Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad startede vi/I egentlig med...???
#21
Min første riffel var en Midlan kal. .308. Jeg har glemt hvilken kikkert der var på, men med den skød jeg min første buk - en gammel 6-ender - en tidlig morgen i mosen emmende af mosekonebryg som de første solstråler netop var begyndt at få bugt med. Da jeg rejste til Grønland (og kunne handle uden moms) blev riflen udskiftet til en Krico Lux. også i kal. 308, med en Pecar i EAW swingmontage på ryggen. Den har jeg endnu. Siden er der kommet nogle stykker til, men nu skal der også snart ryddes op, så der kan blive plads til noget nyt.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#22
vi vil se et billed af den grå ulv[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#23
Den allerførste riffel jeg affyrede var en "tyskerriffel". En K98 som var "befriet" fra værnemagten i sin tid. Nå, det tæller måske ikke helt med, det var før jeg kunne gå, og min far pillede projektil og krudt ud, så vi kunne lave sigteøvelser og affyre fænghætten. Så var der mange år med luftgevær af mærket Geco of Germany. Har det endnu.

Men min første egentlige jagriffel var en ombygget CG 96 i kaliber 6,5x55. Et virkelig godt begyndervåben som jeg altid anbefaler til nye jægere. Min var dog med fuldskæfte hvilket går lidt ud over præcisionen. Jeg fik den forsynet med et Timney aftræk, istedet for det gamle militære aftræk. Det skal man absolut gøre hvis man vil have sådan en.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#24
1974: links CG 1900 i 6,5 med miroku 3-9 i alu montage
senere nickel 3-9 i stålmontage
senere zeiss 2,5-10 i EAW
1989: ny tyk otterup pibe og hævet kindpude
senere zeiss 6-24 i ekstra EAW
senere NP vekselpiber i 22-55 og 9,3
2007: ny tyk S&L pibe

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
Første riffel var en fuldskæftet CarlGustav 6,5x55. 1.500,- Har den endnu, og sælger den sgu nok aldrig.
Har fået Timney aftræk, Pecar kikkert og sidesikring i min varetægt.

Håber sønnen bliver jæger, så han kan overtage den på et tidspunkt.

Bruger selv mest Finnlighten til jagt og bane.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#26
første riffel var en winthester cal. 3006, og den har jeg stadig

[Image: Unavngivet1.jpg]

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#27
Min første var en Sauer 202 med en Leupold 3-9x50. Købt i Maj måned sidste år. Den skød jeg 5 bukke med og et par efterårsdyr i 09...

I år har jeg købt en Blaser professional med en Swarovski 2,5-10x56 m lys.

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#28
Første riffel var en Voere m. Mauser 98 lås i kaliber 30-06. På ryggen sad der en Pecar 4x36 m. hår post. Bæstet sparkede som en hest og efter 6 år solgte jeg den p.g.a. rekylskræk.
Afløseren blev en BSA CF2 fuldskæftet i 308. Det var dog det argeste l.rt. Så efter 6 mdr. blev den skiftet ud med en Tikka M65 i kaliber 6,5x55 med en Swarovski 1,5-6x42 i Optiloc. Nu har jeg haft dyret i 23 år, har slidt to 6,5 piber ud på den, den tredie 6,5er pibe fik M@X lov at ødelægge den efter mindre end 800 skud, til fordel for en Walther pibe i 9,3x62. Idag sidder der en S&B 2,5-10x56 på den.
Jeg overvejer om jeg skal have riflen med når jeg engang skal brændes[:o)]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#29
Hej.

Min første var en renoveret Carl Gustav 6,5x55 m. en S&B 1,5-6x42 på toppen. Den gjorde et godt arbejde de første 6-7 år. Den blev solgt videre til en ny jæger som jeg ved, også har haft gode oplevelser med den[Smile]
Så blev det en Carl Gustav 4000 i 30.06 med S&B 1,5-6x42 på. Den brugte jeg i 3-4 år, og har fornyligt solgt den og kikkerten videre til en nyjæger.

Jeg har samtidig med CG. 4000 haft en M98 med Otterup pibe i 6,5x55 m. Mirouko optik, en Savage i 30.30 m. Bushnell optik, en Browning 22-250 m. Leupold, en Brno 243W m. Zeiss, en Kongsberg i 30.06 m. Zeiss og fornyligt min pt. fortrukne; Sauer 202 plastik i 6,5x55 m. Swaro & Bushnell optik.

Den næste blir' måske Sako i 243 eller et eller andet i 8x57[8D]

Det er vist kun Kongsberg'en og Sauer'en jeg har et seriøst forhold til, de andre er udskiftelige[:0]

Mvh.P
Svar
#30
Min første riffel var en fuldskæftet Krico med snelle, i kal. 30.06 med en pecar 3-9x36 på taget.

En alt for let riffel med lav svinderyg, til en kikkert med så kort øjenafstand[Sad!]

