Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lange skud med 308win (jægeren Maj2010)
#41
Hov ID - har du ikke lige selv sagt, at du har skudt råvildt med Scenar [?]

Der er vel ikke nogen, der er er uenige om, at Scenar og Sierra Matchking, er HPBT projektiler, udviklet til konkurrencebrug, ikke jagt.

Det er rigtigt, at Scenar - som regel - ikke ekspanderer

Derimod er Matchking mere ustabil - den kan man ikke stole på [B)]

Ingen af dem er beregnet til jagt på klovbærende vildt.

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by AB

Hov ID - har du ikke lige selv sagt, at du har skudt råvildt med Scenar [?]

Jeg skrev at jeg havde skudt et ved en fejltagelse - så kan du kalde mig et kvaj fordi jeg ikke vidste hvad jeg havde i riflen, men sådan var det desværre (jeg har skriftet).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#43
Det kunne jeg da ikke drømme om [Wink] - shit happens [B)]

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#44
Jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi drømme om at bruge en Scenar som jagtkugle, det har vi jo Mega til.. Men jeg har lige hevet en æske Scenar ud af skabet for at se hvad der står på den.

"The Cartridge for Winners - The precision background of this cartridge is an unbeatable combination. Materclass hollow point bullets with uncompromisingly consistent quality cases with the additional advantage og excellent reloadability"

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#45
Jeps, men jeg bruger den også til skiveskydning (ca. 2 kasser á 600 stk. om året).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#46
det er sku da ok at bruge"match" jagt kugler
citat sakset fra hornady 155grs A-Max cal 308 (Match bullets are not recommended for hunting medium & large game)

hatting
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#47
Jeg kommer ikke med en anbefaling!

Jeg skriver at kuglen er ekspanderende og det er den uanset hvordan man vender og drejer det!

Jeg har på intet tidspunkt kaldt den en jagtkugle, hvorfor jeg ikke vil citeres herfor.

Men det er slet og ret "for langt ude" at bilde folk ind at den er af typen "ikke ekspanderende", det er den af konstuktion ikke!!!
Noget HELT HELT andet er at den ikke ekspanderer ens fra gang til gang!!!

En HollowPoint ER ekspanderende i større eller mindre grad!

Vil man have en kugle der er "ikke ekspanderende" skal det være en homogen kugle eller en FMJ.

Lad os nu holde termerne!!

Hvad mindst lige rigtigt/forkert er at anbefale folk kaliber/kugle combo der på den givne afstand måske ligger LANGT under mindste anslagshastighed som kuglefabrikanten anbefaler for at kuglen skal være ekspanderende med bare et minimum af sandsynlighed![B)][Wink]

Hvorfor har ingen tænkt på det, HVA´???

PS: ID, træner du ikke mere???[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#48
Det jeg har skudt er 3 bukke og de var døde med flugt strækning under 10 meter. hullerne lignede dem min 7 mm rem mag lavede med 150 scirocco.

Når jeg tilladr mig at skrive de slog godt ihjel, var det ene og alene pga den effekt jeg har set. Døde dyr mindre end 10 meter fra anskuds stedet må vel siges at være tilfredsstillende. Og ikke pga mirakel skud i centralnervesystemet, bare helt alimndeligt kedeligt lige på 5 cm bag forbenet, sådan som forbundet foreskriver.

Jeg ved udmærket godt, at både Sierra og Lapua ikke selv anbefaler deres projektiler til jagt, men jeg har bare læst om andre, der har brugt dem, med for dem tilfredsstillende effekt.

Men jeg har en klar overbevisning om at anslagshastighed har stor betydning for effekten. Bla. derfor er de ikke længere at finde på jagt med mig længere. Jeg vil også gerne lidt mere dybde virkning end den jeg forventer fra en hulspids.
Skal man endelig klandre scenarens konstruktion i relation til at blive brugt på jagt, er det mere en tendens til at fragmentere end til at blive "Spidsskarp".

