Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal IZH 18MH .223r : Den grimme ælling
Har set forskæftet i "live" det virker meget mere harmonisk når man står med det i hånden end når det ses på billeder, det er så fint spil og åretegninger i træet at man ikke bemærker de lige linier i forhold til den bue som der er fremhævet.

Bare min mening, Walnut, det er godt som det er![Smile]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
[Image: DSC03525.jpg]

Efter 5 timers arbejde med tilretning af linier og kurver samt pudsning er jeg nået frem til vandbejdsning på bagskæftet.Pudsearbejdet kunne foregå ude i solen, hvilket er en klar fordel. Kunne til stor tilfredshed konstatere at selv de meget lyse partier på skæftet får en varm brun farve ved kontakt med vædske [Smile]
Forskæftet har nu fået tru-oil 3 gange og begynder at få glans. Det får en pause nu, indtil jeg begynder på oliebehandling af bagskæftet.
I morgen bliver der pudset og netskåret.
Walnut
Svar
Smag kan ikke diskuteres, den er individuel.. Jeg syntes som sædvanlig at Walle har udvist stor håndværksmæssig stil. Om man så er til den slags netskæringer eller ej, er jo som sagt et spørgsmål om smag.

En detalje jeg godt kunne tænke mig at se på et tidspunkt, på et eller andet projekt, er tippen i ibenholt udført lidt anderledes.. Nemlig skråt begge veje, skal se om jeg kan forklare hvad jeg mener. Altså skråt så tippen er kortere for oven end forneden når man ser forskæftet fra siden. vender man så bunden i vejret på forskæftet, skal tippen også være skrå der... Ved ikke om det giver mening med den forklaring, men tror måske det kunne være lidt anderledes, og spændende, og igen en anden smag :o) Men tossede ideer til tossede projekter, opfundet af tossede mennesker[Big Grin]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
Jeg nåede i aften at udlægge det første spor på den ene side af pistolgrebet. Feltet her er lavet med afsæt i den stil, der er i forskæftet. Jeg kører helt igennem og ser, om der er andre end mig, der mener, at det bærer igennem. Bliver det for slemt, taper jeg netskæringerne med gaffa, så ingen skal lide [Big Grin]
Walnut
Svar
du kan jo bare give den en gang kunstig træ og lidt sort maling [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
[Image: DSC03529.jpg]

Så er det store træk på netskæringerne taget. Jeg mangler at lave kanter, hvilket vil sige at uddybe helt ude ved kanten samt lave kantbæltet. Det bliver i morgen tidlig, og programmet er videre, at skæftet senere på dagen hænger over hovedhøjde forseglet med den første oliering.Jeg har ,for første gang, uddybet med cutteren PL60M, hvilket varmt kan anbefales. Jeg må så tilstå, at jeg ikke har testet dette jern på hård valnød. Netskæringsområdet på dette skæfte er mellem hårdt.
"Lortevejret" har givet en kærkommen fridag fra båden i morgen [Smile][:I]
Walnut
Svar
Lidt kedelig kun at kunne rose, men det ser altså godt ud du gamle.. Laver du aldrig fejl?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Lidt kedelig kun at kunne rose, men det ser altså godt ud du gamle.. Laver du aldrig fejl?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Selvfølgelig laver jeg fejl [B)]... og det gør lige ondt, hver gang det sker. I forbindelse med netskæring rammer man ind imellem hårde og glatte områder, hvor jernet har en tilbøjelighed til at skøjte. Så kan man blive sendt skæv over i et andet spor. Jeg går i begyndelsen forsigtigt frem. Det vil bl.a. sige, at jeg ikke lægger stort tryk på før, jeg har et stabilt spor at køre i. Denne strategi gør, at der er tale om mindre fejl, der falder så tidligt, at de forsvinder ved uddybningen af sporene.
Walnut
Svar
Hej Walnut . Hvad er der anderledes ved det nye jern [?] fordel .

Hilsen A-bolt
Svar
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut . Hvad er der anderledes ved det nye jern [?] fordel .

