Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stor/Lille kaliber (2)
#21
Hej Renegade,
Ja, du har helt ret. Her mangler jo netop hvad jeg beskrev (meget passende i anførselstegn) som ”under passende opsyn og vejledning”. Da faderen tydeligvis heller ikke kender basisreglerne for god våbenbehandling burde PH’en være trådt til. Samtidig kunne man fristes til at tro, at faderen heller ikke har jagttegn.
Gad for øvrigt vide hvor de to skud sad?
Svar
#22
er det et instruktørlogo på skjortelommen?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#23
Det er da skuddene at riflen skal dække over
Svar
#24
ÅÅÅåh hvor fedt. At sidde i sin lænestol, trygt bag computerskærmen, og forarges over folk, for hvem det er lykkedes at komme op af stolen og gøre noget ved det.

Hvis jeg lige havde haft mit livs oplevelse på jagt, og adrenalinen stadig dunkede i kroppen, så kunne jeg garanteret også instrueres i at stille op til et pralebillede, som jeg bagefter ville være en smule ked af.

Der lugter lidt af sure rønnebær her. En ram stank faktisk [xx(].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Den uheldige riffelplacering var jeg ude for i sidst jeg var i ZA. Skød en gnu - den blev lagt op til fotografering. Trackeren hentede riflen, og anbragte som på ovenstående billeder ! Jeg må indrømme det var ved et tilfælde jeg så låsen var lukket - og fik den åbnet for ikke at vise mine knægte at jeg var så langt hjemmefra at jeg havde glemt at selv et kosteskaft kan være ladt.[Wink]

Men jeg oplever at fokus er så meget på trofæet - at man totalt glemmer at se horisonten i de øjeblikke hvor der skal foreviges.
mvh
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

ÅÅÅåh hvor fedt. At sidde i sin lænestol, trygt bag computerskærmen, og forarges over folk, for hvem det er lykkedes at komme op af stolen og gøre noget ved det.

Irrelevant og udokumenteret postulat der må stå for debattørens egen regning.

Hvis jeg lige havde haft mit livs oplevelse på jagt, og adrenalinen stadig dunkede i kroppen, så kunne jeg garanteret også instrueres i at stille op til et pralebillede, som jeg bagefter ville være en smule ked af.

Enig.

Der lugter lidt af sure rønnebær her. En ram stank faktisk [xx(].

Erfaringsbaseret genkendelse?[Wink]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.


Svar
#27
Jeg synes såmænd bare at man skal have noget alder og livserfaring før man er moden nok til at vælge at dræbe et dyr. Den den alder, synes jeg ikke at det ser ud som om drengen på billedet har.

[Image: sj001.png]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#28
Hej Alle

Hej rkn
Jeg har overhovedet IKKE noget imod store magnum rifler, når blot de bruges til, hvad de er beregnet til, nemlig STORVILDT.

Hej 416 Rigby
Prøv at gå ind på Youtube og tast, (Air rifle Hunting Africa)så vil du finde masser at vidioer hvor der skydes alt fra Kudu størrelse og nedad med cal. .457 air rifle, også i Sydafrika.

Hej LasseScout
Sjovt nok, havde jeg de samme tanker som du nu allerede har skevet i dit sidste indlæg.

MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#29
Hej.
Man bliver da helt glad for ikke at have lagt billeder ind fra sidste gang i ZA,min knægt var ikke mere end 13,men jeg mener stadig at hvis jeg og en prof hunter siger god for ham så er det ok......og ja LasseScout kan kun give dig ret.
MVH
LØVIG
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Prøv at gå ind på Youtube og tast, (Air rifle Hunting Africa)så vil du finde masser at vidioer hvor der skydes alt fra Kudu størrelse og nedad med cal. .457 air rifle, også i Sydafrika.



At folk lægger videoer af deres lovovertrædelser ud på nettet (fartoverskridelser med motorcykler eller ”jagt” med luftgevær) gør ikke disse handlinger lovlige. Og det burde vel ikke være noget man praler med på en dansk jagtdebat, hvor netop den slags opførsel kun kan skade vores hjemlige jagts omdømme og fremtid!
Svar
#31
Når man overholder loven er resten vel en beslutning mellem en selv og ens samvittighed, hvad man skyder med. Jeg startede elgjagt med en 300wsm men endte alligevel op med kun at have skudt bukke med den. Skal vi til at have bjergbøsser med på jagt for ikke at blive smagsdømt?
Som far ville det glæde mig utroligt at kunne gå på jagt med mine børn når der var mulighed for det.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Prøv at gå ind på Youtube og tast, (Air rifle Hunting Africa)så vil du finde masser at vidioer hvor der skydes alt fra Kudu størrelse og nedad med cal. .457 air rifle, også i Sydafrika.



