Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkepral 2010
#21
jeg hade en fin morgen uden regn Wink og bukken kom os men 15 min før skyde tid så må på den igenWink..Hørt omkring 20 skud i mit område
Svar
#22
Flotte bukke, hvem der bare var så heldig[:o)], men det skal nok komme.
Ingen buk til mig. Gaffelbukken var inde på 8 meter[:0] men stod ret imod mig så med min erfaring (Riffeltegn april 2009) syntes jeg ikke at der skulle skydes imod bringen. [Big Grin] Den forduftede ned på en rapsmark og var væk.
Da jeg så vendt næsen hjemad var jeg lidt skødesløs også stod der en spidsbuk 12 meter til den anden side. Han fik travlt da jeg rejste mig op fra den skrænt jeg sad opad. Men en super morgen uden regn hvor jeg fik set to bukke, en ræv, to harer, to ænder og jeg ved ikke hvor mange duer.
Lad det så blive Onsdag så jeg kan komme på konsortiet. Trak det længste strå så det blev til dag 4.
Knæk og bræk til jer alle.
Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Svar
#23
herlig morgen: til den lokale bukkekaffe lå der 5 gode voksne bukke med 2 medaljer på fløjen.
ingen bastbukke og ingen årsbukke.
det er lige før jeg begynder at tro lidt på den danske jægerstand [Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#24
Tillykke med bukken Fisker [Wink]

Mvh. AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#25
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2

off topic: osse lige min mening[Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by STROM

herlig morgen: til den lokale bukkekaffe lå der 5 gode voksne bukke med 2 medaljer på fløjen.
ingen bastbukke og ingen årsbukke.
det er lige før jeg begynder at tro lidt på den danske jægerstand [Wink]

mvh
Strom, naturgænger


Du skulle lige have moralen med[}Smile]
Tillykke til jer der har været heldige/dygtige selvom det har været med en ung buk.
MVH
LØVIG
Svar
#27
Efter en meget kold, våd og tåget morgen med harer, fasaner, ænder og ræv tæt på. Men bukken kom desværre ikke frem. Hørte et skud og det gipper da lidt i en når det brager afsted. Klokken 06.00 kunne jeg for første gang se mere end 50 meter.

Efter at have hentet morgenbrød, spist det [Wink] og nydt lidt kaffe i ro og mag foran fjernsynet, så tænkte jeg at jeg hellere måtte tage en lur. Vågner så 20 minutter efter, godt irriteret over, at jeg ikke kunne sove mere og at jeg vågnede i en pøl af savl [^]

Nå, ind med noget frokost og så ville jeg afsted igen. Den gamle sagde at en eftermiddags pürch var overvurderet på vores mindre stykke.

Efter at have gået( ikke særlig lydløst) i skelkanten kommer der 2 råer ud foran mig med en afstand på 30 meter. Jeg står lav i forhold til dem, da de står midt på en bakketop. Derfor har jeg muligheden for at gemme mig lidt. Og luske op på bakken for at se om bukken skulle være der også.

Men inden jeg når at gå et eneste skridt, så kommer han. Han kigger direkte på mig, og vi har øjenkontakt i 10 lange sekunder. Han vælger lige så roligt at traske videre ud i majs stubbene.

Jeg lusker efter og ser dyrene gå på den anden side af bakken og tænker at hvis jeg skal nå det i dag, så skal det være nu. Og lige nu!

De ser mig kravle fter dem med min skydestok, og sætter i et let trav hen mod skelkanten. Jeg skynder mig at få mit åndedræt i ro, og placerer min Voerre Titan II op på min skydestok og finder bukken med det samme. Jeg pifter et enkelt gang, og et silt sekundefter stopper han. 5 meter fra skelkanten får han en hjertekugle. Han går 40 meter og forender i skelkanten.

Aften- og morgen pûrch er overvurderet [Wink]

OG det kan godt være, at det ikke er den største buk, men det er den første og den flotteste jeg har skudt indtil videre. Jeg er tilfreds![^]

[Image: DSC01130.jpg?t=1274016996]
[Image: DSC01128.jpg?t=1274016912]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#28
Efter at have fået tømt riflen for vand, været under en varm bruser, fået tørt kluns på og skyllet et par krus jægerte(Stroh)i halsen[:p], er jeg nu ved at have så meget bevægelse i fingrene at jeg kan betjene et tastatur.
Tog hjemmefra 0400 og var på plads lidt før skydetid, der blæste en voldsom vind fra vest[xx(] og det stod ned i stænger[xx(][xx(], men tager man ikke afsted kan man jo ikke brokke sig[:o)], jeg så 1 kok, 1 ræv, 3 harer og 5 råer, men ingen buk, så det var jo billigt i ammu[^].
Var til 2x bukketræf, der var nedlagt 2 bukke hvert sted, alle 4 pæne bukke.
Osse herfra tillykke til de heldige[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#29
Startede med skydetid kl. 5.00 vådt, fugtigt og støvregn. Stødte et par dyr på vej ud til stigen. Det område jeg har trukket i år, er en større lysning, der er fyldt med skrab og fejninger. Den virker lovende....

