Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel valg?
#41
Vælg en af delene som en keeper, f.eks riflen.
Køb så brugt optik i en af de kendte mærker, og suppler når behov og din egen erfaring opstår, voila[Wink]. Eller omvendt.
Min egen bukkeriffel er en sako75 ss lami i 243 med en swaro 3-12X50.
Et meget behageligt sæt, som jeg kun kan anbefale. Du kan så bare vælge et mere alsidigt kaliber, indtil du indser at en riffel til det hele ikke er så sjovt som flere rifler til mere[8D]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by Kulungu
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor rør diameteren ikke har inflydelse på lysindgennemtrængningen, men ved godt at alfa er selve glasoptikken, men hvis den eksempelvis heder 1-16x50 må det da have en vis indflydelse på hvor meget lys der trænger igennem den ene tomme, eller hvad?



inde i røret er lysstrålen allerede 'komprimeret' så meget at den ikke fylder. Det man bla har af forskel mht rørtykkelse er hvor meget plads der til at forstille trådkorset..hvor let det er at lave større zoom spænd (fx typisk 3x i 1" rør og 4x i 30mm .. men disse gamle rammer er sprængt eftertrykkeligt med 6x til 10x zoom kikkerter på det seneste)

Det der betyder mere for lysgennemstrømmningen (udover meget du får suget ind til at starte med mht et stort objektiv = den 'yderste'/forreste' linse) - er kvalitet af glas/coating, men også hvor mange glas/linser der er i kikkerten som lyset skal igennem (og i større zoom område flere glas. Der er en grund til at Tyskernes std 'svinekikkert' til natjagt er fast forstørrelse 8x56mm)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Vælg en af delene som en keeper, f.eks riflen.
Køb så brugt optik i en af de kendte mærker, og suppler når behov og din egen erfaring opstår, voila[Wink]. Eller omvendt.
Min egen bukkeriffel er en sako75 ss lami i 243 med en swaro 3-12X50.
Et meget behageligt sæt, som jeg kun kan anbefale. Du kan så bare vælge et mere alsidigt kaliber, indtil du indser at en riffel til det hele ikke er så sjovt som flere rifler til mere[8D]



tak for rådet 75'eren ryger op i min top 5 præsist hvor ved jeg ikke. Smile

Og jeg snakkede i øvrigt med min bror tidligere, han gav mig det helt samme råd, da jeg spurgte ham andgående optikker, han er Kamera-nørd og sagde at den bedste måde at gøre det godt på er ved at købe noget "billigt" skyde med det udstyr ind til man bliver god til det, træt, af det og til man finder ud af hvad man ønsker skal forbedres
allså man danner en form for erfaring med det billige måske ikke så top gode udstyr og kan dermed bedre sætte fingeren på hvad man ønsker når man snakker med sælger. jeg tror ikke jeg skal være så bange for at lave brugt køb eller fejlkøb, og hvis jeg gør, må jeg bare købe noget bedre næste gang... Smile er det ikke vejen frem?

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#44
You got it[Wink], og har kikkerten et kendt navn er den til at komme af med i tilfælde af nyt ha´begær[Smile]

Held og lykke med prøven og købene...

Husk og sæt billeder ind når du har brugt familieformuen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#45
Hej Kulungu.
Du skylder Dig at prøve Sako M 85.
det er efter min mening en mere behagelig riffel at skyde med.
85;er mere handy,og nemmere at håndterer end 75;og det lige classiske skæfte og nye rekylklap,giver væsentlig mindre rekyl.
Har en Swarovski 2,5-10-56 påmin 85;,med originale sako montager.
Det fungere fint,selv om den er vel stor,bruger mest 2,5-4 til det meste jagt(størrer forstørrelse=størrer rystelser),så mere end 10-12
behøver Du ikke i den ende,det er vigtigere at komme sålangt ned i den anden ende(2-2,5),belyst sigte er fint'men bruger det kun i udlandet.
Knæk og bræk med det hele.
Mvh.
Hammer
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by hammer

Hej Kulungu.
Du skylder Dig at prøve Sako M 85.
det er efter min mening en mere behagelig riffel at skyde med.
85;er mere handy,og nemmere at håndterer end 75;og det lige classiske skæfte og nye rekylklap,giver væsentlig mindre rekyl.
Har en Swarovski 2,5-10-56 påmin 85;,med originale sako montager.
Det fungere fint,selv om den er vel stor,bruger mest 2,5-4 til det meste jagt(størrer forstørrelse=størrer rystelser),så mere end 10-12
behøver Du ikke i den ende,det er vigtigere at komme sålangt ned i den anden ende(2-2,5),belyst sigte er fint'men bruger det kun i udlandet.
Knæk og bræk med det hele.

