Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lange skud med 308win (jægeren Maj2010)
#21
I forbindelse med artiklen - Er det ikke også lidt at opfordre til lange (og - måske - dermed uforsvarlige)skud ? [xx(] Jeg mener: Nogen læser jo artiklen som en vis herre læser Bibelen [B)]

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#22
"Skud på lange afstande kræver megen træning, og denne artikel skal derfor ikke opfattes som en opfordring til at kaste sig ud i lange skud til vildtet, selvom kaliberen og kuglen kan klare det."
Citat, side 74.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#23
Måske kan man også vælge at se artiklen som et inlæg i debatten om skud på lange hold (300 m er vel egentligt kun "mellemlangt[:I])

.308Win er jo en meget almindeligt anvendt "universal-kaliber" og derfor er valget af denne kaliber til artiklen udemærket.

Den almindeligt "vedtagne" maksimum afstand til skud på råvildt er vel efterhånden landet på 150 m ...? Det giver ihvertfald anledning til masser af "politisk korrekthed" idebatten når nogen vover sig ud over den afstand.

Altså må man antage at de 300m gælder større vildtarter (Dåvildt, Kronvildt)??
Med et træfområder der nærmer sig den dobbelte diameter af råvildtet, kan man vel næppe "diskvalificere" en given fabrikspatron fordi den i det specifikke testvåben spreder mere end 130 mm på 300 m, set i forhold til en spredning på f.eks 67 mm

Måske skal vi "nørder" her fra VTF/DRALF bare se at få taget os sammen... og planlægge, udføre og dokumentere en eller flere ORDENTLIGE tests[Big Grin] Så kan vi måske levere noget virkeligt godt materiale til diverse blade...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Altså må man antage at de 300m gælder større vildtarter (Dåvildt, Kronvildt)??

næe, desværre kan 99 % af den danske jægerstand ikke ramme en elefant på 300 meter.
når der er skydning på frk K hjort på 300 meter (liggene med anlæg)er det ikke normalt at sætte 3 dræbende skud de første gange ( og her snakker vi om den promille af skytter der bruger deres våben jævnligt [:I] )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Jeg har ikke selv fundet mere præcist projektil til min 308 win end lapua 167 scenar(som iøvrigt slår fint ihjel).

En Scenar er en spidsskarp (Natogodkendt som spidsskarp), du bruger den vel for pokker ikke til råvildt?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#26
Jeg synes da den ligner en Hollowpoint!![Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by bigfoot

Citat:quote:

Jeg har ikke selv fundet mere præcist projektil til min 308 win end lapua 167 scenar(som iøvrigt slår fint ihjel).


Øhhhh, til 308 komp , hvilken type jagt bruger Du Scenar kuglen til??

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"



jeg har skudt 3 bukke med den og der var ingen problemer.

Ekspansionen var til den lave side(308 hastighed) og derfor
vurdere jeg den ikke egnet over 200 meter. Her er noget med en plastspids bedre. Jeg skal straks tilføje, at jeg ikke er ked af det når en buk går og har et hul som en tennis bold midt på ribbene.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#28
Det må du sgu' ikke Søren, det er ikke en jagtkugle.
Jeg har skudt en buk med en Scenar ved en fejltagelse - den havde et blyanttykt hul på begge sider og ingen sweiss, den gik 300 meter efter et perfekt bladskud.
Det kan være at du har været heldig med ekspantionen med de tre du har skudt, men kuglen er ikke beregnet til at ekspandere og hvis den gør er det alt for uens til at den er egnet til jagtkugle.
Jeg tror faktisk, at du bevæger dig på kanten af jagtloven ved at anvende den til råvildt.
Som jeg skrev tidligere, er den Natogodkendt som spidsskarp hvilket betyder, at den er kategoriseret som "ikke ekspanderende".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#29
Helt enig med ID!
Af samme grund under jeg mig også over et testen har medtaget PRVI PARTIZAN, når forfatteren sammenligner kuglen med Sierra Matchking.

For fanden kugler der er designet til papir, virker kun ved et tilfælde efter hensigtet på vildt[V].

