Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mest udbredte Kaliber til jagtfeldtskydning ?
#21
Jeg er for så vid helt enig med M@X i hans betragtninger ang kalibervalg til feltskydning.
Men hvis man lyster at deltage i de feltskydninger der afvikles rundt omkring og gerne vil vinde, hvem vil ikke det, ja så mener jeg ikke at der er noget galt i at suplere[8D] med yderligere en riffel i en lille flatskydende kaliber når nu regler engang er sådan at du må skyde Elg og bjørn med en 22-250 på en Feltskydning [Big Grin]

Enig vi burde stramme reglerne så det var mere realistisk og jagt relevant, hvad med at forbyde kalibre under 30 til Feltskydninger.
6,5 x 55 er alligevel alt for svag til en rigtig jagt på storvildt [^]

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by JTK

. Bukken er ikke altid indstillet på fin skydning, og den har heller ikke tatoveret point-cirkler på sig[Big Grin]

mvh. JOhannes



Gad vidst om der var penge i at krydse et stykke råvildt med en bukkeskive.
I dag kan alt jo lade sig gøre med gensplejsning [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Enig vi burde stramme reglerne så det var mere realistisk og jagt relevant, hvad med at forbyde kalibre under 30 til Fæltskydninger.
6,5 x 55 er alligevel alt for svag til en rigtig jagt på storvildt [^]

Claus the Dane



Jeg sad lige og læste et svensk jagtblad.
Temaet var elgjagt, og der stod at 6.5x55 stadig er den mest foretrukne kaliber til elgjagt.

Der blev så også nævnt at halvautomater er blevet yderst populære til formålet.
Der var en der mente at hans CG 2000 med 10 skuds magasin i 9.3x62, var et fremragende valg [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#24
Jeg kan sige nr. 1 på Hindsholm skød med med 300 win mag.
(Der var nogle mærkelige huler i den yderste del af piben)

Mvh.

mp@dralf.dk

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Mvh.

mp
Svar
#25
mp det forstår jeg ikke, mig bekendt så var det samme person der dagen efter vandt på langeland, og jeg mener bestemt han skød med en 6,5x55.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#26
Det kan da være jeg sov under præmieoverrækkelsen.(eller tog en mundfuld Albani).

Jeg er stadig overbevist om han kom fra Odense Jægerklub og skød med 300....

Gammelpot må vide besked.!

Mvh.

mp@dralf.dk

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#27
Halløj
Der nævnes huller i piben.
Er bremse tilladt til feltskydning på øerne ??.
Jeg holder meget af mine, men synes de er en pest når vi er flere der skyder på hold (og tror da også de er forbudt på de fleste skydninger)
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Hej,

vinderen i år på hindsholm skød med Sauer STR 200 fra DDS [xx(][xx(][xx(]med påmonteret Swarowski 6-24x50, alså en baneriffel i kaliber 6,5x55

nr to skyder med en af de der midtjydske skydejern med samme kikkert og i kaliber 6,5x55.

nr 3 skød rigtigt nok med en Sako 75 stainless Synthetic i kaliber 300win mag.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Man kunne jo gøre det meget enkelt!

"Der forekommer vildtskiver i denne feltskydning som forestiller dyr der kræver Jagtlovens minimumskrav til Kronvildt." Kommer du med en mindre kaliber, får du ikke lov til at skyde på disse skiver, og heller ikke de tilhørende mulige points!"

Hvis man VED det på forhånd, så må man jo bare indrette sig derefter!

Krav til maksimal forstørrelse på kikkerten er noget "#kjsdfksjdf! Der er mange, der som jeg FAKTISK GÅR på jagt med 6-24x50!
Arrangerer man konkurrence der inddrager løbende vildt er sagen en anden, der kan man med rette forlange at kikkerten skal kunne stilles ned på f.eks 3X eller 4X

MHt. "Kronbukken" så stiller man den da bare på 125 m[Big Grin]eller derover!

Jeg bryder mig heller ikke om de "anatomisk ukorrekte" ringinddelinger på skiverne, det er noget skidt, og ikke "jagtligt relevant" Det vil nok også gibbe lidt i dem der får strafpoints for "anskydninger"[Big Grin] så det er en god ide!

Jeg bliver ofte beskyldt for "Grej-doping" når jeg kommer med min 6,5x55 med 6-24x50, og en samlet vægt som en mindre kanon, men jeg har faktisk brugt den samme riffel til at nedlægge de sidste mange stykker råvildt og et utal af "varmints"...

En maksimumsvægt på våbnet er da en mulighed, den skal bare være realistisk, rifler KAN være meget tunge!, selv dem der bliver brugt på jagt[Big Grin]

Klasse-inddeling er en mulighed, og bruges i mange andre skydninger.
6,5x55 er stadig den bedste!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#30
Hej Dravis,

Citat:quote:

Krav til maksimal forstørrelse på kikkerten er noget "#kjsdfksjdf! Der er mange, der som jeg FAKTISK GÅR på jagt med 6-24x50!