Hilsen A-bolt



Hej A-bolt og andre interesserede.
Jeg har tidligere lagt den grove cutter væk, fordi jeg synes, at den er for grov at køre med. I stedet har jeg brugt PL60F (pointer long fine). Den var alt for tidskrævende at uddybe med. PL60M tager væsentlig bedre fat og er meget kontrolleret at arbejde med.
Walnut
Svar
[Image: DSC03531.jpg]
[Image: DSC03530.jpg]

Der er laaaaaangt fra indkøb af valnød til den første tru-oil behandling. Det er for mig et vendepunkt med lutter behageligt arbejde tilbage. Jeg håber på at kunne indvie den lille russer i Måde næste weekend. Jeg er begyndt at tænke i ammo [8)] Den har en stigning på 12, så jeg forestiller mig, at den er til max 3,6g 55gr.
Jeg er faktisk ikke helt klar over, om der findes lettere alternativer, ifald dette skulle være for tungt.
Walnut
Svar
Det ser sg* flot ud! Bliver helt misundelig - ville ønske jeg havde tid til den slags snittearbejde... men det må nok vente til jeg engang går på pension....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
@Walnut
Hvor mange gange giver du den egentlig True Oil?

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

@Walnut
Hvor mange gange giver du den egentlig True Oil?

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]



Jeg har ikke så stor erfaring med tru-oil. Jeg er formentlig heller helt ikke så "nærig" med dråberne, som foreskrives. Jeg anvender samme metode med olien, som 6mm i sin tid introducerede til lakering: Med en lille stofpude. Jeg vil tro, at dette skæfte får 6-7 lag. A-bolt og Swift har større erfaring med tru-oil end jeg.

Ran:
Det er rigtigt, at det kræver en del tid ( og overskud) at skæfte.
Jeg henter en del ved f.eks ikke at se TV, bortset fra en daglig dosis nyheder og enkelte dokumentarprogrammer. Jeg har de sidste gange fået timet det sådan, at jeg har brugt ferier til at skubbe et projekt godt i gang.
Jeg har planlagt at trække mig tilbage fra arbejdsmarkedet om 4 år. Jeg har en drøm om så at kunne beskæftige mig endnu mere med skæftning og andre våbenrelaterede sysler. [Smile]
Walnut
Svar
[Image: DSC03533.jpg]

Går og tygger lidt på, hvad jeg skal bruge ovenstående pind til. Dukker der en fin gammel Tell büchse op, napper jeg den formentlig.En fin gammel faldblok er også en mulighed. Jeg overvejer også at give den lille russer en kraftig storebror. Forudsat selvfølgelig, at hun opfører sig eksemplarisk på skydebanen [Big Grin].
Walnut
Svar
@Dukker der en fin gammel Tell büchse op, napper jeg den formentlig.

Her er der et gammelt vrag, som kunne trænge til lidt kærlig behandling[Big Grin]

http://www.altejagdwaffen.de/Details.155...tno%5D=114

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

@Dukker der en fin gammel Tell büchse op, napper jeg den formentlig.

Her er der et gammelt vrag, som kunne trænge til lidt kærlig behandling[Big Grin]

http://www.altejagdwaffen.de/Details.155...tno%5D=114

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]



[Big Grin] Suk! En eller anden har desværre allerede oparbejdet stand og pris. Det er noget i den retning, som jeg gerne vil skæfte og eje.
Walnut
Svar
Har også luret lidt på den, ellers ok skæftetræ den har allerede, borset fra at forskæftet er luset. Flot flammebrunering i øvrig, og ikke et våben man falder over hver dag.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
Hej Walnut . Med en stigning på 1-12" kan man bruge op til 62grains kugler !!

Hvor mange lag Tru-oil et skæfte skal have afhænger helt af træet(hvor åbenporet det er) og ens lyst til at få det fuldstændigt glat som et spejl .

8-10 gange så er det blankt som et spejl , hvis man pudser efter hver gang , så alt hvad der ikke er i porerne bliver pudset af (det tager sin tid [Wink]).

Hilsen A-bolt
Svar
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut . Med en stigning på 1-12" kan man bruge op til 62grains kugler !!

Hvor mange lag Tru-oil et skæfte skal have afhænger helt af træet(hvor åbenporet det er) og ens lyst til at få det fuldstændigt glat som et spejl .

8-10 gange så er det blankt som et spejl , hvis man pudser efter hver gang , så alt hvad der ikke er i porerne bliver pudset af (det tager sin tid [Wink]).

Hilsen A-bolt



Hej A-bolt
Tak for det.
En af Korsholms flinke knægte har faktisk leget en del med denne IZH. Han er ikke helt upåvirket af dette projekt og har tilbudt at arbejde på at finde et godt mix til den i sit laboratorium [Big Grin].
Jeg sleb sent i aftes i bund og gav anden gang. Den "tændte" ved anden oliebehandling [:p] I aften sliber jeg 3. gang. Lakering med "lakpude" giver et fint, tyndt og jævnt resultat.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)