Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Supersonisk Hastighed
#21
Citat:quote:

Originally posted by The Dane

De bedste af de bedste dæmpere giver ca. 25dB og det af et brag på 135-160dB, så vi ender med et brag der er et godt diskotek værdigt!!!


Øøhh, der er jeg altså ikke helt enig, De Lisle Karabinen er målt til 85db og den .308 riffel jeg har adgang til, vil jeg vurdere, selv om jeg ikke har mulighed for at måle den, er nogenlunde det samme rent støjmæssigt (jeg har også skudt med De Lisle). En kaliber .32ACP støjer ca. 105db men når man affyre samme patron gennem en Welrod er støjen nu reduceret til kun 73db. Her er altså tale om en reduktion på 32db![^]
Alle målinger er foretaget i 90° vinkel 10 fod fra mundingen.

Man skal dog holde sig for øje at decibelskalaen ikke er lineær, men der imod logaritmisk, hvilket vil sige, at 3 dB er en fordobling af styrken, 6 dB er en firdobling, 10 dB er en 10 dobling og 20 dB er en 100 dobling etc. Jeg selv er af den opfattelse, at decibelfaktoren er et udefinerbart begreb, som er svært at forholde sig til, hvorfor jeg foretrækker en audio/visuel forklaring og sammenligning, og så kan lyden af et skud fra De lisle karabinen bedst beskrives som lyden af en fænghætte på en kaliber .22 LR eller et solidt klap i hænderne.

Endvidere må man holde sig for øje at hvis målingerne ikke er foretaget under nøjagtig samme forhold tjener sammenligningen intet formål, i det selv små miljø forandringer kan give store variabler målingerne imellem.

Hilsen
Anders [8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#22
Og alle dem der vil stå ved siden af min 500 Nitro Express uden klapper på siger bare til!!!
Og jo et par TMS4 fra Electro Voice skulle være gode for 128-134dB gennem hele forløbet fra 40-16000Hz.
Er uddannet elektronik tekniker, så jeg har da hørt vagt om de der Bell som vi kun regner i tiendedele.

Life's GREAT if you're a loony.

Henrik
Svar
#23
Hej Anders T.
det er som skrevet nogle år siden jeg havde fornøjelsen, og ja De Lisle er normalt bygget på en Lee Enfield,
"Svenskeren" var uddannet som finmekaniker og arbejde på det tidspunkt som våbentekniker for Polisen i Stockholm.
Han fremstillede stort set det han havde tænkt sig, bla havde han konstrueret en enkeltskudsriffel (kaliber 50) af en engelsk PIAT[}Smile]
Den luskede jeg udenom.[Big Grin]
Han havde selvfølgelig justeret på de tekniske specifikationer af De Lislen, der hvor han mente det ville forbedre dens egenskaber.
Jeg mener den var en del længere ende "normalt".

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

Han fremstillede stort set det han havde tænkt sig, bla havde han konstrueret en enkeltskudsriffel (kaliber 50) af en engelsk PIAT[}Smile]
Den luskede jeg udenom.[Big Grin]

Hej Neuhof,

Det er en utrolig kreativitet folk lægger for dagen.[Wink] Jeg tror nu også jeg havde, Aheem... sprunget over. [Big Grin]

Hilsen
Anders [8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#25
Citat:quote:

Han fremstillede stort set det han havde tænkt sig, bla havde han konstrueret en enkeltskudsriffel (kaliber 50) af en engelsk PIAT[}Smile]



PIAT. Taler vi her om det engelske fjederdrevne anti-tankvåben fra WWII?

Anders

Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#26
Hej Anders,
Nej, det kan jeg godt se det ikke var[Wink]
Det er over 20 år siden, og jeg mener han sagde det oprindeligt var en PIAT.
Jeg var bare instinktivt klar på, at jeg ikke havde lyst til at "teste" den.
Findes der et anti-tankvåben fra WWII med "knæklås"?
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

Findes der et anti-tankvåben fra WWII med "knæklås"?


Hej Neuhof,

Mon ikke det har været Boyes Antitank rifle?
Edited to add:
Nej det har det ikke, nu ser jeg du skriver "knæklås"!
Sorry.[:I]

Venligst
Anders T. [8D]
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#28
Hej Anders,
nej det har nok ikke været en tysk "Kampfpistole" i kaliber 50.
Det ville ellers være lidt af en udfordring.[Big Grin]
Nu bliver jeg jo nødt til at få det her opklaret, vi kan jo ikke have løse "ænder" hængende når det drejer sig om kaliber 50.
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)