Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
168 grains TTSX i 308W
#21
Hvis kødødelæggelse er underordnet, så er en af de meget hurtigt ekspanderende kugler, f.eks. Hornady SST eller Nosler BT en mulighed. Bruger dem til træning og har nedlagt 2-3 stykker råvildt med SST - døde i knaldet - men sådan pulp agtige indeni og ikke altid med gennemskud.

Nosler Accubond holder noget bedre sammen og er efter min mening en rigtig god all-round kugle. Er sammen med TSX min foretrukne jagtkugle. Begge har altid gjort arbejdet i målet, og altid med gennemskud. Dvs. på nær en buk i Polen, blev ramt på bladet af en TSX, der så gik på langs gennem dyret og knækkede hoften, men bukken var meget død meget hurtigt.

Jeg har ikke fundet så mange afskudte TSX'ere (få %), men de har alle været fint ekspanderede. Jeg tror nu også, at dine mindre ekspanderende kugler ville have gjort hvad de skulle, deres tværsnit areal forekommer ikke meget mindre.

Under alle omstændigheder, så vil verdens dårligste jagtkugle placeret det helt rigtige sted være bedre end verdens bedste lidt derfra.
Svar
#22
Jeg har også set den form for manglende ekspansion på vildt skudt med min 9,3x62. Der var tale om 250 grs TSX projektiler. MEN i de 2 tilfælde (begge pæne elgtyre) hvor det er sket var der nu alligevel knald/fald effekt. Det er forøvrigt de eneste projektiler jeg har fundet i vildt skudt med homogene projektiler.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
@ Boryx: Jeg er glad for at du slap med livet i behold...

De fleste mænd arbejder efter devisen: "når alt andet svigter - læs brugsanvisningen". I dette tilfælde var det jo nærliggende at kontakte Norma AB og/eller Barnes:

Åke Nilsson, Norma Customer Support:
"Hej Lars, sänk till 38-40 gr 201 krut."


Josh Springer | Consumer Service, Barnes Bullets, LLC:
The only data I can find is for Norma 202. Use the data for the 165gr X-Bullet. And start with the minimum loads and work charge up, while checking for signs of pressure, as customary with the reloading process.
i.e. Norma 202 min 38.0 gr, max 42.0 gr


Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#24
Som tidligere nævnt ville jeg afprøve Accubond og BT. Det er sket gennem den sidste tid.

Enden blev, efter kraftig inspiration fra GT i en gammel tråd omkring accubond:

Norma hylstre

RP 15 krudt - 44,5 gr

70mm Col.

Accubond og BT 165 gr.

Bedste gruppe inden i dag var omkring 25 mm.

Her til aften ville jeg måle dem over kronograf til en kliktabel - gennemsnits hastigheden blev 802 ms, med meget små afvigelser til begge sider.

Jeg skød 3 Accubond og 2 BT, (ikke nok til noget statistisk[B)]), den 5 skudsgruppe blev på ca.18 mm[^]

Så må vi se hvordan de opfører sig i vildtet.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#25
Lapua hylstre

CCI 200

RP 15 - 43,5 gr

71mm Col

Sierra PH 180 gr

8 - 10 m Ren side vind

5 skuds gruppe. på 200 m 20mm

Skotten


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)