Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SNS vil kontrollere for blyhagl
#21
Hej

For mit vedkommende vil jeg gerne vise hvad jeg har i lommerne til en fra SNS. Vi jægere er en minioritet som nemt kan komme meget i modvind i befolkningen med yderligere begrænsninger i vores gøren og laden i naturen hvis der er nogle politikere der kan score nogen nemme point. Jeg mener vi skal spille med åbne kort og holde vores sti ren, og jeg føler mig godt nok ikke umyndiggjort af en eller anden SNS medarbejder gerne vil vide hvad jeg skyder med. Han/hun skal være velkommen, og kan risikoen for at blive opdaget gøre at folk dropper blyet er det i mine øjne positivt. JEg forstår slet ikke den modstand mod det med mindre man ikke har rent mel i posen.

Mvh. Taby
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

hmmm. jeg har lige nærlæst §50 i jagtloven, og ser den som en decideret gummiparagraf, der giver SNS store muligheder for at lege politi.
Panthera



Hele humlen ligger i, om Miljøministeren har bemyndiget personale fra SNS til at foretage disse undersøgelser. HVIS pgl. minister har det, giver det faktisk SNS personale de samme muligheder/rettigheder som politiet omkring visitation, ransagning osv. I tilfælde hvor der opdages overtrædelser, tager politiet dog over. Det er ligeledes kun politiet som kan frihedsberøve personer, hvis dette skulle blive nødvendigt.

Mvh Takleberry
Svar
#23
Citat:quote:

Miljø- og energiministeren eller personer, der af ministeren er bemyndiget hertil, har mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til offentlige og private ejendomme for at udøve de beføjelser, der er tillagt dem i denne lov eller i regler udstedt efter loven. Der skal så vidt muligt ske forudgående meddelelse til ejeren eller brugeren.


Egentlig sjovt så mange gange der bliver lavet lovgivning direkte i strid med grundlovens paragraf 72.

Men det betyder så faktisk også at de skal ringe eller sende et brev i forvejen.
Det er svært at se hvilke argumenter de skulle have for bare at komme dumpende.
Svar
#24
Mon ikke de mener, at Kanstrups undersøgelse giver berettiget mistanke:
http://www.skovognatur.dk/Nyheder/August...082010.htm
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#25
Nu er den undersøgelse af lige så stor værdi som parkduers yngle aktiviteter i september måned.

Jeg tror faktisk omfanget er større. Men det er ikke pågribelse af banditterne der er problemet. Det er metoden.
Hvorfor skal vi gå rundt og finde os i at blive holdt op af muren og visiteret efter tilfældigheds princippet?
Det formodes at være et frit land vi lever i.
Hvis der nogle der har ulejlighedet sig med at læse vandværkets og fjernvarmens leveringsbetingelser vil de opdage at de også uden ransagnings kendelse påberåber sig retten til at tilse deres installationer i private hjem uden forudgående tilladelse fra ejeren.
Genladnings tilladelse så har man inviteret politiet
Landbrugs støtten giver fødevare + det halve af EU adgang
dyr på jorden jamen så kan CHR-register kontrollen komme dumpende
Bygge tilladelse jamen så kan AT og det halve af kommunens ansatte komme på uanmeldt besøg.
Har man en afvandingsgrøft i skellet kan dige laug og deres entrepenøre komme når de har lyst
og nu kan skov og natur styrelsen stille sig op i køen.

Tillid er godt men kontrol er vist bedst!!
Det bliver snart sådan at alle kan komme rendende så længe de ikke smækker med dørerne
Svar
#26
du mener vel oktober måned, men ellers giver jeg dig fuldstændig ret. Der var en gang, hvor man kaldte Sverige for forbudssverige og talte om deres allemandsret. Nu har vi flere forbud og en allemandsret, som kan matche deres.
Suk...
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#27
Jeg regner stadig med at vi får duejagt i august igen. Men jeg holder ikke vejret til det sker!

Men ellers er oktober nok det mest korrekte.
Svar
#28
Citat:quote:

[i]
Jeg tror faktisk omfanget er større. Men det er ikke pågribelse af banditterne der er problemet. Det er metoden.
Hvorfor skal vi gå rundt og finde os i at blive holdt op af muren og visiteret efter tilfældigheds princippet?



Hvad er der egentlig galt med metoden?
Vi kan i jægerkredse næppe påberåbe os at vi ikke ved at blyhagl er strengt forbudt!

Informationskampagner og artikler mv. har kørt i årevis.
De jægere, der ikke kan finde ud af det har vist haft deres chance nu til at få bortskaffet evt. beholdning af blyholdig ammo...

Hvis ikke truslen om kontrol virker - ja så må der selvfølgelig rigtig kontrol til, for at få lokaliseret de brodne kar.

I min optik kan alle lovlydige jægere kun have interesse i at bakke op om S&Ns arbejde med natureskyttelse - herunder spredning af tungmetaller i naturen.

Selvom S&N nogle gange kommer med upopulære tiltag i forhold til jagttider o.a., som debatteres herinde, behøver alt det de laver ikke per automatik være skidt, bare fordi det er S&N der fremkommer med det.

