Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
riffel prøve ( kan det passe )
#21
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Mht. at transportere riflen med bundstykket i, så fik jeg af en våbenhandler at vide, at et bundstykke ikke skal sidde i riflen under transport.

Årsagen skulle være at når er åbent, så vil bundstykkets 'raslen ' frem og tilbage give et slid på bundstykke/kammer.


Det skal sågu' da heller ikke være åbent - prøv at holde aftrækkeren inde mens du lukker bundstykket.....voila!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Hej.
Hvis jeg stod som prøvesagkyndig eller instruktør ved en skydning,og der kom en med bundstykket lukket i,uanset om aftrækkeren var i bund ved lukning,så ville jeg reagere,som instruktør ved alm. indskydning ved en påtale,men hvis det var som prøvesagkyndig måtte jeg nødvendigvis dumpe personen,ingen kan jo uden nærmere eftersyn se om der er en kugle i kammeret.
For at komme tilbage til emnet,så er den sagkyndige i Skive absolut ikke en novice med trang til at hævde sig,han har mange års erfaring,både på jagt og til feltskydninger,så jeg tror måske der har været andre problemer end de nævnte.
MVH
LØVIG
Svar
#22
Ja for det har folk lært og så er det sådan.....
Det har for mig altid været en gåde hvorfor det er så vigtigt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#23
ID: Efter min bedste overbevisning skal bundstykket ikke være lukket når man færdes med riflen i andet end en jagt/skud-situation.

Løvig: Helt enig i at der sikkert også har været noget andet galt - det er mere princippet jeg ikke kan li'.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#24
ID: Nu taler vi jo om riffelprøve, og ikke hvad vi hver i sær vælger at gøre når den er bestået. Jeg har hørt en historie (ved ikke om den passer) om en riffelprøve, hvor aspiranterne efter endt skydning stiller deres rifler, og går ned for at se på resultaterne. Nogle har taget deres bundstykker med, andre har ladet dem sidde i riflerne.

Da de kom tilbage fra skiverne manglede et par rifler, og dem der var væk sad der bundstykke i. Iflg. historien som sikkert har ændret sig en del fra person til person, ja så blev aspiranterne der havde fået stjålet deres funktionsdygtige rifler dumpet. Der var ikke opsyn på prøvestedet, og det var blevet oplyst.

Til hverdag, har jeg en ide om, at det er god skik at skilte med sikkerheden. Når jeg går rundt med låsen i bæltet til og fra jagtpladsen, så er folk ikke i tvivl om, at min riffel er sikker. Men det gør det jo hverken til lov eller et must. Det er blot mig eget valg at sende det signal!

STROM: Den med garanden har jeg nu også praktiseret, som du beskriver, og det blev vi jo opdraget til derinde. Men du skulle se loftet i stengangen på Amalienborg, der er der ikke få mærker i loftet efter skud som er gået af, efter sergeanten havde kikket i kammeret, og bundstykket derefter blev smækket frem, og der blev trykket på aftrækkeren. Jeg har dog ikke hørt om nogen som prøvede det i min tid derinde, men mærkerne var der. Blot for at sige, at der nok ikke havde været mærker hvis man havde kikket gennem løbet fra begge ender som man jo normalt skulle.[Smile]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by ID

Ja for det har folk lært og så er det sådan.....
Det har for mig altid været en gåde hvorfor det er så vigtigt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Hvis du går med lukket bundstykket, så kan andre ikke se om din riffel er tom! Og nej jeg stoler ikke på andre kan finde ud af det... Hvis bundstykket er åbent er der ingen tvivl om der IKKE kan gå et skud ved et uheld

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by ID

[Edit]... et bundstykke hører til i riflen ligesom et magasin.............det er en uskik det med at vandre rundt med et bundstykke i den ene lomme og et magasin i den anden og har intet med sikkerhed at gøre....[Edit]




Er det en mening du har eller noget du bygger på nogle sikkerhedsmæssige iagtagelser ud har gjort?

