Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan jeg få tilladelse til denne riffel ?
#21
Jo det er rigtigt Lasse.

Det jeg oplevede var at de på de første billeder og på specifikt Barnard´s hjemmeside fik indtryk af at det var et våben der kunne ombygges til halvauto og efter deres mening lignede et militærvåben.

Da de efter laaaang tids skriven frem og tilbage fik nogle detaljerede billeder var bemærkningen også "nå, det var jo ikke andet end en repeterriffel".
De troede ganske enkelt at jeg var ved at fuske en AR15 igennem og så selv i mit eget firma bygge den om bagefter.
Derfor kan jeg med ret stor sikkerhed sige at der virkeligt skal argumenter til for at få en kastreret AR15/klon på jagttilladelse.
De er ganske enkelt for bange for at den bygges om til halv eller fuldauto.
HVIS den enkelte politimand ellers følger reglerne om at det kun er RP´s våbentekniske afd. der kan oprette våben i systemet.
Eller rettere sagt at det kun er den afdeling der blåstempler specifikke våben.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Ok, så forstår jeg bedre hvad du mener GT, men mit problem er bare at det netop er det idelle våben til den brug jeg har planlagt, og derfor ikke drejer sig om at skulle omgå nogen regler.

Jeg synes derudover at det med at afvise rifler pga. deres udseende er både urimeligt og uforståeligt - vi er trods alt en gruppe som fuldt lovligt kan anskaffe særdeles farlige våben, og derfor virker restriktionerne om at alt skal være tweed & s/s meget mærkværdige.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg synes derudover at det med at afvise rifler pga. deres udseende er både urimeligt og uforståeligt

Det ER uforståeligt, men ikke desto mindre situationen i dagens Danmark. Og det sker ovenikøbet uden hjemmel i lovgivningen.

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

- vi er trods alt en gruppe som fuldt lovligt kan anskaffe særdeles farlige våben

Hvad er "særdeles farlige våben", som du udtrykker det?
HePe
Svar
#24
De to STI rifler jeg har kendskab til er på ingen måde fusket igennem. De skulle oprettes i systemet, da det var de første. Det kørte møllen igennem med kontakt til våbenhandleren der solgte dem og hele møllen. Herefter blev de oprettet i systemet.

Det er ikke noget fusk med registrering som repeter eller lignende, så det er da en lidt mærkelig mistænkeliggørelse uden at kende detaljerne GT....

Hvad andre har forsøgt for at omgå reglerne ved jeg ikke, men der skal nok være nogen der er kreative. Det er korrekt at våbenkontorerne er blevet opfordret til at udvise tilbageholdenhed, men det er jo en individuel vurdering om der gives tilladelse til et givent våben til en given person.

Min erfaring er at hvis man ligger kortene på bordet når man ansøger og i øvrigt ikke har noget i sine papirer der taler imod det, så får man typisk også tilladelsen - men det er et individuelt skøn. Jeg har selv en halvauto Mini-14 på en helt almindelig jagttilladelse. Den er ikke omdannet til repeter men plomberet til 2 skud, så den er lovlig til jagt i DK. Super dejlig kompakt riffel og så er den som skabt til plombering, da den let lades oppe fra.

Regner også med at bestille en Saiga eller Vepr indenfor kort tid - så må vi jo se hvad de siger til det. Tror AR-15 modeller er væsentligt sværere at få tilladelse til, da jeg positivt ved at det er lige præcist dem, man opfordrer til at udvise tilbageholdenhed med (har set opslaget på våbenkontoret).

Mht. "kastrerede" AR-15'ere så håber jeg på at have sådan en på vej fra UK (Bøssemageren er mildt sagt udfordret i at svare på en mail og eksporttilladelsen tager en evighed). Der er heller ikke noget fusk her - jeg lagde åbent ud hvad det var og at UK slet ikke må have halvautomater lige gyldigt udseendet. Jeg fremlagde dokumentation for at der ikke er noget gassystem i riflen og at piben er uden gaskanaler også. Endvidere bolt og carrier også en anden end på en SA riffel. Bevares det kan da sikkert lade sig gøre at omdanne den, hvis man har evnerne og værktøjet, men man kan jo også skamtune en bil - det skal vel ikke ligge almindelig lovlydige borgere til last?