Jeg har nu valgt hornady a-max 168 da den skyder næsten lige så tæt som scenar og der pga plastikspidsen er nogenlunde garanti for ekspansion selv ved lave hastigheder. Hornady skriver selv den er egnet til skiver og soft skin, så det retter jeg mig efter.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by jss

......Det kunne jo tænkes disse kugler ikke har læst fabrikken materiale, og derfor ikke retter sig efter dette [Wink][Big Grin][Big Grin][Big Grin]


Ja, det er sikkert ganske morsomt jss, jeg er dog overordenlig betænkelig ved, at jægere, i et offentligt forum, tilsidesætter god jægermoral og anbefaler Scenar og Sierra Matchking som jagtkugle til råvildt.
Jeg troede faktisk, at vi var ved at ha' udryddet denne "skide være med det-holdning".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



@ID - jeg kunne ikke drømme om at bruge MK/Scenar til jagt på råvildt. Men det fjerner ikke det faktum at kuglen er hollowpoint - med et stort hulrum i snuden. Grunden til mine skriverier er jeg ikke kan forstå den skulle være accepteret som krigsammunition, hvilket fremgik af dit indlæg - uden reference til kilde.
(I rest my case)
mvh
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by jss

..............Grunden til mine skriverier er jeg ikke kan forstå den skulle være accepteret som krigsammunition, hvilket fremgik af dit indlæg - uden reference til kilde.
(I rest my case)


Vores egne FINSK bruger/har brugt den og som GT angiver, bruger amerikanske FINSK den også (lur mig om ikke også FINSK i Finland bruger den).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#51
Der er mig bekendt 2 koventioner for ammunition eller rettere projektiler til brug i krig.

Den første forbyder underskriverne at bruge ekspanderende projektiler i kamp mod hinanden. Denne er ikke underskrevet af eksempelvis USA.

Den næste forbyder brugen af projektiler, der er unødvendigt skadende(muligvis en dårlig oversættelse). Den gælder mig bekendt også kun mellem de underskrivende parter. Den har USA underskrevet.
Det er en gummiformulering, som åbner for brug af HP projektiler, da det er afsenderen(i ordets bogstaveligste forstand), der afgør om den skader mere end nødvendigt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#52
Den første kender jeg ikke som andet end tolkningen af den anden. Men måske henviser det til den første Haag Konvention i 1899 hvor man decideret nævnte Soft Point Bullets/dum-dum bullets.

Haag Konventionen (IV af 1907):
".....it is especially forbidden -To employ arms, projectile, or material calculated to cause unnecessary suffering"

I 1990 konkluderede USA og resten af NATO:
"The purpose of the 7.62mm "open-tip" MatchKing bullet is to provide maximum accuracy at very long range. … Bullet fragmentation is not a design characteristic, however, nor a purpose for use of the MatchKing by United States Army snipers. Wounds caused by MatchKing ammunition are similar to those caused by a fully jacketed military ball bullet, which is legal under the law of war, when compared at the same ranges and under the same conditions. (The Sierra #2200 BTHP) not only meets, but exceeds, the law of war obligations of the United States for use in combat."



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#53
Er det ikke lidt samme historie som med disse:

http://www.bergerbullets.com/Products/Hu...llets.html

De blev lavet som match kugler med sælges nu også som long range hunting bullets.
Mvh.

Yeti
Svar
#54
Det kræver helt sikkert en test!!

At en hollowpoint skulle deformere som en fmj er godt nok en tilsnigelse[:0][:0][:0]
Mon ikke den melding er farvet af at man meget meget gerne ville bruge den[B)]
At de skulle være sammenlignelige... aaarrrrjjjjjj,
Prøv nu at se objektivt på konstruktionen.......

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#55
En faktor, jeg ikke lige havde tænkt på, er kuglens vægt - det er jo rigtigt, at f.eks. Scenar i 7 og 8 g. (6,5 x 55) har større hulrum i spidsen, end 9 g. - det ændrer jo effekten betragtelig.

