Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Må man bruge WD40
#21
Det skal da slet ikke på en cykelkæde, det løsner rust godt, men det smører ikke.
Det skønneste ved wd 40 er den dejlige duft det har[^]
Super lube er et super universal smører middel, det kan sagtens bruges som kædespray[Wink]
(er cykel mekaniker..[Big Grin])

Riffel jagt uber alles
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#22
Se her hvilket svar jeg fik af WD-40's kundeservice, da jeg spurgte dem om det går at bruge WD-40 på mine våben (hvilket jeg har gjort i mange år, da det er billigere end de opskruede priser jagtforretningerne tager for våbenolie):

Thank you for contacting WD-40 Company concerning the use of WD-40 on guns. Please be assured that WD-40 does not contain Teflon.

WD-40 will protect the metal of shotguns and other firearms from corrosion and moisture. It also will provide a light lubrication on the moving parts. It will not harm the bluing on the metal surface of the guns. After using your gun, we recommend cleaning with a gun solvent then protecting the barrel and other metal parts with WD-40.

We recommend that you use a light spray of WD-40 on the wood of the gun and wipe off immediately after applying. WD-40 cleans the dirt and grim and leaves a polishing effect. You may want to pretest it on a small surface prior to applying to all the wood surfaces, because it may tend to darken some of the lighter wood finishes.

Thank you again for contacting WD-40 Company. Please let us know if we may be of further assistance.

Best regards,
Eva Zabowski
WD-40 Customer Service

PS Havde det ikke været fordi jeg oplevede Access denied igen i går, havde I haft svaret allerede i aftes!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#23
Det er et godt smøremiddel, det er godt til træet og det indeholder ikke teflon ????????
Det er da godtnok en anden konklusion, end hvad jeg har fået ud af at læse tråden hidtil!
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Det er et godt smøremiddel, det er godt til træet og det indeholder ikke teflon ????????
Det er da godtnok en anden konklusion, end hvad jeg har fået ud af at læse tråden hidtil!




Nu skal man nok tage det med et gran salt, når det kommer fra producenten selv.

Mine erfaringer med WD40 er at det smører fint i begyndelsen, men smøreevnen forsvinder ret hurtigt. Der bliver en resthinde tilbage som er tyk og uegnet til det indvendige i haglvåben.
Især de små fjedre og vippearme til løbsomskiftereren kan hænge kort tid efter at man har brugt WD40.
Jeg har tidligere brugt det på bilen til at smøre ting der knirker, men i Dansk vintervejr holder virkningen kun få dage.
Her er Superlube meget bedre.

Men WD40 vil altid være at finde i mit hjem og værksted.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
jeg vil da også lige fortælle om min erfaring med WD40.
på mit arbejde bruger jeg tit fugepistol til fugemasse i poser,
min makker bruger ofte WD40 til stempel og indvendig i røret,
han har en fugepistol der virker ,men smøreevnen forsvinder.
jeg bruger en fed olie til luftværktøj, den holder i flere dage.
switchback.
Svar
#26
Hej,

Jeg har igennem lang tid brugt WD40 på et haglgevær, og jeg har været rundhåndet med det. Så købte jeg mig et nyt haglgevær, og satte det andet i skabet til backup. Nu er den uanvendelig der er en klistret hinde som ikke er til at slippe af med, aftrækkeren er sekunder om at komme på plads efter 1. skud. Så længe geværet blev brugt jævnligt virkede det ok, men med en pause på nogle måneder hærdede det op.
Denne hinde er ganske genstridig at komme af med, den har stået både i renset benzin og petroleum, uden at det forsvinder.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Det er et godt smøremiddel...............

Det skriver de altså ikke Leo.

"It also will provide a light lubrication on the moving parts"

De skriver, at der kommer en let smøring af de bevægelige dele......Det må vel på rigsdansk betyde, at det ikke smører "nok", hvis det er en bevægelig del der kræver smøring, som smøres.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#28
Flemming, måske det lyder ulogisk. Men prøv at spøjte WD40 på et enkelt sted, og se om ikke det kan opløse den klistrede hinde. Jeg er ikke sikker, men ofte er det sådan, at en olie magen til kan opløse den samme olie som er størknet, måske der skal arbejdes en smule med det, men tror det vil virke for dig.

Personligt bruger jeg ikke WD40 på mine våben, og kommer sikkert heller aldrig til det, da ordentlig våbenolie rækker langt, og efter min overbevisning ikke er dyrt i brug. Så selvom det måske er dyrt i anskaffelse, så betyder det jo ikke noget hvis f.eks en flaske Breakfree koster 100 kr. og holder i et år.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Flemming, måske det lyder ulogisk. Men prøv at spøjte WD40 på et enkelt sted, og se om ikke det kan opløse den klistrede hinde. Jeg er ikke sikker, men ofte er det sådan, at en olie magen til kan opløse den samme olie som er størknet, måske der skal arbejdes en smule med det, men tror det vil virke for dig.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Hej Vilsgaard,

Det er også det næste jeg havde tænkt mig at gøre, "projektet" er bare lidt på standby fortiden. Den olie jeg bruger nu til mine våben er Breakfree.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#30
Nu mangler vi vel bare at få at vide at Brekfree heller ikke smører - så er jeg godt nok på den
Husker at Ignoranten på et tidspunkt skrev at de for en del år tilbage gav deres nye våben WD40 - men ret hurtigt gik væk fra det igen på grund af den hinde det afsætter i piben når det tørrer op

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Nu mangler vi vel bare at få at vide at Brekfree heller ikke smører................

