Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stor/ lille kaliber
#21
Jeg ville med garanti spørge lidt ind til hvad personen er vant til.
Jeg vil gerne give en form for anbefaling jeg selv kan stå inde for, derfor anbefaler jeg aldrig de store magnumer, weatherby m.fl, da det er en ussel brøkdel der reelt magter det.

Nu kender jeg en lille smule til Jens Peter og ved at han har nedlagt hundredevis af stykker vildt af blandet størrelse med sin gamle 6,5er, derfor vil jag aldrig anbefale ham at købe en ny riffel fordi han nu igen skal til afrika.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
@ Jeg ville med garanti spørge lidt ind til hvad personen er vant til.

og det er vel også hvad der vil være mest normalt, den riffel man har gennembanket med skud er nu engang den man skyder bedst med, og derfor må det være anbefalingen.
Svar
#23
Kære allesammen

Først vil jeg sige GT tak for tilliden, og jeg medbringer så min gamle trofaste riffel igen på min 13. tur til Afrika.(nu til sommer)

I debatten er der én der siger at man ikke bruger sweisshunde i Afrika, jeg har den modsatte oplevelse, men måske er det fordi at jeg langt de fleste gange har, booket hos danske operatøter i sydafrika.(de har sweishunde).

ang. gennemskud, så er gennemskud i mine øjne ikke det primære, der er ofte gennemskud med min 6,5er, men ikke altid, (heller ikke selv med en 375 H&H magnum) på større vildtarter.
Husk, på at når kuglen bliver i dyrekroppen, så har kuglen afgivet ALT sin energi i dyrekroppen, og ofte medfører dette Chokdrab på stedet, (selv med en forholdsvis lille kalier)

Så, er der én der spørger til "blodunderløbning" af skudt vildt, dette forekommer ofte ved forkert placerede kugler og for store kalibre.
(jeg har været skytte på et stort engelsk gods i 11 år, og brugt i 100 vis at timer i slagtehuset) så jeg har set en hel del.

Så, jeg går ind for lille og mellenklasse kalibre til alm. arter og IKKE disse mægtige magnum kalibre til vildt i kronvildt størrelse og nedad.

I min tid som skytte i England, har jeg ofte beundret kvindelige riffeljægere, de er ikke sådan nogle "svin" som mandlige riffeljægere ofte kan være med en riffel, dette er selvfølgelig skrevet med det forbehold,at der selvfølgelig også findes mange fine mandlige riffeljægere, men damerne er mere påpasselige med deres placering af skuddet, og tager ikke så mange chancer som mændene.

Skuddets placering er det vigtigste, IKKE kaliberen.
MVH J.P.
P.S. Måske vil M@X i en PM, lære mig at indsætte billeder her på siden, så kan i få nogle billeder af springbukkejagten til sommer.
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#24
@ Hej Jens Peter

Jeg vil ikke gå i rette med dig - der er selvfølgelig en del sandheder i det du siger [Wink]

Nu kan du jo ikke sammenligne Holger og Benny, med de fleste "indfødte" PH´er

De har jo en noget anden opdragelse med i baggagen - Jeg har meget stor respekt, for de 2 herres gøren og laden.

Nu er jeg jo en ren novise, i forhold til dig, da jeg kun har været i afrika 10 gange - til gengæld har jeg været mange forskellige steder, med mange forskellige PH´er [Big Grin] - jeg har aldrig set skyggen af en sweiss hund.

Jeg har til gengæld set trackere følge spor, der er "usynlige" for almindelige mennesker. For en ordens skyld, vil jeg bare lige nævne, at jeg heldigvis ikke selv, har anskudt et dyr - det har jeg til alt held været forskånet for.

Der er nu meget forskel på, hvilken skade der sker, ved brug af en grov kaliber - og det behøver absolut ikke være en magnum, for at lave rav i den.

En god kuglekonstruktion, med en moderat hastighed, vil lave et fint stykke arbejde, uanset kaliber.

Det er oftest hastigheden der er synderen, og kombineret med et "uheldigt" kuglevalg - så har vi balladen.

Jeg skal ikke være dommer over rigtigt og forkert - alle har deres egne begrundelser for kuglevalg og kaliber - det har jeg det helt fint med.

Jeg har da ikke noget imod, at høre andres meninger og holdninger, det er kun et problem, hvis de pågældende tror, at der kun findes "1" rigtig løsning, der skal være gældende for alle [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#25
Citat:quote:

Skuddets placering er det vigtigste, IKKE kaliberen.


Yes...yes, hvor er det bare godt, se venligst neden for! [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin] God weekend, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
hva kigger vi efter? [8D][8D]

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#27
Hej Igen

Ex Cop
Du er aldeles ingen novice i Afrika da du har været der 10 gange, her er du noget beskeden.
Jeg kan kun være enig med dig i dit sidste indlæg, angående kugle og kaliber.