Kl 5.30 kommer der en rå ind på ca. 20-30m af stigen, hvor den går og esser. Efter 20 min. kan jeg se yderligere et dyr, der går lidt tid inden jeg kan få kikkerten op, da råen er ret nervøs. Ser den som en ok gaffelbuk, så den skal have lov til at gå, da jeg er opsat på noget større... Kort efter kan jeg se, at den halter, nu er godt råd dyre, skal, skal ikke. Får listet riflen op uden af støde råen, som er under 20 m fra stigen. Det er tydligt at se den ikke støtter på det ene bagløb, så jeg beslutter mig for at den skal skydes....

Den opdagede aldrig, at den blev ramt af en 60 grains TSX'er fra 223'eren. En lidt underlig følelser at skyde et dyr som man egentlig helst ville lade gå et par år endnu.

Knæk og bræk

Jørgen
Svar
#30
Jeg var inviteret til 18 års fødselsdag hos min kusine i går. I Skørping [B)]. Heldigvis kunne der findes trøst hos min fætter, der har ca. 60 ha i nærheden. Fredag var jeg ude og gå en tur på reviret med kone og to børn. Det ser fint ud og jeg udser mig en plads, som jeg kan komme fint til i vestenvind.
I morges var der bare ikke den ventede vestenvind men direkte fra øst, så planen måtte ændres. Jeg besluttede at sælge den lille skov, som jeg havde udset mig til fordel for at kunne komme ned og sidde på en skrænt. Derfra ville jeg kunne holde øje med et lille buskads, som jeg ikke havde fået set nærmere på dagen inden p.g.a. trætte børn. På vej hen af skrænten fik jeg en hilsen fra et dyr på den anden side af åen. Den havde fået fært af mig og smælede sin utilfredshed ud. Det fik en buk på benene ca. 150 meter fra mig, på min side af åen. Det var stadig lidt diset og der var 10 minutter til skydetid. Jeg stod helt stille og fik efter lidt tid sat mig ned. Jeg løftede hovedet en gang imellem og så at han stadig var agtpågivende. Ned på alle fire, og kravle tættere på, så jeg kunne komme til skud. Da jeg kom hen til bakkekammen, kunne jeg se at han var faldet til ro. Op med riflen og, hov nu gik han op mod buskadset. Jeg kravler frem mod næste bakkekam og får riflen på plads. Der kommer et dyr, op med riflen og hjertet i halsen. Det er en rå. Jeg følger den stille og roligt og der kommer også to lam fra sidste år. Det ene er et bukkelam med et par spidser på ca. 10 cm. Jeg ville egentlig gerne længere frem for at se efter bukken, men enhver bevægelse ville støde råen og lammene. Efter lidt tid kommer bukken ned til åen igen og stiller sig fint med siden til. Jeg klemmer skuddet af og han springer op i luften, lander på kroppen, kkommer på benene og løber mod buskadset og ud af mit synsfelt. Han havde tegnet for en hjertekugle og jeg havde en god fornemmelse af skuddet, så jeg var egentlig ikke nervøs. Det blev jeg efterhånden efter jeg havde ventet 5 minutter, og ikke kunne finde schweiss selvom jeg gik frem og tilbage der hvor jeg mente han havde stået. Jeg gik op til buskadset og kiggede op ad skrænten. Ingenting. Pis, jeg havde ikke fået kodet den lokale schweisshundeførers nummer ind i telefonen. Jeg besluttede mig for at gå en tur rundt om buskadset, og der lå han. Det føltes som en evighed, men jeg havde set ham 10 minutter før skydetid, skudt ti minutter efter solopang og fandt ham et kvarter senere.
Dejlig morgen med min 3. buk. Skudt med 129 grains Hornady SST fra en 6,5x55. Den havde ikke lavet meget hul og der var næsten ikke noget schweiss at finde. Det var ellers det den var udvalgt efter [V].

