Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der stadig problem med Sauer?
#21
Citat:quote:

At andre 'fejlbetjener' anerkender jeg, men det er en meningsløs måde at dumme sig på


Præcis!
Men det er desværre det systemet i praktisk anvendelse, også på jagt, indirekte indbyder til.

Citat:quote:

Man vænner sig til den, men jeg tror aldrig man kommer til at holde af den.


Det er sku helt korrekt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Var for nylig henne og teste éen i 6x62Freres men nogle heftige ladninger, det var ikke i nærheden af "sjovt"[B)][B)]
Koldsveden/angstsveden løb ned af ryggen[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Jeg er bange for, du overfortolkede mig (eller i værste fald bevist misforstod).

Det var sikringen, jeg talte om!!!
Riflen er jeg rigtig glad for - og jeg siger det gerne i et åbent forum!
Svar
#23
@Leo - Helt på linie.

Jeg anerkender fuldt ud, at flittige baneskytter har empirisk grundlag for deres Sauer dislike hvad angår misfire problemet.

Men jeg er langt fra enig i, at sikringssystemet skulle være uhensigtsmæssigt til praktisk jagt.

Hvis man er så tumpet, at man afsikrer sit våben når man sættes på post, er det i mine øjne temmelig underordnet hvilken sikring, der er tale om. Resultatet er jo uanset sikringstype at der står en tankeløs jæger med afsikret våben.

At Sauers sikring i højere grad end andre sikringer skulle indbyde til dette, kan jeg heller ikke rigtigt finde logikken i. Jeg synes, den sidder ret bekvemt i forhold til at foretage en hurtig afsikring præcis, når det er nødvendigt - og naturligvis ikke før. Det er jo langt fra tilfældet med en del andre typer, hvorfor disse alt andet lige burde animere mere til "for tidlig afsikring".

Jeg har kun oplevet utilsigtet afsikring af min riffel én gang - og det var en Tikka T3 efter en heftig kravletur gennem krat og møg. Jeg fandt aldrig ud af, hvordan det var sket - men jeg havde riflen over venstre skulder et stykke af tiden og det er sandsynligvis mit bælte, der har fået fat i den temmelig "udsatte" sikring.

Sikringen, der er beskyttet af aftrækkerbøjlen, er væsentligt mindre udsat i sådanne situationer end i hvert fald sikringen på T3'en.

Og lige nu kunne jeg egentlig bare godt tænke mig at afsikre min riffel på jagt - uanset sikringstype - de satans skovbukke sover længe i år [Sad!][Wink]

/bundgaard
Svar
#24
Citat:quote:

Hvis man er så tumpet, at man afsikrer sit våben når man sættes på post, er det i mine øjne temmelig underordnet hvilken sikring, der er tale om. Resultatet er jo uanset sikringstype at der står en tankeløs jæger med afsikret våben.


Muligt, men ikke desto mindre så tillader/indbyder konstruktionen hertil idet mange synes den er bøvlet at betjene i koldt vejr evt med handsker på! Det er ihvertfald de ytringer der høres samt de iagttagelser der gøres.

Resten af våbnet er såmænd da udemærket hvis man er til sådan noget.
Men sikringen er godt nok ikke ret hensigtsmæssigt placeret/konstrueret.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Nu skal det ikke blive til en tråd om, at "jeg vil have ret" - for jeg har respekt for den enkeltes holdning. GT har den holdning at sikringen er uhensigtsmæssigt placeret og sådan er det...

Men jeg håber at dem der læser tråden hæfter sig ved, at vi er flere Sauer-ejere der ikke ser det som noget problem.

Jeg gad godt vide hvor stort problemet er m.h.t. "for tidlig afsikring" hos dem der skyder med rifler hvor sikring er placeret andre steder...Nu nævnte jeg tidligere Mauser 98 og vingesikring. Og uden at være sikker, så tror jeg der findes flere jægere derude med sådan et system, end der findes Sauer-ejere. Det system indbyder i den grad til "for tidlig afskring". Det samme gør andre sikringer, hvor det nærmest af umuligt at afsikre uden at det giver et stort "KLIK". De Tikka'er og Reminton'er jeg har haft har alle haft det problem. Det har irreteret mig, men det har ikke foranlediget at jeg har gået på kompromis med sikkerheden. Men det har hjulpet mig til mit nuværende valg af riffel, da jeg nu kan afsikre i aller sidste øjeblik og helt lydløst.

