents...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#38
Tja det siger min sunde fornuft mig da også men vi kan jo åbentbart ikke alle være perfekte... personen har i hvertfald lært noget af sagen [Big Grin]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Lemmermann

Til den med filtproppen... den sad i den sidste fjerdedel af piben den var blevet "tabt" på tilbagevejen under rensning uden at det var blevet opdaget.
der ud over var det en Anschütz 1903 og ja jeg ville nærmest kalde den for ødelagt da der var kommet en fordybning indvendig i piben



OK. Det lyder nogenlunde plausibelt når det er en salonriffel med begrænset krudtgas mængde. Havde den siddet helt ude i mundingen var der ikke sket noget.
Hvordan skød piben efterfølgende?

Ved en normal jagtriffel vil en filtprop der sidder så langt fremme i løbet blive blæst ud af den krudtgas der slipper forbi kuglen inden den når frem til proppen.
Ved forsøg med blokeret pibe, hvor der blev skruet en M8 bolt ind i mundingen, blev hele enden af piben skudt af da kuglen ramte bolten. Dette resulterede ikke i forhøjet tryk eller at bundstykket gik stramt.
Derfor vil en øreprop eller en filtprop placeret i mundingen ikke på nogen måde beskadige piben, da gassen blæser den ud.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
Mine højt ærede Damer og Herrer, se lige her hvad jeg har fundet, og så til små 10 $ for 3 stk.

http://bore-tex.com/

Sig lige til hvis I vil bestille, måske vi kan spare lidt porto hvis vi laver et større køb sammen?

Så lige en kommentar til den med en "tabt" filtprop i løbet. Som FarT4 siger, så kigger man vel altid i løbet efter rensning. Men jeg har da fået banket ind i hovedet et utal af gange, at man kigger gennem løbet før man lader. Kigger man f.eks. ikke gennem løbet inden man lader til riffelprøven, så er man dumpet!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)