D93
Svar
#30
Off Topic

Jeg fik mit blad i går. Der er en helt anden artikel som jeg ikke mener kan få for lidt opmærksomhed. Det er den som handler om en børnesang og den hæslige jæger. Om vi ligefrem skal have ændret sange vi ikke kan lide ved jeg ikke. Personligt ser jeg gerne at der er plads til både den omtalte sang og historien om lille sorte Sambo, men jeg kan rigtigt godt lide det proaktive approach som forfatteren tager ud i holdningsbearbejdning. Det er i mine øjne vigtigt at vi står vagt om det at være jæger og ikke bliver en undskyldning for os selv.

(Hmmm måske skulle jeg bare have startet en ny tråd...)
Mvh.

Yeti
Svar
#31
En scenar er pr. definition ekspanderende og må anvendes til jagt idet det er en hulspidskugle!
F.eks en 146 grains AMA er IKKE ekspanderende idet det er en FMJ.

Scenaren virker som en hvilken som helst anden hollowpoint hugle fra Hornady, Sierra, Berger m.fl.

Det er for så vidt lige meget hvorledes en anden organisation kategotriserer et projektil.

Ihh til jagtloven skal projektilet bare være ekspanderende og det ER Scenaren uanset den oprindeligt er konstrueret som matchkugle.
Den har blot HP konstruktionen idet det er lettere at lave en ordentlige bagende på projektilet i konstruktionen.

Man kan så diskutere hvor ensartet ekspansionen er, men den er der!

Har også brugt den med udemærket resultat og gør det fortsat i en snæver vending[B)]

Min foretrukne er et eller andet det står Nosler på, men kun grundet at jeg også af og til jager større vildt samtidigt med råvildt.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Nu har jeg ikke læst artiklen, men det lyder godt nok betænkeligt - en Sierra Matchking er samme kugle som en Scenar.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er for så vidt lige meget hvorledes en anden organisation kategotriserer et projektil.

Der er du helt galt afmarcheret GT, det er absolut ikke lige meget hvordan en "anden" organisation kategoriserer den, hvis den er kategoriseret som ekspanderende må den, jfr. Haag Konventionen, ikke anvendes af militær i krig og det må Scenaren. Derfor er Scenaren ikke ekspanderende.
Alle kugler ekspanderer hvis de rammer noget hårdt, det er ikke ensbetydende med at de må anvendes til jagt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er for så vidt lige meget hvorledes en anden organisation kategotriserer et projektil.

Der er du helt galt afmarcheret GT, det er absolut ikke lige meget hvordan en "anden" organisation kategoriserer den, hvis den er kategoriseret som ekspanderende må den, jfr. Haag Konventionen, ikke anvendes af millitær i krig og det må Scenaren. Derfor er Scenaren ikke ekspanderende.
Alle kugler ekspanderer hvis de rammer noget hårdt, det er ikke ensbetydende med at de må anvendes til jagt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Hvor finder man listen over hvilke projektiler der må bruges i krig ?

Hvis Sierra Matchking er på den bør listen laves om. En almindendelig spidsskarp som pa AMA ammunition er fyldt op fra bunden - og der er bly helt ud i spidsen. Prøv at skære en Sierra Matchking op på langs. Her ser man et hulrum der rækker en pænt stykke ned, og det er derfor indlysende hvorfor den ekspanderer når den evtl. rammer en buk.

Det er vist krigerne der bruger ulovlig ammunition.
mvh
Svar
#35
Hollow Point må ikke anvendes i krig af militær.
Der findes ikke nogen liste over hvilke fabrikater/projektiler der må anvendes i krig. Projektilerne godkendes individuelt af de respektive Nato-lande.
Jeg ved ikke hvorfor ekspantion skulle være så indlysende for en Sierra Matchking eller en Scenar, jeg har masser af gange skudt på stålplader med Scenar uden at den er ekspanderet. Et skudt på en 22mm krudsfiner vil oftest ikke få den til at ekspandere. Når Scenaren ekspandere, deler den sig oftest......ved nærmere eftertanke kan jeg faktisk ikke komme i tanke om at jeg har set en Scenar svampe op som et blødnæset projektil. Hvis du har læst mit tidligere indlæg i tråden vil du også kunne se at jeg har haft et skud på råvildt hvor den ikke ekspanderede.
Som jeg også skrev tidligere, kan du få et hvilke som helst projektil til at ekspandere, det gør det dog ikke til en jagtpatron.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#36
Scenaren ER ekspanderende i sin grundkonstruktion idet den er en HollowPoint!

