Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkepral 2010
#61
Stort tillykke med alle de flotte bukke der efterhånden findes i tråden!

Før bukkejagten var jeg ikke videre optimistisk mht. de lidt ældre bukke. Min far og undertegnede har de sidste mange år forsøgt at skåne udvalgte (læs. unge bukke) for at få lidt alder i den "lokale stamme". De senere år har det vist sig at give nogle rimelig pæne bukke - således fandt både jeg selv og den gamle en hver med en halv times mellemrum søndag aften. Min til højre og den gamles til venstre.

[Image: IMG_2700.jpg]

Efter tandsliddet at dømme er min 4 år og den gamles 3 år. Vi troede egentligt begge de var ældre [B)] Yderligere skal det nævnes at min vejede mindre og havde diarre + et mindre angreb af svælgbremser.

Alt i alt et par dejlige bukke, der dog skulle have haft et år mere [Wink]

Min er skudt med en 11.7 grams Norma Vulcan i 308 W - Min fars en 30.06 11.7 grams Alaska. Begge gik ned i skraldet på rundt 100 meter.
Svar
#62
fedt at se resultatet af en halvstiv pegefinger[Wink].
tillykke med 2 goe bukke

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#63
Her er mine bukke fra i år.

D.16 om morgenen:
[Image: fABbi.jpg]
D.17 om morgenen:
[Image: 93v7i.jpg]
D.22 om morgenen:
[Image: qhxTA.jpg]
D.23 om morgenen:
[Image: fEoE0.jpg]
Svar
#64
[Image: buk16052010kl2055Adelvad009.jpg]
Endelig, her er så billedet af min buk fra d.16.5.

Tillykke til alle der har skudt nogle virkelig flotte bukke, og knæk og bræk.

Lady
Svar
#65
Ja, så var jeg igen tilsmilet af held og fik endnu en fin buk. Det var på opfordring fra en af mine jagtkammerater, at jeg satte mig ud i en stige under en stor bøg, da han mente at der gik en fin buk der. Området var også perfekt, føde, læ og fred og ro. Efter at jeg havde siddet i ca. 3 timer på stedet var jeg dog overbevist om at det var en nitte, og jeg var parat til at vende snuden hjemad, der ser jeg bukken som efter et skud og en kort spurt på ca. 20 meter er forendt på stedet.

[Image: DSC_0237.jpg]

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#66
På et andet revir, hvor mulighederne for at selektere helt så effektivt ikke er til stede pga. nabo tryk og areal størrelse, har vi besluttet kun at frede årsbukkene og de bedste 2 års vi render på. Forleden rendte jeg på ham her under en spændende pürsch hvor der pludselig opstod en chance - Jagtlysten tog over da jeg så højden på ham. Egentligt er han for ung, men en super spændende jagt hvor alle sanser skulle bruges. Dejlig buk på en dejligt aften med sol og stille vejr.

[Image: IMG_2639.jpg]
Svar
#67
Jeg var så venlig at invitere min kammerat med på bukkejagt i søndags (23. maj). Som tak for invitationen, var han så fræk at skyde denne buk, som har brækket højre stang 3cm over rosenkransen.

[Image: 28098_395604730661_749105661_4330218_1894149_n.jpg]

Han snakkede dog noget om en kronhjort til efteråret, som tak for bukken [Big Grin]

Knæk og bræk
Jonas
Svar
#68
Fik han først d. 19 lidt over kl. 2 om eftermiddagen. Så han første gang da jeg var ude og flytte min stige d. 15, og har så jagtet han siden - morgen og aften uden held. Efter middagsluren d. 19 ville jeg igen flytte stigen og gik uden "bagtanke", skydestok, kniv eller håndkikkert, og kun riffel, fordi den ikke kan stå uden skab i hytten.
Der stod han i solen og fejede en lille bøg som jeg havde stirret mig blind på i 2 dage - ikke så meget pjat - riffelen op i ren støtte - bladet - bang.
[Image: buk2010.JPG]
Bag efter kunne jeg ikke holde på riffelen, pøj hvor var det godt.