Jeg opbevare altid bundstukke adskildt fra riflen når jeg transportere riflen. På selskabsjagt sætter jeg først bundstykke i når jeg er kommet på post. Det har jeg fundet giver tilfredstillende sikkerhed og så hænger bundstykket ikke ud og hænger fast i alt muligt.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Den er helt gal Patroni... eller Pastrami :o) Det lyder da helt gak, at man skal kigge fra begge ender. Det eneste de kan forlange er, at du synliggør, at du tjekker at løbet er frit. Hvad vej du så vælger at se gennem løbet på er ligegyldigt. At man så vælger at gøre det på begge måder, for at være ekstra synlig i sin sikkerhed er en anden snak.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



STROM: Den med garanden har jeg nu også praktiseret, som du beskriver, og det blev vi jo opdraget til derinde. Men du skulle se loftet i stengangen på Amalienborg, der er der ikke få mærker i loftet efter skud som er gået af, efter sergeanten havde kikket i kammeret, og bundstykket derefter blev smækket frem, og der blev trykket på aftrækkeren. Jeg har dog ikke hørt om nogen som prøvede det i min tid derinde, men mærkerne var der. Blot for at sige, at der nok ikke havde været mærker hvis man havde kikket gennem løbet fra begge ender som man jo normalt skulle.

Vilsgaard eller vildspor, hvad mener du med disse to modstridende indlæg [:o)][Big Grin]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Er det en mening du har eller noget du bygger på nogle sikkerhedsmæssige iagtagelser ud har gjort?

Ja!

Kan du give mig en eneste grund til at bundstykke og magasin ikke skal sidde i riflen; skytten ved vel når han har kamret en patron og uanset om han har kamret eller ej står han vel ikke og fægter ukontrolleret med riflen. Og hvordan vil du ha' at man skal forholde sig med et halvautomatisk haglgevær/en pumpgun.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Er det en mening du har eller noget du bygger på nogle sikkerhedsmæssige iagtagelser ud har gjort?

Ja!

Kan du give mig en eneste grund til at bundstykke og magasin ikke skal sidde i riflen; skytten ved vel når han har kamret en patron og uanset om han har kamret eller ej står han vel ikke og fægter ukontrolleret med riflen. Og hvordan vil du ha' at man skal forholde sig med et halvautomatisk haglgevær/en pumpgun.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Hej ID,

Du har da ganske ret i at hvis alle er 100% sikre på om der er kamret en patron eller ej, og alle håndterer deres riffel 100% sikkerhedmæssigt korrekt, så burde der ikke være noget galt i at have et lukket bundstykke + magasin i. Desværre så synes jeg bare der er en masse triste historier om vådeskuds ulykker med dødelig udgang, som er indtruffet "længe" efter at den egentlige jagtsituation er overstået, der viser at det er en rigtig god ide med åbent bundstykke.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#30
http://www.riffeljagt.com/forum/code/sea...?mode=DoIt

se det burde løse problemet med halvauto [Wink]

Var medlem af et konsortie engang, hvor der også var et medlem med militær baggrund/div. udsendelser i bagagen. Han præsterede at håndtere sit våben som han var vant til - piben nedad og lukket bundstykke fra riflen forlod bagagerummet til den skulle hjem igen.

Resultatet var tankevækkende - Ford'en måtte på lift en dag - der var kørt et 7.62 projektil op under bunden på den via den beton den holdt parekeret på. Han vidste ikke helt hvad der gået galt. [xx(]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#31
For mig er et åbent bundstykke at sammenligne med en sikkerhedssele eller en aribag. Hvis man ser bort fra defekter på udstyret(fx en bil), så burde der jo ikke ske nogen ulykker hvis alle følger alle regler 100%, men de sker altså alligevel.

