Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bukkejagt i danmark
#21
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu er der jo meget forskel på forudsætningerne. Hvem er den dygtigste jæger?
Ham der gør sine 20 ha så attraktive som muligt for råvildtet og bruger mange timer med spaden og riflen for at skyde en mellembuk.
Eller er det ham der bruger mange timer på et job, tager til et gods i Sydsverige og skyder den guldbuk, som skytten udpeger for ham.

Her sat lidt på spidsen, men der er altid en historie bag en buk. Stor som lille.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Er det ikke ligegyldigt hvem der er dygtigste? Så længe de begge får jagtglæde ud af det kan jeg ikke se nogen som helst forskel? Hvis du er mest til at rende rundt med spade så fred være med det. Hvis du er mest til at betale ved kasse 1, så fred være med det. Jeg skal ikke dømme for hvad der bedst jagt.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Jeg har ikke noget imod jægere der har en god oplevelse ud af en spidsbuk, det er bare fint.
Man skal bare sætte pris på oplevelsen og det trofæ/dyr man har nedlagt - hver gang.
Jagtglæden er jo individuel og respekt for det - så længe det ikke går ud over bestanden af vildet eller dennes alder/kønssammensætning!

Jeg finder personligt bare ikke nogen jagtglæde i, at pürsche en uerfaren årsbuk længere..
Den gamle buk, uanset om han bor i Sverige, Polen, England eller Danmark - han vil alle steder give dig din sag for...
Derfor nedlægger jeg ikke ret mange bukke mere - men når det lykkes er glæden enorm!

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#22
Jeg ved godt, at nogle er "fanatiske" tilhængere af enten "skyd kun gamle bukke" eller "skyd dem fra en kant" filosofierne - men jeg tror sgu de fleste er lidt mere pragmatisk indstillet. Meget afhænger af terræn, muligheder og situation.

Jeg er med i en konsortium hvor vi har knapt 400 ha. fortrinsvis skov og nyplantninger. Her går altid gode bukke som vi har stor fornøjelse af at jage hele sæsonen - osse selvom det langt fra hvert år lykkes for alle medlemmer at få en buk. Her kunne jeg ikke drømme om at skude en lille buk.

Jeg har også jagten på en lille ejendom på ca. 40 tdl. Her er primært brak, mose, brede læhegn og småremisser. Der er pænt med råvildt i området og der går for det meste også en buk eller to. Jeg har aldrig set noget større end gaffelbuk. Min ven, der ejer ejendommen, vil meget gerne have en sommerbuk til grillen. Her har jeg ikke de store kvaler ved at skyde en (bemærk én!) mindre buk om året (selvom heller ikke det ikke altid lykkes[Wink]).

Jeg bliver knotten på vildtets, jægerstandens og anstændighedens vejne når folk praler med, at de har skudt både 3 og 4 bukke på et lille moseparcel eller en bette mark grænsende op til en stor naboskov. Men at man skyder en mindre buk, hvis areal og biotop ellers er til det, kan jeg ikke få ondt nogen steder over.

/bundgaard
Svar
#23
Ja det er jo ikke første gang dette emne bliver vendt, og det bliver heller ikke sidste gang.

Jeg har i en årrække forsøgt at lade de mindre bukke gå, og forsøgt at holde mig til de ældre. Grunden til dette har været, at jeg syntes når jeg står med en etårs buk, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad den dog kunne have udviklet sig til. Hvilket i bund og grund er mærkeligt, for jeg er ikke trofæjæger, jeg har end ikke en eneste buk oppe på væggen. De er dog alle gemt og forberedt til ophængning. Og jeg kan altså stadig godt tænke tilbage på jagten, uden at skulle kigge på trofæet. Men jeg respekter fuldt ud, at der er mange der har det anderledes end mig.

Som det er skrevet så mange gange tidligere, så er opsatsens størrelse ikke et udtryk for kvaliteten af jagten. Derfor kan det blive trættende i længden, at høre på folks fordømmende holdning til folk der skyder små bukke. Hvis man skal se kulinarisk på det, så er en etårs buk vel bedre kød end en 5-6 års?

På vores revir har vi efter den ”fynske syge” nu under 20 % af det råvildt vi havde for år tilbage. Det sætter nogle tanker i gang, for det er jo i min øjne et udtryk for, at vi som jægere ikke formår at forvalte vores bestand, og derfor tager naturen over og klarer det for os. Så i min optik, er det altså vigtigere at tænke på den samlede bestand, og ikke kun på størrelsen af opsatserne.

