Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel valg?
#81
Det er dælme en lækker riffel [:p].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#82
Hvis du er "skudt ind på" en riffel i den prisklasse, såsynes jeg du skal prøve at tage fat i lidt forskellige rifler for lige at mærke hvordan de føles, når du har dem i hænderne. Ligger de godt til dig, kører låsen ordentlig, hvordan er det samlede indtryk af kvalitet osv... I den prisklasse kan du få mange fede rifler...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#83
Jeg har haft en finligt i hånden og den syntes jeg personligt var lækker, en anelse lille og let, men undrede mig over om det kan have noget med de der bugstaver, at gøre, hvad betyder "tøjstørrelse bugstaver" ? Er riflen er større eller mindre hvad betyder de rent fysisk for riflen?

Bare sig hvis jeg er helt ude i hampen. Big Grin

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#84
XS = 7 skrald i magasinet
S = 6 skrald
L = 5 skrald

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#85
Jeg kunne efter granskning af sakos hjemme side, finde noget teknisk data på riflerne. og fant ud af at Sako varmint laminaded stainless laves i størrelser XS og S.

S fås i .308 win, (rate of twist) det ved jeg ikke hvad er men 11". Overall længde 1105mm, Løbs længde 600mm, vægt 4.1 Kg, "length of pull" 355mm ved jeg heller ikke hvad er og Small fås med 5 skuds magasin en i kammer og fem i magasin alså 6 ialt...
hvad kan jeg så bruge det til?

Ikke noget som helst før jeg har stået med den i hånden men hvor kan man gøre det uden at skulle "tvinge" min lokale "dealer" til at bestille det hjem? Det vil jeg ikke udsætte ham for hvis nu jeg ikke vil have det.

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#86
Hvilken kaliber har du tænkt dig at vælge.
Hvad vil du skyde med den.

Svar på det så skal du få en mening om hvilken model du kan vælge og med en begrundelse, også mht. tvisten[Wink]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Hvilken kaliber har du tænkt dig at vælge.
Hvad vil du skyde med den.

Svar på det så skal du få en mening om hvilken model du kan vælge og med en begrundelse, også mht. tvisten[Wink]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



jeg tænkte på en .308 den skal skyde fra rå til elg.

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#88
twist er riflingens snonings grad (1 omgang pr xx inch el. cm).. dvs hvor hurtigt kuglen kommer at rotere.. har (sammen med hastighed) betydning for hvilken længde/tyngde projektiler den kan stabilsere

lenght of pull : målet fra skulder til aftrækker = om dine Gibbon arme kan nå aftrækkeren eller dine arme er for lange til at kunne 'krølle' ind til aftrækkeren (yderste led af pegefinger skal uden problem kunne placers/trække vinkelret på aftrækker så der ikke kommer tendens til sideværds påvirking i aftrækket)

LOP riffel
http://www.shootingtimes.com/longgun_rev...rk_091306/

video etc, godt nok mht mht haglgevær
http://www.videojug.com/film/how-to-achi...ull-part-1
http://www.gundogsonline.com/Article/You...-Page1.htm

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#89
Tak wolf_ skate det gjorde mig faktisk en hel del klogere. jeg skal med andre org smøge min italienske t-shirt op og smide riflen på armen fra albueknækket på indersiden af armen og måle til den del af pege fingeren der forsvinder når jeg piller næse, og hvis det andet eller tredie led på fingere rammer aftrækkeren er den for kort og omvent hvis jeg skal strække bussemand spaden, er den for lang.

min arm er fra albue til finger spids 45,5cm og fra albue og til første led på pegefingeren (det led der forsvinder i næsen) 42,5cm og sako 85 varmint stainless er 33,5 så med lidt god vilje kan jeg lige stikke fingerspidsen i løbet mens jeg holder riflen. Sad

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#90
forlænge LOP kan man altid gøre med en tyk kappe eller mellemlæg uden at der sker 'skår i glæden' (dvs save i skæftet), det er værre den anden vej

de nævnte tommelfinger regler er bare tommelfinger regler og kan ikke opgøres på en formel med ½ cm nøjagtighed... hvis du er usikker, skal du prøve med en kyndig som vejleder (evt bøssemager) om skæfte tilpasning om nødvendig

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#91
Citat:quote:

Originally posted by Kulungu

jeg tror at sako startede med at lave riffler så de kunne udvikle en super fed riffel til MIG, fordi den lå som skabt til mine arme, skulder og mit i øvrigt meget lange hoved.



