Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel valg?
#21
Citat:quote:

Originally posted by Kulungu

jeg syntes at kunde dufte essensen af lidt "shnell-ikke shnelle" i tråden, men ganske rigtigt AAAAAner jeg ikke hvorfor jeg SKAL have shnelle på, jeg har bare hørt at det kan give et mere præcist skud da man i stedet kun trykker med omkr 200g. og så selvfølgelig mine egne forestillinger om hvor lækkert det må være...

TEORETISK har snelle den fordel, at du ikke kan "rykke" skuddet af, fordi aftrækkervægten er så lav, men omvendt synes jeg man sidder med en fornemmelse af, at man heller ikke ved 110 % hvornår skuddet skal gå, netop fordi det står så pi... let. Jeg har tidligere brugt snelle men droppede det igen af samme grund - så hellere et godt aftræk der "brækker som glas"


1 syntets-skæfte er li blødhed og kan have indflydelse på skud præcision.
2 shnelle er noget bæ. et sprøt kort og kontant aftræk er sagen.
3 prioritering i optik "frem for riffel"
4 evt. alternative riffler.
5 .308 kaliber valg er meget allround.

Jeg føler lidt at et riffel filter bygges stille og roligt op.

PS. Intet af det jeg skriver er på nogle måder ironisk, jeg vil vitterligt notere jeres råd ned og har jeg misset noget må i sige til. bare hiv mig rundt, kald mig dum, smid sand i mine øjnene, træk mig i håret og bryd mig ned psykisk...
jeg vil bare gerne undgå sælger "snak" når jeg skal ud og købe ind.

Ikke alle sælgere har ondt i sinde og ville sælge deres egen mor, hvis prisen var rigtig og de kunne finde en køber [Wink] Lyt til dem - sammenlign med dine egne ideer - og er du i tvivl, så tag hjem og tænk over det... Det er altså træls at komme hjem og have lagt pengene for en riffel, hvis man i virkeligheden hellere ville have haft den der stod ved siden af [xx(]......

Lige en anden ting...det er så hulens let at stirre sig blind på alle mulige dingenoter & dippedutter som reklamerne prøver at prakke dig på, men prøv at holde det så simpelt og gedignt i starten du kan. Koncentrer dig om de basale skydefærdigheder og så kan alt det andet grej følge når det andet er på plads

kichwa Kubwa



[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#22
Når snakken nu falder mere generelt på snelle så vil jeg da sige at jeg er rigtig glad for muligheden. Jeg bruger den ved skud på lange afstande, men på det andre former for jagt bruger jeg det ikke. For mig er det klart en fordel at kunne vælge således at aftrækket tilpasses til situationen. Så løber jeg heller ikke rundt med at aftræk der er sat ned på 400 g hele tiden, men har kun det meget lette aftræk præcis når jeg har brug for det. Og sammen med funktionen hvor man spænder fjederen i forbindelse med skud, for så at ligge den ned hvis skuddet alligevel ikke skal afgives synes jeg ikke at jeg har oplevet ikke at få langt snelle igen hvis jeg ikke skyder. I de situationer hvor jeg bruger snellen er der god tid mens jeg ikke bruger den der hvor tingene skal gå rigtigt stærkt.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Jeg er nok mest Sako/Tikkamand, med 4 stk af slagsen.

Meeeeen ...

Køb du blot en Steyr.[Smile]

Men snelle, tænk blot lige efter: Du står på en skovvej på en trykjagt. Der kommer et dyr, du stikker snellen, men dyret forsvinder ind i såten igen. Nu skal den så "afstikkes" igen. lige da du har gjort det kommer et nyt dyr, du stikker den igen. Skudchance og dyret løber. Et nyt dyr dukker op og du har ikke tid til at stikke snellen, men skyder med det direkte aftræk.

Nu kommer spørgsmålet: Hvad tror du er nemmest at vænne sig til? Et aftræk der er forskelligt alt efter hvad situation der opstår, eller ét du bare kender ...[?]

Grunde til hvorfor min seneste riffel, (Sako 75 i 7 rem - gennem 2 år), er blevet min foretrukne.