Det var derfor jeg skrev at jeg så måtte ud og købe en speciel kikkert til jagtfelt skydning med "LAV FORSTØRRELSE".....[Big Grin][Big Grin]

Hvad angår dit forslag med hjorten så synes jeg faktisk det er en rigtig god idé ud fra alle de tidligere fremførte synspunkter.

Enig, man kunne godt klasseopdele men man risikerer bare at ende op med reglementer som i diverse konkurrance skytte organisationer (ingen nævnt ingen glemt)der i større eller mindre grad på forhånd udelukker alle andre rifler end lige netop dem organisationen tillader...[xx(]

Når alt kommer til alt gælder det hele vel bare om at få så mange ud og skyde som muligt??....[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Gammeltoft!

Jeg kunne ikke være mere ening! Så mange som muligt ud og træne på banerne, og helst jagt-feltskydning!!!

Ånden må vel være: at konkurrere med sig selv, at blive bedre til at skyde, opnå mere selvsikkerhed med riflen....
og så op i A... med points og pokaler!

Netop derfor skyder jeg langt flest skud ude på "jens tyndsk..s marker" eller i baghaven med min salonriffel, efter bittesmå skiver der siger "pling" når de bliver ramt rigtigt!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#32
Jeg er absolut enige i jeres betragtninger, der går på at skyde så meget som muligt og helst med det våben vi personligt jager med.

Hvad siger i til Ideen om at forlange at skytten bruger det samme våben og kikkert hele konkurrancen igennem, for så at indlægge skud til bevægelige mål på kort afstand ex. 40 m og skudafstande ud til 200 m.
vil det ikke gøre det mere relevant for alm jagtrifler og lidt sværere for specialskytter [Big Grin].

Eller kunne vi klasse skytterne efter kikkert størelse ??

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#33
Hej,

Citat:quote:

Hvad siger i til Ideen om at forlange at skytten bruger det samme våben og kikkert hele konkurrancen igennem, for så at indlægge skud til bevægelige mål på kort afstand ex. 40 m og skudafstande ud til 200 m.
vil det ikke gøre det mere relevant for alm jagtrifler og lidt sværere for specialskytter .



Så vidt mig bekendt er der ingen der går igennem en skydning med 2 eller flere jagtrifler på skulderen, eller også er det bare mig der ikke har bemærket det......[:o)]
Så mon ikke det er lidt urealistisk at lave sådanne regler.

Min holdning er stadig at man i konkurrance momentet bør indføre en begrænsning der følger lovens krav til de respektive vildtarter.
Det er ganske simpelt at gøre opmærksom på, når indbydelsen forfattes.

Møder man op med et kaliber der falder udenfor "jagtloven" til de respektive vildtarter, som Dravis siger, så tæller pointene ikke med på de skiver der forestiller f.eks. hjort og gris.
Man kan vælge at skyde skuddene uden for pointgivning bare for træningen!

Med hensyn til kikkerterne så er det ligeledes min holdning at det er "far out" at udelukke en mand fordi han til jagt nu har valgt en kikkert med stor forstørrelse[xx(][xx(] Det er ganske enkelt noget pladder[}Smile]
Hvad bliver det næste? Man må kun skyde hvis man er iført blå moonboots og hoppende på eet ben afsynger nationalsangen??? Come on[Big Grin][Big Grin]

Og ja, der sidder en kikkert med stor forstørrelse på den samme 6,5´er jeg bruger både til jagt og jagtfeltskydning![8D][8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Jooo...

Man KAN godt skyde til løbende vildt med 6x, (Det gjorde jeg f.eks da jeg vandt den allerførste Dralf-skydning på hjortebanen på langeland[Big Grin])

Men det ER ikke ideelt, og på kortere hold end 75 -100 m ville jeg helst ikke skulle skyde med 6X...Synsvinklen bliver simpelthen for smal! Der ville jeg faktisk foretrække en Scout-kikkert 2,5X[Smile]
Jeg fornærmer vist ingen ved at hævde at noget nær 90% af alle danske jagtrifler bærer en 3-9X eller 3-12X.... Så deeeeet...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#35
Uha, dette er et meget ømtåleligt emne.

Jeg var i sin tid sur over de regler der var til jægerforbundets feltskydninger. Den er og har altid været domineret af rifler med svære piber.

I de år jeg har været med, det ligger lidt tilbage, kan jeg kun huske to til finaleskydningen, der havde alm. tyndpibede jagtrifler.

Derfor begyndte jeg at skyde kombineret nordisk skydning, fordi der her var begrænsninger, så vi alle havde næsten samme type grej.

Men der er ikke kommet nogen ændring på feltskydningsreglerne, og da jeg kan li' at skyde den slags, så fandt jeg en skyder så det ikke var den der skulle være afgørende.