Formålet med den er jo heller ikke at have en SA - resten af AR-15 designet har bare en masse fordele (bl.a. mulighed for 100% customizing og mulighed for at skifte kaliber ved at tage 2 splitter ud og skifte upper). At en custombygget repeter AR-15 samtidig har et fantastisk præcisionspotentiale gør jo heller ikke noget.

Når alt det er sagt, så syntes jeg da at der skal være lige regler og muligheder for alle der overholder kriterierne - uafhængigt af hvor i landet man ansøger. Det er jo langt lettere at forstå og administrere hvis man opstiller skrappere, men mere let forståelige regler for at få en SA riffel end at det skal være op til den enkelte sherif. Jeg er som sådan enig i at tilgangen til disse våben skal være begrænset, så skrappe regler til blank straffeattest, ordentlig opbevaring mv. syntes jeg må være på sin plads. Når man så opfylder de strenge krav, så skal der til gengæld ikke være den mistænkeliggørelse som jeg syntes der er idag.

I øvrigt finder jeg opdelingen i hhv. sports og jagt tilladelser til våben helt godnat. Hvis man opfylder kravene til at kunne købe våben, hvorfor pokker skal der så være dette skel der gør at man skal have minimum 2 rifler for hhv. at kunne jage og stille op i konkurrencer...?

Hold da op, det blev en lang post Wink

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#25
Som sagt ønsker jeg ikke at bringe nogen navne her!
Men at det er sket og stadig sker er nu een gang virkeligheden.

Personligt er jeg nu ligeglad med at folk vil have militærlignende halvauto´er til jagt, jeg kan bare ikke personligt se hvorfor??????

Er det bare fordi det er "fedt at have"????

Skulle hilse at sige at det er totalt udelukket nor der spørges gennem politi Fyn, de henholder sig til meldingen fra RP!

Registrering i to forskellige dele er da yderst logisk / fornuftigt set i lyset af at alle wannabee sniperne klædt i SWAT gear, gillisuits og AR15 vil kunne skade jagtens sag bare i deres fremtoning over for den almene iøvrigt ret tolerante dansker.
Vi er en så forsvindende lille del af befolkningen der kun får lov at "dræbe for sjov" fordi resten p.t. tillader det.

Hvorfor er det så at man skal være så ekstrem??

Hvad er det der dømmer alle andre jagtrifler på 2,5kg ude??

Hvorfor skal man absolut gå på jagt med en ar15.

Jeg kan bare ikke se det livsnødvendige i at gå på jagt med militærvåben, sorry......

Ønsker folk at dyrke paramilitær skydning så er det da SKV vejen i stedet....

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Du kan ikke se hvorfor man skal jage med en AR-15. Jeg kan ikke se hvorfor nogen skal blande sig i hvad jeg bruger, så længe jeg overholder alle regler.

Skal vi være helt ærlige, så er de fleste danskere idag så våbenskræmte at de ikke skelner imellem en S/S og en AR-15 - det er farligt det hele!

Dem der er mest efter AR-15 riflerne er (ud over lovgiverne) ældre jægere der mener at udviklingen af våben burde have stoppet omkring lanceringen af Mauser 98 og at det er det eneste rigtige. Kender en del i mit konsortie der enda ryster på hovedet bare man har syntetskæfte Smile

Nogen syntes flot træ er helt fantastisk på et gevær, jeg er mere til syntetskæfter. Hvorfor er det ene mere rigtigt end det andet? Det kan godt være en AR-15 ikke er et bedre jagtvåben end en Blaser eller en Tikka, men den er da absolut heller ikke ringere bare fordi den er halvautomatisk! Præcisionsmæssigt kan de sagtens være med bolt-action riflerne idag.

Tror en del af aversionen kan stamme fra at nogen har fået afslag og "når jeg ikke kan få lov, så er der ingen der skal". Har jeg lidt ret?

