Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remstøtte i mesterklassen
#21
Det er det jeg mener!

Hvad er det vi går og bilder os selv ind???

Mht rønnebær så har jeg nu brugt flere penge end gennemsnittet på våben så jeg forstår ikke helt kommentaren, men WTF....

Jeg har mistet interessen pga den skridning der er sket inden for jagtfelt. Kunne vi få det tilbage på sporet så ville vi være nået langt.

Status er at vi er blevet nogle DDS konkurrance mennesker der tror vi skyder "jagtfelt"[B)]

PS: Den eneste jeg er vildt imponeret af på hindsholm var da Lars Nielsen der skød med sin standard 300 win mag med en 12x forstørrelse på. 351 point.... tag den[Wink]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Hvad så Helauto - betyder det så, at du skyder fuldt ud lige så godt, med en 5 kg. riffel [8D]

For så kan jeg da ikke forstå, at du gider slæbe rundt på alle de extra kg. [Big Grin]

For mit eget vedkommende - må jeg sige - at jeg finder det betydelig mere udfordrene, at skyde men en let riffel, men det kan vel sagtens lade sig gøre, med noget træning.

Vægten på riflen, har jo ikke noget med våbnets evne at gøre, skytten bliver bare straffet hårdere, for dennes fejl.

Det er jo uanset fint nok, med forskellige meninger, og det er jo af akademisk interresse, for reglerne er jo klare, og ens for alle, som det er nu. Det er jo op til den enkelte, om man vil satse på grej, for at skyde genvej, eller træne sig op, med det grej man har [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#23
Ab[Smile]

hvilken riffel tror du jeg blev nordisk mester med[Sad]

sako warmint m en ørn 6x24 5 kg[8D]

om jeg skyder m den el min svelle er hips som haps.

løbene samt stående skydning er sakoen min faroit[Big Grin]

og ja svellen den er da god når den ligger ned.og ja
jeg er ikke doven anlagt så jeg slæber gerne rundt på min svelle m min s/b 12-50x56 hvis det passer mig[Wink]

og så lige det m master klassen[?]
der er faktisk flere svelleskyder i jægerklassen[xx(]

vh

pc
Svar
#24
Diskussionen omkring jagtrelevant grej til feltskydninger, har af og til været oppe at vende. Jeg mener det er helt ok at konkurrere ved et forbundsmesterskab, og man kan ikke fortænke folk i at stille op med grej der er optimeret efter reglerne. Spørgsmålet er efter min opfattelse om reglerne for jægerklassen skulle ændres, så den blev endnu mere jagtrelevant. Måske vi skule tage lidt ved lære af Nordmændene, i Norge er jægerklassen for skytter med riffel på maks. 5,5 kg. Og kikkertsigte på maks. 12x forstørrelse. Derudover har de en mesterklasse stort set uden begrænsninger, så kunne alle stille op i den klasse der passede bedst til deres temperament. – så ville det være grejet der afgjorde hvilken klasse men skyder i, og ikke om man tilfældigvis vandt jægerklassen det foregående år.

Til alle andre feltskydninger er det jo hver enkel arrangør, der fastlægger reglerne, og hvilke klasser der stilles op i. Der afholdes flere lokale skydninger i Ulfborg hvor der ikke offentliggøres nogen resultatliste. Det er min vurdering at 90 % af alle jagtfeltskydninger skydes af ”almindelige jægere” (uden trimmet grej), og det er jo godt.

Jeg har spekuleret over hvordan reglerne i jægerklassen kan ændres, så den bliver maksimalt jagtrelevant. Jeg ville foreslå en totalvægt på 5 kg for riffel, at der skulle anvendes enkeltrem samt maksimalt 12X forstørrelse på kikkertsigte (det sidste er jeg ikke helt sikker på da flere og flere ”almindelige jægere skyder med 2½-15X eller 3-18X) men kom gerne med input, så vil jeg gå videre med et ændringsforslag

