Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal IZH 18MH .223r : Den grimme ælling
#61
[Image: DSC03342.jpg]

Photobucket er tilsyneladende på plads igen [Smile]
Jeg har i aften studeret forskæftet og har optegnet de mål, jeg vil tage afsæt i. Det oprindelige skæfte er skabt ud af ganske megen fornuft [8)] Det forskæfte, jeg oprindeligt har forestillet mig, bliver til ikke ret meget, hvis jer loyalt følger den første skitse. Det gør jeg så heller ikke [:I] Jeg har fundet et bedre kompromis mellem form og funktion.Den oprindelige form vil blive vredet om i runde former, men vil få lov til at bevare noget af sit særpræg. Problemet med, vildt, at kaste blyantstregerne rundt ligger i overgangen fra den smalle baskule til et bredere forskæfte. I morgen bliver forskæftet savet ud, og tippen i front bliver sat på.
Walnut
Svar
#62
hey Nut som altid nyder man at læse om dine projekter og får helt kløe i fingrene af at se hvad du bygger.

men denne gang tror jeg faktisk at jeg kan være lidt til hjælp - for dit projekt ligner meget et andet jeg har gået og savlet over nemlig det her

https://www.24hourcampfire.com/ubbthread.../1/fpart/2

måske du kunne få lidt inspirationer til dit eget, da de jo grundlæggende bygger på samme idé, nemlig at forskønne en ellers lidt rå enkeltskudsriffel.

god læsning og god snitning [Big Grin]
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by DCP

hey Nut som altid nyder man at læse om dine projekter og får helt kløe i fingrene af at se hvad du bygger.

men denne gang tror jeg faktisk at jeg kan være lidt til hjælp - for dit projekt ligner meget et andet jeg har gået og savlet over nemlig det her

https://www.24hourcampfire.com/ubbthread.../1/fpart/2

måske du kunne få lidt inspirationer til dit eget, da de jo grundlæggende bygger på samme idé, nemlig at forskønne en ellers lidt rå enkeltskudsriffel.

god læsning og god snitning [Big Grin]



Hej DCP
Og velkommen [Smile] Dit link er rigtigt fint i forbindelse med denne skæftning. Den viste skæftning rummer nogle af de samme problemstillinger, som du selv ganske rigtigt har set. Jeg har savet forskæftet ud i dag og har sørget for at lægge så stort ud, at alle løsninger kan rummes. Jeg henter specialværktøjet, fra i går, på vej hjem fra arbejde [Smile] I næste uge står den på Baikal, Baikal, Baikal, båd, have og Fruen, der selvfølgelig også er involveret i de to sidstnævnte [Big Grin] Måske er der noget galt med rækkefølgen [:o)][Big Grin]
Walnut

[Image: DSC03344.jpg]

Så blev våbenarsenalet til kampen mod den genstridige valnød udvidet.
Svar
#64
Walnut
Citat:quote:

I næste uge står den på Baikal, Baikal, Baikal, båd, have og Fruen, der selvfølgelig også er involveret i de to sidstnævnte [Big Grin] Måske er der noget galt med rækkefølgen [:o)][Big Grin]


Hvad skulle der være galt med rækkefølgen [?] Jeg er slet ikke med !! [Wink][Big Grin]
Svar
#65
Bortset fra "drypnæsen" foran som jeg vælger fra, er skæftet i DCP´s link meget lig det, jeg hele tiden har forestillet mig. Så DCP: Jeg har, efter at have gransket dine billeder, alligevel besluttet mig for at følge mit hjerte [:X]
Jeg har lige tegnet om til et forskæfte, der er ca. 5mm højere op på piben og 35mm længere. Længden er bl.a. øget, fordi jeg vil have 45mm sort tip foran og sort område på forskæftet frem til pibens start. For at der så ikke, optisk, skal blive for lidt valnød i forskæftet, har jeg valgt at øge længden, hvilket jeg også tror vil klæde riflen. Det kleine forskæfte får så også indflydelse på bagskæftet, der så skal slankes yderligere. Det bliver en lille russisk sylfide med hvepsetalje [Big Grin]
Skulle det hele kikse, ligger der nok en velegnet pind i gemmerne.