[Image: Buk_160510.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#31
Tillykke til de heldige, og knæk og bræk til dem der endnu ikke har fået noget.
Jeg skulle egentlig heller ikke ha' været afsted i dag, men en god kammerat forbarmede sig over mig og gav mig lov til at ta' et af hans stykker.
Var klar fra morgenstunden af, men så intet. Det blæste en hel pelikan og regnen kom og gik.
Var til bukkepral to steder, og lige hjem og hvile en lille time.
Kl. 18,30 var jeg ude igen, så igen intet.
Får så en sms kl. 20,43 fra kammeraten, om jeg ikke snart skal skyde noget. Når kun lige at putte mobilen i lommen og kigger så rundt igen. 200m ude står han, fejer helt vildt på nogle små birke. Allerede der kunne jeg se nogle fine sprosser over ørene.
Men han mangler ca. 100m i at være på den rigtige side.
Han tager den helt rigtige retning, men lige inden han går direkte mod mig på 60 m, drejer han ind mellem nogle store åbne graner.
Havde anlæg til begge sider men ikke fremad, så det blev et rimeligt frit skud, kun med en arm på anlægegrenen.
Han går ned i skuddet, ramt af en høj bladkugle. 6,5x55
Må ringe til kammeraten og bede ham om at komme og hjælpe mig, jeg fik sådan en gang bukkefeber, at jeg nær aldrig var kommet ned fra træet.

Og så står man der uden et kamera, rigtig surt.
Så hvordan han ser ud må i vente med.
Men for mit vedkommende, er han den største danske buk jeg har skudt.
Kan nu rolig gå i seng og glæde mig til at se ham igen i morgen.

Lady
Svar
#32
[Smile] stort tillykke

Mvh. AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#33
Hej.
Stort tillykke til alle de heldige/dygtige,og til dig Boldsen tillykke med den første,den er altid speciel uanset størrelse,jeg selv har set nul og nix,men knægten var meget tæt på her til aften,han ser først en gaffel som han lader gå....stor dreng[Big Grin]derefter kommer der en rå og så kom den store,som jeg egentlig har gemt til mig selv[}Smile]den var ca 200 fra ham,så han besluttede at kravle tættere på igennem halvhøjt vådt græs,han var meget våd,da han er inde på 100 meter gør han sig klar og lige før skuddet springer bukken smælende væk,knægten forstod ikke hvad der skete,før der kom luskende en stor ræv,den må åbenbart have irriteret bukken,men som han selv sagde,det var godt nok spændende,det var hans første selvstændige pyrsch,så han er klar imorgen kl fem nul syv,håber sgu han får chancen igen.
Fortsat knæk og bræk.
MVH
LØVIG
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hej.
Stort tillykke til alle de heldige/dygtige,og til dig Boldsen tillykke med den første,den er altid speciel uanset størrelse.
MVH
LØVIG



Mange tak [Smile]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#35
stod op kl. 04:00[xx(] i morges og kunne ikke bestemme mig til om jeg skulle afsted. Vinden var nemlig i det værst tænkelige hjørne, meeeen det var jo den første morgen for mit vedkommende[Big Grin] Jeg gik en stor omvej til stigen aht. vinden og kom op i stogen kl. 05:00 Efter 25 min. kan jeg pludselig se et dyr komme frem i det levende hegn jeg sidder i. Det begynder at småløbe hen i mod mig. Op med kikkerten BUK[:p][Big Grin] Han stopper med siden til på 54 meter og må lade livet for en 22-250 Hornady SP 50 Gn. HAn vælter i knaldet. Dejlig kaliber forøvrigt da man kan se hvad der sker i selve skud øjeblikket.

[Image: 170510.jpg]

Havde desuden en sjov oplevelse i går aftes da jeg går tilbage mod bilen. Jeg opdager en stor ræv der ligger og sover under en hyldebusk på kun 3 meters afstand, men den opdager mig da jeg forsøger at få kameraet op af lommen[V] Mere om ham til efteråret [Wink]
Svar
#36
Hej - her er min beretning:

Mødte i Jagtstuen kl. 04.10 til lodtrækning.
På med regntøjet og ned med den sidste kop morgenkaffe.
Kl. 5.06 (solopgang) gik jeg mod den hochsitzsjeg havde valgt. På vejen fik jeg øje på en rå som stod på den grusvej jeg gik på.
I det samme løb et andet dyr over vejen og ned over marken. Råen fik fært af mig og listede ind i skoven igen.
Jeg fik kikkerten op og så efter dyret som var løbet over vejen. For enden af marken var de nu 3 dyr på vej væk fra mig. Kunne kun se de 3 hvide bagdele i støvregnen.
De 3 dyr stoppede og kiggede på mig, så jeg listede lidt nærmere og forsøgte at få set om der var en buk imellem.
Jeg knælede ned og fik skruet riffelkikkerten op på 16x, men det hjalp ikke noget.
Ud af øjenkrogen fik jeg øje på endnu et dyr, som stod 75 meter væk og essede.
Vinden var god, så jeg vendte mig om og fik riflen op.
Det var en buk, en fin seksender der dog så noget mager ud.
Så jeg besluttede at det var ok at skyde og kl. 5.14 fik han en bladkugle og væltede på stedet.
Så efter 8 minutters intense oplevelser var min bukkejagt overstået.