1). Kan aflades sikret

2). Kan lades fra toppen

3). Løst magasin, har to (hurtig genladning på f.eks. drivjagt)

4). God ergonomi

5). Godt aftræk

6). Rustfri, man behøver ikke være nænsom

7). Stabil montage der kan byttes kikkert uden træfpunktsændring

8). Perfekt rekyleoptagelse, via godt skæfte

9). Har ikke skudt til noget, uden at det er leveret (31 stk vildt)

10). Lang pibe

11). Jeg synes den er pæn ...

Og jeg kunne nok blive ved.

Og ellers kan jeg kun give de andre ret, der er masser af muligheder for et godt køb hvis du lytter til nogle af deres råd.

Pøj-pøj med projektet[:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#24
Hvorfor i alverden skulle man stikke snellen når man står på en skovvej??? Jeg kunne forstå hvis situationen var at du sad i et tårn og ville skyde til dyret som stod og essede på 250 meters afstand, men i den situation er det ro på og man har tid til at tænke sig om. Ved hurtige kasteskud er der da ingen som helst fordel ved en snelle. Det er med snelletryk som med alt andet udstyr, de skal bruges med omtanke.

Og en anden tanke hvad er nemmest at vende sig til 4 sako/tikkaer eller en i forskellige kalibre og med næsten ens aftræk eller en i kaliber .30-06. Måske er jeg speciel, men jeg kan helt uden problemer håndterer at jeg skyder med snelle, uden snelle, men S&L eller med Mauser. Men bevares hvis man ikke kan det så skal man da bare købe så simpel en riffel som muligt i kaliber .30-06 og så bruge den til alt. Måske med åbne sigte midler hvis det med kikkert bliver for avanceret. Jeg tror dog at de fleste godt kan klare lidt mere komplekse ting og ved da at Clax er ferm med både haglkanon og riffel selvom aftrækket uden tvivl er forskellige...
Mvh.

Yeti
Svar
#25
Hvis du vil have en billig riifel med suverænt aftræk, som kan aflades i sikret tilstand og har en superfin låsegang - også bedre en sako og tikka - men evt. var villig til at opgive plasticskæftet - så tror jeg, at der rundt omkring i jagtbutikkerne står en del S&L classic af den gamle model uden vekselpibe, som du kan få for en god pris. Har set dem annonceret til omkring 6-6500,- til slagtilbudspriser.... Så får du en velskydende riffel, du kan have i rigtig mange år...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by yeti

..hvad er nemmest at vende sig til 4 sako/tikkaer eller en i forskellige kalibre og med næsten ens aftræk eller en i kaliber .30-06. Måske er jeg speciel, men jeg kan helt uden problemer håndterer at jeg skyder med snelle, uden snelle, men S&L eller med Mauser. Men bevares hvis man ikke kan det så skal man da bare købe så simpel en riffel som muligt i kaliber .30-06 og så bruge den til alt. Måske med åbne sigte midler hvis det med kikkert bliver for avanceret. Jeg tror dog at de fleste godt kan klare lidt mere komplekse ting og ved da at Clax er ferm med både haglkanon og riffel selvom aftrækket uden tvivl er forskellige...



Ja du kan. Men hvad gavner det for din træfsikkerhed at du har snelle[?][?]

Jeg har "nogenlunde ens"[Wink] aftræk på mine 3x75'ere og det fungerer fint for mig. Tikkaen er jeg irriteret over ikke kan lades oppefra

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#27
Snellen giver mig mulighed for både at have et aftræk der er stillet så lavet som jeg ellers kun ville stille en baneriffel samtidigt med at jeg kan have et aftræk stillet passende hårdt for drevjagt i et og samme aftræk. Det lette aftræk synes jeg klart er en fordel når jeg skal skyde meget præcist. På den anden side vil jeg ikke have et meget let aftræk når jeg er på fx drivjagt. På min S&L hvor jeg ikke har snelle må jeg leve med at jeg også har et aftræk på 1.200g når jeg skal skyde på længere hold. En del andre løber rundt med rifler på jagt med aftræk stillet på måske 400g uden at der er nogen der synes at det er underligt. Det synes jeg er mere utrygt end snelleaftræk. At andre hellere vil have et aftræk der er ens hver gang er fint med mig, så længe de ikke løber rundt på jagt med så lette aftræk som efter min mening kun hører hjemme på banen.
Mvh.

