Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg mellem 3 sigtekikkerter
#21
Dejligt at høre fra en der har erfaringer med den mht. natjagt. Petoni, hvad sigte har din?

Hvad en syn angår, så kan jeg (som jeg også har skrevet andensteds) anbefale brillebrugere, at prøve at smide brillerne når de kigger gennem kikkerten om natten, og evt. korrigere en smule med fokus. Jeg prøvede det i sverige, og uden at stille på fokus, så jeg klart bedre gennem kikkerten i mørke uden briller, end med briller, og jeg har +2.5 i brilleglassene.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#22
Hej Vilsgaard . Artemis og burris er ligeværdig i optik til natjagt , hvis det skal være en Meopta så en Meotrar R1 !! de klarer sig rigtig godt i alle tests . Har haft en 3-12x56 R1 rd nogle år nu og har lige købt denne http://www.swillingtonshootingsupplies.c...R1-7-x-56/ så kan man vist ikke få mere natkikkert for hver krone .

Men hvis S&B´en ikke er meget dyrere ville jeg da købe den , hvis du vil undvære lyset , som da er meget rart at have ved meget lidt lys .

Hilsen A-bolt
Svar
#23
Ingen tvivl.... S&B [^]
Går ud fra at det er en Klassik.
Burris er low end...
Jeg retter det lige til at Burris ikke er på niveau med en S&B [Wink]
http://axel.christophersen.dk/wp-content...kerter.pdf
"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#24
Hvis der ikke er sne og fuldmåne, ville jeg nok overveje Meopta med lys istedet for en S&B uden. Da jeg var i sverige sidste forår havde jeg ikke kunne skyde grisen uden lyspunkt, da jeg simpelthen ikke kunne se det sorte kors mod den sorte gris.

Med lys prik var det ingen sag (husk dog at stille den rigtigt hjemmefra så du ikke bliver blændet når du slår lyset til - det kostede mig første skudchance til gris. Men klog af skade....)

Jeg ville kigge i både Meopta og S&B inden jeg besluttede mig og personligt vægter lysprikken højt hos mig, men jeg har også utroligt dårligt nattesyn....skal helt sikkert prøve den med at tage brillerne af næste gang jeg skal derop.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#25
For lige at understrege, at forhandlere nok holder med flertallet herinde, sakser jeg lige hvad en ret erfaren ekspedient i en meget stor forretning på den jyske vestkyst siger (gæt selv hvilken).

Hej (Vilsgaard)

jeg kan ikke anbefale Meopta da den har meget paralax og så vil jeg betvivle kikkertens lysstyrke - altså ikke del elektroniske - men hvor meget lys linserne tager ind.

Schmidt&Bender er en robust kvalitetskikkert og ganske lysstærk, måske ikke helt så lysstærk som Zeiss eller Swarovski - men kan vores øjne se forskel?? Til gengæld har Schmidt&Bender en suveræn service / reklamationsbehandling og jeg har det indtryk at der er klart færre reklamationer i Schmidt&Bender i forhold til andre kikkerter med høj linsekvalitet - den eneste kikkert jeg mener der har lige så få reklamationer som Schmidt&Bender er Leupold - til gengæld har Leupold ikke så lysstærke linser som Schmidt&Bender.

Mht. til det sigte der er på den Schmidt&Bender du har mulighed for at købe, så vil jeg tro at det er et udemærket sigte til nat&skumringsjagt - da den minder lidt om sigte 1 som er god til nat&skumringsjagt.

Da du ligeså vel som jeg er på den forkerte side af 30 år (eller skal man sige den rigtige side (: ) så kan vi ikke udnytte lyset fra en 56mm linse - men det kan jo aldrig skade.

Man kan selvfølgelig have sine tanker om kikkerten er ok når den ikke er pæn udvendig, men jeg må tilstå at jeg har en Docter som bestemt heller ikke er pæn udvendig og den har ikke været udsat for hårde slag, men er alligevel blevet ridset og med lidt mærker udvendig, men den fungerer helt perfekt.


[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#26
S&B Smile

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#27
Nu har afstemningen så kørt i næsten et døgn, og vi stopper festen her. Jeg må unægteligt komme til den konklusion, at der skal en Schmidt og Bender 2,5-10x56 på ryggen af min riffel. Stemmerne er overbevisende (se herunder). Viser det sig at den ikke lever op til forventningerne, ja så ryger den tilbage hvor den kom fra. Meen jeg tror nu det vil vise sig at være et godt valg.

Resultat af meningsmålingen:

Schmidt & Bender: 14,5 point
Meopta: 0,5 point
Burris: 0 point.


Tak til alle for engagement og villighed til at komme med deres mening[Smile]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#28
Tillykke med den nye V&T&F kikkert [Big Grin] Jeg tror, at du bliver glad for den.
Walnut
Svar
#29
Tak, det tror jeg også.. Måske der skulle klistres et VTF logo på den.. Det er jo helt i demokratiets ånd det her.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#30
http://www.blocket.se/vasterbotten/Schmi...m?ca=2&w=3

OK pris kursen i betragtning

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#31
Det er nøjagtig hvad Ole i HH fortalte mig Lasse, så den har du ikke fået galt i halsen.