Ja hvad kan man sige, jeg er blevet klogere, den var måske ikke lige snittet til mig, og når jeg tænker over det skulle jeg faktisk tænke over at ramme aftrækkeren med spidsen af pegefingeren, den faldt bare ikke naturligt til, det kunne jo også være en indikator

Har i evt. andre ideer til hvordan man kan bruge kroppen som målestok når man står i foretningen og hiver riflerne op og ned.?! jeg prøvede at virke ekstremistisk dum da jeg sidst var ude og pille men det virkede ikke rigtig som om det sev ind hos drengen der stod i butikken.

så hvis der er nogle der er friske på en lørdags tur, skal jeg på jagt, der bliver budt på kaffe kage og evt smøg, jeg skal jage bøsser og rifler, og kunne godt bruge en der ved hvad for nogle revirer de græsser på og hvad jeg skal være opmærksom på når jeg skal til at skyde. jeg har jo jagt tegn fra på torsdag af!!! [Big Grin]

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#92
Ja så bestod jeg, jagtprøven idag kl. 12:55, godt for mig!!

Så venter jeg bare på mit jagttegn der i form af et girokort skulle komme flyvende ind med posten i løbet af de næste 14 dage. Jeg har gjort mig nogle tanker ang. riffel valg og må nok indse at det vil være smartest at starte med en riffel der ikke skal forlænges 6-7 cm som sakoen jo nok skal, jeg har i den forbindelse kikket på en savage evt. en savage 116 i stainless dens skæfte rammer næsten lige i øjet og ja så er den jo også ca. 3 x billigere end drømme riflen sako 85 varmint ss.
Måske er det også fornuftigt nok at starte i den ende, så må den jo blive sekundær når jeg skal have drømmene opfyld. Big Grin sig hvad i syntes om den

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar
#93
Jeg vil undlade at kommenter på dit riffelspørgsmål, da der er lige så mange meninger om det som der er riffelskytter :o)

Men jeg vil ønske dig tillykke med jagttegnet, dejligt for dig at det gik godt! Nu skal du så bare forfremmes fra Nimrod til Jæger :o)

Endnu engang tillykke!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#94
når du går bort fra drømmeriffelen i første hug ..for at se på en billigere 'step-in' model -> kig kvali brugt (fx aftræk hvordan er det på Savage ?? .. eller skal du sener alligevel ofre en 'tuds' på nyt aftræk til den + bøssemager). Men er det med skæfte kun et spørgsmål om bagkappe med 1-2cm mere så kan den nemt ordnes. Få bøssemageren og ikke 'tøjekspedientlærlingen' til at vurdere hvad der kræves til dine Gibbonarme, find en lige så 'ranglet'? skytte/jæger og spørg for hvad hans erfaringer er mht skæfte

/wolf_skate

PS du nævner 5-6cm ekstra på 14"=35,6cm LOP riffel ??? (stoler du der stadig på tommelfinger regel .. eller har en erfaren skytte/bøssemager vurderet dette?)... har lige skimmet andre steder mht høje/langarmede personer .. sjældent nogen nævne over 15" = 38cm > dvs bare en 2,5cm mellem ilæg eller/og ekstra tyk/dyb kappe.. det er ikke urealistisk. Med så overskuelig skæfteforlænging ville jeg ikke hoppe fra den ene grøft(SAKO) til anden (Savage).. og skulle jeg alligvel køv billi' for ikke at begå en 'fejl' -> brugt

andre faktorer end 'albue målet'
http://www.reloadersnest.com/forum/topic...IC_ID=2581
derfor erfaren skytte/bøssemager til at vurdere helheden

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#95
Hvis du gør det, så start med at købe en Otterup skytteforenings salonriffel først. Så har du et våben af meget lav værdi (ca. 500 kr) på den dyre våbentilladelse (840 kr). Når du så køber Savagen eller hvad du nu ender med, skal du kun betale 420 kr for våbentilladelsen og det samme igen når du vælger at skifte den ud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#96
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hvis du gør det, så start med at købe en Otterup skytteforenings salonriffel først. Så har du et våben af meget lav værdi (ca. 500 kr) på den dyre våbentilladelse (840 kr). Når du så køber Savagen eller hvad du nu ender med, skal du kun betale 420 kr for våbentilladelsen og det samme igen når du vælger at skifte den ud.