Yeti
Svar
#28
Den hele del, du referer til, som render rundt med aftrækket på 400g. på jagt, må du godt gi'et los i løgene fra mig [Wink]

Se du bare at få øvet dig lidt mere på at lave et ordentligt aftræk..[Wink]

Jeg har stadig til gode at se generelle beviser på at dem der skyder med snelle, skyder bedre end os andre [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#29
Personligt mener jeg, at det er bedre at lære folk at skyde med almindeligt aftræk, end med det samme at gribe til yderligheder, såsom et aftræk der er stillet til 400g eller snelle ...... Jeg har prøvet, et par gange at skyde med snelle, og jeg syntes det er decideret ubehageligt. Den skydeteknik jeg er i besiddelse af (og nogle vil nok endda kalde den primitiv) holder fint til skydning ud til omkring 400 meter, og jagtligt håber jeg aldrig at få brug for mere.
Det ville aldrig blive aktuelt for mig at købe en riffel hvor jeg ikke kan have min bi-pot monteret på!! Jeg bruger den på bane, til jagt, ja alle steder hvor det overhovedet er muligt, og kan ikke forestille mig at skulle undvære den mulighed.

just my 10 cents.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#30
Hej Kulungu.
Har haft flere rifler,cz550 i 6,5-55,med snelle,sako 75 6,5-55 og sidst sako 85 30-06,alle med træskaft.
Det bedste aftræk,uanset snelle er sakos(verdens bedste),og mindst rekyle er sako 85 30-06,med det rette skaft,mindre end sako 75 6,5-55
og langt mindre en cz-.
Mvh.
Hammer
Svar
#31
Jeg skal vist lige i tænke boksen...

Hvad er en kvalitets kikkert, hvor går grænsen og hvornår betaler jeg for lir (irrelevante gadgets),
hænger prisen sammen med kvaliteten og "godheden"??????
kort sagt hvad skal man som minimum ofre på en optik.
Jeg spørger fordi jeg skal vide hvor meget jeg har til at købe riffel for. ca. jeg kan afsløre at jeg nok kommer til at ofre små 15K ikke meget men forhåbentlig nok til noget kvalitets grej.

Jeg må sige at jeg ikke længere er så skrå sikker på at det skal være pro hunteren og overvejer muligvis også andet skæfte valg.
Snelle feberen er gået fra, 42 grader til 37 grader. der er meget delte meninger kan jeg høre.
optikken skal prioriteres højt.
kaliberen falder nok på en .308

MEN tænke boksen venter. Big Grin

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#32
Hej Kulungu

Allerførst, - du har gang i det rigtige nu :-)

I relation til optik, så er det et svært spørgsmål - jeg fornemmer jo vi taler fabriksny kikkert [Smile]. Jeg ville personlig gå efter en kikkert med belyst sigte, og en kikkert der kan gå langt ned i forstørrelse. Sidstnævnte fordi det gør den mere fleksibel. Du kan med fordel vælge eks. 2,5 i minimum og 10, 12 eller 16 i den anden ende - det betyder ikke så meget efter min mening. Fordelen ved f.eks 2,5 som min. - er at den så både kan bruges til drivjagt på svin i Polen, og til hjortevildt i DK.

Vælg også gerne en kikkert der kan komme godt med lys igennem.

For en 5 - 7.000 kr. kan du få noget ganske udemærket Bushnell Elite 6500 eller en god Leupold - Rex som du måske kender herinde fra (http://www.gunsandpowder.dk) plejer at sælge disse til overkommelige priser. Hvis andre ting skal nævnes, så kunne Meopta f.eks også være en mulighed - det har jeg selv haft, og det er OK. Meopta forhandles hos Jaguar-gruppen, jeg købte min hos K.O. Skov i Bording.

Jeg nævner bevidst ikke S&B, Zeiss og Swarovski - det er super gode kikkerter, men også i den dyrere ende. Husk også, at det ikke bare er gjort med en god kikkert - du skal sætte penge af til en god montage og nogle gode baser - Jeg er tilhænger af stålmontager.

