Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beregnet udgangshastighed
#1
Hej alle!

Som forberedelse til 600 meterskydningen vil jeg forsøge at lave en kliktabel. Derfor har jeg brug for en beregnet udgangshastighed for:

Kaliber: 30-06
Projektil: Hornady A-Max 168 grains
Krudt: Norma 204 55,0 grains
Gænghætte: CCI 200
Løbslængde: 56 cm

Er der nogen, som kan hjælpe?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej Lars.

Du kan forvente ca. 789 M/S. Er det en ladning du plejer at bruge? QL advarer om at en del af forbrændingen foregår udenfor mundingen,og dette kan jo påvirke projektilet i negativ retning.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Det ville hjalpe svart paa det hvis du kunne skyde gennem en kronograf, alt andet er ren gattevark og faar dig hojest paa skiven ved 600m
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
Hogmeister har ret [^] - du kan jo være heldig, at din kliktabel kommer til at passe nogenlunde.

Quickload passer ofte meget fint, og tæt på virkeligheden, men det er en nødløsning.

Selv hvis du måler hastigheden, kan dit ordinatskema være noget off

Så for ikke at spilde tiden/dagen og få en masse frustrationer, så mål det der kan måles, og få det bedst mulige udgangspunkt.

Ved skydning på 600 m. kan vi ikke nøjes med held [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Tak for hjælpen, Ulrik. Det lader ikke til at være en specielt harmonisk ladning, selvom den er anbefalet til SMK 168 grains på norma's hjemmeside...

@ hogmeister: Mit største probelm som hjemmelader er ikke at finde på ladninger at teste, men at finde baner, hvor man kan skyde. Derfor må man af og til improvisere lidt. Jeg har ingen erfaring med skydning på lange hold, så jeg har ingen forventninger om perfekte skudgrupper eller kliktabeller, som sidder lige i skabet. Derimod forventer jeg at blive lidt klogere på mine egne evner som skytte samt at få nogle gode noter til en god kliktabel.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Til den vægtklasse af kugle, vil jeg stærkt anbefale N202...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
@ Lars M.L. Jeg maa arligt indromme jeg ikke rigtig forstaar dit svar. Jeg kan eksempelvis fortalle at min riffel har jeg aldrig indskudt paa over 100 m. Naar jeg har fundet frem til en god ladning der skyder en tight gruppe (lillefinger negl) saa maler jeg den med en kronograf og fra de oplysninger udarbejder jeg en kliktabel der angiver hvor kuglen rammer ved hvert klik. Det har vist sig at vare utrolig nojagtigt. Dog har jeg fundet ud af at mit program beregner en lille smule for hojt over 400m, og har justeret nedefter over den afstand. Jeg skyder rutinelig, 3-5 gange om aaret, groundhogs paa over 500 m og mit bedste skud er paa 690m. Jeg har fuld tillid til min kliktabel hvad afstand angaar. Vinden er saa en anden historie, men ogsaa den har jeg efterhaanden faaet udarbejdet on nyttig tabel til.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

@ hogmeister: Mit største probelm som hjemmelader er ikke at finde på ladninger at teste, men at finde baner, hvor man kan skyde. Derfor må man af og til improvisere lidt. Jeg har ingen erfaring med skydning på lange hold, så jeg har ingen forventninger om perfekte skudgrupper eller kliktabeller, som sidder lige i skabet. Derimod forventer jeg at blive lidt klogere på mine egne evner som skytte samt at få nogle gode noter til en god kliktabel.

vh Lars



Jeg er enig med Hogmeister.

Du bør eliminere så mange variabler som muligt. Derfor bør du kende udgangshastigheden på DIN patron. Læg alle parametre så præcise som muligt ind i et ballistik program. Lufttryk, temperatur, sigteliniens højde o.s.v
Lav evt. flere hjemmefra eller tag en PC med på banen. Du skal nok ramme skiven på de første 200-300 meter, men kommer du ud på 500-600 meter betyder det rigtig meget at du har fodret ballistikprogrammet rigtigt.
En helgardering er at medbringe skiver på 3X3 meter[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Her kommer en lille opfølgning. Eftersom jeg ikke havde en velskydende ladning til min 30-06, medbragte jeg i stedet min .223 rem. Imidlertid kender jeg heller ikke udgangshastigheden for den ladning. Jeg formoder, at den ligger på ca 920 m/s. Så jeg lavede en kliktabel til alle udgangshastigheder fra 860 m/s til 980 m/s. På 300 meter kunne jeg konstatere, at kliktabellen for 920 m/s var mest præcis og med plus/minus et par klik holdt den hele vejen til 600 meter, hvor den blev ustabil ("nøglehuller i skiven"). Nu har jeg således en verificeret kliktabel, som skal danne grundlag for de næste skydninger.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Jeg har aldrig skudt på lange afstande, og har først for nylig fået en kikkert med klikjustering, så det kan godt være jeg spørger lidt dumt[:I]. Men kan man ikke bare starte med at lave en empirisk kliktabel. Læs - læg sig på 200m skyd ind - gå til 300 og se, hvor mange klik man skal op - gå til 400 osv.

Mvh Søren
Svar
#11
@Kjeldsen
Jo! naturlivis og det er også det man gør i praksis når man bevæger sig på større og større afstand. Det er dog rart at have et kvalificeret gæt som udgangspunkt - så er der større chance for at ramme skiven når man ud på de lange afstande hvor kuglebanen bliver meget krum.
hjemmeladeren

Hjemmeladeren

Born to hunt - forced to work
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
@ Kjeldsen: Det duer ikke med at forsøge at klikke sig frem 'i blinde' for hver 100m (de først 2-300m jo , men derefter /&%¤). Spørg kaiserwilhelm2 .. han gav helt op da vi kom til 600m (VTF skydningen 21/3), da han ikke havde en aning hvor han skulle hen med sine klik

Du skal have et udgangspunkt og en teotetisk beregnet drop- el. klik tabel tunet med nogen empiriske data er meget bedre end ingen ting.