Hvis der stadig er jægere, der på fællesjagter rundt omkring skyder med blyhagl, så kunne vi spørge os selv, om vi har været gode nok til at hanke op i egne rækker og spørge ind til hvad naboskytten skyder med... og tage ens snak om det, hvis der skydes med blyhagl. Den ensomme andejæger på aftentræk slipper selvfølglig udenom den kollegiale jægerkontrol... men de nås jo så med S&Ns kontrolindsats.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#29
@ran - jeg er personligt meget i tvivl om blyforbuddet har nogen som helst posotiv indflydelse på tungmetaller i vildt/natur iøvrigt. Men - lov er lov - og istedet for at overtræde bør man følge reglementet !

Har selv prøvet at være med til at''buste'' en jæger i et konsortie, hvor han glemte at tage patronerne ud af geværet efter såten, og nysgerrige øjne fandt noger der lugtede af bly - han kunne i lighed med en del andre ikke forstå postyret - men han blev smidt ud.

Det bør ske hver gang der konstateres overtrædelse.

Jeg skyder bla.a. med en ældre tysker der ikke kan fordrage stålhagl - men har accepteret at når den luftes, bruges der tungsten.

Kun ved overholdelse af loven, kan vi forvente at være tålte.
mvh
Svar
#30
Jeg har lidt svært ved at se at der er grund til de store diskussioner.
Blyhagl er forbudt og må derfor ikke bruges i Danmark.
Så er den ikke længere.
Bare fordi vi synes at vi ville komme hurtigere frem ved at køre 180 gennem københavn betyder det da ikke at vi gør det (også forbudt [Smile]), hvorfor kan vi så ikke bare en gang for alle droppe de blyhagl og den endeløse snakken om hvor glimrende de er/ var.
De er en ting fra fortiden, sådan er det.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#31
Jeg tror, at de fleste er enige i, at bly er ulovlige, og at man derfor selvfølgelig ikke skal bruge dem. Det er den mere principielle diskussion om, hvorvidt SNS har lov til at lege politi, som er interessant. Må de f.eks. tilbageholde en person, som de ved ransagning på personens krop har fundet ulovlige patroner? Må de konfiskere bemeldte patroner? Hvis ikke, hvordan har de så tænkt sig at løfte bevisbyrden, når politiet en gang når frem til manden?
Jeg synes, det er bekymrende, at offentligt ansatte skal til at agere politi ved razziaer uden at have den nødvendige uddannelse, endsige indsigt i lovgivningen for, hvad man som "SNS-politi" må og ikke må i slige situationer.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#32
for nogen år siden kom der 2 medarbejdere fra SKAT for at checke hvad farve dieselbilerne kørte på. Min gamle pajero kunne de godt suge fra tanken af, men en andens vectra duede ikke. Så ville de have åbnet motorhjælmen for at skille dieselfiltret af. Efter lidt polimik om ansvar mv så opgav de igen. De var ikke gearet til det. Er S&N gearet til at kontrollere hagl? Og hvorfor skal vi finde os i alle de gummiparagrafer, der hedder i følge X-minister er der givet beføjelser til ransagning uden dommerkendelse. Jeg oplever det hvert år og på trods af at de endnu mangler at finde noget der kan skrives ned på et stykke papir.
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg tror, at de fleste er enige i, at bly er ulovlige, og at man derfor selvfølgelig ikke skal bruge dem. Det er den mere principielle diskussion om, hvorvidt SNS har lov til at lege politi, som er interessant. Må de f.eks. tilbageholde en person, som de ved ransagning på personens krop har fundet ulovlige patroner? Må de konfiskere bemeldte patroner? Hvis ikke, hvordan har de så tænkt sig at løfte bevisbyrden, når politiet en gang når frem til manden?
Jeg synes, det er bekymrende, at offentligt ansatte skal til at agere politi ved razziaer uden at have den nødvendige uddannelse, endsige indsigt i lovgivningen for, hvad man som "SNS-politi" må og ikke må i slige situationer.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum



Hvis de konstaterer at en jæger har blyhagl så må de vel ligesom alle os andre foretage en civil anholdelse, og tilbageholde den formastelige indtil politiet kommer frem. Tolerancerne for magtanvendelse må dog forventes at være små da de skal stå i forhold til forbrydelsen.
Mvh.

Yeti
Svar
#34
Det er utrolig nemt at kontrollere haglpatroner. Da jeg var Consevation Officer brugte vi blot en magnet. Og saa var befojelserne helt anderledes. Vi havde (har) fuld politi myndighed, ja endog mere, fordi vi kunne ransage alt. Person, bil, hus og business (virksomhed) UDEN en dommer kendelse iflg jagtloven her bare paa en mistanksomhed. Saadan er tingene anderledes her.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#35
Fint nok med magneten... den kan bevise at du har stålhagl i, men hvad med dine bismuth eller tungsten patroner??

Hvis nogen anklager dig for en overtrædelse af loven skal DE bevise at du overtræder loven... De skal altså i realiteten BEVISE at det ER bly du har i dine patroner!!!!