Generelt synes jeg du skal søge lidt rundt i Optik-forum, der er masser af guldkorn fra de geniale hoveder der er herinde, og når du er blevet træt af det så tager man på Jagtbutik Crawl og får kigget i en masser forskellige kikkerter [Big Grin]

Hilsen
Palmer
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#33
Jeg er også i kategorien: uden snelle.
Derudover mener jeg at rifler skal være praktiske, funktionelle og så skal de virke hver gang. Jeg er derfor enig i dit ønske om et syntetskæfte. Hvad producent angår, er jeg selv glad for finnerne. Tikka er et rigtig godt no-nonsense våben, og Sako er bare lidt federe. Bl.a. er deres krydsmagasin fantastisk.
Hvis du vil have en ny riffel, er Tikka et godt bud:
http://www.korsholm.dk/jagt/produkt.html...685a8f5381
Hvis du vil gå på brugtmarkedet, er der mulighed for sådan noget:
http://www.dba.dk/jagtriffel-sako-av-kal...-65739329/

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by PalmerVælg også gerne en kikkert der kan komme godt med lys igennem - dvs røret skal have så høj en diameter som muligt.


Det er objektivdiameteren du skal kigge på, når det gælder lysindfald. Rørdiameteren har intet at sige. Hvis kikkerten skal bruges i Sverige, skal den nok være minimum 50 mm.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#35
Nu er "maksimal obj.diameter" jo ikke det eneste parameter, der skal skeles til når du skal vælge kikkert.

Udfra de jagtmæssige krav, du skitserer, vil en kikkert med 40 mm objektiv fint kunne klare jobbet. Personligt gider jeg ikke rende rundt med en stor (tung) 50+ mm med mindre det er strengt nødvendigt.

/bundgaard
Svar
#36
Fair nok Ujensen [Big Grin] - da jeg så dit svar tænkte jeg hvem skrev det ?.. - når jeg læser linien igen kan jeg godt se nu min formulering er helt galt[B)] Jeg er selvfølgelig helt enig jeg retter lige indlægget.[Big Grin]

Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#37
Når du en gang er blevet lidt mere skarp på hvad det er for en kikkert du gerne vil have, er der jo muligheden for at importerer den selv, f.eks. fra US
Jeg har selv haft gode erfaringer med The Optic Zone, http://www.theopticzone.com/home.htm
Og så er der lige det med told/moms der gør lidt ved prisen. Told mener jeg er i nærheden af 2%, så det er ikke så slemt, værre er det med momsen, der skal betales 25% moms af både den fakturerede pris og fragten.
Men selv når du lægger alt det til, kan det godt i nogle tilfælde være en rigtig god forretning.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#38
De 2 finnere vi snakker om har jeg også et kærligt øje til, må jeg indrømme det var faktisk sako jeg sad og søgte efter inden jeg stødte på mannlichers pro hunter og er absolut ikke fastfrosset til pro hunteren, jeg men comon det her ser sku også lækkert ud http://sako.fi/sako85models.php?synthss

i optik tænker jeg 3-16x42 eller 2,5-16x50 eller 12x42 3-12x50 jeg har været inde og se lidt på bushnell Elite 6500 2.5-16x42 Tactical, Mil Dot. Som nu er blevet anbefalet 2 gange, det er da en optik der liger inde for budgetet, men ville det så være dumt at give 10k for en riffel, eller skal jeg give 10k for optikken og 3-4k for riflen? hvornår bliver det med optikken overkill?

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor rør diameteren ikke har inflydelse på lysindgennemtrængningen, men ved godt at alfa er selve glasoptikken, men hvis den eksempelvis heder 1-16x50 må det da have en vis indflydelse på hvor meget lys der trænger igennem den ene tomme, eller hvad?

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#39
Som i alt andet er en behovsanalyse vigtig for beslutningsgrundlaget, det kan så gribe forstyrrende ind hvis økonomi spiller en rolle.

Er det ikke tilfældet, indenfor en rimelig grænse, så vil jeg anbefale dig en SAKO i den udførsel som du finder passer din smag bedst (det er den med moderen og datteren) jeg ville vælge ss+lami. kanon magasin. kvalitetesfølelse all the way, den eneste hage er deres tåbelige ide med at deres lås partout skal have en kileformet udfræsning til baserne.
Jeg ville vælge en 6.5træls eller 308 (billig træningsammu), optiloc montage og en swaro Z6i 2-12X50.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg ville vælge en 6.5træls eller 308 (billig træningsammu), optiloc montage og en swaro Z6i 2-12X50.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]



Sakoen er jeg helt med på Big Grin men swarovskien sprænger budgettet på omkring 15-16 Tusind, men den ser sq lækker ud

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)