Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal IZH 18MH .223r : Den grimme ælling
#81
Beautifull Mr. Wal-No-Nut´s :o) Jeg mener, hvis det kun er Wal-No-Nut, så burde navnet Einstein jo kunne komme på tale i stedet :o)

Det går hurtigt med det skæfte, det er tydeligt at se, at du har prøvet det adskillige gange før.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Beautifull Mr. Wal-No-Nut´s :o) Jeg mener, hvis det kun er Wal-No-Nut, så burde navnet Einstein jo kunne komme på tale i stedet :o)

Det går hurtigt med det skæfte, det er tydeligt at se, at du har prøvet det adskillige gange før.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



[Big Grin] Tøhø

Der er selvfølgelig knowhow med hver gang man tager fat på en ny skæftning. Den her rummer (heldigvis) en del nye ting for mig. Det er formentlig også derfor, at jeg har glædet mig meget til at komme i gang med den.

Walnut
Svar
#83
[Image: DSC03390.jpg]

Efter en lang og dejlig dag på lystbådehavnen er jeg tilbage på taburetten igen med masser af poletter i lommen [Big Grin] Dælme dejligt med noget sol og grovmotorisk udfoldelse [Smile]
På skæftet står den nu på "lækkerier"[:p], hvilket, for mig, vil sige forfinelse af de linier, der skal være med til at tegne skæftets personlighed. Lige nu arbejder jeg på ryggen af kolbehalsen og på overgangen pistolgreb/skæfte.

Walnut
Svar
#84
[Image: DSC03392.jpg]

[:I] Jeg har i aften tigget mig til at låne min fødselsdagsgave..... på forskud.Fruen har via Hr. Hatting hentet en verdensklasse rasp hjem US [8D]Hun har fået den over 12mdr [Big Grin][:I] Faaaaaaantastisk stykke værktøj [:p][:p][:p] Kan bestille en voldsom masse på kort tid uden at efterlade overfladen sønderbombet. Kan arbejde sart og ensartet. Et must for en snitter!
Jeg skal aflevere tingesten, når jeg er færdig med min lille russer [B)][Big Grin]
Svar
#85
[Image: DSC03394.jpg]

Jeg er trukket ind under kindpuden, for at få fladerne til at løbe over i hinanden.Området er lidt tidskrævende.
Kindpuden er slanket for, at den ikke skal virke for tung. Underkanten af skæftet skal have en ret linie frem til pistolskæftet hele buen rundt.
Walnut
Svar
#86
[Image: DSC03395.jpg]

Jeg arbejder lige nu på støbemodellen til den roset, der skal afslutte bunden af pistolskæftet. Er der overskud til det, vil jeg tage et par billeder af støbningen senere i dag.

Walnut
Svar
#87
[Image: DSC03397.jpg]

Så er modellen færdig til støbning. Der skal lige sættes to styretappe i.

Walnut
Svar
#88
Der er tidligere spurgt på billeder og tekst omkring støbning. Her kommer en lille serie lavet i hast. Det går vel an i denne omgang.

[Image: DSC03403.jpg]

Modellen er ,efter at være penslet i talkum, trykket lidt ned i den første halve støbering.

[Image: DSC03405.jpg]

Den næste og tomme støbering er anbragt ovenpå den første og fastholdes af en lille tap. Støbering nr. 2 er fyldt op med støbesand, og der er stampet med en plasthammer.

[Image: DSC03406.jpg]

De to halvdele er forsigtigt trukket fra hinanden og modellen er udtaget.

[Image: DSC03407.jpg]

Der er formet et kegleformet indløbshul. Jeg har forsøgt at få mest indløb på bagsiden af rosetten.Der er desuden lavet en flugtvej for den luft, der spærres inde, når sølvet løber ind fra oven.
[Image: DSC03408.jpg]

Der er bygget en lille hule af varmefaste sten. Der anvendes turbohovede til gassen.

[Image: DSC03409.jpg]

Rosetten er færdigstøbt og indløbsklumpen ses tydeligt. Den fjernes og formen genskabes med file. Der afsluttes med slibning, polering og oxydering.

Walnut
Svar
#89
Hej Walnut.
Du er sgu´noget af en tusindkunstner [8D]
Flot arbejde du altid laver. [^]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#90
Hvad laver du modellen af?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#91
[Smile] Tak fisker.Det skal jo også vises frem i dette eksklusive Forum [Big Grin]
Modellen er lavet af cibatool. Et materiale, der er sublimt at arbejde i. Ravstedhus i sønderjylland forhandler alt til støbning.De har en fin netshop og udgiver et større varekatalog. De har også udgivet små lekturer om diverse teknikker. Arrangerer også små og større kurser med mulighed for indkvartering. Det er ikke der, jeg har slået mine folder. Jeg har deltaget i en del kurser på sløjdhøjskolen.

Walnut
Svar
#92
[Image: DSC03419.jpg]

Et friskt og fysisk ophold på lystbådehavnen i dag klarede hjernen [8)], så jeg vendte tilbage og ryddede op i noget dovenskab fra i går [:I] Jeg støbte i går rosetten i massiv udgave, hvilket gav en forkert fornemmelse, når jeg havde den i fingrene [:o)] Den elektroniske vægt pustede over de solide 62 gram [xx(] Et stort spild og en unødvending stor vægt. Derfor fandt jeg den lille krumme japaner frem og lavede rosetten til et skjold. Jeg støber en ny i morgen og er noget spændt på, hvor mange gram sølv, jeg har liggende i små rosa krøller på bordet.

