Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkepral 2010
#41
Nu har heldet tilsmilet mig i går aftes d. 17. maj efter ½ time på reviret dukker en bastbuk og en rå op, de forsvinder dog hurtigt og derefter kommer denne seksender som meget selvsikkert patruljere området. Han står perfekt med siden til og forender efter ca. 50 meter´s løb med en bladkugle fra min 243 win

[Image: DSC_0216.jpg]

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#42
Tillykke til alle de heldige.

Jeg fik også en lille seksender søndag morgen og havde endda kamera mand med....men [B)] han stod og fumlede med zoom focus ect da jeg trykkede på knappen. Anyways; her er hvad han fik i kassen.
http://s631.photobucket.com/albums/uu39/vindumvej/?action=view&current=Bukkepremier2010.flv

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo05.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#43
Så blev det min tur. Var ude i går aftes igen, og kl. 20:50 ca. blev det min tur. Det startet med jeg hørte et dyr løbe lige op at tornet som jeg ikke kan se, og inden jeg når at kigge ud over siden er det eneste jeg ser et juletræ der står og vipper. Så går der 1-2 min, så kan jeg høre der går et dyr inde i nogen juletræer og kort efter stod han der, på ca. 20 meters afstand. Han stod lidt skrå for, men efter ca. 30 sekunder havde han drejet sig nok til at jeg kunne afgive et skud. Han løb 30-40 meter inden han forendte under juletræer, som heldigvis var stammet op så han var til at finde. Han er en ulige 6-ender Smile.

http://s2.postimage.org/HVCEJ-be38d94de8...0c2474.jpg

http://s1.postimage.org/OFWb0-be38d94de8...0c2474.jpg

Ham her så jeg i går morges, han er høj men ikke så kraftig.
http://s4.postimage.org/5Lkyr-be38d94de8...0c2474.jpg

*Edit, er der nogen der kan fortælle mig hvordan man slår html koder til?
Mvh Anders
Mvh Anders
Svar
#44
Bukkemorgen var sgu en kold og våd fornøjelse. Da jeg 30 min i åbningstid listede på plads i hochsitzen var jeg lidt i tvivl om, hvorvidt himmel og hav rent faktisk stod i et. Hvor var jeg glad for mit G1000 tøj fra Fjällräven, det holdte mig varm og tør hele morgnen. Jeg havde valgt den hochsitz, hvor vi i vinters har ryddet ca. 2.000 m2 skov og krat omkring, således det nu kun er enkelte egetræer, der står der. Under er der plantet kløver og fodermarvskål. Lige inden jeg var ved hochsitzen, så jeg "noget" under den ene eg. Jeg fik mig smidt ned i græsset og riflen til skulderen, jo det var en buk. En gaffel så vidt jeg kunne se, afstanden var stadig små 150 m og det var ikke lyst endnu. Jeg havde god tid, så jeg kravlede forsigtigt tættere på den vinterpels klædte buk, der stod med siden til og åd. Forstørrelsen på maks og opsatsen blev studeret nøje - Bast? Jo den var god nok, den var stadig i bast og slet ikke begyndt fejning endnu , når... Så var der jo ikke andet at gøre end, at vente til den gik og jeg kunne komme på plads i hochsitzen. Små 10 min. senere i det våde græs gik bukken og jeg kunne komme på plads. 2 timer igen med regn og blæst havde jeg fået nok - jeg tog hjem.

I aftes var jeg så afsted igen. Dejlig aften, høj sol og 18 grader C. Skønt. Nu havde jeg kameraet med også og ville lige kigge til bastbukken igen. Da jeg efter en lille halv time i samme hochsitz som sidst så disse to komme i høj fart ud på pladsen foran hochsitzen http://www.youtube.com/watch?v=KhHoj0UH4Dk Det var et skønt syn og de underholdt mig i ca. 10 min. Begge bukke stadig i bast, så de fik lidt længere tid på græs. Gaffelbukken på videoen var den jeg så "Bukkemorgen". Små 5 min før lukketid kom også en rå ud til mig. På vej hjem så jeg endnu en gaffelbuk i bast og tre andre råer, så alt i alt en herlig start på sæsonnen 2010. Nu skal jeg bare vente på at de fejer, så jeg kan se hvad de har mellem ørene.

Så intet skudt endnu, men en masse set. Stort tillykke til alle med en buk på tasken og knæk og bræk til alle andre, der stadig venter.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#45
@ Duke.

Det er godt nok en flot kraftig buk, ud der har nedlagt. Det kunne være man skulle plante nogle juletræer [Smile].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#46
http://www.netnatur.dk/jagtjournal/image...0_tmb1.jpg
Svar
#47
Jeg fik også en buk her til morgen, præcist klokken 05.34.
Jeg så den langt ude af en skovvej, og heldigvis kome den tættere og tættere på. Den var helt inde på 35-40 meter inden den var fri for buske og grene. Jeg fløjtede så den stoppede, og lod så kuglen gå. Den faldt i skraldet med en god bladkugle.

