Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stor/Lille kaliber (2)
#41
Ups, OK Kima, så tror jeg den også er sivet ind i hovedet på selv mig[:I]
Svar
#42
Tja - så er det nok ikke nu, at jeg skal fortælle, at jeg da har haft min datter med på bukkejagt flere gange fra hun var 7-8 år... og i november var hun med på gåsejagt (nu er hun 12). Det er altid dødhyggeligt - og 112% kvalitetstid, når der er tid til bare at være sammen og sidde og kigge og hviske til hinanden om de ting, der kommer forbi...

Nu kom der ingen afskudbar buk forbi - men vi havde det rigtig hyggeligt og sad i camotøj under granerne og delte slik og kikkede på dyr, harer og fugle i kikkerterne...

Havde jeg skudt en buk - havde hun såmænd klaret det - hun har stået og kigget på alle de døde dyr, jeg er kommet hjem med gennem tiden - både fugle og firbenede - også under forlægning og afsavning af hoveder, pelsning og plukning mm. Det tackler hun bare fint og har ingen traumer over det.

Børn skal ikke pakkes ind i vat... Der findes da ikke nogen bondedreng, der ikke har overværet aflivning af grise og andre dyr, når der skulle slagtes - og det har de da (så vidt jeg ved) heller ikke taget skade af.

Vi er stadig væsener med oprindelse i naturen, hvor parolen hedder spis eller bliv spist.... Jeg er sådan set mere bekymret for de folk, der helt har mistet forbindelsen til naturens orden... se bare hvor følelsesladede og uvidende nogle af de rabiate jagtmodstandere er pga. af romantiske og urealistisk forhold til fødekæden....[xx(]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#43
Problemet er grundlæggende at billederne bliver offentliggjort.
I den tid vi lever i nu er der så meget fokus på, at vi skal holde os godt og vel inden for en given etik/lovgivning - så derfor bør vi som jægere værne meget om vores omdømme.
Vi jager på demokratiets nåde - lever vi ikke op disse krav kan det på sigt få konsekvenser for vore udfoldelser...
Da jeg som dreng var i stand til at bære et gevær gik jeg på jagt, og skød på alt hvad der nærmest kom forbi - det var helt normalt for en rask dreng - sådan er det ikke idag - meget længere er den ikke...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by ran

Tja - så er det nok ikke nu, at jeg skal fortælle, at jeg da har haft min datter med på bukkejagt flere gange fra hun var 7-8 år... og i november var hun med på gåsejagt (nu er hun 12). Det er altid dødhyggeligt - og 112% kvalitetstid, når der er tid til bare at være sammen og sidde og kigge og hviske til hinanden om de ting, der kommer forbi...

Nu kom der ingen afskudbar buk forbi - men vi havde det rigtig hyggeligt og sad i camotøj under granerne og delte slik og kikkede på dyr, harer og fugle i kikkerterne...

Havde jeg skudt en buk - havde hun såmænd klaret det - hun har stået og kigget på alle de døde dyr, jeg er kommet hjem med gennem tiden - både fugle og firbenede - også under forlægning og afsavning af hoveder, pelsning og plukning mm. Det tackler hun bare fint og har ingen traumer over det.

Børn skal ikke pakkes ind i vat... Der findes da ikke nogen bondedreng, der ikke har overværet aflivning af grise og andre dyr, når der skulle slagtes - og det har de da (så vidt jeg ved) heller ikke taget skade af.

Vi er stadig væsener med oprindelse i naturen, hvor parolen hedder spis eller bliv spist.... Jeg er sådan set mere bekymret for de folk, der helt har mistet forbindelsen til naturens orden... se bare hvor følelsesladede og uvidende nogle af de rabiate jagtmodstandere er pga. af romantiske og urealistisk forhold til fødekæden....[xx(]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Du skal være stolt af den opdragelse / de gode oplevelser du giver din datter, hvorfor skulle det ikke nævnes.
Iøvrigt mine ord.
Littlebear
Go Fast, Take CHANSES
Svar
#45
Børn og jagt....

Vi har som forældre ansvaret for vores børn og det må vi stå ved!!

Min datter var med på kaninjagt første gang da hun var 5½ på eget initiativ. Vi har en "aftale" om at kaniner i haven er fredet (selvom moderen helst så dem skudt..) På marken er det jagtbart vildt.