Walnut
Svar
#66
[Image: DSC03348.jpg]
[Image: DSC03353.jpg]
[Image: DSC03349.jpg]
[Image: DSC03356.jpg]
[Image: Drillingskfte.jpg]

[B)] Hård dag på kontoret!

Begyndte dagen godt og tidligt med at fremstille tippen og montere den på forskæftet. Der blev målt ud til 2 dyvler. De må ikke komme op at slås med løbskanalen og må ikke dukke op, når jeg tilvirker den ydre form på forskæftet.
Derefter borede jeg det gennemgående hul, og jeg ramte [Smile] Opmuntret af dette savede jeg mig tættere på den endelige kontur af skæftet og ......... så gik det langsomt op for mig, at jeg var sat skakmat i forhold til skæftets kvalitet. Det blev købt med " nogle småhuller, der nok krævede en udspartling"! Det må man sige ikke var en overdrevet udtalelse [8)] Hele undersiden af skæfte og pistolgreb er plastret til med dybe revner.
Ingen flæberi [8D] I stedet kørte jeg hjem efter et nyt stykke skæftetræ. Det kniber så nu med at fastholde, at der er tale om et discountprojekt [:o)]
Jeg havde et fint forskæfte og lavede et mere af det nye skæftestykke. En lille sidegevinst er, at jeg nu kan få en dejlig og fyldig kindpude [Smile]
Nederst ses det nye stykke. Jeg har trukket det lille skæfte bagud og har indlemmet det mørke "krusedulle" område. Forskæftet kunne så tages fra det fine område forrest under pistolgrebet.
I morgen kører jeg på igen fra tidlig morgen
Walnut
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by Walnutså gik det langsomt op for mig, at jeg var sat skakmat i forhold til skæftets kvalitet. Det blev købt med " nogle småhuller, der nok krævede en udspartling"! Det må man sige ikke var en underdrevet udtalelse [8)] Hele undersiden af skæfte og pistolgreb er plastret til med dybe revner.


Der ville jeg nok have svært ved at dække mine udtalelser med de "smilies", som vi har til rådighed.

Flot at du er røget direkte tilbage på krikken.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Walnutså gik det langsomt op for mig, at jeg var sat skakmat i forhold til skæftets kvalitet. Det blev købt med " nogle småhuller, der nok krævede en udspartling"! Det må man sige ikke var en underdrevet udtalelse [8)] Hele undersiden af skæfte og pistolgreb er plastret til med dybe revner.


Der ville jeg nok have svært ved at dække mine udtalelser med de "smilies", som vi har til rådighed.

Flot at du er røget direkte tilbage på krikken.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Sælger har handlet i en eller anden form for god tro. Jeg har indtil i dag været enig i, at de overfladiske smårevner ville få en ende dybere nede. De blev bare værre, og der dukkede nogle op, som ikke kunne ses på den oprindelige overflade hverken af sælger eller undertegnede. Jeg er ikke typen, der ærgrer sig længe over et udfald som dette. Trods alt godt, at jeg kun var i den indledende fase. Jeg tager et par billeder og retter en fredelig henvendelse til sælger. Måske reagerer han positivt og tilbyder et nyt stykke. Måske ikke.

Walnut
Svar
#69
Det var såmænd heller ikke for at sende skyld efter nogen. Jeg tror bare at der var kommet ord ud af munden på mig.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#70
Så sgu da osse for noget tis med de revner, men du har da ret i, at sælger ikke havde en kinamands chance for at vide det, men mon ikke der ryger en ny kævle afsted mod Jylland når han hører nyhederne?!

Det bliver da den mest fornemme russer i miles omkreds når først den får det nye antræk på.. Smukt træ!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#71
kan man tage røntgenbilleder af træ?
Tror jeg ville blive lidt sur hvis jeg havde brugt meget tid på et stykke pind, og det så viste sig at...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

kan man tage røntgenbilleder af træ?
Tror jeg ville blive lidt sur hvis jeg havde brugt meget tid på et stykke pind, og det så viste sig at...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]