Jeg tror ikke det handler så meget om valget af våben, mere om den enkeltes ansvarlighed. Jeg er sikker på - at uanset hvor koldt det var og hvor mange handsker du havde på (GT) så kunne du aldrig finde på at afsikre en Sauer før tid, hvis du (gud forbyde det om du vil[Wink]) kom til at stå med en Sauer på drivjagt engang...

Dem der kan finde på at afsikre en Sauer eller Blaser når de kommer på post, fordi de synes det mere praktisk pga nogle fysiske forhold - ja de vil sgu næsten med statsgaranti også afsikre en S&L, Mauser98, Tikka, Sako - hvis de fandt at sikringen larmede eller på anden måde distraherede dem i deres iver på at skyde et stykke vildt. Hvis man har tænkt tanken, taget skridtet og opført sig så tåbeligt og unasvarligt en gang - så gør man det nok igen. For ens for denne type mennesker er, at de sætter deres egen succes højere end anden mands liv og førlighed. Det er en tilstand/handling man inden for juraen kalder "Dolus Eventualis" - "Lad ske hvad sker"...det er et udtryk for uansvarlighed i sådan en grad, at det grænser til forsætteligt. Og jeg tror ikke at det ændrer på noget, at denne type pesoner får et andet våben i hænderne...

Jeg har to Sauere, og de bliver først afsikret i splitsekundet inden skudafgivelse - med eller uden handsker. Og når jeg det ikke fordi handskerne er i vejen - så overlever jeg og andre det med garanti[Smile]
Svar
#26
Jeg har både en S&L DL97 og en M03. På S&L synes jeg at det er let at afsikre lydløst, men jeg ville egentligt hellere have haft sikringen på den anden side, så jeg ikke skal have min tommel over på den 'forkerte' side for at afsikre. Skal jeg bruge pegefingeren synes jeg at jeg skal slippe hele mit greb, og det ønsker jeg ikke når situationen nu er at jeg umiddelbart efter skal skyde.

På min M03'er skulle jeg lige vende mig til den nye type sikring hvor jeg jo også skal spænde fjederen. Igen kan man sagtens gøre det lydløst, men man skal tænke en smule mere over det end på S&L'eren. Her synes jeg til gengæld at sikringen sidder rigtigt godt og jeg kan afsikre med fuldt greb (lange og ringfinger)om riflen samtidigt med at jeg heletiden har godt fat med tommelfingeren.
Mvh.

Yeti
Svar
#27
@Jamo, det er lige præcis det der er problemet!

Du og enkelte andre er bevidste om "handlinger". Det der ses er at mange andre kva mange andre grunde måske ubetænksomhed afsikrer "før tid" på grund af at de synes det er et problem, derfor er systemet grundlæggende konstrueret forkert når "mennesker" af denne dybereliggende grund afsikrer for tidligt.

Mht f.eks. Tikka så kan den sagtens provokeres til at "give lyd" men det er intet problem når sikringen betjenes således at man, som det er meningen, placerer fingeren oven på den dertil indrettede rillede flade af sikringen. Det har ni ikk egivet anledning til mistede chancer endnu.... har dog trods alt skudt mellem 300 og 400 stykker vildt med disse pragtulde våben[Big Grin][Big Grin]
Nå fuck det.

Jeg har talt med ret mange og set endnu flere fejlbetjene både Sauer og Bl**** grundet denne konstruktion og det bør vi ikke fornægte eller lukke øjnene for!!

Harsk tale og plederen får ikke problemet til at forsvinde[Wink]

Lidt det samme var problemet med forskellige skibe der grundet bøvlet langsommelig betjening af bovporten åbnede denne før de var i havn og derfor forulykkede[B)]

Det er ikke en kritik på religion/meninger men erfaringer/oplevelser i praksis gennem små 10 år på skydebaner og jagter!
Men det er åbenbart ikke populært at videregive erfaringer mere[Wink][B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Citat:quote:

Det er ikke en kritik på religion/meninger men erfaringer/oplevelser i praksis gennem små 10 år på skydebaner og jagter!
Men det er åbenbart ikke populært at videregive erfaringer mere


Jo - i den grad[Smile] Stop endelig ikke med det - men sammen belyser vi problemstillingerne og gør derfor debatten lidt mere nuanceret!