På den første kaninjagt hvor der blev skudt en kanin, undlod jeg at skyde på 2. chance for at se hendes reaktion. Vi fandt kaninen og på vej tilbage til huset talte vi om oplevelsen. Jeg spurgte bl.a. om hun havde lyst til at komme med en anden gang - Svaret var - Hvad med i morgen?

Det har siden givet mange godt stunder i skumringen, så har vi også en god undskyldning for at stikke af fra opvasken. Bukkejagt har hun også været med på dog uden nedlagt bytte. Igen gode timer i jagttårnet og ja en Nintendo kan være med til at trække tiden lidt...

Der skal nok komme år, hvor interessen daler og så lader vi det bare ligge til den tid. Sålænge vi husker at vi har dem med for deres skyld, så syntes jeg sagtens vi kan have børn med på jagt.

Mvh.

Jørgen
Svar
#46
Her er lige en lille historie:

Daniel Long (12) took this 43" Kudu bull with a .223Rem at a distance of 280 meters. It is his first Kudu and, judging from his shooting ability, not his last. It is with great pride that we see the young hunters doing so well.

Findes med billede på:
http://hoeksfontein.co.za/05gallery.html

Man kan jo diskutere kalibre, og hvad der er stort nok til man bliver blå i hovedet.
Personligt har jeg skudt en del tyre (tamme), med min .222 rem, og har ikke dårlig samvittighed over det, hvorfor skulle jeg også.

Jeg nævner lige for en god ordens skyld at jeg på jagt kun bruger min .222, til råvildt og nedad, til alt andet har jeg en 9,3er.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Daniel Long (12) took this 43" Kudu bull with a .223Rem at a distance of 280 meters. It is his first Kudu and, judging from his shooting ability, not his last. It is with great pride that we see the young hunters doing so well.

Findes med billede på:
http://hoeksfontein.co.za/05gallery.html

Med venlig hilsen
Sonny



Godt gået af den unge jæger og lad os håbe han får mange flere lignende oplevelser. Det sagt trækker det alligevel i min pandes rynkemuskler:

Hoeksfontein Safari ligger i Pearston i det østlige Cape og i den provins er den mindste legale kaliber til Kudu 7mm

http://www.limpopo.dk/upload/documents/l...alibre.pdf

Det må dog også indrømmes, at store dele af ”jagtindustrien” i Sydafrika faktisk ikke selv kender alle bestemmelserne og politiet alligevel er til købs for en håndfuld ”Dagga”.

Mvh
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Her er lige en lille historie:

Daniel Long (12) took this 43" Kudu bull with a .223Rem at a distance of 280 meters. It is his first Kudu and, judging from his shooting ability, not his last. It is with great pride that we see the young hunters doing so well.

Findes med billede på:
http://hoeksfontein.co.za/05gallery.html

Man kan jo diskutere kalibre, og hvad der er stort nok til man bliver blå i hovedet.
Personligt har jeg skudt en del tyre (tamme), med min .222 rem, og har ikke dårlig samvittighed over det, hvorfor skulle jeg også.

Jeg nævner lige for en god ordens skyld at jeg på jagt kun bruger min .222, til råvildt og nedad, til alt andet har jeg en 9,3er.

Med venlig hilsen
Sonny



Jeg går ud fra at du har skudt hovedskud på de tyre, som du har aflivet. Hvis den unge mand kan lave hovedskud på den afstand med usvigelig sikkerhed hver gang, så tager jeg sku hatten af.

Jeg vil også tage min søn (7) med på jagt inden så længe så han kan snuse lidt til det, hvis han har lyst. I mit hovede er der bare en stor forskel på at se et dyr blive nedlagt, og så at trykke selv. Det føler jeg mig ikke sikker på at en så ung dreng (jeg kender ikke hans alder) kan kapere. Det er selvfølgelig hans forældres valg, men jeg tillader mig at være skeptisk overfor om det er et godt valg.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#49
@ LasseScout

Nu ved jeg ikke om dit indlæg var sigtet på mig, i hvilket tilfælde du har ramt milevidt forbi.

Mit indlæg vedr. våbenbehandling er baseret på facts. Billederne taler deres klare sprog.

Dine udtalelser om sure rønnebær, ram stank og komme op af stolen, er derimod baseret på ”assumptions” og assumptions er som bekendt ”the mother of all fuckups”.

Jeg har i den grad haft et rigt jægerliv. Jeg har fået alle de rønnebær jeg kan tilkomme og deler gerne rønnebær med gode venner.
Skulle der være et surt rønnebær i min vennekreds bliver det hurtigt spyttet ud, for sure rønnebær er noget af det mest destruktive der findes.