Det der vil have den bedste effekt på vores råvildtbestand, er hvis vi kan snakke med naboerne omkring forvaltningen. Vi har jo alle eller har haft naboer der skyder fra en kant af. Meget misundelse kunne undgås, hvis vi tog en snak med naboerne, og så ellers respekterede deres ønsker om store trofæer eller kød. Og det kunne jo ligefrem være, at man måske kan blive enig om et eller andet?

Så lad folk skyde store eller små bukke som de syntes bedst om, og så lad vær med at dømme folk fordi de ikke har valgt det samme som dig. Og jeg vil også i fremtiden hovedsagligt holde mig til dem, med lidt mere end et år på bagen. Om det så ligefrem kan bakkes op af biologiske argumenter tvivler jeg meget på.

Christian
Svar
#24
Jeg kan være lige så stolt af en lille buk som en stor.
Men hvis folk kun vil skyde store bukke, så er det da ok.

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#25
Øh – hvad blev der i grunden af ”Kalle”?

Efter at havde trillet kuglen ”bukkejagt i danmark” har han slettet sit startindlæg i tråden, og afløst det med en Dead smiley. [V]

Swift
Svar
#26
Han kunne nok ikke lide lugten i bageriet...[Wink]
Eller han er måske på jagt efter en GULD buk[Big Grin]

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Han kunne nok ikke lide lugten i bageriet...[Wink]
Eller han er måske på jagt efter en GULD buk[Big Grin]

Lang lås, og tyk pibe..



Mon ikke lugten stammede fra ham der slog dejen op denne gang [Big Grin]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#28
Var denne tråd blevet startet af en af de faste VTF brugere, ville jeg også have været aktiv i denne debat, omend meget af snakken er kendt og gentaget. Jeg valgte fra, fordi jeg ikke troede på, at kalle kunne eller ville bidrage positivt i drøftelsen. Når man, på ballademagervis, debuter overfaldsagtig, har man sjældent en positiv og langsigtet dagsorden. Jeg så godt, at han 22.18 gav nogle af deltagerne "fingeren"
Han formåede dog, utilsigtet, at mane en del fornuftige betragtninger frem uden selv at levere en eneste.
Walnut
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Var denne tråd blevet startet af en af de faste VTF brugere, ville jeg også have været aktiv i denne debat, omend meget af snakken er kendt og gentaget. Jeg valgte fra, fordi jeg ikke troede på, at kalle kunne eller ville bidrage positivt i drøftelsen. Når man, på ballademagervis, debuter overfaldsagtig, har man sjældent en positiv og langsigtet dagsorden. Jeg så godt, at han 22.18 gav nogle af deltagerne "fingeren"
Han formåede dog, utilsigtet, at mane en del fornuftige betragtninger frem uden selv at levere en eneste.
Walnut



Fortryder egentlig at jeg har skrevet i denne tråd.

Spekulerer lidt på om Kalle måske har haft andre navne/profiler før[:o)]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#30
Var det en ide' at bede moderatorerne overveje en total ophugning af denne tråd ??

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#31
Jeg synes sådan set at debatten er både god og relevant. Det er muligt at "kalle" har været en Trold, men i så fald er missionen mislykkedes, for vi kan nemlig godt være rygende uenige (ved ikke lige om jeg synes at vi har været det her) og stadigt diskuterer på en god og ordentlig måde [^] Se det er god stil!

Så hvorfor skulle tråden da slettes - jeg synes at det ville være synd hvis vi ender med ikke at turde tage emner op som vi måtte føle er relevante at diskutere fordi vi frygter at nogle ikke kan opfører sig ordentligt. De få skal moderatorerne nok klapse over fingrene i det omfang det er nødvendigt.
Mvh.

Yeti
Svar
#32
Lige et spørgsmål...
Har i år oplevet at skyde en seksender, hvor rosenkransen er groet helt sammen, og stængerne er cirka 21 cm lange.
Ham, der laver opsatsen for mig, sagde til mig, at bukken "kun" var to år. Se evt, bukkepral 2010..
Hvordan vil I når I sidder, eller går i skoven, vurdere om bukken er en gammel buk?
Det skal lige siges at den buk jeg skød var utrolig stor kropsmæssigt.

Ps. Jeg skyder og jagter også hellere de store bukke fremfor de små. Dermed ikke sagt de ældre bukke, fordi jeg har ikke kompetencerne til at vurdere alderen ud fra opsatsen

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)