Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lange skud med 308win (jægeren Maj2010)
#61
@fredelig - træn noget mere med din riffel [8D]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by Fredelig Men kunne godt tænke mig en riffel med lidt mindre rekyl til jagt efter rensdyr, kronvildt og dåvildt.

Fredelig



Jeg er som udgangspunkt enig i at du skal træne. Når det er sagt, er der lige nogle faktorer der skal på plads. Din riffel kan være meget let eller dårligt bygget i forhold til rekyloptag. En 3. mulighed er at købe et mindre kaliber. Dem der falder først før er 308 win og 6,5x55. Den første er meget tæt på 30-06 og den anden er ikke lovlig til svin i Polen/Tyskland og har været tæt på at blive strøget fra "klasse 1" listen i Sverige.
Så længe du bor i Grønland, kan du løse problemet med en lyddæmper, men du skal nok blive der længe, hvis du vil have den med til DK.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Fredelig Men kunne godt tænke mig en riffel med lidt mindre rekyl til jagt efter rensdyr, kronvildt og dåvildt.

Fredelig



Dem der falder først før er 308 win og 6,5x55. Den første er meget tæt på 30-06 og den anden er ikke lovlig til svin i Polen/Tyskland og har været tæt på at blive strøget fra "klasse 1" listen i Sverige.



@ U jensen

Det er ikke korrekt og har været oppe at vende mange gange.

6,5 X 55 ER lovlig til svin både i Tyskland og Polen. Jeg skrev selv til myndighederne i Polen, men jeg orker ikke at grave tråden frem igen[|)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#64
Den kommer her:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...rav,,Polen

vh F-body
Svar
#65
Jeg har polsk jagttegn, så jeg kan da godt hjælpe dig M@x
alt over 5,56 er lovlig til alt over rådyr. kravet til svin, då/kronvildt er 2000J ved E100 - bemærk venligst at der i Polen ikke er krav til kuglevægten - det betyder blandet andet at en 243w er lovlig til svin ved en 100 grans kugle - med mindre at man har været nærrig og købt S&B
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0@ U jensen

Det er ikke korrekt og har været oppe at vende mange gange.

6,5 X 55 ER lovlig til svin både i Tyskland og Polen. Jeg skrev selv til myndighederne i Polen, men jeg orker ikke at grave tråden frem igen[|)]



[:I] Jeg har vist ikke fulgt ordentligt med [:I]

Tak for korrektionen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#67
Der er ikke altid lighed mellem at et kaliber er lovligt og at det er hensigtsmæssigt !

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#68
Citat:quote:

Hej

Jeg er faldet over jeres forum, netop i søgning på mere information omkring valg af riffel og ammonition. Jeg har kun mindstevægt af kugle og anslagsenergi ved 100 meter at gå efter. Det resulterede i at jeg faldt over en 30.06 husquarna til rensdyr/muskos. Og fik en .22 magnum til sæler med i købet.
Meningerne i grønland er dog noget forskellige. De hælder dog mest til at bruge så lille kaliber som muligt bare man rammer ordentligt. Derfor bliver der rystet noget på hovedet af mit køb af en 30.06 er.
Det jeg ville blive rigtigt glad for var et råd om hvilken allround riffel der er bedst. Jeg har fået tilbud om at tage på elgjagt og har derfor gået efter at finde en 30.06er. Da jeg fik at vide at denne var stor nok. Men kunne godt tænke mig en riffel med lidt mindre rekyl til jagt efter rensdyr, kronvildt og dåvildt.

Fredelig


Hej Fredelig. Velkommen på forum.

Du skriver, at du har købt en 30.06, men godt kunne tænke dig en riffel med mindre rekyl. Jeg synes brugen af kaliber 30.06 er meget velovervejet til både elg, moskusokse, dåvildt og kronvildt. Der er også mange der bruger 30.06 til rensdyr, så jeg tror den bedste vej at gå, er at tæmme rekylen i den riffel du har.

Det første du skal gøre, er at kontrollere om du har korrekt øjenafstand og om riflen falder naturligt når du tager den i anslag. Det må ikke være sådan, at du skal krybe sammen for at få øjet korrekt hen til kikkerten, og du må ikke få kikkerten i panden når du skyder. Dernæst kan du prøve at skaffe patroner med så lav en kuglevægt som muligt, de har noget mindre rekyl end de tunge. Det er muligt, at de letteste kugler ikke rammer præcist nok, det må du afprøve, og så får du jo lidt træning mens det forgår.

Dernæst er der en masse rekyldæmpende foranstaltninger man kan skrue på riflen. I dit sted ville jeg se meget nøje på en lyddæmper fra Schultz & Larsen, den er let og effektiv. Det kræver dog, at du får drejet gevind i mundingen af piben, og det er ikke let at få lov til at tage dæmperen med til Danmark for tiden. Man kan også indbygge et kick stop i skæftet.

For at få det hele rigtigt gjort, vil jeg anbefale at du kontakter Happy Nanoq og JrexA her på forum. De bor begge i Nuuk, og de er meget hjælpsomme begge to. Send dem en PM, det sker der ikke noget ved.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#69
@Fredelig _> skift bagkappe til en limpsaver eller lign , det tager meget af 'hugget' i rekylen

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#70
Orv, ja, det er rigtigt Wolf Skate. Sådan en Husqvarna kan godt have en hård, skarp bagkappe af bakelit eller hvad det er. Det er ingen fornøjelse at skyde med.

Samtidig med du skifter bagkappen kan du overveje om længden på bagskæftet er passende. Hvis skæftet i forvejen er for kort, vil en god rekyldæmpende bagkappe lægge et par cm ekstra til. Er bagkappen for lang, må du save af. Den nye bagkappe skal alligevel skæres/files/slibes til så den passer, og det kan ligeså godt blive på det rigtige sted når du er i gang.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#71
det er rigtigt den gamle sag har noget der minder ret meget om bakelit bagkappe.
Jeg vil helt sikkert se på det med det samme. Det er en fornøjelse at finde et forum hvor man kan tilægge sig lidt viden.

Mange tak.

Fredelig
Svar
#72
Husqvarnaen med original skæfte er kendt for at være direkte ubehagelig at skyde med i kalibre over 308.

Jeg købte et nyt skæfte hos korsholm (det var vist lavet hos S&L) for år tilbage til en hq er jeg engang havde, det kostede ca.1500 dengang. Måske en del penge til til forbedring, men du får en helt anden og behagelig riffel at skyde med ud af investeringen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)