Hvor har den hakket mig i øjenbrynet mange gange. [V]

Jeg har den stadig, den skyder forbavsende godt, efter alle de mange skud den har skudt. Men hver gang jeg tager den op og sigter, kan jeg fornemme hvordan det føles når det gør ondt i panden.

Nu er den mest en skabsbøsse, men var dog ude i tirsdags, for at blive luftet ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#31
Startede i 1988 med BSA CF2 6x5x55 m. S&B 4x36. Det var hvad pengene rakte til. [:o)]

På den første dag skilte jeg den totalt ad i småstumper og håndpolerede forsigtigt alle delene i låsen, indtil aftrækket blev kort og ultraskarpt/sprødt.

Den har været med mange steder siden og kan - efter en meget grundig rengøring af piben hos bøssemager sidste år - stadig sætte tre skud stort set under eet plaster (hjemmerullede, forstås [Wink]).

Satte for nogle år siden en S&B 1½-6x42 på istedet. Fint sæt, som stadig er mit foretrukne til alm. jagt herhjemme.

Andre er så kommet til siden. Bl.a. Sako 338WM m. Swarowski Z6i. Herligt legetøj! [:p]

BSA'en bliver forhåbentlig min søns begynderriffel - og så vil jeg have en Mauser eller en Victory i samme kaliber i stedet. [Big Grin]

Mvh Club338
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#32
Ja for mig er det ret let at huske, for jeg fik først mit jagttegn for 2 år siden :o)

Sabatti Rover 870 EDL 308 win. med S&B 3-12x56, er yderst tilfreds med funktion og præcision.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#33
Startede med en Tikka M65 i 6,5x55 med en Leupold 3-9x40 på ryggen. Hvis den havde været rigtig links og ikke bare med links skæfte, så kunne den let være den eneste riffel jeg havde i dag [:0]. I stedet kom jeg til at købe to Sauer 202 med Zeiss på i en handel og så kørte møllen. Solgte den for 2 år siden og fik alt for lidt for den. Den skulle have været gemt til min datter hvis hun skulle finde på at gå på jagt (hun er 2).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#34
I 1996 startede jeg med en gammel tysker karabin i 8x57js.
Har den endnu og brugte den som primære og eneste riffel de første 6 år jeg gik på jagt.
Jeg smed den i et S&L skæfte og monterede et "bane" aftræk til en start.
Fik den så senere pibet om med en sprit ny pibe i samme kaliber.

Den skal nok snart have en ny låsestol da den gamle smallring er lidt slidt efterhånden.

Startede iøvrigt også op med at skyde feltskydning med den......

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Altså GT, du ved da heller ikke den mindste smule om våben.

Det er da børnelærdom, at en tyskerkarabin er en Large Ring Mauser, mens f.eks. en svensk C.G.96 er en Small ring. Tsk.tsk.tsk [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#36
Jeg startede i 94 med en Tikka 595 i kaliber 308W med en Tasco 3-9x40 i alu montage. Montagen blev skiftet til stål efter et par år, men ellers holdt sættet i over 10 år.

Da jeg skulle ud og købe riffel første gang, kendte jeg ingen jeg kunne spørge til råds, om kaliber og deslige .... efter noget rejsen rundt til div. jagtforretninger, var jeg kommet frem til at det nok ville være klogt at vælge en af de tre mest almindelige jagt kalibre, 6,5x55, 308W eller 3006. Og da det endelige valg skulle træffes valgte jeg "den i midten", for den var nok hverken for stor eller for lille til det jeg skulle bruge den til ..... Jeg vidste det ikke den gang, men jeg havde ret [:I][Big Grin]

Nu er jeg endt med en S&L M97DL i kaliber 6,5x55 og 300WM, med en S&B på ryggen. Og jeg er stor fornøjet.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#37
Hmmm, der er nu tysker mærker i den samt tidligere et hagekors også....

Men det klarede vinkelsliberen[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Startede med en Winchester model 70 kaliber .308 win monteret med en Weaver 3-9x40 i 1995. Det grimme lakerede skæfte blev olieret og piben frilagt. Derefter skød den fint.
Riflen blev solgt til min bror, som i foråret solgte den videre til min kammerat, Henrik, da brormand købte en anden af mine aflagte rifler (S&L M97 6,5x55).

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#39
Min første riffel fik jeg i 85 , det var en Brno 308win med 3-9x40 Seeadler . Kikkerten blev skiftet til en Docter 8x56 et par år senere , den har jeg nu på min A-bolt 300winmag .

Riflen nåede at være i Skotland og Sverige og blev solgt til en nybegynder i 93 . Siden er der fulgt Tikka , Browning A-bolt , Remington 788 , Steyr Prof , S&L 56A , o.s.v har kun en riffel der ikke er fra Browning tilbage [Smile] . Hilsen A-bolt
Svar
#40
Sako Hunter 308w [Smile]med Seadler kikkert [:I]

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)