Skudt med 30.06, Norma Nosler 11.7 gram.
Jeg kan aldeles ikke finde ud af de billeder, men hvis der er en, der vil uploade det for mig, så vil jeg hjertens gerne sende billedet over mail til personen Smile

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#48
Wikkes buk.

[Image: 32548_393531150661_749105661_4277111_2870481_n.jpg]
Svar
#49
jeg fik min buk her til morgen 05,20 en fin 6 ender skudt på 110 meter efter og ha set 5 bukke over de sidste 4 morgner.utrolig så precice de er tænker på tid der er sq ikke 5 min forskeld Wink
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by 308win1

jeg fik min buk her til morgen 05,20 en fin 6 ender skudt på 110 meter efter og ha set 5 bukke over de sidste 4 morgner.utrolig så precice de er tænker på tid der er sq ikke 5 min forskeld Wink



[Image: buk.jpg]
Svar
#51
Først og fremmest tillykke til alle der har skudt buk.

D. 16. var en stille dag uden særlig meget aktivitet ud over et par råer. D. 17. valgte jeg så at prøve et stykke hvor jeg havde skudt buk samme dato sidste år. Jeg er på plads kl 4.50 og sidder og bander lidt over vinden, som ikke er særlig optimal denne dag. Kl. 5.20 overvejer jeg om jeg skal skifte plads, for jeg tror ikke rigtig på at dyrene vil ud når vinden er i det hjørne. Jeg ombestemmer mig dog hurtigt, da jeg ovre på nabostykket kan se to dyr komme løbende. Op med kikkerten, og jo, den er god nok, den bagerste er en buk. Ikke nogen stor buk, men jeg bestmmer mig for at skyde ham hvis han kommer ind på den rigtige side af skellet.

Bukken har åbenbart travlt med at jagte råen så de løber over en grus vej og over på marken på den anden side, hvorefter de begynder at løbe i en bue så de har kurs lige ned mod mig. På dette tidspunkt er jeg allerede kommet op og stå og har fået lagt riflen i skydestokken. Problemet er nu at hvis de holder kursen, vil de kommer over grusvejen og kun være 5 meter fra mig. Heldigvis drejer de en lille smule af. Bukken passerer grusvejen, men han har stadig lidt fart på. Jeg får ham fanget i kikkerten og lidt efter står han stille. Skuddet falder med det samme og han går ned i knaldet, for en 10,1 grams lapua mega, fra den ny indkøbte bilka sako i 6,5 træls [Smile]

Da jeg kommer hjem og får kigget lidt nærmere på ham, kan jeg se at han har et mellemstort hul ind i højre side af kæben. Det er dog ikke en frisk skade, men hvordan den er kommet ved jeg ikke. Man kan ane skaden, som sidder skråt tilbage under øjet, på billedet

[Image: 32548_393540835661_749105661_4277441_1167438_n.jpg]

Knæk og bræk
Jonas
Svar
#52
Så kom jeg også på tavlen. Min første buk [Big Grin]Skudt Onsdag aften kl. 20.45. Efter at have siddet i et tårn i et par timer uden at have set andet en rå, besluttede jeg mig for at pürsche lidt på terrænet. Vinden drillede også lidt ved tårnet. Efter en tur rundt på terrænet nåede jeg op til en lysning med fodermark og der var der en busk som bevægede sig noget mere end de andre buske. Kort efter er jeg på plads og i kikkerten kan jeg se at der er takker nok. Der må kun skydes 6ender i konsortiet. Op med skydestok og riffel. Men øv han står i noget tæt krat og kan derfor ikke skydes. Nu er han på vej væk også er det med at skifte position hvis jeg skal have chance for skud. Finder den nye position og bukken aner overhovedet ikke uråd. Afstanden til bukken er ca 30 meter imens alt dette står på. Nu skal han bare træde en meter frem og han er fri til skud og kuglefanget er også ok. Frem han træder og jeg klemmer skuddet fra min Danarms 308 med Lapua Mega 185 Grains kugle af også klapper han sammen og ligger på stedet. Han opdagede aldrig hvad der stak ham.[Big Grin]
[Image: Sdanlhan.jpg]
Sådan lå han i græsset da jeg kom frem til ham.

[Image: Opsats.jpg]
Og her et billed af opsatsen. Og til sidst et stort tillykke til alle jer som Diana har været gavmilde ved. Mange flotte bukke.
Knæk og bræk til jer alle.
[Smile]
Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Svar
#53
Hva' 308win1... Det er dælme hurtigt du fik udstoppet din nyskudte buk... [Wink]

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#54
Hej.