Knæk og bræk - og et håb om sikker jagt, skydning m.v. [Big Grin]

J.
Svar
#29
@ Jamo - Kloge ord - jeg er rørende enig.

Citat:quote:

Originally posted by GT

Du og enkelte andre er bevidste om "handlinger". Det der ses er at mange andre kva mange andre grunde måske ubetænksomhed afsikrer "før tid" på grund af at de synes det er et problem, derfor er systemet grundlæggende konstrueret forkert når "mennesker" af denne dybereliggende grund afsikrer for tidligt.

Så er der mange sikringssystemer, der er konstrueret forkert, jf. at de er væsentligt mere bøvlede at afsikre lige inden skudafgivelse end Sauers.
Og jeg synes ikke ligefrem, at vi kan forlange af producenterne at de tager højde for dårskab og fejlanvendelse når de konstruerer f.eks. sikringer.

Jeg har talt med ret mange og set endnu flere fejlbetjene både Sauer og Bl**** grundet denne konstruktion og det bør vi ikke fornægte eller lukke øjnene for!!

Det er din erfaring, at den vil jeg på ingen måde betvivle. Alle de 202 ejere, jeg kender, fremhæver netop sikringssystemets brugervenlighed som én af årsagerne til valget af denne riffel. Jeg har aldrig hørt nogen fremføre, at sikring er bøvlet til jagtbrug.

Harsk tale og plederen får ikke problemet til at forsvinde[Wink]

Absolut ikke - jeg har bare en anden opfattelse og andre erfaringer end dem, du fremfører

Det er ikke en kritik på religion/meninger men erfaringer/oplevelser i praksis gennem små 10 år på skydebaner og jagter!
Men det er åbenbart ikke populært at videregive erfaringer mere[Wink][B)]

Selvflg. er det det - og jeg har ofte med stor fornøjelse læst dem du har videregivet - bliv endelig ved med det[Wink].
Jeg forstår ganske enkelt bare ikke, at omtalte sikring skulle udgøre en sikkerhedsrisiko sammenlignet med andre sikringer.

Men hvad har I andre oplevet med denne sikring og/eller problemet omkring "for tidlig afsikring"?
Det kunne være rart at få andre oplevelser på bordet her.

/bundgaard



Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er ikke en kritik på religion/meninger men erfaringer/oplevelser i praksis gennem små 10 år på skydebaner og jagter!
Men det er åbenbart ikke populært at videregive erfaringer mere[Wink][B)]

Lige såvel tyder det heller ikke på at være særligt populært at modsige dine "erfaringer/oplevelser i praksis gennem små 10 år på skydebaner og jagter!", er dit ord lov eller? [Wink][B)]

Her kunne en afstemning have været godt

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#31
@GT

Omkring 10 af mine jagtkammerater bruger Sauer 202, og ALLE har haft netop den lydløse og meget brugervenlige sikring som et af hovedargumenterne for at det netop blev Sauer da de købte riffel. Alle er enige om at den måde sikringen på en Sauer er lavet er den perfekte da man netop ikke skal skifte greb når der skal afsikres og at det er nemt at afsikre i samme bevægelse som når man skuldrer riflen. Og så kan den ikke engang provokeres til at sige noget når man afsikre.

Vi er vist ved at nærme os noget her der absolut ligener religion...
Svar
#32
Hej
Lige lidt om mine egne erfaringer med Sauer 200,jeg var selv ejer af en sådan i 11 år

Det er på mange måder en rigtig god riffel som jeg var glad for i mange år

Sikringen syntes jeg var rigtig lækker, indtil jeg afgav et skud hvor der kun var tiltænkt afsikring, en meget kold vinterdag i Polen. (men ok det kan også siges at være fejl 40)

Da jeg blev ked af riflen var en dag på skydebanen da jeg troede jeg havde en klikker og venter et halvt minuts tid, og vil tage patronen ud, rører ladegrebet og så BANG
Svar
#33
@416Rem, Mindst lige så populært som det er at blive pigesur når der ytres erfaringer der ikke lige passer "Sauerejere"[xx(]

Accepter dog at disse ting sker med jeres kæreste eje[B)]

@ISCAR,

det er lige præcis det jeg mener, men det gør absolut ikke riflen generelt til en dårlig riffel, tværtimod.