Mit rige jægerliv har desværre også vist mig våbenføring, som kunne være væsentligt bedre.
Jeg har set 4 biler med skudhuller, den ene skete mindre en tre meter fra mig.
Jeg har yderligere set et skudhul i taget på en jagthytte.
Fælles for de ovennævnte situtioner har været et lukket våben.

Mine kollegaer kan nikke genkendende til de ovenstående situationer. En kollega fik enda sin egen støvlesnude skudt af, af en medjæger, men slap med en kæmpeforskrækkelse.
Andre har været knap så heldige og jeg kan lige umiddelbart komme i tanke om 4 fatale ulykker, som er sket i de sidste par år. Alle af disse ulykker berørte venner (venners ven), 2 vedrørte danskere og en vedrørte en personligt familie ven.
I disse tilfælde er det selvfølgelig kombinationen af et lukket våben og mundingsretningen, der er problemet. Havde der være taget hensyn til bare en af de to faktorer havde alle 4 stadig været i live.

Så du må meget undskylde mig hvis jeg er anal vedr. våbenbehandling.

Jeg har intet imod at unge mennesker kommer med på jagt, enten som ledsager eller aktiv deltager, hvis de er modne til det. Modenhed har, som bekendt ikke noget med alder at gøre og kommer ikke automatisk med et jagttegn.
Men det skal ske på de betingelser, som 416Rigby og andre, deriblandt dig selv, opridser.

Venlig hilsen - Renegade
Svar
#50
I den sidste efterårsferie var sønne med på riffeljagt for første gang.

Vi sad i et tårn og kiggede efter hjortevildt. Det var en af de dage med meget regn og deraf heller ikke meget vildt.

Da sønnen var med for første gang, herskede der ikke tvivl om at alt skulle foregå efter reglerne. Altså ikke patron i kammeret før vi var på plads og klokken lig solopgang, det var en meget kedelig gang undervisning i alt det der kan gøre jagt uinteressant for en 9 årig.

Oven i hatten må der jo ikke være tag på et dansk tårn, så de 3 timer i regn havde sin effekt på kropstemperaturen.

men endelig en halv time før vi havde aftalt at slutte kom der en hjortekalv ud helt alene i fuld fart.
Knægten krævede at jeg skulle skyde, men en kalv på 400-500 meter i fuld galop er ikke en skudchance.
Hurtigt forklarede jeg at i bevægelse skal den under 100 meter og helst ind på 50. Men står den stille er det noget andet.
Jeg havde staig ikke skuldret riflen.
Kalven stoppede op på ca 300 meter. "Så far nu kan du skyde". Nix
Det var så den jagt tur.

I mens knægten fik lidt varme i bilen, aftalte jeg med den flinke mand, der havde inviteret, at jeg skulle komme igen lidt senere når frosten rigtigt havde vist sig.

Da jeg satte mig i bilen var eneste kommentar fra knægten(han var stadig våd, træt og en anelse utilfreds med forbuddet mod at knitre med slikpapir) "Far tror du godt jeg må komme med igen ? "[Big Grin]

Han var solgt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#51
@ Rengade
Mit indlæg med rønnebærrene var også, men ikke udelukkende, en kommentar til dit.

Måske udtrykte jeg mig klodset, og trådte nogen over tæerne, det må I undskylde, men jeg blev en smule træt af alle de sure opstød.

Jeg er enig med dig i, at når det går galt, så er det oftest helt grundlæggende regler der er overtrådt. Regler vi alle bør overholde hele tiden.

Men i denne tråd synes jeg der er så mange eksempler på ren uforfalsket jagtglæde, at det er synd hvis de fejl der unægteligt også optræder skal være det eneste man bemærker.

Jeg er far til tre små drenge, og vi er allerede i gang med at skyde med min gamle luftbøsse derhjemme, og med salonriffel på bane (med instruktør). jeg kan love, at sikkerhedsreglerne er en væsentlig del af træningen, men det er først og fremmest fordi vi alle synes det er sjovt og spændende vi gør det. Jeg håber på, at jeg en dag kan poste billeder (næsten) som dem vi her diskuterer, med mine drenge og mig. Det vil tiden vise.

P.S. Jeg regner ikke med, at der kommer til at optræde en kudu, skudt med 223 rem på 280 m afstand. Det er skrap kost, selv for mig [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)