Selv vil jeg til alle tider konkurrere og forsøge at optimere mit grej inden for gældende regler. Det ligger dybt i mig at forsøge at yde mit bedste, og prøve at gøre det endnu bedre næste gang.
Hilsen JM
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Diskussionen omkring jagtrelevant grej til feltskydninger, har af og til været oppe at vende. Jeg mener det er helt ok at konkurrere ved et forbundsmesterskab, og man kan ikke fortænke folk i at stille op med grej der er optimeret efter reglerne. Spørgsmålet er efter min opfattelse om reglerne for jægerklassen skulle ændres, så den blev endnu mere jagtrelevant. Måske vi skule tage lidt ved lære af Nordmændene, i Norge er jægerklassen for skytter med riffel på maks. 5,5 kg. Og kikkertsigte på maks. 12x forstørrelse. Derudover har de en mesterklasse stort set uden begrænsninger, så kunne alle stille op i den klasse der passede bedst til deres temperament. – så ville det være grejet der afgjorde hvilken klasse men skyder i, og ikke om man tilfældigvis vandt jægerklassen det foregående år.

Til alle andre feltskydninger er det jo hver enkel arrangør, der fastlægger reglerne, og hvilke klasser der stilles op i. Der afholdes flere lokale skydninger i Ulfborg hvor der ikke offentliggøres nogen resultatliste. Det er min vurdering at 90 % af alle jagtfeltskydninger skydes af ”almindelige jægere” (uden trimmet grej), og det er jo godt.

Jeg har spekuleret over hvordan reglerne i jægerklassen kan ændres, så den bliver maksimalt jagtrelevant. Jeg ville foreslå en totalvægt på 5 kg for riffel, at der skulle anvendes enkeltrem samt maksimalt 12X forstørrelse på kikkertsigte (det sidste er jeg ikke helt sikker på da flere og flere ”almindelige jægere skyder med 2½-15X eller 3-18X) men kom gerne med input, så vil jeg gå videre med et ændringsforslag

Selv vil jeg til alle tider konkurrere og forsøge at optimere mit grej inden for gældende regler. Det ligger dybt i mig at forsøge at yde mit bedste, og prøve at gøre det endnu bedre næste gang.
Hilsen JM



Godt skrevet, Jesper.
Det er oplagt at inddele i klasser efter udstyr. Maksimalvægt og -forstørrelse er let at administrere. Det vil give en jagtrelevant jægerklasse og en "unlimited" klasse, hvor man måske også må anvende skydejakker m.m.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#26
Hvis man skal fastsætte nye regler for jægerklassen mm. så skal man jo være opmærksom på, at der efterhånden er temmelig store variationer over hvad der er normalt at skyde med på jagt (vi skal vel have en klasse som ikke på forhånd udlukker for mange og tvinger skytter til at købe specifikt udstyr som de ikke vil bruge andre steder).
Jeg ser nogen som bl.a. bruger en PMII 5-25x56 til jagt - den vejer jo alene over 1 kg. Og mange vil godt have en semityk pibe og 5 skuds magasin på - ja så har vi allerede balladen med 5 kg. og for at det ikke skal være løgn så er det også sådan, at alle nærmest skal have monteret gangstativ på deres forskæfte.

Nej jeg tror at det er bedst at lade det være op til den enkelte hvad man skyder med - reglerne er tilpas rummelige.
Vi er ikke i fordums tid hvor man købte en pedrirørsriffel med en kikkert på fast 4 gangs forstørrelse, og mange tak for denne udvikling [Big Grin]

Det er da fedt at vi har en mesterklasse med et regelsæt som gør det muligt at skyde med det udstyr som vi brænder for eller har råd til [:I] - det er da netop lige en klasse for os VTF medlemmer - hvor skal vi ellers skyde med alt det grej vi debatterer fordele og ulemper op imod - det ville da tage pulsen lidt af vores debatter.
Angående let og tung riffel så er der fordele og ulemper ved alt. En tung riffel er altså ikke altid en fordel.

@AB..