En FMJ er "konstrueret" til IKKE at ekspandere!

Der er helt almindelig kuglegeometri, hverken mere eller mindre.

At så en organisation katrgoriserer den som ikke ekspandere fordi de gerne vil bruge den er en helt anden sag!

Affødt af dette har Lapua således LockBase der opfylder kravet om ikke at være af ekspanderende konstruktion.

En hollowpoint ER og bliver ekspanderende i mere eller mindre udtalt grad. Det behøver man ikke være "senilingeniør" for at kunne gennemskue, men ved blot at iagttage konstruktionen.
Jeg er helt og holdent lige glad med hvordan andre betegner kuglen.
Det jeg med selv beduggede øjne kan se er at konstruktionen er HP og deraf ekspanderende.

men ja, virkningen er til tider ret varierende idet den er skabt i sin konstruktion for at have en så ens bagende fra projektil til projektil.

Sierra match King er i såfald også "ikke ekspanderende" da Blackhills bruger den i den ammo de laverer til finskytter i den amerikanske hær.

Den kugle kan iøvrigt også sagtens skyde dyr[^]

Jeg kan så fortælle at en 10 gram Oryx fra en 6,5´er efterlader et ca 8mm stort hul i en 10mm jernplade og et ca 10mm hul i en 22mm spånplade, 25 cm bagved jernpladen..... Så meget for ekspansion....

/GT

www.hgfirearms.dk
[font=Verdana]Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Uanset hvad du mener at vide GT, så er og bliver en Scenar ikke en jagtkugle.
Lapua mener heller ikke, at det er en jagtkugle - Scenar er nævnt på Lapua hjemmeside som beregnet til Sports Shooting og Special Purpose - den er ikke opført som beregnet til Hunting..............
Citat:quote:

Originally posted by GT

Sierra match King er i såfald også "ikke ekspanderende" da Blackhills bruger den i den ammo de laverer til finskytter i den amerikanske hær.

Det bekræfter vel også kun hvad jeg siger....USA er mig bekendt medlem af Nato og har underskrevet Haag Konventionen.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#38
Jeg sidder med en 180 grs Sierra Match king. Der er et hul i spidsen på ca. 1 mm, fra spidsen ned til blyet er der 6,5 mm.

Jeg mener ikke der skal megen fantasi til at forvente den vil opføre sig ''aggresivt'' ved træfning af knogler/væv.

Det kunne jo tænkes disse kugler ikke har læst fabrikken materiale, og derfor ikke retter sig efter dette [Wink][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
mvh
Svar
#39
Det er simpelthen for langt ud at argumentere for Scenar og Matchking som jagtkugler. Ja de er begge hollow point - og derfor kan de sikkert god betegnes som blødnæsede, men det nok ikke uden grund at Sierra kalder kuglen Matchking og har en Blitzking til forstøvning af Varmint og en Gameking til vildt.

Lapua lister jo selv Scenar som en konkurrence / special purpose kugle - hvorfor kan nogen så få den idé, at det er acceptablet at bruge den til jagt?

Hvis det virker efter hensigten så er det i hvert fald ikke Sierra / Lapuas skyld.

Ingen jæger med respekt for vildt bruger en konkurrence kugle til jagt[xx(].

D93
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by jss

......Det kunne jo tænkes disse kugler ikke har læst fabrikken materiale, og derfor ikke retter sig efter dette [Wink][Big Grin][Big Grin][Big Grin]


Ja, det er sikkert ganske morsomt jss, jeg er dog overordenlig betænkelig ved, at jægere, i et offentligt forum, tilsidesætter god jægermoral og anbefaler Scenar og Sierra Matchking som jagtkugle til råvildt.
Jeg troede faktisk, at vi var ved at ha' udryddet denne "skide være med det-holdning".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)