ang. MAGNUM
Prøv at læse Steen Andersens første indlæg fra den afrikanse busk, hvor de ser Zebraer og Warthogs fra bilen 158 meter ude, Zebraerne stikker af og Vortesvinene græsser videre, de pürcher sig ind på 98 meter (p.g.a) at kameraet skal ind på en vis afstand for at få et ordentligt billede. Da kuglen går står sigtet på skulderbladet, Steen ser kun at de 2 svin løber deruaf (p.g.a.) rekylen, (lad os antage at han benytter sin Blazer .338 magnum)de snakker lidt om skuddet og finder sweiss, og følger dette ud på 300 meter, liger der et "perfekt forenet Vortesvin" dette må være en journalistisk beskrivelse, jeg ville nok have skrevet "et stendødt Vortesvin"
Efterfølgende skriver han IKKE noget om, hvor kuglen sad.
Men, jeg respekterer hans stil med at han (tror jeg nok) skriver som tingene er, og ikke pynter på det.
Hvis, jeg havde haft kamera på ville jeg nok have gjort mig noget mere udmage, med kuglens placering.
I øvrigt snakkede de om et Vortesvin på 100 kg + , men på billedet er der en 2-3 årig orne, på ca. 60 kg, men dette kan jo være et arkivfoto.
Og til sidst til Ex Cop.
Af de ca. 150 dyr jeg har nedlagt i Afrika, har jeg anskudt 3 dyr, (forkert placerede kugler)(1 Oryx, 1 Blue Wilderbeest, 1 Warthog)alle 3 dyr er allesammen sporet og leveret senere.
Vi laver allesammen fejl engang imellem, og dette er IKKE riflens/kaliberens skyld, det er jordforbindelsen.
MVH J.P.
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#28
Fair nok - jeg har før hørt jægere sige - hvis du ikke har lavet en anskydning, har du bare ikke gået nok på jagt endnu [Wink]

Vi har nok alle en tendens til, stille og roligt at flytte på grænsen, til vi godt ved, at vi har overskredet den [B)]

Hver gang vi tager riflen på skulderen, ved vi godt, at der er en risiko, for at noget kan gå galt - sådan er det bare [Smile]

Det bedste vi kan gøre, er at lære af det, og gøre det bedre - næste gang [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#29
Tikka4ever, det er mit postulat, som er på samtlige mine indlæg. Det passer utroligt på denne tråd.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#30
[Image: smiley9.gif][Image: smiley9.gif][Image: smiley9.gif][Image: smiley9.gif][Image: smiley9.gif]

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#31
Steen Andersen er jo nok ikke den eneste der har gjort sig overvejelser om fornuftigt kalibervalg.

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...rowstart=0
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

Steen Andersen er jo nok ikke den eneste der har gjort sig overvejelser om fornuftigt kalibervalg.

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...rowstart=0



kaliber har ingen betydning - falder dyret ikke, har du ikke ramt hvor du skulle.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#33
Citat:quote:

kaliber har ingen betydning - falder dyret ikke, har du ikke ramt hvor du skulle.

Mvh.

mp



Jamen så prøv lige en .222Rem på en Kaffer-bøffel!
Svar
#34
Citat:quote:

kaliber har ingen betydning - falder dyret ikke, har du ikke ramt hvor du skulle.


Det er vist en meget forenklet model.

Jeg vil da tro, at sandheden ligger midt i mellem.

Nemlig, at kalibervalg ikke har helt så stor betydning som nogen vil mene.

Meen, lidt betydning ar den vel.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Det er oftest hastigheden der er synderen, og kombineret med et "uheldigt" kuglevalg - så har vi balladen.

Det er også hvad jeg har erfaret og kan kun give dig ret, har feks prøvet 180 grain Interbond i 300wm på råvildt, det ser ikke godt ud, men med 180 grain Barnes TSX er det meget fint stykke arbejde.
Så jo med Interbond i 300wm på råvildt, bliver det som at skyde gråspurve med kanoner, og det ganske simpelt pga forkert kuglevalg til kaliberet

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

Citat:quote:

kaliber har ingen betydning - falder dyret ikke, har du ikke ramt hvor du skulle.

Mvh.

mp



Jamen så prøv lige en .222Rem på en Kaffer-bøffel!



[Wink] - hvis du læser mine tidligere indlæg vil du se ironien skinne igennem.

Som jeg læser det, fortæller Steen Andersen at han har været glad for sin .375H&H. Han fortæller derudover sin mening om .338 efter at have nedlagt et par stykkr vildt med den.

Jeg læser på intet tidspunkt, at han mener, at folk der bruger andet er idioter.

Jeg mener endog at have læst, at en kendt hjemmsideejer har udtrygt, at .338 var hans fortrukne rejseriffel. Er denne mand da helt ude i hampen[?]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#37
Citat:quote:

[Wink] - hvis du læser mine tidligere indlæg vil du se ironien skinne igennem.

Mvh.

mp



Ups, ja, lidt nærlæsning med pudsede briller skader ikke! [:I]
Svar
#38
Hej fasan-frederik.....

Du har ret i at det er utroligt at der kan komme så skarpe reaktioner pga en yderst jagtrelevant test af et nyt kaliber.

Verden ville sku være fattig hvis vi alle skulle skyde alt med en 6.5-55.

Så til Sten Andersen.... Kom endelig med flere beretninger omkring hvad der rør sig på kaliberfronten[Smile][Smile][Smile]

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by mp

Jeg mener endog at have læst, at en kendt hjemmsideejer har udtrygt, at .338 var hans fortrukne rejseriffel. Er denne mand da helt ude i hampen[?]


Hvis blot han vælger en egnet kugle kan jeg ikke se noget problem i hans valg

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#40
Der er to statements, set her på siden, som jeg synes, siger det hele:

1). Allways use enough gun ...

2). Correct first shot placement ...

Så giver resten sig selv ... (No bull) [Wink]

Og i mange tilfælde er f.eks. 6.5x55 rigeligt, men ikke alle ...[Big Grin]

Så min opfordring til alle er: Gå ud og gør det i synes virker for jer [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)