Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338 WM eller 375 H&H
#21
Lyder spændende, men jeg kom i tanke om du havde overvejet .375 Ruger som skulle være meget præcis (omend lidt frisk hvis man har en let riffel). Og hvis den har været inde i overvejelserne, hvad er grunden til at du holdt fast i H&H.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#22
Hej igen

Jo, jeg var også inde over 375 Ruger, og ingen tvivl, det er et godt kaliber, som flere skribenter på www spår en god fremtid. Den kan tage lidt mere krudt og leverer lidt mere power. Den største forskel er vel at Rugeren kan gå i en std. lås, hvor H&H'en kræver en lang lås. Rugeren er temmelig ny – fra 2007 – så det er endnu begrænset med erfaringer fra praktisk jagt, så vi får se[Smile]

Mine kriterier blev formuleret med ordene: forsyningssikkerhed, jagtegnet og gennemprøvet.

375 H&H har været på markedet siden 1912 og er stadig still going strong. Det er en gennemprøvet patron på alle kontinenter. Patronen har et lidt gammeldags udsende med den taperede facon. Under udviklingen af patronen var dette et bevidst valg – funktionssikkerhed frem for plads til de sidste grain krudt (ja cordite hed det jo den gang [Wink] ). Det er nemt at forestille sig hvad der kan ske med en patron med næsten cylindrisk form i et kammer kombineret med lidt skidt – det afskudte hylster sidder pænt fast. Den udprægede taperede facon vil modvirke denne type funktioneringsfejl.

Præcisionen i 375 H&H’en er helt OK, det er jeg ikke bekymret for. Med lidt eksperimenteren ved ladegrejet skal jeg nok finde en ladning, som giver fine samlinger. Piben bliver i øvrigt rimelig kraftig i godset – 60 cm og ø 20 mm ved munding, det skulle hjælpe på både præcision og følt rekyle.

Kuglebanen i normale kuglevægte er meget lig 30-06, som er min basisriffel.

Enhver krudthandler i ”big game land” vil have 375 H&H og 30-06 på hylden. Og skulle det gå helt galt mon så ikke PH’en har et par stykker i baglommen.

Jeg vil heller ikke afvise at det, at den har en historie, er en faktor for mig. Mine kalibrer er nu 6,5X55 fra 1894, 30-06 fra 1906 og så de to yngste (under 100 år) 375 H&H som tidliger nævnt fra 1912 og endelig ”benjamin” 300 WM fra 1963.
Gennemprøvet er en kvalitet for mig. Jeg er endnu ikke kommet længere end til studier af de eksotiske kalibre, men man kan aldrig vide.

Potatiskastaren
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#23
Potatiskaster,

Det er jo ikke let at diskutere med folk som bruger argumenter[Smile]

Jeg kan da også erklære mig enig i/forstå nogle af dine grunde for at vælge som du gør og du skal da også nok få den til at skyde godt - især hvis nøjes med at neck size hylstre der er afskudt i din egen riffel. Ellers er det kun argumentet om forsyningssikkerhed som vinder genklang hos mig.

Jeg har blot en idé om, at Rugeren har lidt større præcisionspotentiale (og marginalt mere power) - ikke at det betyder noget i jagtlig sammenhæng - det er alene mentalt (og skydning er jo som bekendt en mental sport[8D])

Held og lykke med den og husk at rapportere når den er blevet testet.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)