Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkepral 2010
Så havde jeg igen held til at nedlægge en buk. Har set ham mange gange uden for skydetid men den 18/6 kom han i skydetiden. En ulig seksender på ca. 20 cm.

[Image: _MG_2153Custom.jpg?t=1277819762]

[Image: _MG_2149Medium.jpg?t=1277819835]

Mvh Anders
Mvh Anders
Svar
Så blev jeg endelig færdig med studiet og kunne smide bøgerne på hylden og tage på bukkejagt. Efter 3 dages forsøg lykkedes det mig at nedlægge min første seksender [Big Grin]

Jeg sad i en skydestige som var placeret i kanten af en lille bevoksning med graner i Thy. Foran granerne var et lille stykke hede som var ca. 80 m bredt, inden et større stykke skov begyndte. Bukken kom ud fra det større stykke skov kl. 05.30 og stillede sig ved noget mindre bevoksning på heden 70 m fra den skydestige jeg var placeret i. Den faldt for en lidt høj bladkugle (hjemmeladet hornady interbond) fra min Tikka T3 hunter i 6.5x55 og faldt om på stedet uden flugt. Udgangshullet var på størrelse med en 5 kr. og således markant pænere end på de to bukke jeg har skudt med Normas Rådyr de sidste to år.

Bukken er den største jeg endnu har nedlagt hvis man ser på opsatsen, den virkede dog noget lille i kropsvægt og størrelse men desværre havde vi ikke nogen vægt. Jeg er dog meget tilfreds med den [Big Grin]

[Image: 017.jpg]

[Image: 021.jpg]

Da dyret var ordnet tog jeg på undervandsjagt med en kammerat og var så heldig at nedlægge en multe på 3.5 kg samt en blæksprutte med harpun. Det får i også lige et billede af selvom det måske er lidt off-topic:

[Image: IMG_1814.jpg]

Så alt i alt en super dag [Big Grin]
Svar
Hej Molle.

Tillykke med bukken, Multen og Blæksprutten [Big Grin]
jeg troede ikke vi havde sådanne nogle så tæt på kysten.
Men det har været din dag i dag [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
Lørdag d. 3. juli kl 0530 fik jeg en flot rød sommerbuk i Gl. Skørping på et stykke med juletræer, der er ved at gro til. Han stejlede med strakte forløb og stolpede bort i det hoftehøje græs, tydeligt usikker på benene. Han fik ro 20min men jeg kunne ikke finde hår eller schweiss på hvad jeg mente måtte være anskudsstedet. Men det tog kun 10-15min at finde ham under en gran 20-30m væk fra "gerningsstedet", da schweisshunden kom. Lever, lunge og mave ramt, da skuddet sad noget bag bladet. Norma Oryx 30.06 indgang og udgang på 2kr størrelse igennem ribbensområdet, ingen større knogler ramt.

[IMG][Image: IMAG0207.jpg][/img]
TIT TIT[xx(]

[Image: IMAG0204.jpg]
Her er resten...[Big Grin]

################
Howa 1500 30.06
Svar
Hej Jonas Bille.
Tillykke med bukken, den er fin.
Det eneste der skæmmer din historie er, at riflen ligger på bukken
med patroner i magasinet. Og så enda hjemme i din egen have.?
Det må være en forglemmelse.
Venligst Mogens/mons
Svar
Jagten på denne buk startede faktisk, uden jeg vidste det, allerede den 17 Maj om aftenen, hvor jeg var taget ud med riflen, i håbet om at kunne skyde min første sommerbuk. I løbet af aftenen fik jeg en rigtig stor buk for riflen 2 gange, uden dog at kunne afgive et forsvarligt skud. Ærgelig over de forspildte chancer, satte jeg mig op i en skydestige, for at nyde resten af aftenen. Da denne gik på hæld, så jeg igen bukken komme ud fra naboens rapsmark, et godt stykke ude. Jeg skyndte mig ned af stigen, og pürschede mig forsigtigt ned mod stedet. Da jeg kom derned var bukken dog som sunket i jorden. Efter endnu en forspildt chance stoppede jeg op, og nød synet af solen, der så småt var ved at nærme sig horisonten. Pludseligt kom bukken spankulerende ud fra rapsen igen, ca. 100 meter ude. Han stoppede op og sikrede, og satte til min store forbavselse i løb direkte ned mod mig. Da han til sidst var meget tæt på, stoppede han op og fortsatte langsomt mod rapsmarken igen. Jeg fik nogenlunde styr på mit åndedræt, fandt bladet på bukken, standsede ham med en lille råb, og trykkede på aftrækkeren ... braget udeblev, bukken forsvandt ud over marken, og da jeg bandende og svovlende kiggede på riflen så jeg til min store skuffelse, at den stadig var sikret. Af skade bliver man klog, så jeg lovede mig selv, at dette ikke måtte ske en anden gang!