Jeg har ikke dokumentation for det, men jeg gætter på at antallet af skud på verdensplan afgivet fra et våben man troede var afladt ikke er ubetydeligt, og jeg vil æde min gamle hat på at der også er adskillige dødsfald pr år pga dette.

Mht. halvauto & pumpaction, så findes der da en sikkerhedspløk til pumpaction - på halvauto kan man vel sætte noget på tværs foran bundstykket, som mange gør på halvauto haglgeværer.

Var jeg jagtleder så ville jeg påtale et lukket bundstykke medmindre personen stod på sin post.

Hilsen
Kenenth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Var medlem af et konsortie engang, hvor der også var et medlem med militær baggrund/div. udsendelser i bagagen. Han præsterede at håndtere sit våben som han var vant til - piben nedad og lukket bundstykke fra riflen forlod bagagerummet til den skulle hjem igen.

Resultatet var tankevækkende - Ford'en måtte på lift en dag - der var kørt et 7.62 projektil op under bunden på den via den beton den holdt parekeret på. Han vidste ikke helt hvad der gået galt. [xx(]


Ja, jeg har også hørt disse historier, men har dog aldrig selv oplevet det. En moderne riffel kan ikke gå af hvis den er sikret.....en anden ting er, at man da selvfølgelig som civil aflader sit våben under transport i køretøj.
Jeg har haft jagttegn siden jeg var 18 år gammel og jeg har kun oplevet sådan noget en eneste gang (en ældre jæger som stod med sit haglgevær over skulderen til paraden - geværet var åbenbart ladt og han lavede aftræk - skudet gik i luften).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
Var jeg jagtleder så ville jeg påtale et lukket bundstykke medmindre personen stod på sin post.

heldigvis !
formentlig ville 99 % af os gøre det samme (og man behøver ikke at være jagtleder for at rette en fejltagelse)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#34
Hej alle..

Det bliver lynhurtigt en SODO diskussion. Der er ingen tvivl om, at det er gængs kutyme, at en riffel bør bæres med åben lås når den ikke bruges. Det fremgår af både vejledning til riffelprøve, og af de Jagtetiske retningslinjer fra Jægerforbundet, Skov og Natursstyrelsen og Vildtforvaltningsrådet, ligesom vi jo også nu ved, at en lukket lås medfører dumpet riffelprøve. Det er således en betingelse for at kunne erhverve jagttegn og riffeltegn at dette blandt andet efterleves, og dermed vel også en af betingelserne for at kunne beholde disse :-):-) - Hvis en vurdering heraf skulle blive nødvendig.

Derfor har jeg valgt altid at åbne det bundstykke, de eneste skud vi kan kalde tilbage er dem der aldrig gik. Der er ingen grund til at være stædig med sådan en ubetydelig ting. Folk omkring os er mere trykke ved en gængs adfærd ligesom jagten og skydningen bliver sjovere uden diskussioner og konflikter om sådan noget.

Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#35
Jamen så må jeg jo hellere aflevere mit jagttegn.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#36
Tjekker riflen er afladt inden jeg forlader hjemmet, tjekker gerne igen når våbnet forlader køretøjet, eller når den har været ude af syne...

Men går gerne med lukket bundstykke for riflernes vedkommende (når jeg VED skidtet er afladt og har været gennem rutinen!) - men for haglgeværernes vedkommende, er bundstykket altid åbent.!

Hvis dét er et problem på fællesjagterne, ja så udebliver jeg gerne fra jagten og nøjes med egne ture.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#37
Aabent bundstykke er en invitation til at miste det, og hvis nogen paataler mit lukkede bundstykke beder jeg dem hofligt om at passe sig selv.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Er det en mening du har eller noget du bygger på nogle sikkerhedsmæssige iagtagelser ud har gjort?

Ja!


Det var ikke et ja nej spørgsmål, men et enten eller som ikke kan besvares med ja?

Citat:quote:

Originally posted by ID
Kan du give mig en eneste grund til at bundstykke og magasin ikke skal sidde i riflen; skytten ved vel når han har kamret en patron og uanset om han har kamret eller ej står han vel ikke og fægter ukontrolleret med riflen.