Mvh Thorlak

Tak, de herre.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#69
Hold da k*** en buk!
Mange gange tillykke med den.
Den er da vist uden tvivl i medaljeklassen Smile

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#70
Tillykke med den sjældent flotte buk Thorlak.

Det må være det lækre oplukkelige magasin, der har bragt dig held[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#71
Hej Thorlak.

Tillykke med det flotte dyr.[:p][:0]

Jeg syntes ikke det er sådan nogle jeg ser i de kikkerter jeg købte af dig[?] Tror du der er gået noget galt med dem under forsendelse[?][8D]

Mvh. Prezz
Svar
#72
Tillykke med de flotte bukke, og tak de gode beretninger.
Jeg var selv heldig her forleden morgen, hvor jeg kom lidt sent afsted. Bukken var på marken da jeg kom derned, og efter en kort pürsch kom jeg på skudhold.

[Image: S5001112.jpg]

[Image: S5001098.jpg]

Bukken skudt på ca. 130 meter med .222Rem. 55gr. Hornady SP, hjemmerullet.
Skuddet er gået ind skrå forfra, hvor kuglen uheldigvis har ramt (og splintret) den store skulderknogle. Det ser ud til at der er en del kødødelæggelse i den forbindelse. Efter knoglen er kuglen passeret igennem begge lunger, hvorefter den lige akkurat har rykket maven op, og gået ud et stykke bag modsatte forben. Udgangshul på størrelse med en femkrone.
Flugtafstand 30-35 meter.

Jeg må hellere se at holde op med at skrive, og se at få pakket, da jeg står og skal afsted på en uges bukkejagt i Skotland[Big Grin].

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#73
Var en tur ude i morgen så en høj spidsbuk 2-3 cm over ørene som stadig var i bast..Trode de var færdig fejet det har de andre jeg har set og den jeg fået.
Svar
#74
[Image: DSC01175.jpg]

Så fik jeg også en bette en[:I]

Sako 243win, norma SP 100grains.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#75
d. 25/5-10 kl. lidt over 20.00 parkerede jeg bilen fuld af forhåbninger. Jeg havde nemlig set en pæn seksender på stedet flere gange og endda så sent som kl. 11 om formiddagen samme dag. Dog har der ikke været mulighed for at kunne skyde ham. Mens jeg fandt riffel og tøj frem fra bilen kunne jeg nyde synet af en stor tyk rå som gik små 400 meter fra bilen og essede [Smile] et skønt syn. Jeg gik igennem et pilehegn og lige på den anden side ca. 80 m fra mig gik et smaldyr og essede. Jeg kom forbi det og begyndte at pürshe de. godt 300 m. hen til stigen mens jeg brugte håndkikkerten flittigt. På vej til stigen så jeg yderliger 3 dyr [:p]så det tog sin tid inden jeg var i stigen.

ved 21.00 tiden kom et dyr frem skråt til venstre for mig. På grund af den lavtstående sol gik der et stykke tid inden jeg med håndkikkerten kunne konstatere at det var en buk - og en fin en endda[:p] Op med riflen! Efter at have betragtet ham i 10 min. vendte han endelig bladet til og jeg trykkede af, men desværre drejede han sig i det samme så jeg traf ham spidst forfra [xx(][Sad!]

Han gav et hop og forsvandt i pilekrattet[xx(]

Jeg gav ham 20 (MEGET LANGE)min. og gik hen og fandt anskudsstedet. Ingen buk[V] efter at have ledt et stykkke tid fandt jeg kuglenedslaget og leversweiss blandet med tarmindhold[V] men der var ikke meget. JEg besluttede mig for at ringe efter en sweisshund. Hundeføreren mente bestemt at den ville ligge der men han synes at vi skulle vente til morgenen efter da chancerne for et godt resultat vil være væsentlig bedre.