Den 18. Maj om morgenen skød naboen en buk tæt på stedet hvor jeg aftenen inden havde jaget. Øv øv øv, det var så det, tænkte jeg.

Efterfølgende har jeg vel brugt små 60-70 timer ude på jagten. Har nydt både solskin, regn, lyn og torden, samt ikke mindst synet af agerhøns, ræve, harer, fasaner, ænder, råer og en enkelt grævling. Bukken udeblev bare. Den 13 sent på eftermiddagen havde jeg så småt vinket farvel til drømmen om sommerbukken, men tog alligevel ud på jagten. Jeg pürschede mig langs en å, og pludseligt fik jeg et glimt af et dyr, der forsvandt i nogle siv. Vinden var helt rigtig og jeg listede mig ned mod sivene. Dyret var dog forsvundet, så uden at kunne konstantere om det havde været bukken, begav jeg mig ned mod en skydestige. Efter at have siddet i stigen en lille times tid, kom et smaldyr ud på engstykket foran stigen. For at fordrive tiden brugte jeg det meste af strømmen på min mobil, på at tage billeder af hende gennem riffelkikkerten. Mens jeg var godt igang vendte hun pludseligt hovedet bagud, og satte så i fuld firspring væk fra engen. Grunden hertil viste sig 5 sekunder senere at være en lidt ældre rå der kom farende fra nabostykket. Hun stoppede ligeledes ca. 70-80 meter fra stigen, og kiggede bagud. Der kom han endeligt, majestætisk gående, den store flotte buk jeg forgæves havde jaget den 17. maj om aftenen. Nu bare endnu flottere end sidst, helt og aldeles udfarvet, og knaldrød! Jeg havde lige tid til at betragte ham i kikkerten, før han stod helt rigtigt. Jeg huskede denne gang at afsikre, råbte "Hey" og sendte en kugle afsted. Det næste jeg så, var bukken der kiggede op som om intet var hændt, og tog derfter spurten i høj fart væk fra stedet. "Åh nej" tænkte jeg og ventede de obligatoriske 10 minutter, før jeg gik ned til anskudsstedet. Selv om jeg havde en god fornemmelse med kuglens placering, nåede tvivlen dog at dukke op. Der var heldigvis masser af schweiss, men ingen buk i nærheden. Da gik det op for mig, at jeg jo havde brugt al strømmen på min mobil på at tage billeder. Samt at det nu kunne blive et problem, at forklare en schweissfører hvor jeg befandt mig, før telefonen gik helt død, valgte jeg at bruge det sidste strøm på at ringe til et af konsortiemedlemmerne som bor i nærheden. Et kvarters tid gik der, så ankom han med sine to dygtige labradorhunde; Hugo og Molly. Da der jo var masser af schweiss at gå på fik de hurtigt færten, og trak os gennem noget tæt bevoksning. Der lå bukken på den anden side, forendt med en helt perfekt hjertekugle.

Bukken var rigtig flot, stor af krop (20,1 kg brækket vægt), i god foderstand og havde en temmelig stor opsats. Måske den største buk jeg nogensinde kommer til at skyde? En ting har jeg dog lært; at dem der siger at tålmodighed og ihærdighed ikke betaler sig, har aldrig været på bukkejagt!

[Image: 35172_468399143974_651833974_6308549_6565116_n.jpg]

[Image: 35172_468399138974_651833974_6308548_3970714_n.jpg]

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
Tillykke Slawter.
Rigtig fin debut. Den første er nok altid den man husker bedst.
Godt gået!

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo05.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
Hjertelig tillykke Slawter
Det er en rigtig flot råbuk, i sin røde sommerpels.
Og nu har råbukkene så fred indtil den 1. okt.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
Hej Slawter
Tillykke med bukke, altid dejligt når det lykkes til sidst.
Rigtig fin buk, hvilken cal.skød du med og hvilken kugle.
Jeg gik også og håbede at se en af de store, med så kun lovende ungbukke.
Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
Tak! Det er dog min anden buk, men min første sommerbuk. Jeg var så heldig at skyde en mindre efterårsbuk sidste år.
Den er skudt med cal .308 win, med en Norma Rådyr 9,7 grams kugle. Indgangshullet var næsten ikke til at se. Ramte dog et ribben på vejen ind, men udgangshullet var ikke mere end 4-5 cm. Meget lidt kødødelæggelse.

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
Sådan Slawter, jeg er slet ikke misundelig...Den er virkelig flot, så har svigerfar vist ikke noget at lade dig høre for længere...Mange gange tillykke, mvh lærlingen...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)