Ja, eller søg tilladelse til den ny inden du afmelder den gamle[Wink][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#97
Hvorfor køber du ikke en tikka t3 varmint i 308win?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#98
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hvis du gør det, så start med at købe en Otterup skytteforenings salonriffel først. Så har du et våben af meget lav værdi (ca. 500 kr) på den dyre våbentilladelse (840 kr). Når du så køber Savagen eller hvad du nu ender med, skal du kun betale 420 kr for våbentilladelsen og det samme igen når du vælger at skifte den ud.



Ja, eller søg tilladelse til den ny inden du afmelder den gamle[Wink][Big Grin]



Den har jeg prøvet. Så blev jeg bare oplyst om at man altid skal have én dyr tilladelse. Det andet er jo også bare at udskyde regningen til næste riffelkøb [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#99
yes fik den også 840krs fortolkningen da jeg omkalibrede fra 30-06 til 8x68S..man skal altid have en dyr først (det var min 30-06)..i ansøgn.blanket mht fornyelse af våbentillad. står en rubrik "ændring af våbendata (afgiftsfri)" .. den havde jeg krydset af
.. men fortolknigen er at det er nyt våben (og ikke bare ændring af det eksisterende, selv om det er samme lås etc, kun piben principielt skiftet)= 840kr en gang mere! .. hvad der så kunne falde ind under formuleringen "ændring af våbendata".. var mere diffust, jeg fik i hvert ikke lige fat i det

så der 'no way' uden om mht at slippe 840kr, den skal stå i skabet, før man kan får nogen 'billi' 420krs

wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

når du går bort fra drømmeriffelen i første hug ..for at se på en billigere 'step-in' model -> kig kvali brugt (fx aftræk hvordan er det på Savage ?? .. eller skal du sener alligevel ofre en 'tuds' på nyt aftræk til den + bøssemager). Men er det med skæfte kun et spørgsmål om bagkappe med 1-2cm mere så kan den nemt ordnes. Få bøssemageren og ikke 'tøjekspedientlærlingen' til at vurdere hvad der kræves til dine Gibbonarme, find en lige så 'ranglet'? skytte/jæger og spørg for hvad hans erfaringer er mht skæfte

/wolf_skate

PS du nævner 5-6cm ekstra på 14"=35,6cm LOP riffel ??? (stoler du der stadig på tommelfinger regel .. eller har en erfaren skytte/bøssemager vurderet dette?)... har lige skimmet andre steder mht høje/langarmede personer .. sjældent nogen nævne over 15" = 38cm > dvs bare en 2,5cm mellem ilæg eller/og ekstra tyk/dyb kappe.. det er ikke urealistisk. Med så overskuelig skæfteforlænging ville jeg ikke hoppe fra den ene grøft(SAKO) til anden (Savage).. og skulle jeg alligvel køv billi' for ikke at begå en 'fejl' -> brugt

andre faktorer end 'albue målet'
http://www.reloadersnest.com/forum/topic...IC_ID=2581
derfor erfaren skytte/bøssemager til at vurdere helheden

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



jaaa jeg ved godt der er grand canyon til forskæl, det var dog en pro bøssemager og sælger, der vurderede det. de kunne selfølgelig godt sælge mig riflen men forlængelse vil jo koste og anden hage var at det nok ikke ville være så pænt, jeg foreslog dog nogle af de der amerikanske jysterbare forlængelser, så det ligner at det er meningen og at det skal side der, men det var mest til sportskytter sagde han.
hos de andre jeg var nede hos sagde de at sako vist lavede nogle forlængelses bagklapper, så det blev pænt, og han foreslog også at man så skød med en rekyldæmpende pude, beregnet til store kalibre det gav aligevel 2-2,5 cm. og bøssemageren mente ikke at det ville være et problem såfremt det ikke vær bevægelige mål jeg skulle skyde,

det svært at vælge men kan sq heller ikke lige give slip på drømmen.
jeg håber der er en pæn forlænger klap til sakoen der kan give lidt

kichwa Kubwa
T. Nordsve
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)