At folk lægger videoer af deres lovovertrædelser ud på nettet (fartoverskridelser med motorcykler eller ”jagt” med luftgevær) gør ikke disse handlinger lovlige. Og det burde vel ikke være noget man praler med på en dansk jagtdebat, hvor netop den slags opførsel kun kan skade vores hjemlige jagts omdømme og fremtid!



Nu kan/må jeg ikke være moderator i denne tråd, men tillad mig lige at minde om den her :
11. Føler man sig stødt af noget en anden bruger har skrevet, så retter man henvendelse til moderator. Man begiver sig IKKE ind i et slagsmål, for da bliver man selv modereret.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#33
@Kima
At udtrykke en generel mening om udtalelser og/eller handlinger der kan være til skade for den danske jagts omdømme og fremtid kan næppe karakteriseres som forsøg på at moderere, men må vel nærmere ses som et udtryk for bekymring over enkelte jægeres tendens til et, måske, lidt for afslappet forhold omkring jagt- og våbenloven.
De seneste undersøgelser der synes at indikere, at omkring 15% af det nedlagte fuglevildt er skudt med blyhagl, burde få enhver til at ransage sin egen samvittighed og tænke på om man nu også altid påtaler jagtkammeraternes valg af ammunition eller generelle opførsel under jagter.
Svar
#34
Hov... Ro på...

Undersøgelsen der "viser at 15% af fuglevildtet er skudt med blyhagl" viser ikke at de er NEDLAGT med Blyhagl... kun at der blev fundet blyhagl i dem... mange af disse fugle KAN jo være beskudt helt andre steder hvor blyhagl stadig er tilladt....

There's lies, Damn Lies and statistics.....you can twist them all..

Jeg vil til enhver tid påtale SYNLIGE overtrædelser af jagtlov og aftalte paroler på en jagt, men jeg fedter altså ikke rundt med en magnet for at kontrollere de andre jægeres patroner!

I vores "big Mother" samfund har man efterhånden fået den opfattelse at børn stort set intet kan under en vis alder.. og ikke må udsættes for nogen form for store følelsesudsving....
Det er jo fuldstændigt forkert.. hvordan skal vores børn så lære at tackle de "hug" de VIL blive udsat for efterhånden som de vokser op?

Tag jer nu sammen, mener i virkeligt at drengen på de billeder skulle blive "beskadiget" på en eller anden måde fordi han får en måske lidt overvældende oplevelse sammen med sin far?

Man kan diskutere om en dreng på 10 - 13 år kan håndtere et våben på forsvarlig nok vis til at få lov til at skyde på et levende dyr, men det er mit eget personlige indtryk at de unge mennesker jeg har set nedlægge vildt, har være mindst ligeså gode til at "kontrollere sig" som flere af de voksne i selskabet..

Jeg ville til enhver tid tage min ældste datter med på riffeljagt når hun når de 11 - 13 år, men lillesøsteren er jeg ikke så sikker på.. Barnets egen personlighed spiller bestemt også med her...

Diskusionen er jo interessant på mange planer... nogle børn ville nok få et direkte dårligt forhold til jagt hvis de kommer med ud for tidligt, andre vil blive bidt af jagt for livet, eller måske "vende tilbage" til jagten efter årevis uden kontakt til jagt og jægere...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Undersøgelsen der "viser at 15% af fuglevildtet er skudt med blyhagl" viser ikke at de er NEDLAGT med Blyhagl... kun at der blev fundet blyhagl i dem... mange af disse fugle KAN jo være beskudt helt andre steder hvor blyhagl stadig er tilladt....



Nu er der vist ikke mange fasaner der krydser Øresund eller Femernbælt.[Wink]

Med hensyn til dine betragtninger om børn og jagt er jeg enig.
Svar
#36
...jeg var ikke klar over at den undersøgelse kun omfattede fasaner?

Det med at afpasse kalibrene nedad, efter byttets størrelse er efter min mening kun et spørgsmål om skyttens bekvemmelighed, og har intet med vildtets "tarv" at gøre...
Jeg vil nødigt ind på at man kommer ind i noget smagsdommeri med at "jo større fisk på jo mindre line, jo mere sportsligt" og den slags...eller "overkill at skyde en impala med en 458lott"

Hvis jeg går ud på jagt og kun vil nedlægge ræv og krager, f.eks.. så tager jeg min .17 Mark 4 med....
Skal jeg ud på trykjagt, så kommer min 376Steyr med.. og den tager også ræven eller rålammet...