Sæt den nu lige i bakgear - Du når ikke GT til sokkeholderne, uanset hvilken riffel han skyder med
Min ringe person var nu ikke med i billedet da jeg kom til at tænke på ordsproget... nu vi skal tvære i det så minder mig om, at jeg da slog dig til udtagelsesskydningen i år - det sker så nok ikke igen [Wink] Og DM vinderen havde jeg samme pointsum som - så selv jeg oplever da en sjælden gang en god skydning [Wink]

- jeg har min egen kamp med at blive langsomt bedre [Wink]

Jeg tror ikke, at du helt har forstået, hvad han mener
Jo da.. ingen grund til bekymring .. historien har kørt før... [Big Grin]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#27
godt oplæg 6mm

nu var jeg jo m til nordisk mesterskab hvor vægten er max 5 kg og max 12 g forstørelse. og så lige en tilføjelse AFTRÆKSVÆGT 1 KG-

kontrol af rifler vægt -forstørelse m m kræver faktisk 2 mand en hel dag.det tager en krig et veje plombere kontrolere rifler m m
samt løbene kontrol af våben efter skydninger[xx(]

jeg så op til flere skytter som lagde små blyklodser på vægter så den lige landet på 5 kg. hvor disse klodser blev teapet på mundingen-
jeg tror at der er mange jæger skytter som vil gøre det samme på kontrol dagen til jagtfeldt[^] så kald det bare jægerklasse[V]

vh

pc
Svar
#28
@ Helauto - at du skød med den - det havde jo selvfølgelig ikke noget med vægtbegrænsningen at gøre - vel ha ha [Big Grin]

Nej - ok jeg bøjer mig i støvet [8D].

@ Halvauto - nå så du skal blive personlig - og nævne den eneste dårlige dag jeg har haft [Big Grin][Big Grin][Big Grin] - hvis du nogensinde har slået mig, så er jeg en knækket mand [Wink]

Ha ha - nej det er da bare fint - du er på vej op - og jeg er på vej ned, sådan er livet jo [Wink] - det skal såmænd nok ske oftere i fremtiden - du har jo også alle muligheder, for at gøre det godt - talent, grej og en super læremester.

Jeg forstår blot ikke den spydige kommentar, med at GT´s rønnebær er sure - efter min mening en unødvendig og helt malplaceret kommentar.

Selv om jeg har vundet nogle skydninger i år, over både topskytter og godtfolk, må jeg bare erkende, at jeg skal skyde op til mit bedste, for overhovedet at komme i finalen til forbundsmesterskabet - og der´ har jeg så ikke en chance i helvede, for at vinde.

Men når jeg tænker på, at jeg når´ GT til midt på sokkerne, og at det i alle tilfælde ikke er grejet han mangler................

Ja så forstår jeg simpelthen bare ikke din kommentar [?]

Og siden der er andre, der har haft samme tanke, og ovenikøbet vil ofre tid på, at foreslå det ændret - så kunne det jo tyde på, at han ikke er helt gal på den [:o)]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#29
JÆGER Klasse[Smile]

som jeg lige læser er det vist kun mesterskytter som har sin mening om jægerklassen.

der må være nogle som har sin mening om det[?]

uffe tilykke m 1 pladsen[Wink]
du er jo gammel jægerskytte og nu velkommen i klassen for skytter uden en halv hjelpemiddelcentral.[Big Grin]

hvad mener du om en evt 5 kilo klasse[?]

vh pc
Svar
#30
Jeg vil da gerne komme med et indspark, da det for mig er en gammel diskussion I har gang i.

Jeg mener det var i 1991 at jeg fik forvildet mig i finalen, dengang der var præmieskydning i Ulborg, sammen med mesterskabet.

En fed skydning, hvor man kunne skyde to skydninger samme dag, så der var noget at køre efter. Samtidig var der holdskydning, jo det var tider.

Dengang var jeg bevæbnet med en BRNO fox i kal .222 med en tasco 3-9x40.

Alle de andre i finalen skød med sværpibede rifler og større kikkerter.

Gennem mange år var/er skydningen domineret af STR-rifler, da de jo er bygget til den slags.

Jeg gjorde derfor en masse vrøvl, prøvede efterfølgende at få lavet en standard for hvilke rifler der måtte benyttes, men uden held.