Jeg skal se om jeg kan prøve at forklare nogenlunde hvad jeg forstod: en normal pupil er ca. 7 mm. i diameter, skal man udnytte lyset i sin kikkert optimal, skal man, som i dette tilfælde, dele den forreste linsens diameter 56 mm. med pupillens diameter 7mm = 8x forstørrelse. Det siges så, at pupillens diameter svinder lidt ind med alderen, et gæt er, at mine er 6,5 mm. og jeg er 47 år.

Vil man gerne vide det mere nøjagtigt, kan en optiker måle hvor stor ens pupil er på få minutter.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#32
Ja 5.530 kr. er sandelig en meget fair pris Tonny.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#33
Kik her!
http://www.netnatur.dk/jagtmarked/detail.php?id=10148

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#34
(Uups, undskyld. kom til at slette mit indlæg. Jeg ville lige genlæse grundstoffet for ikke at kaste grus i maskinen. Havde ikke set der var kommet andre indlæg efter mit. PC´en havde ikke opdateret.)

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#35
[quote]Originally posted by fqvist

Kik her!
http://www.netnatur.dk/jagtmarked/detail.php?id=10148

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
[/quote

Hvis du læser nederst i annoncen, så er han ikke interesseret i bytte (desværre). Jeg skal jo lave krejlerhandel og ikke ren handel.

Men for den der ikke er nødt til at kaste sig ud i en byttehandel, er det da den fedeste kikkert til en super billig pris!! Dog er den med skinne.

Min eneste handelsvare er et stk. Beretta S56E i top stand, og en Tasco Titan 3-9x42 i EAW montager som har været med på jagt een gang. Jeg har desværre ikke 5.000 kr. til kikkert lige nu.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#36
Jeg har nogen erfaring med grisejagt i Sverige,de gange jeg har været afsted har vejrforholdene sjældent været optimale med måne eller sne.
De grise jeg og min makker har skudt har altid været når der har været meget mørkt.
Vi har begge haft kikkert uden lys,men har skiftet til kikkert med lys,det er meget nemmere at finde træfpunket på en mørk skygge.
Svar
#37
Jeg har lagt en føler ind på den Zeiss, men tror nu ikke han accepterer mit bud.. Men er det problematisk at monteres sådan en skinnefætter fornuftigt på en Sabatti Rover 870DL 308win med weaver stålbaser? en med skinne er vel mere ment til knækrifler.

I øvrigt ville den da klæde din Russertøs voldsomt Walnut, du skal jo netop bruge sådan en skinnefætter.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#38
Jeg har da skudt gris med en Leupold 1,5-5x22 og en anden med en 6,5-20x40 fine crosshair og targetdot. Så er der enkelte gange hvor der bare er rigtigt mørkt og så er det da rart med en god kikkert. Min Kahles 1,5-6x42 kan nu være med selv når det er rigtigt mørkt. Nu glæder jeg mig så til at teste det nye setup med min DL97 i KKC skæfte, lyddæmper og så en 2,5-10x56 S&B uden lys. Jeg har også en Zeiss 2,5-10x48 med lys men den har kun været ude af skabet meget få gange. Jeg tror det eneste stykke vildt jeg har skudt ed den på er en buk jeg skød for snart 4 år siden.

Godt udstyr er lækkert, men vigtigste er trods alt at komme afsted.
Mvh.

Yeti
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jeg har lagt en føler ind på den Zeiss, men tror nu ikke han accepterer mit bud.. Men er det problematisk at monteres sådan en skinnefætter fornuftigt på en Sabatti Rover 870DL 308win med weaver stålbaser? en med skinne er vel mere ment til knækrifler.

I øvrigt ville den da klæde din Russertøs voldsomt Walnut, du skal jo netop bruge sådan en skinnefætter.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



En rigtig fin kikkert til en god pris. Jeg tror dog ikke, at den egner sig til mit lille nips [Big Grin]
Næste ryk på Fruens konto bliver en ældre kiplauf/ faldblok i en tungere kaliber, men de gemmer sig for mig [Big Grin] Træet er udsøgt og ligger bare og venter. Det bliver først til vinter, så måske der dukker noget op.
Walnut
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ingen tvivl.... S&B [^]
Går ud fra at det er en Klassik.
Burris er low end...
Jeg retter det lige til at Burris ikke er på niveau med en S&B [Wink]
http://axel.christophersen.dk/wp-content...kerter.pdf
"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]



Fin artikel om kikkerterne der, syntes at den belyser de ting man gerne vil vide om kikkerterne. Dog skal man vel tage en lille smule højde for, at den er bragt af Importøren af Zeiss [Smile]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)