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by HePe

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg synes derudover at det med at afvise rifler pga. deres udseende er både urimeligt og uforståeligt

Det ER uforståeligt, men ikke desto mindre situationen i dagens Danmark. Og det sker ovenikøbet uden hjemmel i lovgivningen.

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

- vi er trods alt en gruppe som fuldt lovligt kan anskaffe særdeles farlige våben

Hvad er "særdeles farlige våben", som du udtrykker det?



Med særdeles farlige våben mener jeg enhver riffel uden undtagelse, for enhver riffel er i mine øjne særdeles farlig, og om den er halv automatisk eller repetér gør ikke den store forskel i 'farlighed' i mine øjne.

Og så er det at det er underligt at vi godt kan få tilladelse til den ene, men ikke til "den anden"

GT: Angående ønsket om at jage med militærriffel: Jeg ønsker mig bare en riffel der opfylder mine ønsker - LAV vægt, og nem at adskille så den kan være i vandrerygsækken. Helst uden at prisen bliver alt for vandvittig.

Jeg har indtil nu kun fundet Kel-Tec'en, og Thompson/Center Contender G2, som opfylder mine krav(priserne kender jeg ikke endnu).

Det kan sagtens være at jeg vælger enkeltskudsriflen fra Thompson - jeg synes bare det er tåbeligt hvis jeg skal være bundet til det valg pga. smagsdommeri(ikke dit, men politiets).

Men nu må vi se hvad der sker.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Jeg fandt lige en ny letvægter. 4,75 pund uden kikkert, eller 2150 gram

Prisen er desværre en sværvægter... (US$ 3000)
http://www.newultralight.com/HTML/custom-rifles.html

[Image: custom-rifles.jpg]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#29
Er det ikke ligefør 'byg-selv' kommer på banen, som den perfekte fjeldvandrer riffel
-> finde et brugt riffel hvor låsen er rimelig let..flute pipen .. og hop i at prøve at lave en kulfiber komposit skæfte selv (det at høvle fillerblokken til efter et eller andet mønster er nok ikke så stort problem .. mere det med at minimiere epoxy når kulfiber måtter lægges på -> evt hjælp fra lille bådbygger/vakuum anlæg). Derefter indlægge bedding blok el bruge alm plast/glas etc bedding ??. Ellers gå den anden vej finde brugt/billigt plastskæfte der hules/tyndes kraftigt _> derefter stabilisere med sprøjteskum og bedding indlæg

evt en anden vej at gå via google 'mountain' 'sniper' el decideret 'pocher' rifle som keywords .. der er nogen gange set nogle vilde løsninger .. selv om nogen nok kun virker på film.. kommer selv i tanke om filmen sjakalen .. alt gemt i en 'ældre mands' vandrestok = stort set ikke noget skæfte overhovedet, bare lås/løbs forlænger bagud med 'klap ud' skulderstykke, så hut jeg visker).

kikkert vejer jo også til .. har du undersøgt 'vægt/ydelse' på de alternativer du er ude efter?.. evt kun bruge jagt diopter, så sparer du flere 100g kikkert (og kr med)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#30
Tak for forslaget Wolf [Smile]

Hjemmebyd kunne da være en mulighed, men jeg tror bare ikke det ender med at være meget billigere i den sidste ende. Derudover har jeg ikke adgang til et værksted dér hvor jeg bor nu...

Mht. kikkert, så er det jo ikke natjagt jeg skal på - en almindelig let kikkert i 2-7X28 eller deromkring, vejer ca 300 gram. Jeg er ikke vægtfanatiker, men min ruger 77 i .223 med min Bushnell 2.5-16X42 vejer vel ca.4.5Kg, og er ikke take down, så den er helt udelukket. Når jeg så alligevel skal have ny riffel, kan jeg lige så godt gå efter en helt let én.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#31
Denne er kompakt, når den er pakket sammen.... men vægten holder slet ikke
http://www.armstechltd.com/products.php?...-700_rifle

[Image: clip_image002_0009.jpg]

Tror heller ikke at prisen er særlig attraktiv...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#32
Hvis du er villig til at lade vægten stige til 3 kg, så kan du måske bruge en Browning BLR Take Down?
http://www.browning.com/products/catalog...p-firearms

[Image: 034012m.jpg]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#33
Interessant projekt

- men GT har vel fat i noget ret essentielt (udover det med bøvlet omkring tilladelse til milli våben). Der findes jo en del jagtrifler som vægtmæssigt er til at håndtere. Modsat en adskillelig kan de jo bæres/monteres på rygsæk og du slipper for at slæbe på kuffert og værktøj - og det sparer jo lidt vægt og gir´plads til et par ekstra sokker i rygsækken.