Mht QT drop forudsigelse og målte .. har samlet mine data fra 600m 23/3 her
http://www.patrick.eggers.dk/hunting/Sho...g%20range/
ved 300-400m ok match med QT , dog lidt under
de 2 KJGer har samme BC og udgangs hast og følges som forvenet ad til 400m og lidt afvigelse fra QT.. kun den lille forsatte jeg med til 600m = stor afvigelse fra QT (prøvede at presse luft trykket sindsygt op til 1400 hPa i QT = hjalp, men ikke nok -> BC ikke nøjagtige /alt for højt sat der ude .. selv om KJG data/QT har 4 forskellige BC'er i 4 hastigheds områder = ikke nok til at kunne stole på det)

Mht QL udgangs hast. .. på mine kalibrer (tidligere 30-06, nu 6,5x55 og 8x68S) har de typisk ligget fra ca 10-40 m/s fra kronograferde (målte værdier under QL .. en enkelt lade stige dog over)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Jeg har i mange år brugt ballistikprogrammet PCB og jeg har tunet det hen til at have en kliktabel der virker ud til 600 meter.

Jeg ved osse at jeg skal indskyde med et lille bitte overslag på 100 meter alternativt 200 meter og jeg ender op med 16 MOA på 600 meter når jeg bruger Golden Target i min 6,5 Træls.
Til historien hører er at jeg har hørt flere klager over PCB og andre programmer, gående ud på at det virker ud til 400 meter, hvorefter man på de længere afstande skyder for lavt.

Da jeg så for nylig anskaffede en Swarovski kikkert med Ballistic Turret og dermed kan bruge den software som findes på deres hjemmeside.

Jeg gjorde så det at jeg tastede nøjagtigt de samme parametre ind i begge programmer. Når jeg sammenligner, så følges de ad, pånær 1 klik ud til 400 meter, hvorefter Swarovskis program angiver at nu skal jeg bruge flere klik for at hæve kuglebanen op i sigtelinien

Jeg får følgende for PCB med 100 meter interval

0 klik,6 klik, 14 klik, 24 klik, 34 klik, 46 klik.

og disse her med Swarovski software:

0 klik, 6 klik, 15 klik, 25 klik, 37 klik, 51 klik.

og endelig Norma som stort set er enig med PCB:

0 klik, 6 klik, 14 klik, 24 klik, 35 klik, 47 klik.

Nu er jeg så spændt på om hvis jeg undlader at indskyde med et lille bitte overslag, kommer tættere på den kuglebane som Swarovski beregner.

Umiddelbart må Swarovski benytte sig af flere forskellige BC værdier, hvor PCB måske er mere simpelt og bare bruger en enkelt.

Er der andre der har bemærket forskelle i de forskellige programmer resultater og hvilket er mest korrekt?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Hej M@x, jeg har brugt Sierra Infinity de seneste år, den har været meget præcis ud til 600m som er den maksimale afstand jeg har skudt på. Der har ofte været sammenfald mellem tabel og praktisk skydning, eller en til to kliks korrektion.
Hvis det har interesse kan du oplyser dine data, så kan jeg prøve at køre dem igennem Sierra Infinity for en sammenligning.
Hilsen JM
Svar
#15
@ 6mm

Kaliber 6,5 Træls, kugle Norma Golden Target 830m/s, BC 0,548, højde over havet 0 meter, temperatur 15°, afstand løb-sigtelinie 43mm, vandret skydning og indskudt i plet på 100 meter og til sidst et klik på 10mm/100meter.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
QT kan også bruge flere BC i flere hastighedsområder (og data til KJG har 4 BC'er/områder). Man kan selv rette i både BCer og de hast. områder de skal gælde. Det havde jeg også prøvet, men kom frem til at med DMI opgivet lufttryk på dagen i Ulfborg (Pa=1010 hPa) og 50% rel luftfugtighed, så skulle midværdier BCerne mer end 50% ned for at matche det målte.

En ting jeg ik' har prøvet er at prøvet tune V0 ned iforhold til det jeg havde kronograferet ½ -1 år siden, og så se hvor meget der skal til for at matche enten meste af kuglebanen eller bare slutfaldet på 600m (anyway hvor meget variation på V0 kan man tilskrive alder på 1år lagerede patroner (ved samme temp etc)? .. havde ikke troet mere end 1-2%?)

Normas match kuglers opgivne BC ville jeg tro er baseret på eksperimentell data, hvor imod KJG (L Möllers jagt kugler) sikkert er simulerde værdier ud fra avancerd air flow SW (og jeg regnede ikke med det ville være så slemt ved siden af som det viste sig ved 600m).

Helt nøjagtig 'prediktering' tror jeg først man får det når man får målte Doppler data /BC og G7 basert modelering (som man kan få til Lapuas Scenar m QT unlimited)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#17
Her er den så kørt gennem Sierra Infinity: 0, 6, 14, 24, 35, 47. 100% sammenfald med Norma´s ballistikprogram kan jeg se.

For øvrigt samme klikinterval som min egen riffel opnåde med Norma Diamonline 130gr. 828m/s. min pibe er en S&L på 60 cm.

Hilsen JM
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)