Det lykkedes ikke, hvorfor jeg slog mig på Nordisk i 1994, fordi der her var en standard som gjorde så godt som ens for alle.

(De skytter der i år havde balanceklodser på riflerne var vores broderfolk, der ikke måtte bruge de lyddæmpere de var vant til)

Fandt ud af hvor meget der krævedes for at være med i det race og droppede det igen efter 4 år, hvor jeg nærmest trænede i døgndrift[xx(].

Men den klassificering der er i nordisk, den virker meget fornuftig, og Helauto viste her at det ikke kræver en svelle og 50 x forstørrelse og remstøtte, for at skyde gode serier på bukken[:p]

Min skydetræning går nu mest ud på at skyde jagtrelevant skydning og det vil for mig sige med skydestok.

Vi har blot for få muligheder for at skyde varieret her på østsiden af bælterne[V]

Hvis vi havde det, så kunne vi måske fostre lidt flere feltskytter ...

Jeg købte senere en svelle, for at kunne gøre mig håb om at placere mig i finalen i Ulfborg, hvilket da også lykkedes.

Men jeg solgte den igen da interessen ikke længere var så brændende.

Og jeg ved at der er skytter der skyder lige op med de bedste der skyder med str-våben, jeg gør blot ikke.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

JÆGER Klasse[Smile]

som jeg lige læser er det vist kun mesterskytter som har sin mening om jægerklassen.

der må være nogle som har sin mening om det[?]

uffe tilykke m 1 pladsen[Wink]
du er jo gammel jægerskytte og nu velkommen i klassen for skytter uden en halv hjelpemiddelcentral.[Big Grin]

hvad mener du om en evt 5 kilo klasse[?]

vh pc



Tak.

Jeg er faktisk lidt ked af at skulle skyde mesterklasse, da jeg som Claxel mest træner jagtrelevant (altså med hjælpemidler). Når det er sagt, har jeg tænkt mig at tage handsken op og træne de skydestillinger, der skal til for at skyde mesterklasse. Jeg gør mig dog ingen forhåbninger om at komme til at ligge på linien, da jeg har set hvor meget træning det kræver.
Med hensyn til udstyret, så har jeg valgt min riffel til at skyde jagtfelt med, men den skal også være velegnet til jagt hvor lidt længere afstande kan forekomme. Den har 19 mm pibe og laminatskæfte. Skæftet er vist et ret normalt jagtskæfte. Kikkerten er en ørn på 6-24x50. Jeg mener egentlig at den er rimelig jagtrelevant, ihvertfald med en kikkert på med lidt mindre maxforstørrelse. Jeg havde den lige på vægten, og den sagde 5,5 kg. Hvis jeg havde kendt en grænse på 5 kg, havde jeg nok kunnet holde mig under den. At jeg så ikke mener at andres grejglæde skal dæmpes er en anden sag. Som Halvauto skrev: Hvoe skal vi ellers lufte vores grej?
Jeg er selv glad for grej, og vil nok også gå til grænsen indenfor de udstukne regler. Jeg har allerede været i gang med at surfe remme, og min skydestok var noget selvopfundet med små pinde, gaffertape og nylonbånd. At jeg så havde glemt den på dagen og måtte låne Farmors almindelige tobenede er en anden sag [:I]. Jeg synes så ikke om udseenet på svellerne, men det er jo mit eget problem. Det kan være at jeg ændrer holdning, når jeg ikke kan følge med de andre i mesterklassen.
Jeg har vist alt i alt ikke nogen veldefineret holdning, men vil være ked af at jeg ikke vil kunne bruge mit dejlige grej.
Hvis jeg skulle have det helt efter mit hovede, ville jeg gerne have lidt en konkurrence med adgang til jagtrelevante hjælpemidler, hvor der er skruet lidt op for sværhedsgraden.
Når jeg nu ved, at det med at ændre reglerne er en op ad bakke ting, vil jeg nok bare deltage indenfor de nuværende regler og hygge mig med det.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)