Krigsførelse er een ting - finskytter har mange andre hensyn at tage, end selve drabet. Mange FMJ skyder bare ikke godt nok - træfningen er jo altafgørende - herudover er det fulstændig ukontrollabelt, hvor FMJ flyver hen, efter træf.

Det er i mange situationer ønskeligt, at projektilet bliver - eller fragmenter mest muligt i målet, eller i det mindste går død, ved træf af bagstop eller terræn.

Herudover vil det i mange situationer være altafgørende, at målet ellimineres momentant.

Så altså - rules do not apply.

Alle andre krigsførende, skal anvende fuldkappet ammo., i forbindelse med regulær krig.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#56
@ GT jeg vil da ikke afvise, at man på en given afstand, med tilpassede parametre, kan få skaderne til, at ligne hinanden [Wink]

Det er da rigtigt, at kuglerne ikke decideret er konstrueret til fragmentation, og at det er da sikkert ikke meningen med kuglerne -
blot en sidegevinst [Wink]

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#57
@AB, præcist, men derfra til at kalde en ekspanderende konstruktion for ikke ekspanderende, der nu et stykke vej[Wink]

Intentioner, meninger og handlinger ændrer ikke på at kuglen er konstrueret således at der faktuelt relativt let opstår fragmentation på "indsats afstand".

En FMJ er også under den rette belastning fragmenterende, MEN der snakker vi skud på 1-5m i vand, IKKE skud på f.eks 500m i "human eller animal flesh"[Wink]

Og igen, hvorfor er der ingen der falder over at der mere eller mindre anbefales folk at bruge en kaliber/kugle combo der på den givne afstand måske ligger LANGT under mindste anslagshastighed som kuglefabrikanten anbefaler og derfor risikerer en mere eller mindre udeblivende ekspansion??

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#58
Man undrer sig da godt nok når man går artiklen efter...

Hvorfor tager man Hornady´s 220gr/14,3g RN interlock, med i testen, når den ikke findes som fabriksladet ammo, men kun som løs kugle til genladning.
Jeg kan slet ikke finde noget om at hornady overhoved skulle have ladet den som færdig ammo.
...
Svar
#59
Jeg tror at alt det der de har skrevet i jæger on 308 er ret ligegyldig til almindelig jagt i DK jeg bruger kun fabriks ammu,,,,,øøø har i et tilfælde fået en til at lade lidt i et andet kaliber,men de få patroner jeg bruger om året er det vist underordnet så længe bøssen er ordentligt indskudt til den kugle (patron) man anvender
At der er nørder der prøver mange ting af er da helt ok for mig,men jeg klare mig da fint med fabriks ammu inden for de 175m med 308ern....og jeg tror sgu også jeg tør fosøge mig med 9,3x62 på samme afstand,,,,,og jeg bruger ikke 100 bønner jagt ammu om året .......jeg træner med et mindre kaliber.....jeg har dog for år til bage skudt en hel del under DDSG OG I SÅ SKYDNING ER IKKE HELT UVANDT

Buffalo
Svar
#60
Hej

Jeg er faldet over jeres forum, netop i søgning på mere information omkring valg af riffel og ammonition. Jeg har kun mindstevægt af kugle og anslagsenergi ved 100 meter at gå efter. Det resulterede i at jeg faldt over en 30.06 husquarna til rensdyr/muskos. Og fik en .22 magnum til sæler med i købet.
Meningerne i grønland er dog noget forskellige. De hælder dog mest til at bruge så lille kaliber som muligt bare man rammer ordentligt. Derfor bliver der rystet noget på hovedet af mit køb af en 30.06 er.
Det jeg ville blive rigtigt glad for var et råd om hvilken allround riffel der er bedst. Jeg har fået tilbud om at tage på elgjagt og har derfor gået efter at finde en 30.06er. Da jeg fik at vide at denne var stor nok. Men kunne godt tænke mig en riffel med lidt mindre rekyl til jagt efter rensdyr, kronvildt og dåvildt.

Fredelig
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)