Hvilken test kan man lave der på en simpel måde beviser at haglene i patronen er lavet af bly?

Bortset fra det, så står "tungmetallet" bly's giftighed ikke i forhold til de drakoniske tiltag for at fjerne det fra produkter og miljø....Visse kredse mener at der er stærke politiske kræfter bag "blyforbuddet"

Jeg er ikke tilhænger af blyhagl eller bly i riffelprojektiler for den sags skyld, Begge dele kan fint laves helt uden[Big Grin]

Hvorom alting ER: Der er en lov mod blyhagl i DK, den lov skal holdes, men IKKE på bekostning af retssikkerhed og personlige rettigheder..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
Den er vel ikke længere end at skrælle toppen af en af patronerne og knalde et par hagl med en hammer mod en hård overflade?

Stål vil ikke påvirkes synderligt
Bly vil blive fladt
Bismuth vil krakelere
Tungsten vil ?? smuldre ??

Alternativt må der være en sladrevæske som et par hagl kommer i og bliver den blå/grøn.... så er det bly.

Bare navnet på patronen giver også en indikation (ved godt trykket kan blive lidt brugt i løbet af sæsonen).

I mine øjne behøver der jo slet ikke være et problem med beføjelse til at "vende lommer". Alle jagtdeltagere viser vel glædeligt deres ammunition frem for at komme problemet til livs. Dem der ikke vil fremvise frivilligt, har i min bog nok ikke rent mel i posen.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#37
[quote]Originally posted by chrstn_olsen

Den er vel ikke længere end at skrælle toppen af en af patronerne og knalde et par hagl med en hammer mod en hård overflade?

Stål vil ikke påvirkes synderligt
Bly vil blive fladt
Bismuth vil krakelere
Tungsten vil ?? smuldre ??

[quote]

Og hvem skal så betale hvis der ikke er noget at komme efter[?] er det de enkelte jagtdeltagere eller gør SNS.[?]

Jeg kunne godt forestille mig en med 3-4 forskellige patroner i lommen og til de priser man ind imellem ser så kan det blive en dyr jagt det efterår,[V] hvis man er uheldig at møde SNS flere gange.[xx(]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#38
Slet ikke nodvendig. Foruden magneten som vi bruger forst, har vi en elektronisk 'shot analyzer' hvor man blot insatter den krympede ende af patronen og den viser hvilke andre non toxic shot der er i patronen. Det glemte jeg blot at sige i farten.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#39
ad: Hogmeister .. WOW!!! en mini NMR-scanner[8D][Big Grin] Cool! Den slags teknologi er SLET ikke nået ud til den danske ordensmagt[Big Grin]

ad: Den TOTALT nedslidte vending, og alle politistaters favorit: "Dem der ikke har rent mel i posen..o.s.v."

Problemet med det er at trække grænserne for hvornår noget er et indgreb i den enkelte borgers retssikkerhed...

Det man skal passe gevaldigt på er hvor "bagatelagtige" overtrædelser af lovgivningen der kan retfærdiggøre at man tilsidesætter grundlovssikrede rettigheder.

Magtmiddel og magtanvendelse skal i en retsstat nøje stå i forhold til forseelsens karakter og reelle betydning. Den eneste måde at sikre dette princip er at "almindelige mennesker" der HAR rent mel i posen, ved deres handlinger tvinger magtudøverne til at holde sig til de regler der skal sikre at borgerens retssikkerhed ikke "skrider"

Derfor skal vi ikke bare vende lommerne og vise hvad vi har, til enhver der påberåber sig en autoritet.

Hvis jeg på en jagt bliver behandlet høfligt og ordentligt af reelle repræsentanter for "ordensmagten" (Og det inkluderer ikke en eller anden skrivebords-pilot fra SNS der påberåber sig magt til at undersøge mine lommer!!) Ja, så udleverer jeg da gerne mine patroner til undersøgelse og viser min behørige legitimation frem.
Skulle der opstå nogen form for konfrontation, må man insistere på at der bliver optaget en politi-rapport, så man sikrer sig at udfaldet kan afprøves for en dommer...

Det kan ikke siges tit nok: Hold på jeres RET uden at glemme jeres PLIGT!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Man kan vel ikke komme uden om at folk der stiller sig på bagbenene over noget så bagatelagtigt som at fremvise sin lovlige ammunition alt andet lige må føle at de har et problem. Selvfølgelig skal der være grænser, men jeg ser bare ikke et problem her. Det bør jo være i alle jægeres interesse at få visket den mistanke om brug af bly af sig.

Jeg kan virkelig ikke se noget som helst argument for at bruge bly - især når det nu kan risikere at få negativ indvirkning på den jagt vi og vores efterkommere får til rådighed i fremtiden.

Dem der bruger det alligevel er fame nogle botnakker for at sige det lige ud og jeg står ved at jeg vil overveje kraftigt at melde personer der bruger bly på de jagter jeg frekventerer. Heldigvis er jeg ikke stødt på nogen endnu.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)