Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Walnuts skæfteværksted
Jeg troede den spidse facon var fordi der skulle afsluttes med en skæfteafslutning i anden træsort..? Men det kan være jeg tager fejl..?
Svar
Afslutningen foran er lavet med afsæt i Cooper´s eget design. Jeg har så lavet den en kende mere spids, fordi, der er tale om en lille spinkel riffel.Der kommer ikke en tip på i en anden farve. Den er færdig foran, bortset fra lidt manglende finish og overfladebehandling.Det er,formmæssigt, en vanskelig opgave at afslutte tværprofilen foran.Cooper har valgt denne, og den falder i min smag.
Walnut
Svar
Lige her ville en mørk rosentræ gøre underværker, tror jeg.
Svar
Jeg synes det er forfriskende at Walnut tør prøve noget nyt !

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
Jeg vil ikke bruge så meget som et splitsekund på at overbevise andre om, at denne afslutning på forskæftet er god.Desværre har jeg ikke selv fundet på den men blot ændret en lille smule på vinklerne. Intet er lettere end at afslutte med en tip og smøre hjørnerne runde og tækkelige. Det er bare ikke så interessant - design og skæftemæssigt.
I dette tilfælde lå det lige til højrebenet at finde på en anden afslutning en de traditionelle. Det er også påkrævet. Den går ikke bare med en afrunding af kanterne....efter min mening.
Det er sådan, det bliver......og det er jeg glad for [Smile]
I dag kunne jeg stjæle et par timer fra Fruen ude i solen. Det gav en næsten færdig formning af hele skæftet.
God Weekend
Walnut [Smile]
Svar
Hej Walnut . Jeg synes spidsen giver hele skæftet et dynamisk og opfriskende look . Det ser pænt ud som det er , en afslutning i anden træsort forstyrer bare . Hilsen A-bolt
Svar
Den er fræk [Smile] Set fra siden giver den associationer til krystalfacetter. ja, frækt[Big Grin] Min eneste lille bekymring ville være modtagelighed for trykmærker yderst på kanten.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
Hej Walnut - igen et flot arbejde, du er i gang med. Godt at se, at du kom til fornuft. [Big Grin]

Har du overvejet at lave vinklerne ens i forskæftet - dvs. så den skrå kant på forskæftets bageste afslutning får samme vinkel ift. piben som det nederste skrå stykke af den spidse afslutning foran?

Det ville give et meget harmonisk design, når man ser den fra siden lidt på afstand.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Club338

Hej Walnut - igen et flot arbejde, du er i gang med. Godt at se, at du kom til fornuft. [Big Grin]

Har du overvejet at lave vinklerne ens i forskæftet - dvs. så den skrå kant på forskæftets bageste afslutning får samme vinkel ift. piben som det nederste skrå stykke af den spidse afslutning foran?
Det ville give et meget harmonisk design, når man ser den fra siden lidt på afstand.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)



Ikke så dårligt set [:I] Jeg kigger på det, når jeg retter linier og flader til. Den skal nok have tur i begge ender [:I].Det kan ikke kun tages ved forskæftets begyndelse. Så kommer jeg for tæt på den første "kølekanal" [8D] Ved fræsningen, i begyndelsen af forskæftet, er det i forvejen tænkt, at den ikke skal være så skarp i overgangen "lodret til vandret". Det vil formentlig også give en bedre harmoni.
Jeg er nødt til at lave det her forskæfte, en gang til, på en voksen riffel, og så skæver jeg lige hen til enden af bordet [Smile] Her står et groft udskåret skæfte til min CG 3000. Det er den, der også er indkøbt justerbar anordning, med hjul, til.
Walnut
Svar
mere, Walnut.
Dette var et tiltrængt fix efter laaang ventetid ;o)
Det er altid en fornøjelse at følge dine projekter.

Pga din ekvilibrisme har jeg selv indkøbt en birkefiner fra Finland - men du må endelig ikke holde op med at vise dine fantastiske resultater, heller ikke selv om du selv synes du har vist noget af det tidligere.

Vi bliver ALDRIG trætte af at se resultaterne af dit flotte håndværk.

mvh
Lars
Svar
[Image: DSC05517.jpg]
[Image: DSC05518.jpg]

Havde et lille job hos den lokale i dag. Banal opgave med en tynd bagkappe [Smile] Forliste i sidste sekund ved at falde for fristelsen til at følge en lille tynd og forræderisk linie der, til forveksling, ligner de hårfine streger, jeg afsætter med min syl [B)][:I] En ny blev forsigtigt tilpasset perfekt [:I] Efterfølgende kunne jeg konstatere, at den forliste bagkappe passer godt til min lille salonskyder. Det blev så startskuddet til lidt slibning på bagskæftet. Jeg er kommet af med nogle af hullerne, og nye er dukket op. Jeg har gemt en del pudsestøv fra slibningen. Det vil jeg røre op i tokomponent lim og bruge som spartelmasse.
Walnut
Svar
En dæjli' pind [Smile]
Svar
[Image: DSC05522-1.jpg]