Walnut
Svar
#93
[Image: DSC03424.jpg]

Jeg fik støbt en ny roset i dag. Det var den gamle, der røg i varmen igen. Jeg fik høvlet ca. 30% af vægten ved slankekuren i går, så den nu er nede på 41 gram. Jeg er godt tilfreds med enkeltheden i afslutningen af pistolskæftet. Jeg forsøger at have en tråd igennem projektet, som er præget af rene linier og retro med enkelte ting, der bryder freden. Der, hvor skæfteryggen glider over i kolbehalsen, skal en stejl vinkel "kradse" lidt i harmonien.

Walnut
Svar
#94
Jamen Walle dog, hvad er der mere at sige, end "nu gør du det jo igen".. Smukt, kort og eksakt!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#95
Joh tak [Smile] Den lille russer er trukket faretruende ind i sejlsæsonnen [:o)] Det var meningen, at Alfred skulle have denne vinter for sig selv. Problemet var, at jeg ikke kunne lade være med at kaste mig grådigt over denne spændende og grimme Baikal.
Lørdag er vi 3 mænd, der frivilligt i 2,5m´s højde, vil knokle med rumpen i vejret i forsøget på at fjerne 6-7m2 TBS fra skibsdækket. Jeg har lige investeret i en el-spartel, 6 alm. spartler i forskellige bredder og 2 skrabere til brede barberblade. Masser af kaffe på kanden og godt solidt brød skal holde liv i os under seancen. Vi håber naturligvis på fint vejr. Min bror er, ud over at være tømrer og værkstedsleder, også gulvmand. Den sidste titel kan være en trumf i kampens hede. Han ved noget! [Big Grin]
Poletterne vil strømme i en lind strøm ned i Walnut´s lomme. Dem kan jeg få svært brug for senere på året [Big Grin] når blikket længes mod NØ.

Walnut
Svar
#96
[Image: DSC03428.jpg]

Arbejde, dækskift,fritlægning af pibe og kontrolskydning, udtagning af bagkappe og så blev det min tur [Big Grin]

Jeg valgte en WEGU-GTF SLIP 15mm bagkappe til min Baikal, fordi den er [:p] og passer godt til riflen. Det tog 1 lang og koncentreret time at montere den korrekt. Jeg måtte ommøblere på den tænkte montering i forhold til de huller, der er i kappen. Det nederste sad, ikke uventet, præcis i min udboring til den lange bolt.Hullet kunne, heldigvis uden problemer, rykkes en etage ned. Jeg fremstillede små styretappe af skruer, der, efter de var skruet i, blev afkortet og spidset til.En sådan blev også plantet i skæftet nederst, hvor hullet i skæftet til den nederste skrue var udmålt. Den lille spids afleverede så en fin prik på bagkappen, der viste, hvor der skulle bores igennem kappen.Da hullet var boret i bagkappen, stak jeg en fedtet syl igennem. Spidsen på ydersiden viste så, hvor der skulle skæres en revne til skruehovedet.
Walnut
Svar
#97
[Image: DSC03430.jpg]

[B)] Ikke helt så let at finde den rigtige montage. Jeg har ikke meget forstand på montager [:I] Jeg har dog en mening om, hvordan jeg mener, at den tager sig bedst ud. Jeg har set forskellige montager med diverse "stativer", der rager bagud, når riflen er knækket. Det ser ikke godt ud. Ovenstående er, efter min mening, den mest klædelige montage. Jeg har lånt den billige montage på billedet udelukkende til at finde den rigtige højde på skæftet.I dag fandt jeg så en anden montage i butikken med en låsebolt til den udfræste not ved den bageste montage. Den kunne bare ikke være der, fordi selve de nederste blokke var for brede. Kikkerten kunne ikke være mellem de to og slet ikke, hvis låsebolten skulle parkeres i noten.
Der er 64mm til rådighed på skinnen. Blokkene på billedet er 16mm brede.Skinnen er 11mm.
Jeg tør ikke købe den originale montage til IZH 18MH, fordi jeg har en skummel fornemmelse af , at den tager højde for de faste sigtemidler på plads og derfor er tårnhøj [:0]
Er der nogle, der kan og vil hjælpe med lidt gode ideer?
Mvh Walnut
Svar
#98
Nut, det kan godt være jeg er træt, men hvis jeg har forstået det du skriver ret, er det så blot ikke at få en metalsnedker til at fræse nogle nye rekylstop i skinnen/railen på riflen ??.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Nut, det kan godt være jeg er træt, men hvis jeg har forstået det du skriver ret, er det så blot ikke at få en metalsnedker til at fræse nogle nye rekylstop i skinnen/railen på riflen ??.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]



[Big Grin] Jeg er også træt, men jeg fatter dog ideen med ny udfræsning. Det har jeg ikke tænkt. Jeg mangler indsigt på området. Der er et meget lille spillerum. Man kan se på billedet, at det faktisk kun kan sidde, som det gør. Der kan vel godt sidde et rekylstop under den forreste.
Mvh Walnut
Svar
Som altid: flot arbejde

Glæder mig til at se den i auktion[Big Grin]

K&B

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)