Jeg ved ikke, hvilke muligheder man har for at kigge ind i skæftestykkerne. Det er mit indtryk, at kvalitetstræ erstattes de fleste steder. Det hjælper så ikke meget som erstatning for de mange "tabte "timer.Ofte gør sælger opmærksom på, at træet ikke har kendte skader. Det indikerer vel, at ikke alle skader kan ses udefra.
Havde der været tale om en enkelt eller 2 mindre revner, ville jeg have færdiggjort skæftet. Jeg kunne også se, at nogle af skaderne formentlig ville brede sig ind i de kommende netskæringsfelter. Det var prikken over iét!
Walnut
Svar
#73
[Image: DSC03363.jpg]

Jeg har lige indstillet arbejdet for i dag. Jeg er træt men tilfreds [B)][Smile]. Jeg fik igen boret igennem, og de nye forsænkerbor virker rigtigt fint.
Jeg mangler endnu de sidste "krilimillimeter", der altid skal kæmpes for.Det er ganske mange hjul, der skal drejes på for at mindske afstanden mellem skæfte og system. Det tager lang tid,bl.a. fordi alle kontaktpunkter skal "lande samtidig, og som jeg har skrevet tidligere:Tages der for meget af et af stederne, kan man begynde forfra. Jeg håber på at kunne trække bolten til i morgen og begynde udformningen af skæftet.
Walnut
Svar
#74
[Image: DSC03365.jpg]

At tørne ind sent som fysisk og mentalt slidt snitter og så vågne tidligt som sprælks yngling er en lykke [Big Grin]
Jeg er stoppet med tilpasningen af skæfte-baskule samlingen.

[Image: DSC03367.jpg]

Et genistreg at give den forreste samlingskant en indadvendt vinkelspids. Der låses effektivt, og de forholdsvis tynde flanger stabiliseres 100%. Da jeg ikke ønsker at afslutte med 3-4mm overmål , som på det originale, er det helt ideelt.Den lille tallerkensliber er super til at vinkle kanten med. Der er et kipbart anlæg og er man meget til stede, kan der laves fint arbejde med sliberen.
Der lander snart et stykke fint valnød, og mine nye skærehoveder fra Midway ligger på posthuset. Jeg har lige sendt masser af knitrende dollars over Atlanten... godt at jeg er ferieramt! [Big Grin]

Walnut
Svar
#75
[Image: DSC03374.jpg]

Skæftet er nu savet ud i den endelige profil, og jeg har formet på de store flader. Jeg har stadig noget ekstra pistolgreb stående. Det skal muligvis lægges mere ind til underkanten af bagskæftet. Det kan jeg først se, når jeg begynder at lægge de store kanter ned. Skæfteryggen er næsten i højde med overkanten af forskæftet. Kindpuden skal have en harmonisk rund form, der er kantet med en kurve og en kant yderst. Jeg er stødt på denne pudemodel på de amerikanske sider
Walnut
Svar
#76
Det træ har da en vild flot åretegning, glæder mig til at se det med olie på.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#77
uh... jeg følger så spændt med! det er bedre end fodbold i fjerneren

mere mere mere!
Svar
#78
[Image: DSC03379.jpg]

Jeg ved ikke, om det er tydeligt, at jeg har brugt en del tid på skæftet i dag.
Der har også været tid til at have en lille intermistisk båddåb hjemme i stuen [Big Grin] Bagsmækken er hjemme, og de gamle bogstaver på hækken er skiftet ud med nogle mere passende. Skål [Big Grin]

Walnut
Svar
#79
[Image: DSC03383.jpg]

Jeg er nu oppe i pistolskæfte/ baskule området. Jeg har glædet mig til at tilføre den lille Baikal lidt personlighed med de runde "kinder".Jeg laver allerede udlægget til dem nu, fordi de, i en vis grad, er bestemmende for afrundingen af grebet foroven. Denne afrunding lander så bagude i overgangen hals/ skæfte. Det hele hænger sammen, og jeg har det bedst med at lade tingene følges lidt ad.
Walnut
Svar
#80
[Image: DSC03387.jpg]

Fyraften [Smile]
Jeg er færdig med den foreløbige form ved baskulen.Når jeg i morgen får den anden side med, kan jeg gøre pistolgrebets form færdig. Det er muligt, at buerne skal markeres yderligere. Det kan jeg se senere. Der er også planlagt buer i samlingen forskæfte/ baskule.
En kop kaffe vil gøre godt nu [Smile]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)