Den der med den bagudrettede bevægelse i forsøget på at afsikre har skabt og gør det stadig, disse situationer.
Fejlbetjening, ja måske, men systemet med denne konstruktion muliggør det desværre i langt høje grad end andre typer sikringer.

En tænkt situation kunne sagtens være at man passerer en gren eller snubler eller taber riflen, så er der ikke langt til at tænke sig en grenstump der snitter sikringen og rammer aftrækkeren i éen enkelt lille bevægelse.
Ret lille sandsynlighed men desværre 100% muligt.

På f.eks en almindelig sikring skal man stadig have en fremadrettet bevægelse efterfulgt af en bagudrettet.

Hvorfor holdt de iøvrigt op med at lave "haglbøsse sikringen" som på deres 80/90 rifler?? Det var da en fortrinlig omend dyr sikring???

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Hej.

Tak for alle de forskellige indput. Det er jo vist lidt forskellige meninger om hvor godt et våben en 202'er er!

Jeg må se hvordan den taler til mig når jeg står med den i favnen.

Som en våbenmek. jeg har stor tiltro til sagde til mig; køb den, skyd 800-900 skud med den, så kan du måske snakke med om det med "klister i aftrækket"

@GT

Pigesur[?][?][|)]
Svar
#35
@GT

Pigesur[?][?][|)]
[/quote]
Så så - ikke mobbe [:I]

Selvom jeg er den lykkelige ejer af en SAUER 202 må jeg give GT ret langt hen ad vejen.

Har nu fået en lille ny (375HH Sauer90) i skabet - og den har rigtig sikring [Big Grin] Selvom den var ikke helt billig så'en en, kunne jeg ikke drømme om at sælge 202'eren.

Det er måske modsigende - men jeg lever udmærket med de ting ved 202'eren jeg ikke synes om idet helhedsindtrykket er ganske glimrende.

At jeg aldrig kommer til at skyde med den unævnelige gardena inspirerede skyldes jeg tror på alt det jeg hører og læser om dette våben. Jeg har aldrig haft sådan selbstschussapparat i fingrene - men jeg har taget en beslutning [Big Grin][Big Grin]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#36
@GT - det hedder sq da kællingesur[Big Grin]

Nu har jeg fumlet med min 202 med div. handsker - og indrømmet, det spiller ikke rigtig med murerluffer. Men det er der altså ingen aftræk, der gør.

Når jeg rammer punktet, hvor sauer sikringen kan virke lidt bøvlet, har jeg så meget tekstil omkring pegefingeren at jeg er ude af stand til at foretage et kontrolleret aftræk.

Hvis man "kommer til" at jamme et skud for tidligt i forbindelse med afsikring, er man altså mere fummelfingret end gennemsnittet - eller også har man for fede vanter på til jagt i det hele taget.

Jeg kan stadig ikke se, at sauers sikring skulle anspore til at afsikre "før tid" i højere grad end alle andre sikringer. Det har altså ikke meget med sikringen men rigtig meget med skytten at gøre.

Det er muligt, at mange sauer skytter tager fejl - men alene det, at de (vi) tror, at vi kan afsikre umiddelbart før skudafgivelse, burde da alt andet lige medføre at færre sauer skytter rammes af trangen til at afsikre for tidligt.

Min 202 er iøvrigt ikke "mit kæreste eje" - den er faktisk på vej til at blive sat til salg - selvom jeg tror, jeg kommer til at savne sikringen[Wink]

/bundgaard
Svar
#37
Min nabo skød 2x på bukken med hans Sauer
Som jeg husker det var historien at snellen var stukket - men skuddet gik af uforvarende så han skød under. Bukken blev dog stående, og så fik han den i 2. skud.[Wink]
Snelle er nok ikke at fortrække for den almindelige bukkejæger.

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#38
Så skete det igen på Elgbanen i Ulfborg.

En af mine jagtkammerater havde tilsyneladende en klikker med sin Sauer 200, men da han løfter hævearmen, går skuddet og rammer jorden 8 meter foran standpladsen.

Jeg var lige kørt hjem da det skete, men ugen efter, hvor jeg igen var i Ulfborg, blev alle skytter gjort opmærksom på hullet i græsset af skydelederen.

Så det var endnu et vådeskud med en Sauer [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
super
Svar
#40
Så kører man bare Bl**** benægtelses strategien, og vupti, så er det slet ikke sket[xx(][xx(][Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)