Så blev det min tur. Efter at ha' været ganske intensiv i mine bestræbelser efter buk på egne jagtmarker, kunne jeg ikke klare mere og måtte ty til en god makker, og ikke mindst, hans dejlige jordbesiddelser.

Så da også bukke fra første færd. Og her til morgen kom der så en rimelig 6'er ud af skoven, lige som jeg parkerede bilen. Vinden var dårlig og han stod højere end mig, 6-700meter væk, med bare en kornmark imellem os[V][:0]

Det var da noget der lige kunne få pulsen lidt op, men jeg kom da efterhånden ind på 170m. og lidt højere end ham. Nu skulle han bare lige stille sig pænt.
Kl.06.18[8D] stod han på en skråning med bladet til og en 243win. blev sluppet. Han tegnede fint men løb lige mod naboens skov(ret tæt).
Jeg skød en gang til, løb han ikke længere. Det første skud havde gjort arbejdet, men det sidste snittede det øverste af ryggen lige hvor den blir' til hals[^] og så ikke mer'[Wink]

[Image: 210510.jpg]

[Image: 21maj100618.jpg]

Mvh.Prezz
Svar
#55
Sad den 18/5 om aftenen i kanten af noget mose/krat/skrubberi. Blev lejlighedsvis forstyrret at et kragepar, for pokker hvor de larmer.
Sidder med god overhøjde og kikker ned i en lavning, da bukken som ved et trylleslag vokser ud af mosen og bevæger sig langs bevoksningsgrænsen. Stopper for at "slås" lidt med en hyldebusk. Kl.21.06 falder skudet, bukken tegner for en hjertekugle, tager en kort spurt og forsvinder ind i krattet. Fu.. Mosen er absolut ikke et sted man går ind alene. Der bundløse huller, sumpede vådområder og uigennemtrængeligt krat, sigtbarhed = 0.
Uden problemer finder jeg anskudsstedet, MASSERE af schweiss og pelstot.
Ringer til den lokale Schweisshundemand, der med et suk siger at han er påvej. Han kender godt området han skal ind i....
Hunden på sporet og det går der udaf. De forsvinder ind i mosen og opsluges af krattet, kun lyden af brækkende grene, plasken i mudder og en sagte banden afslører hvor de er. 40 m inde råber han så at han har dyret, de ligger forendt under noget kvas. Uden hund havde jeg aldrig fundet den, så et stort tak til frivillige schweisshunde folk, der altid villigt kommer på alle mulige og umulige tidspunkter af døgnet, når vi har brug for assistance.
Da jeg brækker bukken ser jeg at hjertet er næsten eksploderet og at bughulen er en stor blodig masse. Dyret var dødt da de blev ramt, men vidste det bare ikke
Skudt på 50 m, 6,5x55, norma rådyr. kaliberstort indgangshul - 5 kr stort udgangshul.
[Image: DSC00326.jpg]

Fortes Fortuna Juvat

Flyttet hertil efter anmodning fra Dragonen - Tillykke med bukken iøvrigt.

Takleberry/Moderator
Svar
#56
Moderator, jeg takker for hjælpen, med at flytte et fejlanbragt indslag.

Fortes Fortuna Juvat
Fortes Fortuna Juvat
Svar
#57
Så blev det min tur, lørdag den 22/5 klokken 21.36 fik jeg denne buk, en lille seksender. Troede ellers ikke at jeg ville få ham, for da han trådte ind på det stykke hvor jeg sad, var han 200+ meter ude og der gik han og essede i nogle minutter, men pludselig tog fanden ved ham og han kom styrtende op imod mig og gik i rask tempo forbi mig, han blev stoppet med et fløjt og bang, var ikke i tvivl om at den var ramt godt men den løb dog alligevel omkring 50 meter. Den blev skudt med cal. 6,5x55 med en 140 gr. nosler partion.

[Image: DSC00190.jpg]

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Z6i 3-18x50 BT
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Remington 700LH 223 med Bushnell Elite 4200 4-16x50
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#58
Hej.

Så fik jeg en af de rigtig gode!