Mvh.
Hammer



Jeg har set lidt på Sako 85'eren med TRÆSKÆFTE !![:0] og overvejer den kraftigt, problemet er at jeg bliver nød til at bruge korn og kærv hvis jeg køber den [Big Grin]

MEDMINDRE jeg kan købe den i sverige, hvad siger dansk lovgivning i øvrigt til det??

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#47
Nej vent nu lidt jeg fant den hos korsholm for 10K

http://www.korsholm.dk/jagt/produkt.html...oducts_pi1[backPID]=1865&tx_ttproducts_pi1[product]=14521&cHash=a5eae22040

så er da der mulighed for en swaro eller en god leo

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#48
Har du tjekket cal.? Mener de har en 85'er til ca. 10 K men det er en 375 HH - fin kaliber, men lidt mere krævende end den 308'er du er ude efter og lidt overkill hvis det er Skandinavisk allround du er ude efter.

Korsholm har iøvrigt en del fine 75'ere.

/bundgaard
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg ville vælge en 6.5træls eller 308 (billig træningsammu)

Sjovt nok bliver 30.06'eren oftest glemt/overset ved omtale af billig træningsammu http://skyttebutik.dk/group.asp?group=166 / http://www.huntinglife.net/shopping/prod...n&column=2

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#50
Jeg helt skudt i sako 85 i stainless. evt laminatet, den er sku for lækker at se på.

man kan i usa købe den for omkring 1650usd. whaat to DOOOOOO !!??

I har sandlig fået mig til at se tingene lidt anderledes
nogle der kender reglerne for at købe og sende eller rejse og tage det med.

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#51
Øverst oppe til højre er der en lille knap, der hedder "search"[Wink] - import af våben er et ret debatteret emne

/bundgaard
Svar
#52
Citat:quote:

Sjovt nok bliver 30.06'eren oftest glemt/overset ved omtale af billig træningsammu


Næ ikke glemt, men udeladt.

Min personlige holdning er at 30.06 kan have en kraftig rekyl som ikke egner sig til en førstegangsriffelbruger.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#53
En fin kikkert til ok pris.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=98816

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#54
Tonny den koster 5400dkr det må siges at være billigt.
men hvordan skal man bære sig ad med sådan et køb?

jeg så lige denne annonce på dba
http://www.dba.dk/tikka-3-12x56-zeiss/id-65700445/

ved godt at sigtet ikke anbefales så stort men er prisen ikke i orden eller skal jeg lige tage en slapper og klappe hesten... og uden at være for kæphøj, kan tikka t3 måle sig med sako 75 eller 85... er er det bare med at springe på det tilbud? når muligheden mælder sig...

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#55
Du får en riffel der kan det der skal til i resten af dit liv, med mindre du skal jagte decideret storvildt.

Alt for kedeligt, find noget andet[Wink]

Spøg til side, den vil opfylde så mange af dine krav, især ang. præcision og holdbarhed ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by Kulungu

kan tikka t3 måle sig med sako 75 eller 85... er er det bare med at springe på det tilbud? når muligheden mælder sig...

kichwa Kubwa



Sako er klart (en) klasse® over T3 - men det er prisen jo osse.
Flere steder kan du finde tilbud med en ny T3 og en ok optik til 8-9 kilo. Jeg har selv en T3 Lite (som jeg godt nok har døjet en del med - men det er løst nu[Wink]) men en billig Leu VXII. Det er på papiret langt ringere kvalitet end det andet, jeg har i skabet - men sjovt nok som regel den, jeg tager med på bukkejagt.
Det er som bekendt ikke altid, at handelsværdi og brugsværdi er helt proportionale.

/bundgaard
Svar
#57
Prisen er rimelig, sigtet tja..kender det ikke, har ikke prøvet real life.

En Tikke T3 er ikke en sako, men præcisionsmæssig er der ikke noget at komme efter, magasinet jeg ikke specielt imponeret af i 5 skudsudgaven, 3 skuds har jeg ikke haft problemer med sååe.

Jeg har en T3 i 270win, og den er meget præcis og en rigtig fin riffel, i 6.5træls vil den altid kunne sælges hvis du vil opgradere.