Nej, det får du ikke at vide - BreakFree er en smørende våbenolie som er fremstillet til formålet. BreakFree indeholder phtalater som ikke klassificerede som carinogene, d.v.s. at BreakFree IKKE er kræftfremkaldende.
Jeg ved godt at jeg før har skrevet at BreakFree var kræftfremkaldende, men nyere undersøgelser har vist at den forøgelse af af peroxisomer som phatalater forårsager (som fører til dannelse af svulster i leveren) kun gælder for rotter (og andre gnaveer) og ikke for mennesker (man kan jo ikke altid være up to date med alting[Image: 07.gif]).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

Jeg har igennem lang tid brugt WD40 på et haglgevær, og jeg har været rundhåndet med det. Så købte jeg mig et nyt haglgevær, og satte det andet i skabet til backup. Nu er den uanvendelig der er en klistret hinde som ikke er til at slippe af med, aftrækkeren er sekunder om at komme på plads efter 1. skud. Så længe geværet blev brugt jævnligt virkede det ok, men med en pause på nogle måneder hærdede det op.
Denne hinde er ganske genstridig at komme af med, den har stået både i renset benzin og petroleum, uden at det forsvinder.


Samme problematik har jeg med bundstykke-udløseren til min Remington 700. Jeg trykker udløseren op og det går meget, meget trægt. Hvis jeg repeterer umiddelbart efter står jeg med bundstykket i hånden. Ffter ca 20 sekunder er udløseren dog på plads og der kan repeteres normalt.

Det skal siges at jeg ikke har anvendt WD-40 til den riffel nogensinde. Jeg har brugt lidt Break-free, men jeg kan ikke sige hvad den tidligere ejer har brugt.

Jeg har forsøgt med flere liter rindende kogende vand og en hel dåse WD-40 er brugt i håbet om at fedtet opløses. Ingen effekt overhovedet, så jeg er spændt på hvad der skal til når hverken benzin eller petrolium gør arbejdet.

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#33
At I gider! Frem og tilbage. Kob dog noget solvent til at rense piben med og noget vaabenolie til at lige kore igennem piben og evt andre overflader. Med de prise I betaler for vaaben kunne jeg kun forestille mig at anvende de bedst mulige stoffer til fjernelse af krudtslam, kobber og tombak.
Og Vilsgaard har ret. WD40 oploser klister som F.eks etiketter paa indersiden af en koleskabsdor eller andre irriterende og ellers umulige at fjerne etikketer. Bare sprojt det paa og lad det gennemvade, saa kommer etiketten af, og saa ellers brug WD40 til det formaal det er beregnet til.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#34
hogmeister.. jeg er helt enig..[Smile]
Det er faktisk bare snyd at i på den anden side af den store sø, får div. våben "smidt" i nakken[:p]

Riffel jagt uber alles
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

At I gider! Frem og tilbage. Kob dog noget solvent til at rense piben med og noget vaabenolie til at lige kore igennem piben og evt andre overflader. Med de prise I betaler for vaaben kunne jeg kun forestille mig at anvende de bedst mulige stoffer til fjernelse af krudtslam, kobber og tombak.
Og Vilsgaard har ret. WD40 oploser klister som F.eks etiketter paa indersiden af en koleskabsdor eller andre irriterende og ellers umulige at fjerne etikketer. Bare sprojt det paa og lad det gennemvade, saa kommer etiketten af, og saa ellers brug WD40 til det formaal det er beregnet til.
Hogmeister



Ja i bagklogskabens klare lys er alt jo meget enkelt, jeg brugte faktisk WD40 fordi det var blevet anbefalet, og ikke i et forsøg på at spare.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#36
Hvis nogle af de stakkels medlemmer ikke har råd til Break-free kan de jo skrive om de vil bytte med noget, så kan jeg da sende lidt[Wink]

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#37
Siden du navner det rkn, saa har jeg i bogstaveligste forstand lige faaet en US gallon (3.7 l) Shooters choice solvent smidt i nakken, foraret af en ven der hellere ville bruge sin egen opskrift, en blanding af 12% ammoniak og brintoverilte.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#38
Jeg har faktisk så meget break free at jeg sælger af det 111ml flaske
1 stk for 60 + 20 i porto
2 stk for 110 + 20 i porto
4 stk for 205,- porto frit
ved større partier kunne jeg godt være int i at bytte med noget

PM

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)