Læs hvad jeg tidligere har skrevet

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen
Hvis du går med lukket bundstykket, så kan andre ikke se om din riffel er tom! Og nej jeg stoler ikke på andre kan finde ud af det... Hvis bundstykket er åbent er der ingen tvivl om der IKKE kan gå et skud ved et uheld


Du har endnu ikke givet nogen grund til at det er bedre at gå med lukket bundstykke?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#39
Jeg svarede ja til spørgsmålet fordi det ikke er til at svare på; selvfølgelig er det en mening jeg har (det burde fremgå af det jeg tidligere har skrevet i denne tråd) og hvad pokker forventer du at jeg skal svare til det andet spørgsmål.......at jeg bygger min holdning på nogle sikkerhedsmæssige iagtagelser fordi jeg aldrig har set det gå galt med et lukket bundstykke??????????? Hvis du formulerer dine spørgsmål så de er til at svare på, skal jeg med glæde svare.

Hvis en riffel er sikret kan den ikke gå af!

Det er bedre at gå med bundstykket lukket fordi:
  • Du får ikke skidt og møj ind i låsen.
  • Du går ikke og taber bundstykket.
  • Du får ikke lavet skader på låsen/bundstykket(et sidelæns tryk på en lås som er tilbage kan meget let lave skader).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg svarede ja til spørgsmålet fordi det ikke er til at svare på; selvfølgelig er det en mening jeg har (det burde fremgå af det jeg tidligere har skrevet i denne tråd) og hvad pokker forventer du at jeg skal svare til det andet spørgsmål.......at jeg bygger min holdning på nogle sikkerhedsmæssige iagtagelser fordi jeg aldrig har set det gå galt med et lukket bundstykke??????????? Hvis du formulerer dine spørgsmål så de er til at svare på, skal jeg med glæde svare.

Hvis en riffel er sikret kan den ikke gå af!

Det er bedre at gå med bundstykket lukket fordi:
  • Du får ikke skidt og møj ind i låsen.
  • Du går ikke og taber bundstykket.
  • Du får ikke lavet skader på låsen/bundstykket(et sidelæns tryk på en lås som er tilbage kan meget let lave skader).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



ID, jeg kan ikke forstå hvorfor du helt ignorerer faren ved menneskelige fejl.

LANGT de fleste vådeskudsulykker skyldes menneskelige fejl, og ikke tekniske fejl. Når du argumenterer for et lukket bundstykke med "hvis den er sikret, så kan det ikke gå galt", så kræver det at du fjerner alle de menneskelige fejl(såsom at tro at den er sikret).

Argumentet med at du aldrig har set det gå galt synes jeg heller ikke holder - med samme logik behøvede jeg heller ikke airbag og sikkerhedssele i min bil, for indtil nu har de ikke været i brug.

Hvis du ber' et stort antal mennesker om at lade en riffel, og sikre den, sigte mod en skive og trykke af - er du så 100% sikker på at der ikke vil være et eller flere skud der går af ? Jeg er næste sikker på at der vil lyde indtil flere skud.

Hvis vi skal tage nogle tragiske eksempler fra det virkelige liv, så mistede vi jo Michael fra Michaels jagt ved håndtering af en riffel.

Et andet eksempel er ham i hæren der bevidst sigtede på en kammerat og trykkede på aftrækkeren - det var vist i en kampvogn. Han troede heller ikke våbnet var klar til skud.

Èt er at du måske har 100% styr på din håndtering af dit våben(ingen er fejlfri efter min mening, men hvis du selv er sikker...), men under alle omstændigheder synes jeg det er forkert at du ligefrem argumenterer for at det er den korrekte måde at gøre det på, da mange der måske ikke er 'fejlfri' i deres våbenhåndtering måske vil læne sig op af dine argumenter.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)