D.21/5 om aftenen pürschede jeg lidt rundt oppe omkr. Ålbæk. en halv times tid før lukke tid, så jeg et lille dyr i skovbrynet, bare 30 meter fra mig.[:0]
Jeg kunne med det samme se det haltede slemt,[V] og jeg fik optikken op for at se lidt nærmere på "sagen"

Det var en lille buk, men han gik i tæt buskads, og lige i skæl.[Sad]

Stod i et ret sumpet område med riflen i skydestokken, bukken i optikken, godt kuglefang, bukken i skællet, humpende kraftigt, ca.26000 myg omkr. mit hovede, 35-36 stykker på hver hånd[Sad!] og bukken var stadig ca. 30 meter fra mig stærkt dækket af grene fra buskadset[Sad]

5 min. før lukketid trådte han ud fra skovbrynet og ud på lysningen. Der var frit skud, men lysningen var jo naboen's.[Sad][V][Sad]

Tiden løb ud, og vi tog hjem med en virklig "træls" fornemmelse i maven.[V]

Næste morgen, stadig uden mygge spray,[}Smile] sad jeg der igen. Myggene fra iaftes havde ladet rygtet løbe, her kunne der spises ad libitum[Sad!][}Smile][xx(][V][Sad]
Måske sad jeg for uroligt[?][?]
Intet!!![Sad][Sad] Hjem igen med den der onde fornemmelse[xx(][xx(]

22/5 om aftenen på den igen, nu med mygge spray,[Big Grin] jeg havde nyt håb.[Wink] Vinden var dårlig,[Sad!] så det blev en lidt træls vej til stedet, hvor jeg mødte ham et døgn tidligere. Der var dyr på lysningen, da jeg kom ud på ridestien jeg havde gået af aftenen før. Stod med optikken og prøvede på at se igennem budskadset og ud på lysningen. Der er han, efter kun 10 min. kommer han humpende lige imod mig.[:0] 20 meter foran mig forender han kl. 20.48[Big Grin][Big Grin]

[Image: Billede076.jpg]

Han er lille og "forhutlet" det ene bagløb er helt deformt. Det andet fuld af rifter og sår

[Image: Billede075.jpg]

Vi kørte tidligt hjem, med en noget bedre fornemmelse i maven

Det er bare den VÆRSTE[Sad] og BEDSTE[:p] slags!

Mvh. Prezz
Svar
#59
Hej

I skal også lige have historien om min søns buk nr. 2

Det er dejligt at en af sønnerne nyder jagtens glæder.

Her er hans fortælling:

Min bukkejagt startede tirsdag aften, hvor jeg efter 2min pürsh mødte en lille bastbuk.. Han fik lov at traske videre. Senere på aftenen filmede jeg en fin gaffel, som gik og essede 50m fra mig. Han bliver god næste år.

Min far havde en spændende jagt på en stor seksender, som dog faldt ud til bukkens fordel.

I morges (onsdag) var vi afsted igen. Min far var på pladsen hvor han havde set den store buk aftenen før, og jeg var også på samme plads som aftenen før.
Da kl var 8.30, skulle min far videre på job, han havde set en gaffel og et smaldyr. Jeg havde set et smaldyr.

Jeg havde dagen fri, så jeg kørte ud på den plads hvor den store buk var set.
Satte mig først i et hegn og kiggede, hvor gaflen og smaldyret min far havde set, passerede 3-4m forbi mig. Fedt syn.

Efter ca. 30min, pürshede jeg op langt et hegn, og på tværs af marken, for at kunne se ned i en fordybning i marken. Pludselig kom et dyr travende op langs hegnet skråt fra mig, med retning mod en lille remisse der ligger i hegnet.

Jeg kunne hurtigt se at det var "min fars buk", og smed mig ned på maven på marken.
Bukken forsvandt ind i remissen, så nu var det kun et spørgsmål om tid, før han ville vise sig på den anden side.

Efter 10min, viser bukken sig nede i remissen, i en lille åbning. Små grene, og kviste gjorde dog et skud umuligt.
Da han endelig stod fri, lod jeg kuglen gå. Sigtede bagude på bladet, da han stod ret skråt.

Bukken lagde sig ned i knaldet, men blev liggende med hovedet oppe i noget tid. Al verdens tanker kørte igennem hovedet på mig, og jeg valgte at slippe en kugle mere gennem græsset, til hvor jeg mente bladet var.

Vinklen havde snydt mig på den første kugle, og var gået ind meget bagude på dyret, og tværs igennem, og ud igen ved halsen. Hjerte og lunger var ødelagt.
Anden kugle var fragmenteret i græsset, og en del af den, havde ramt bukken lidt bag bladet, dog ikke gennemskud.

Men super spændende og lærerig jagt, og bukken, han er flot!

Kl var ca. 9.30, og kaliberen var en 223rem, 3,6g Lapua.
[IMG][Image: Madsbuk018.jpg][/img]

Hilsen
Steffen
Svar
#60
Så fik jeg en buk mere, dog på et andet terræn i samme område.
Har været efter bukken i længe uden held, så det var dejligt, da jeg fik ham Smile
Han kom ud af rapsen og gik ud i kløveren klokken 20.25. Han faldt for en bladkugle klokken 20.30 på 85 meters afstand med en 30.06, Norma nosler 11.7 gram.

Jeg undskylder billedkvaliteten

[Image: foto.jpg]

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)