Efter en lang nat uden søvn begyndte vi eftersøgningen 08.15. Efter at hunden var gået af sporet et par gange i et meget tæt pilekrat valgte han at starte hunden ved anskudsstedet igen. Denne gang gik hunden i en lidt anden retning og der var ingen tvivl om at hunden var "på"! Hundeføreren, eller proppen som han bliver kaldt[Big Grin] blev på det nærmeste trukket gennem pilekrattet og der gik ikke længe før jeg hørte den sødeste musik man kan høre i sådan en situation " Er den der?! det var godt dygtig hund!! Så bliver man ti kilo lettere når man hører det[Smile] Bukken lagde kun 60 m. fra anskudsstedet med itu skudt hjerte, lunge og lever.

Rævene havde ædt begge bagkøller, men det var egentlig af mindre betydning.

[Image: michael0031-1.jpg]

det var en pæn seksender og jeg ser frem til at sende regningen for køllerne i form af en 22-250 Hornady SP 50 Gn. i øvrigt samme medicin som bukken faldt for.
Svar
#76
Så blev det min tur.
Sad imorges 2 timer i stigen, og så intet.
Gik en lille runde, og stødte et eller to dyr, som løb bøvende væk.
Så dem dog ½ time senere. Rå og buk.
Så desværre kun bukken et kort glimt, og så var de væk.

Men 21,47 var det slut for ham. Kom gående i skovkanten og nippede blade. Afstand ca. 100 m.

12 gr. Mega lige i hydraulikpumpen, 40 meters spurt og flot lå han i skoven.

Nabojægeren kom forbi og ønskede tillykke, da jeg brækkede bukken.

Ulige sekser med mange perler.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#77
[Image: 27956_125626754133212_100000576645719_21...2517_n.jpg]

Her er han så, ham fra i aften.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#78
Var heldig igen fredag den 21,5.
Kl 21,20 kom der en lille special bagud bøjet gaffel buk forbi stigen.
En perfekt levert kugle fra min 270 win, med en hjemme rullet Nosler Bst 140 grains. Sendte ham til de evige jagtmarker [Smile]
Havde min lillebror med, som bestod riffelprøven i foråret, han sad i en stige, bag ved skoven.
Da jeg havde skudt, kaldte jeg på ham, og der gik vel 2,5 sek, også stod han ved siden af mig, og vi kunne begge gå ned og beunder bukken, som lå på 40 meters afstand. En virkelig hyggelig aften, sammen med lillebror[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#79
Så kom jeg på tavlen igen.
Jeg skød jo en buk på min fætters jord d. 16 maj. På min egen jagt har udbyttet været mere sparsomt. Siden jeg tog riffelprøven i 2003, har jeg (indtil i dag) skudt 2 bukke. Efter premieren har jeg siddet nede i engen ca. 10 gange og har set både råer og en enkelt buk hos naboen.
Her til aften syntes jeg at der var så varmt at jeg skiftede jagtstøvlerne ud med et par lette kondisko der består delvis af net. Stor fejltagelse- myggene lurede det med det samme. Så mens jeg sad og vippede med tæerne så jeg en bevægelse ude til venstre. Først troede jeg at det var den fasankok, jeg har siddet og set på i timevis. Et nærmere kig viste at det var en fin lille gaffelbuk i en bevoksning der er vokset eksplosivt de sidste dage. Det viste sig også at græsset tæt på mig var så højt at jeg måtte samle benene på min trebenede skydestok og bruge den som etbenet for at få højde nok på den. Da bukken kom ud i et område med lidt lavere bevoksning gjorde jeg klar til at skyde. Han stod lidt spidst, så jeg rykkede sigtet lidt frem og trykkede af. Jeg løftede blikket, men der var ingen buk at se. Jeg havde en god fornemmelse, som viste sig at holde stik. Efter at have travet lidt rundt i bevoksningen (med nu våde kondisko) for at finde ham, lå han forendt med en kugle der var gået ind lige over højre albue og ud lige bag venstre forben. Han var faldet på stedet og udgangshul som en femmer. Helt perfekt.
Ikke verdens største buk, men en god jagtoplevelse.

[Image: P6020056.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#80
Tillykke med det Uffe!

Også tillykke til andre der hører til de heldige [Wink]

Han ligner godt nok den buk jeg skød d. 16 Maj meget den gaffelbuk du har skudt Uffe [:O]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)