Måske tager jeg min 458lott ud efter sommerbukken i år[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by dravis

...jeg var ikke klar over at den undersøgelse kun omfattede fasaner?



http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artik...i-bismuth/

Citat fra undersøgelsen:

Det mere end tyder på, at der stadig anvendes blyhagl under jagt i Danmark:
Til trods for, at dette har været ulovligt i 13 år.
Undersøgelsen anslår, at 5% af fuglene, har forhøjet indhold af bly i kødet, eftersom de er nedlagt med blyhagl. Samtidig anslås det, at min. 15 % af fuglene er nedlagt med blyhagl.
Kun dansk opdrættede fasaner, nedlagt eller indfanget på en række danske godser, indgår i undersøgelsen. Der indgår med andre ord ikke importerede fugle fra lande, som f.eks. Storbritannien, hvor det stadig er lovligt at nedlægge vildt med blyhagl.
Svar
#38
Ja og 16% af fuglene har forhøjet blyværdier fordi de er skudt med bismuth. Det skulle ellers være alternativet til blyhagl. Man er godt nok blevet taget bagi hvis man troede at bismuth var bedre for fødekæden.
Det vil altså sige at31% af fasanerne er befængt med forhøjede blyværdier. Hvis skyld er det? Hvis jægerne står for 15% eller 49% af tilfældene så må staten stå for de 51%. De har jo ansvaret for lovgivningen, og henvist til brug af bismuth.
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tag jer nu sammen, mener i virkeligt at drengen på de billeder skulle blive "beskadiget" på en eller anden måde fordi han får en måske lidt overvældende oplevelse sammen med sin far?

Man kan diskutere om en dreng på 10 - 13 år kan håndtere et våben på forsvarlig nok vis til at få lov til at skyde på et levende dyr, men det er mit eget personlige indtryk at de unge mennesker jeg har set nedlægge vildt, har være mindst ligeså gode til at "kontrollere sig" som flere af de voksne i selskabet..

Jeg ville til enhver tid tage min ældste datter med på riffeljagt når hun når de 11 - 13 år, men lillesøsteren er jeg ikke så sikker på.. Barnets egen personlighed spiller bestemt også med her...

Diskusionen er jo interessant på mange planer... nogle børn ville nok få et direkte dårligt forhold til jagt hvis de kommer med ud for tidligt, andre vil blive bidt af jagt for livet, eller måske "vende tilbage" til jagten efter årevis uden kontakt til jagt og jægere...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Jeg er fuldstændig sikker på at drengen på billedet har haft en fantastisk tur sammen med sin far!! Og hvis min lille dreng stadig har interessen i behold, når jeg vurderer at han er moden til det, så skal vi sgu også på tur, ingen tvivl om det.
Han er i dag 6 år, med en glødende passion for våben og jagt (i nævnte rækkefølge), så min opgave er, i øjeblikket, ikke at skubbe på, men at holde igen indtil jeg mener han er klar til de forskellige ting. Men ingen ved jo hvordan det ser ud om 5-8 år.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

@Kima
At udtrykke en generel mening om udtalelser og/eller handlinger der kan være til skade for den danske jagts omdømme og fremtid kan næppe karakteriseres som forsøg på at moderere, men må vel nærmere ses som et udtryk for bekymring over enkelte jægeres tendens til et, måske, lidt for afslappet forhold omkring jagt- og våbenloven.
De seneste undersøgelser der synes at indikere, at omkring 15% af det nedlagte fuglevildt er skudt med blyhagl, burde få enhver til at ransage sin egen samvittighed og tænke på om man nu også altid påtaler jagtkammeraternes valg af ammunition eller generelle opførsel under jagter.



@416Rigby, læs nu hvad jeg skrev[Wink]
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Nu kan/må jeg ikke være moderator i denne tråd, men tillad mig lige at minde om den her :
11. Føler man sig stødt af noget en anden bruger har skrevet, så retter man henvendelse til moderator. Man begiver sig IKKE ind i et slagsmål, for da bliver man selv modereret.



Jeg skriver vist ikke noget om at du forsøger at moderere[?], grunden til at jeg ikke kan/må er at jeg tidligere har haft indlæg i denne tråd

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)