Knæk og Bræk
Gabba

[Image: IMG00014-20100516-0538-1.jpg]
Svar
#37
"Mit fjerde år i træk hvor jeg skød buk den 16/5"[8D][Big Grin]

Vi trækker også lod om pladserne den 16/5, og jeg trak den samme plads til både morgen og aften.

Vejen til stigen i mosen går midt gennem naboens slugt, hvor vi også har vej-ret. Jeg ankom på "parkeringspladsen" 15 minutter i skydetid, samtidig med naboen. Vi hilste på hinanden, ønskede knæk og bræk, og fulgtes ned gennem slugten.
Jeg var på plads i stigen lige til skydetid, hvor jeg kunne nyde den yderst begrænsede udsigt, i en 10 meter bred og 60 meter lang lysning , med flere små pilebuske. En post hvor man hverken behøver at bevæge øjne eller hovede mens man overvåger det hele [Sad].

Det finregnede og var næsten vindstille mellem de høje skrænter i slugten.
Efter 10 minutter kom der et dyr ud fra krattet til højre, ca. 30 meter ude. Det var delvist skjult bag en pilebusk og gik med hovedet nedad, med retning mod stigen, så jeg kunne ikke umiddelbart se om det var en buk. Efter 1 minuts tid viste den dog sit hovede, og jo, det var fin ulige seksender.
Men den skulle gerne fri af pilebusken før det var til at afgive et fornuftigt skud. Den drejede til venstre bag busken - jeg afsikrede og fandt den venstre kant af busken i sigtekikkerten, klar til at skyde med det samme jeg så bladet på bukken.
Jeg har før siddet i lignende situationer og følt mig sikker på forhånd, hvorefter bukken har snydt mig ved enten at vende 180 grader eller at springe, og her var der kun 3-4 meter, til sikkerheden, i krattet på modsatte side.
Men det gik som det skulle, bukken kom frem bag busken, en anelse skråt, så jeg skød den lidt fremme på venstre bov, og den gik ned i knaldet.
Afstanden var 25 meter, hvilket er det tætteste jeg har skudt råvildt med riffel. Kuglen var en 6,5 træls Lapua Mega.
Da jeg var færdig med at brække dyret, var det kun 25 minutter efter jeg satte mig i stigen. Jeg satte mig atter i stigen, dog med uladt riffel, da jeg nu var i karantæne. Jeg blev i stigen godt en time, for ikke at vade op forbi naboen og genere ham [B)], det viste sig dog at han havde skiftet plads, da han troede jeg snart dukkede op.
Det fandt jeg ud da vi mødtes ved bilerne, hvor han ønskede tillykke.
[Image: buk2010.jpg]

Tillykke til I andre "heldige" bukkejægere, og knæk & bræk til alle!

Mvh
Karsten
Svar
#38
Hej alle bukkejægere, og stort tillykke.
Jeg var selv så heldig at skyde en buk den 16 om morgenen[Smile]
Det er første gang det er lykkedes på premier morgenen, også var det enda en fin lille seks ender på 15,5 cm[:p]
Jeg havde ikke siddet mere end 40 minutter, da der pludselig kommer en rå med lam til syne, og lige efter den kommer der en lille gaffel i bast. De står på kun 40 meters afstand og kikker over mod mig, så jeg sidder bare helt stille. Pludselig bliver de opmærksom på et eller andet, som kommer bag ved dem, og de kikker væk, og jeg får lagt riffel ordenligt på plads, og er klar da seks enderen træder frem[Wink]
Han får en god blad kugle kl 5.38 og sæsonen var skudt igang.[Big Grin]

Kaliber 270 win, med en hjemmerullet nosler Bst 140 grains.

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#39
Så smilte Diana også til mig. Var taget i skoven her til morgen sammen med min ældste søn på 5 år. Havde siddet et par timer da en rå træder ud på skovvejen sidder og betragter hende lidt i kikkerten inden hun forsvinder. Så sker det en buk kommer til syne på samme sted som råen var kommet, men inden jeg når at gøre noget står han halvvejs inde i noget tæt krat, og der bliver han stående indtil han tilsyneladende får sig set gal på 2 harer som kommer hoppende, de bliver jaget væk og han stiller sig midt på vejen med siden til og triumferer, sekundet efter forender han for en bladkugle fra min 30.06. Kuglen var en fabriksladet 185 grains Mega. Skudafstand 40 meter
Kanonoplevelse sammen med knægten.
Leif [Image: P1010001.jpg]

[Image: P1010006.jpg]

[Image: P1010011.jpg]

[Image: P1010017.jpg]

[Image: P1010019.jpg]

[Image: P1010027.jpg]
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#40
Hej alle...

Tjaa... bukken har ikke vist sig endnu.

Men i stedet så jeg denne...

[Image: Jagt022.jpg]

Mvh. A-frame.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)