Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Let kugle til 9,3x62
#21
Nu har REX fået bestillingen på Accubond 250 gr. og TSX 250 gr. er under overvejelse.

Jeg havde egentlig håbet at "hard core" drivjagts folket havde bidraget lidt mere praktisk erfaring med 9,3[V].

OKHansen, det er en fin side, du har der, kompliment.

M@X 2.0:
Citat:quote:

Jeg troede egentlig at myten om chockdrab ved skydning forlængst var aflivet, men det er den åbenbart ikke.

Jeg kan beder lide Yeti's "knald og fald" effekt. Selv har jeg skiftet min 250grs Nosler Partition ud med en 225grs TSX i min 35Whelen, men det skyldes nu ikke at vildtet ikke ramtes af "knald og fald" effekt, men derimod at Nosleren lavede for store huller i råvildtet.

Efter at jeg gik over til TSX kan jeg skyde alt fra råvildt og indtil videre op til kronvildt med "knald og fald" effekt, uden store udgangshuller.

Kommer man ned i de letteste kugler i 9,3 mister man en del tværsnitsbelastning og får osse en lav BC.


.

Du er gået fra 250 til 225 og jeg vil gå fra 286 til 250. Hvis vi ser på teorien på f.eks Barnes TSX kuglerne, så kan jeg ikke se den store forskel, andet end lyden.
35 Whelen i 225 grain CD: 0.251 BC: 0.359
9,3x62 i 250 grain CD: 0.267 BC: 0.361
en par tusindedele til min side[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Ok, så kan vi argumentere en hængerøv til, om hvad er let i 35 Whelen og 9,3x62[:o)]

yeti
Citat:quote:

Med min NKT'er og 250 grs TSX har jeg skudt

Undskyld jeg er ikke lige med - hvad er en NKT?

Med venlig hilsen Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#22
Hejn Thorlak

NKT = Ni Komma Tre

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#23
Ja Ni Komma Tre og vel oftest som i mit tilfælde brugt om en 9,2x62.
Mvh.

Yeti
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Kommer man ned i de letteste kugler i 9,3 mister man en del tværsnitsbelastning og får osse en lav BC.


.

Du er gået fra 250 til 225 og jeg vil gå fra 286 til 250. Hvis vi ser på teorien på f.eks Barnes TSX kuglerne, så kan jeg ikke se den store forskel, andet end lyden.
35 Whelen i 225 grain CD: 0.251 BC: 0.359
9,3x62 i 250 grain CD: 0.267 BC: 0.361
en par tusindedele til min side[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Ok, så kan vi argumentere en hængerøv til, om hvad er let i 35 Whelen og 9,3x62[:o)]

Med venlig hilsen Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!

[/quote]

Hej Thorlak.

Det var ikke for at gå ned i vægt at jeg valgte en 225 gr frem for en 250 gr.

Det var egentlig bare for at prøve TSX kuglen og den fås ikke tungere end 225 gr i kaliber 358. (der findes en 200gr)

Så jeg valgte selvfølgelig den tungeste af slagsen. Og jeg blev så tilfreds at jeg bliver ved den indtil videre.

Så HVIS vi skal fluekneppe, så skyder jeg med den tungeste variant af den kugle som jeg valgte.

Det samme gjorde du jo ikke [Wink][8D]



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Citat:quote:

Jamo

Da fik du mig lige til at tvivle på mit eget udsagn. Det skal ikke ske igen




Hæ hæ M@X - lov nu ikke for meget...der kunne jo gå sport i det [Smile][Big Grin][8D][:p][Wink][Wink][Wink]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Citat:quote:

Jamo

Da fik du mig lige til at tvivle på mit eget udsagn. Det skal ikke ske igen




Hæ hæ M@X - lov nu ikke for meget...der kunne jo gå sport i det [Smile][Big Grin][8D][:p][Wink][Wink][Wink]



Fremhævet med rødt - skal ikke ske igen [}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Hvem er "Da"?
Mvh.

Yeti
Svar
#28
Jysk synonym for DER...kan også udtales DÆÆR som dog er den ærke-københavnske version[Big Grin]
Svar
#29
Det ville jeg straks have se hvor der nu havde stået: "Da fik du mæ"
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Så fik jeg prøvet 9,3 og Accubond, og hold da op.

Kronhjorten (ca. 6 år gammel og trofævægt på 4,8 kg) gik 30 meter, det er vel den tid det tager at forbløde med årene mellem hjerte og lunge skudt væk. Ingen kød ødelæggelse af betydning.
[Image: Jens og hjort.JPG]
Udgang indefra
[Image: udgang.jpg]

Gris skudt i øregangen - og ned den gik - hvad enter det havde været en .22lr eller 470. Af forskellige årsager ingen billeder[V]

Så var der lige bukken. Han sad ned på en afstand af 161 meter, vi tog ikke chancen med at fløjte ham på benene, dertil så han for erfaren ud - det var en tusse gammel buk næsten uden tænder. Desværre tog kuglen forløbet inde den tog kroppen - han var let at brække. Det er første gang jeg har set Hollywood effekt på et stykke vildt - han rullede i skuddet 1 meter op af bakken, som han lå på.

[Image: Buk 93X62.JPG]

[Image: Buk 93X62_2.JPG]

Billederne taler for sig selv. Billed 2 viser selve udgangshullet fra kuglen, så det er ben splinter der har lavet al ravagen. Kød splildet er "kun" en bov og rigben. Kuglen kan jo ikke gøre for at den sidder hvor den blev sat[Big Grin] - resultatet var temlig sikkert blevet det samme uanset kaliber og kugle forudsat Vo forblev omkring 800 m/s

Accubonden virkede efter hensigten på hjorten og det var jo ligesom det jeg gik efter - en relativ hurtig kugle til relativt lange skud til antiloper i Namibia. Min varmeste anbefaling af ACCUBOND 9,3 til større vildt, dog uden at den vokser ind i himmelen. I min riffel skyder den jævnt og præcist

Her er så lige toppen af bukken - jeg er meget glad for det trofæ - sølle 230 gram med ansats af en 7'ende retur sprosse bagud og ikke en pløg i venstre side af munden, men se de rosenkranse (jeg bliver så glad af lidt medgang)[Smile]

[Image: buk_web.JPG]

Mvh Thorlak

Rettelser og tilføjelser er med rødt.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#31
Jeg var en tur i Polen i Aug. og skød en buk på ca. 170 meter med 30-06 og 180g Accubond Vo = 840 m/s

Bukken blev skudt ind skråt forfra, lige foran højre bov og tværs igennem hele dyret og gik ud nede i venstre kølle. Den væltet rundt på taget og var død omgående. Udgangshul Ø 3cm. Desværre ingen billeder[V]

Men det er helt sikkert en kugle jeg vil bruge mere fremover også skyder min riffel godt med dem.

Mvh.

bka
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)