Og når der nu er ringskiver på dyrene, så er det nemmest hvis man kan se dem, så en kikkert med stor forstørrelse er en fordel.

Men her skal det indskydes, at jeg ofte bruger 24 x på jagt med min 22-250.

Og jo, hvis det er alm. hjortebaneskydning, så er det en stor fordel med stor forstørrelse. Det kræver blot at dit skæfte er lavet sådan at riflen passer som hvis det var en haglbøsse. Man skal ikke stå og mede for at se ind i kikkerten, det skal bare passe første gang.

På praktisk jagt er det noget ganske andet.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#36
Hvis det er løbene hjort er det en vanesag jeg skyder næsten hver uge og den står på mindst 12x og tit 16x og det gør de fleste andre også.
Svar
#37
Ja, Claxel det har du ret i, det er et ømtåleligt emne.
Der gås´ snart mere op i at "bitche" i stedet for at skyde.

Jeg har flere gange stået til en præmieoverrækkelse og hørt folk snakke som kællinger (undskyld)
uhuhuhuhuh... han skyder jo også med en riffel med en tyk pibe og så fandme også med en kikkert med over 10x forstøørelse, så er det klart vi ikke har en chance.....for fan... hvor det belastende at høre på. Se dog at komme igang med at træne i stedet for at stå der og hyle, op på hesten igen lille ven[Big Grin]

Skrev selv tidligere at vinderen på Hindsholm i år skød med samme riffel som jeg selv tidligere anvendte.
Jeg troede i min blåøjede naivitet at jeg ville blive meget bedre skydende med en 8kg baneriffel (ofte kaldet en jernbanesvelle) men et faktum var at jeg skød lige så ringe med den som med alle de andre.......[:o)][:o)]
Og iøvrigt blev jeg træt af at skulle rense pibe for hver 100 skud for at det skrammel ville skyde ordentligt.[xx(][xx(]

Iøvrigt kan jeg ikke se hvorfor det absolut er noget andet på praktisk jagt????

Brugte sidste år min Tikka Continental i kaliber 6,5x55 med den "fæle grimme onde" tykke pibe til : Jagtfeltskydning, Hjortemærkeskydning, Elgmærkeskydning, træning og afskydning af buk, kronvildt, ræv.
Og hele tiden var den monteret med en ØRN i 6-24x50 OG DET VIRKER !!

Nå, Roger Over....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Kære Gammeltoft

Citat:quote:

Jeg troede i min blåøjede naivitet at jeg ville blive meget bedre skydende med en 8kg baneriffel (ofte kaldet en jernbanesvelle) men et faktum var at jeg skød lige så ringe med den som med alle de andre.......



Lige så ringe - eller lige så godt. Du skyder bragende, det så (hørte) jeg tydeligt, da vi mødtes til WWS ...

Og næste gang vi ses, d. 25/9, må du gerne hilse på den Tikka Continental med svær pibe i cal. 6,5x55 som jeg skyder med allesteder i øjeblikket (dog ikke på Susegården, hvor vi var forbi et smut i går [Wink])

C u soon

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#39
Citat:quote:

Iøvrigt kan jeg ikke se hvorfor det absolut er noget andet på praktisk jagt????


Hej Gammeltoft, det er så let at blive misforstået ...

Det var kikkertforstørrelsen jeg hentydede til.

Lige et kort eksempel:

Fruen og jeg var på trykjagt, hvor vi sidst på dagen, spottede et dyr ved et remisehjørne.

Jeg sneg mig så nær som jeg kunne med min 22-250'er og skruede op på 24 gange, da der var langt derover. Ned på maven og afsted med kuglen. Dyret faldt som ramt af lynet og idet jeg repeterede, strøg endnu et dyr afsted fra remisen og stoppede med fint kuglefang. Afsted med endnu en kugle, men dette dyr fortsatte mod skoven. Jeg sprang op på knæ og repeterede, samtidig med at jeg prøvede at finde dyret i kikkerten.

DET VAR SKRUP UMULIGT.

Det var derfor at jeg skrev at:

På praktisk jagt er det noget ganske andet.

Dyret forendte i øvrigt 10 meter fra skovkanten [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej,

Min holdning er stadig at man i konkurrance momentet bør indføre en begrænsning der følger lovens krav til de respektive vildtarter.
Det er ganske simpelt at gøre opmærksom på, når indbydelsen forfattes.

Møder man op med et kaliber der falder udenfor "jagtloven" til de respektive vildtarter, som Dravis siger, så tæller pointene ikke med på de skiver der forestiller f.eks. hjort og gris.
Man kan vælge at skyde skuddene uden for pointgivning bare for træningen!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....



Det skal vel så heller ikke være muligt at bruge feks. Laphua Scenar 7grams kugle i cal. 6,5X55 til omtalte vildtarter da de jo heller ikke opfylder lovens krav[Smile]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)