Der er en del Burl over dette stykke valnød. Jeg er nu inde ved formen i de områder, hvor der skal spartles. Jeg har blandet slibestøv med Araldit tokomponent. Konsistensen blev så tyk som muligt for at undgå, at det hele skulle løbe og for at minimere svindet. Inden spartlingen blev der brugt en del tid på at ordne hullerne, hvilket vil sige, at løse dele og tynde kanter blev fjernet. Det hele blev afsluttet med en støvsugning af hullerne.Der er spartlet med overmål i håb om, at jeg ikke skal efter det igen.

Walnut
Svar
[Image: DSC05523.jpg]

Det er spændende at slibe efter en spartling.Der skal ikke efterbehandles, og jeg har lige kørt en våd klud over træet for at se om den hjemmefabrikerede spartelmasse klæder det øvrige skæfte.
Walnut
Svar
Det er jo ikke til at se "hvis man ikke li´ ve´ det". Flot arbejde, glæder mig til at se de endelige resultat. God arbejdslyst
Svar
[Image: DSC05528.jpg]
[Image: DSC05526.jpg]

Jeg ved ikke lige, hvornår jeg får tid til at gøre helt færdig [:I] Der er mange ting, der presser sig på nu. Riflen er prøvesamlet for at studere linier og flader.
Jeg har rettet de skrå linier i forskæftet ind og har slebet en overgang på undersiden ned. Jeg har arbejdet med kurven/ overgangen fra pistolskæfte til skæfte. Jeg har gjort den mere stejl. Jeg synes, at det strammer lidt op, når denne kurve ikke er for "blød".
Skæftet er klar til pudsearbejdet.

Walnut.....[:I] der beklager, at jeg med denne plabren blot afslører, at jeg ingen forstand har. Jeg burde i stedet holde kæft og dermed skjule min inkompetence!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Walnut.....[:I] der beklager, at jeg med denne plabren blot afslører, at jeg ingen forstand har. Jeg burde i stedet holde kæft og dermed skjule min inkompetence!



Saml sutten op, ti stille og arbejd videre [Big Grin] - vi vil se mere! [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Club338

Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Walnut.....[:I] der beklager, at jeg med denne plabren blot afslører, at jeg ingen forstand har. Jeg burde i stedet holde kæft og dermed skjule min inkompetence!



Saml sutten op, ti stille og arbejd videre [Big Grin] - vi vil se mere! [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)



[Big Grin]
Walnut
Svar
Walnut, nu er det jo ikke 416 Rigby, men en 22’er. Derfor er det ikke så slemt.

Skæfteryggen: Det er min opfattelse at skæfte ryggen skal enten være parallel med løb og lås eller helst hælde en smule mod lås og løb. Herved vil den følte rekyle på kind og hoved blive mindre, idet skæftet vil bevæge sig væk fra kinden, i stedt for at bevæge sig imod kinden med fuld optagelse af rekylen.
Hvis du kan finde billeder af de gamle fuldskæftede Mannlicher eller gamle civil Mauser kan du se at de har negativt drop. Jeg havde en Mannlicher i 30-06 og jeg var blå og gul i hoved og på skulder hver gang jeg var på skyde banen – her kan du tale om at mugge skuddene[B)].

Mine 5 cents.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Walnut, nu er det jo ikke 416 Rigby, men en 22’er. Derfor er det ikke så slemt.

Skæfteryggen: Det er min opfattelse at skæfte ryggen skal enten være parallel med løb og lås eller helst hælde en smule mod lås og løb. Herved vil den følte rekyle på kind og hoved blive mindre, idet skæftet vil bevæge sig væk fra kinden, i stedt for at bevæge sig imod kinden med fuld optagelse af rekylen.
Hvis du kan finde billeder af de gamle fuldskæftede Mannlicher eller gamle civil Mauser kan du se at de har negativt drop. Jeg havde en Mannlicher i 30-06 og jeg var blå og gul i hoved og på skulder hver gang jeg var på skyde banen – her kan du tale om at mugge skuddene[B)].

Mine 5 cents.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Det var jo lige netop det, jeg gjorde opmærksom på i mit efterskrift. Hvad ved jeg? Der er en meget lille forskel på drop foran og bagtil på dette skæfte, og jeg har, helt ukritisk, kopieret fra det, gamle, nye skæfte.Jeg har også monteret en tynd og hård bagkappe [:I] Endnu værre bliver det, når jeg skriver, at det er en gave til barnebarnet[B)]. Det bliver den første skyder han prøver sammen med Morfar. Jeg er selv ret tilfreds med projektet [Smile]Datteren er ret begejstret for at barnebarnet skal i lære [Big Grin]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)