Summa sumarum: OK DEAL

Mht. til køb af kikkert i sverige er det bare at få en profil på foraet, og kontakt sælger. Jeg har selv købt flere dele af div. sælgere på det fora uden problemer.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#58
Det her minder mig lidt om når bekendte spørger mig om råd m.h.t. køb af PC....[Big Grin]

Der er jo så stort et udvalg af "fornuftige valg" at man måske skal tage en lidt anden vinkel...

Skal fornuften alene råde? Skal der lidt følelser med? Skal den bare virke, eller vil man betale for et lidt mere lækkert udsende?

Er det ydeevnen der er første prioritet....

Efter min ringe mening gælder følgende 3 simple principper:

1: Kikkerten skal koste ca. det samme som riflen... gerne lidt mere... Det er DEN der afgør om du kommer til at se noget og kunne skyde på det!!!
2: Riflen skal passe til skytten... Det gælder også kalibervalget...
(1. gangs kaliber skal være allround i den lettere ende rekylmæssigt (dette kan der dog fint kompenseres for med en lidt tungere riffel)
3. Man skal sætte sig en FAST maksimums-pris... og huske at der skal være plads til "tilbehøret" [Big Grin] (mindst 100 skud træningsammo)

Snelle er en overlevering fra gamle dage... det kan efter min erfaring kun bruges til aflivning af radiator-thermostater og forløbs-anskydninger[xx(] (Don't ask...just don't)

let aftræk... jo tak... 1000g er rigeligt let... hvis bare aftrækket er skarpt og præcist og går helt ens hver gang...

Jeg ville købe mig en S&L, en Tikka eller en brugt Sako... ikke for let, ikke for tung og i .308 eller 6,5x55
oven på den ville jeg sætte en let brugt Swaro eller S&B i 2,5 - 10-12x50... Lys i kikkerten er bare en "gadget"-dem kan man anskaffe senere....
En let brugt riffel og kikkert har den store fordel at man ikke er så øm over grejet... og det vigtigste er jo at BRUGE det...[Wink]
(OG passe på det naturligvis.. velplejet og passet grej giver bedre resultater)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#59
Jeg har en Tikka T3 i Cal. 308 med en Zeiss 3-12-56 på. Det er et dejligt stykke værktøj uden dikkedarer - har aldrig haft problemer med den - og den har aldrig svigtet mig på jagt - Derfor har jeg det fuldstændig som Bundgaard - det er som regel den jeg tager med på bukkejagt - selvom skabet tæller andre sjove ting.

Tror også lige vi skal huske, at kun en riffel er en teoretisk situation [Wink][Wink][:p][Big Grin] - så til at starte med er Tikka et supervalg - Sakoen, Hovedafblxxxx, Saueren, og hvad vi ellers kan forestille os - kan jo altid komme efterfølgende, og Tikkaen er desuden som en anden også anfører et OK bytteobjekt :-)

Med T3'eren får du altså noget der virker og har formentlig også ekstra penge til træningsmmo, som du i høj grad skal fokusere på som ny riffeljæger :-) - Hvis du rammer rigtigt, så skal bukken og for den sags skyld også elgen nok vælte uanset hvilken af de forslåede sæt du vælger :-)

[Wink]
Palmer :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#60
Det her er jo FANTASTISK !!

Jeg kan se på diskusinonen, at Sako/tikka tager førstepladsen forbeholdt at man har råd til god optik evt "branded" som der i øvrigt findes koncensus om, som første prioritet.

Jeg tror jeg køber mig en sako stainless med træskæfte og evt. swaro optik eller anden af kendt mærke.

grunden til min komprobmis med syntetskæfte findes i min frygt for dets blødhed og at det jo kunne være at jeg ville skyde med pot's en dag.
mht aftrækket er jeg ikke så bekymret for, for jeg så at sakoen har justerbart og at man faktisk kan trække med 1000g og det er jo ikke så meget det svarer lidt til at flytte en letmælk med pegefingeren.

jeg vil også berolige jer med at jeg aldrig ville købe en riffel uden en form for professionel hjælp.
nu må vi se jeg skal i banken idag og se hvor meget der står så har jeg en bedre ide om hvor meget jeg har. jeg skal jo først op til prøven d.6.5.10
og har skrevet mig op til riffel kursus ca. 3 uger efter så jeg har noget tid at løbe på når jeg rigttigt skal til at handle...

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)