Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg mellem 3 sigtekikkerter
#41
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard
Fin artikel om kikkerterne der, syntes at den belyser de ting man gerne vil vide om kikkerterne. Dog skal man vel tage en lille smule højde for, at den er bragt af Importøren af Zeiss [Smile]



Joh det... Men artiklen er nu lavet af Vapen Tidningen, og Zeiss-importøren viser den bare på hjemmesiden, så der er ikke nogen interessekonflikt jeg kan få øje på.

Mvh

Otterup
Svar
#42
Det tror jeg såmænd heller ikke.. Og jeg tror heller ikke at resultatet ville ændre sig ved at andre lavede testen.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#43
Nu ja testen er 6 år gammelt!
De er sket en stor udvikling på området!
Du kan jo kigge på Meopta de sidste Model er blev send på market i april har ikke problemer med paralaxen mere de har en lystransmission og skarphed som er lige med de stor mærker absehen er flyttet til andet billedeplan (ikke med forstørrende) og så koster de de halve en af de stor mærker gør den nye meopta 3-12x56 med absehen 4 med lp kan købes for 5200-5300 kr. alle tyske jagtblade er enig om der er den bedste løsning for små penge.
De er ikke så underligt fordi en del af de store køber og for samlet kikkerter på Meoptas fabrik de indkøber og producerer stumper til kikkerter sammen!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#44
Selv gamle mænd med lille pupil har fordel af en større linse.

De kan bruge mere den til mere forstørrelse.

Jeg ahr prøvet den irriterende situation at sidde og kigge på en buk jeg havde helt tydelig på 150 meter i skumring/sidste lys.

På 6 gange havde jeg rigeligt lys til at se dyret og kunne skyde, men for at vurdere om den var afskudsbar skulle vi bruge mere forstørrelse. Lige så snart vi kom over 9 gange og opsatsen voksede blev det hele så grumset at jeg ikke kunne se noget fornuftigt.

Havde linsen nu været 56 og ikke 50 havde jeg måske kunnet bruge 10 gange og måske have skudt bukken.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#45
Der står faktisk nogen om pupillens udnyttelse af lyset, og hvordan man udnytter det bedst i kikkerttesten her:

http://axel.christophersen.dk/wp-content...kerter.pdf

Tror måske du kunne ha hevet lidt mere skarphed ind ved at finjustere på din fokusring når du var i 10x forstørrelse. Prøv det på et eller andet der er 150 m. væk.

1 stk. Schmidt & Bender 2,5-10x56 er nu monteret på ryggen af min riffel. Praktisk nok kunne den sidde i de samme montager som min Tasco Titan 3-9x42 sad i, det havde jeg godt nok ikke regnet med. :o)

Så nu mangler jeg bare at få den skudt ind med jagtammunition, før det går løs mod vildsvinene igen. Bøssemageren hos Hunters House har kun indskudt kikkerten optisk, eller hvad man nu kalder det.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Tror måske du kunne ha hevet lidt mere skarphed ind ved at finjustere på din fokusring når du var i 10x forstørrelse. Prøv det på et eller andet der er 150 m. væk.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Der blev skruet på paralax som gjaldt det livet. Bare ikke mit.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#47
parralelakse (målet) eller fokusring (sigtemiddlet).. men tror fokus også skal være sat før man justerer parralelakse korrekt? (i såfald skal den finjusteres under alle omståndigheder når er man 'ude af fokus' som P Belli skråler om)

Som nærsyner kan man 'strække øjet noget'.. 'presser' man pupillen noget op så har det den bieffekt at øjets eget fokus også kan flytte sig -> dermed andet/mindre krav til dioptri kompensering på kikkert (eller styrke i briller)

'gammelt tip' til 'blinde' (nærsynede) .. uden briller og noget der skal ses på distancen..-> krøl pegefingeren sammen så du får lavet et lille hul = 'diopter'. Ved at se igennem dette hul formindskes lysmængden-> pupillen åbnes..fokus rettes lidt og man se noget mere fokuseret.

Om natten strækkes pupillen også op .. dvs øjet ændrer fokus lidt .. derfor tip -> prøve uden briller eller juster på fokusring/diopteri-indstillingen

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#48
Det var lige det jeg mente.. Ikke paralax, men fokusringen (den tættest på øjet)!

Den med at smide brillerne når det er mørkt, har jeg nævnt før. For mig som bruger +2,5 i brillerne, så ser jeg faktisk bedre gennem kikkerten i mørke uden brillerne. En lille bitte smule justering på fokus måske, men klart bedre end med brillerne på.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#49
Jeg har "kun" gammelmands syn og derfor er mine briller alene læse briller. De benyttes ikke på jagt.

Jeg har altid fulgt det råd vedr. okular justering, at når paralx står på uendeligt og man peger mod den blå himmel, ja så skal man justere okularet til det er helt skarpt. Derefter skal man holde fingrene fra det.
Resten justeres på focusringen enten på siden eller på objektivet.

Men jeg kan tage fejl.

Uanset dette vil jeg altid foretrække en kikkert med høj forstørrelse
til alt andet end bevægelige mål udenfor skydebanen(mit hidtil eneste hjortemærke af sølv er skudt på ca 20 gange under kyndig instruktion af en 308 fornægter). men bane og jagt er 2 meget forskellige ting og derfor er en aimpoint eller lign bare bedre på klodshold og i vild uberegnelig retning.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#50
For lige at få afsluttet tråden på fornuftig vis, skal jeg fortælle, at riflen i dag blev skudt ind med den nye "brugte" Schmidt & Bender 2,5-10x56. Det var en utrolig dejlig oplevelse at skyde ind med sådan en kikkert: Den adlød klikkene til perfektion, og nu begynder det så småt at gå op for mig, hvad det er man betaler mere for, når man køber en tysker der koster lidt mere end den billige japaner jeg havde før.

Skud nummer 1, er første efter kikkerten er monteret, skud nr. 2 efter lidt øjemål på 50 m., liige eet klik til gav så skud nr. 3.. Bingo. Vil jo så indskyde til 100 m., eet klik ned og den er der. Skønt med en kikkert der gør som man beder den om [Big Grin]

[Image: indskydning-1.jpg]

Nu mangler turen til Sverige efter grise om natten bare. Det bliver sidste weekend denne måned, så er spændt på hvor meget lys den trækker ind.

Men en super dejlig oplevelse i dag!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#51
Undskyld Vilsgaard var ikke obs. på denne tråd. Mit sigte er
Tyske stolper, mener det hedder sigte 1

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)