Jeg kan sagtens forstå behovet for at finde en "chopper" som måske løser opgaven et par procent bedre end en jagtriffel ville kunne - men med alt det bøvl, det fører med sig, er der nok en vis risiko for, at det ender som en tur over åen efter vand.

/bundgaard
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Interessant projekt

- men GT har vel fat i noget ret essentielt (udover det med bøvlet omkring tilladelse til milli våben). Der findes jo en del jagtrifler som vægtmæssigt er til at håndtere. Modsat en adskillelig kan de jo bæres/monteres på rygsæk og du slipper for at slæbe på kuffert og værktøj - og det sparer jo lidt vægt og gir´plads til et par ekstra sokker i rygsækken.

Jeg kan sagtens forstå behovet for at finde en "chopper" som måske løser opgaven et par procent bedre end en jagtriffel ville kunne - men med alt det bøvl, det fører med sig, er der nok en vis risiko for, at det ender som en tur over åen efter vand.

/bundgaard



Hej,

Ved ikke hvad en 'chopper' er ? Hvis du mener halvauto, så er min mening jo netop at ombygge den til repetér, for at kunne have den med alle vegne uden problemer.

Hvis du tager et kig på Kel-tecén, så er det ikke lige en riffel der opfordrer til at den lægges pænt i en kuffert når den 'knækkes' - en bomuldspose eller lignende må være alt rigeligt. Bemærk også at den netop ikke adskilles i piben - det er nærmest bare skæftet man knækker, så risikoen for 'ting og sager' i mekanikken under transport er væk.

Og netop den ekstremt simple 'adskillelse' er vel nærmest unikt - én split er det der skal fjernes for at den kan pakkes sammen. Se nederst i denne anmeldelse hvor de har erstattet fabriks splitten med én fra en almindelig værktøjshandel: http://www.equipped.com/Kel-Tec_SU-16_Review.htm

JRexA - jeg har også Browningen i kikkerten, men den er også noget dyrere(ca 50%, ud fra US$ prisen), og ½ kg ekstra er en del, men udelukket er den da ikke [Smile]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#35
Hvad med at tage en gammel Sako Vixen, skære af bag pistolgrebet, og lave/montere en foldekolbe ala. US Carbine M1A1?

Evt også korte piben, til 16"

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Hvad med at tage en gammel Sako Vixen, skære af bag pistolgrebet, og lave/montere en foldekolbe ala. US Carbine M1A1?

Evt også korte piben, til 16"

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



Jeg er ikke sikker på at en foldekolbe er lovlig hvis riflen kan skyde i sammenfoldet tilstand, men et projekt i den kaliber er naturligvis til at have med at gøre...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#37
Du kan jo konstruere foldekolben, så den blokerer aftrækkeren, når den er foldet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Du kan jo konstruere foldekolben, så den blokerer aftrækkeren, når den er foldet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



Tak for forslaget, men så er vi nok gået over åen efter vand allerede [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#39
Har aldrig hørt, at et våben skulle være ulovligt, hvis det kunne skyde når kolben er fældet ind. Hvis du vil gå den vej, hvad så med en teleskobkolbe ala EBR og piben skåret ned til 16" og med en Levang Linier Compensator og evt. med en Leupold Quick Release montage ??
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Har aldrig hørt, at et våben skulle være ulovligt, hvis det kunne skyde når kolben er fældet ind. Hvis du vil gå den vej, hvad så med en teleskobkolbe ala EBR og piben skåret ned til 16" og med en Levang Linier Compensator og evt. med en Leupold Quick Release montage ??



Så begynder det at minde om noget, som den lokale våbensherif ville kalde en "bankrøvermodel"... [B)]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)