Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aflivning af pony med riffel, hvordan ??
#21
Hvad så når du skyder ponyen i panden, og ikke rammer hjernen. Hvilken oplevelse giver det en hesteejer at hesten står og slår med hovedet, med blodet løbende ud af næseborene? Og hvad hvis den går i panik, river sig løs og løber derfra?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
Jeg kan ikke se den gøre andet end at falde i skuddet hvis den rammes i panden (med en stor kaliber). Ellers ville folk jo løbe rundet efter dyrene på de danske slagterier efter de var blevet ramt i panden med boltpistolen. Mekanismen er jo den samme, uagtet at riffelprojektilet laver et dybt hul.

Iøvrigt vil jeg dog pointere at jeg synes det er et job for dyrlægen, og ikke med riffel, så er vi nok enige.

Jeg tror dog derudover lægen og dyrlægen skal konstatere at vi er enige om at vi er uenige og lade den ligge her. MVH Foto
[Smile]
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Foto

Jeg kan ikke se den gøre andet end at falde i skuddet hvis den rammes i panden (med en stor kaliber). Ellers ville folk jo løbe rundet efter dyrene på de danske slagterier efter de var blevet ramt i panden med boltpistolen. Mekanismen er jo den samme, uagtet at riffelprojektilet laver et dybt hul.

Iøvrigt vil jeg dog pointere at jeg synes det er et job for dyrlægen, og ikke med riffel, så er vi nok enige.

Jeg tror dog derudover lægen og dyrlægen skal konstatere at vi er enige om at vi er uenige og lade den ligge her. MVH Foto
[Smile]



Det har jeg såmænd også set et par gange, en gang stejlede hesten og klaskede "boltskytten" en ordentlig en af hovene som hævn.
Lad nu en professionel om at aflive den krikke.
Man bruger masser af penge på sine hobbydyr, når den så skal aflives må det ikke koste noget, hvorfor??

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#24
[center]OPDATERING VEDRØRENDE AFLIVNING AF MIN PONY![/center]

Jeg kan se der er en del som har skrevet i min tråd, og vil hermed komme med en opdatering vedrørende aflivningen.
Pan som min pony hed, blev aflivet i søndags (7/11-10) og hentet af daka i går morges.
Jeg fik slagteren ud og skyde ham med boltpistol, jeg turde simpelthen ikke risikere noget med en riffel efter at have skrevet herinde.
Slagteren er meget erfaren til at slagte heste, han har gjort det i 30 år vil jeg tro, min nabo kan huske ham fra hun var barn.
Det hele forløb helt efter planen, han lagde sig med det samme og slagteren (Leif) stak ham med det samme han lå ned.
Der kom selvfølgelig en del blod, men det var ikke så slemt som jeg frygtede, troede der kom flere "spandfulde" ud..
Pan opdagede intet, han stod med hovedet i en spand foder, Leif tog hovedet op og tog pandelokken om bag grimen, og skød og så lå han der.
Jeg plukkede lidt græs og dækkede hullet (hvor han blev stukket) til og lagde også græs over blodpølen, så kom mine børn og sagde farvel inden vi dækkede ham til, jeg ville ikke lade dem se på mens han blev skudt og skulle afblødes.
Jeg talte så med slagteren om, hvad boltpistolen egentlig gør og hvorfor man stikker bagefter, han siger at hesten kun bliver "hjernedød" af skuddet, så hjertet pumper stadig. Jeg spurgte om hesten så i princippet kan rejse sig hvis den ikke bliver stukket, det sagde han nej til, for hvis den kan er den ikke skudt rigtigt.
Jeg tænkte så også, gad vide hvornår den så dør hvis den kun er hjernedød, men spurgte ikke.
Derfor er jeg sikker på at det indlæg fra "FOTO" (lægen) passer, han ved det faglige hos mennesker og det må jo virke på samme måde hos dyr. Ikke at man ligefrem afliver mennesker (desværre sommetider, når de når en tilstand hvor de ikke har et værdigt liv, men det er en helt anden debat) men en læge har vel via sin uddannelse lært om lidt af hvert da de jo også oplever forbrydelser og selvmord.
Slagteren sagde også at man skyder jo næsten hesten oppe mellem ørerne, ikke helt med ret højt oppe i panden, det så jeg jo også og kunne skjule hullet med pandelokken (som ikke var ret lang/tyk), da jeg jo helst ville have han så så "ren" og pæn ud som muligt når mine børn skulle sige farvel til ham.
Svar til "Hog": Slagteren ER proffesionel, og jeg syntes det var en værdig død min pony fik.
Det var IKKE for at spare en dyrlægeregning, men som skrevet i mine tidligere indlæg, har jeg en dårlig oplevelse med en pony som var længe om at lægge sig med sprøjten, hun "kæmpede imod" ved at forsøge at gå fremad da hun havde fået over halvdelen af sprøjten. [Sad]
Jeg har hørt om flere dyrlæger som har måtte give en pony/hest mere af den "lilla sprøjte", mere end de skulle have ifølge vægt men nogen ponyer (især gamle) er længe om at lægge sig, min pony blev 30,5 år. Det var jo heller ikke gratis at få ham skudt (men billigt jo) men vil lige understrege det var IKKE prisen der var afgørende.
Riffel turde jeg bare ikke, da jeg ikke ville risikere han flyttede sig bare en eneste meter, havde der været en risiko ved boltpistolen havde jeg heller ikke turde det, men stolede på en slagter der er som erfaren som ham jeg fik ud, og det gik rigtigt godt... Mvh Janni
Svar
#25
Så kan det vist ikke gøres på en bedre og mere human og sikker måde....

Mvh

Otterup
Svar
#26
Du fik hesten aflivet på den rigtige måde.
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Bondepigen

Nogen herinde som har erfaring med at skyde en pony (ca 300-350 kg) med riffel ?? Jeg har kontakt til en jæger som vil gøre det, men vil gerne høre andres erfaringer med det.
Skyder i, i panden eller hjertet og hvorfor ??
Skal den have halsen skåret over bagefter ?
Hvad kaliber (eller hvad det nu hedder) bruger i ??
Jeg er ny her på siden, så håber jeg har postet den her rigtigt.
[Smile]



Sende mig flyet billet fra USA til DK...Jeg har et..50 kal Barrett riffel. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#28
Sorry Eric... The critter got the bolt-pistol and a knife.. So You'll just have to wait for the next one[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
De sidste par indlæg faldt så langt udnen for en ellers god debat.
Slut herfra.
Mons.
Svar
#30
Jeg trækker mit indlæg tilbage[B)] Det har været en god og sober debat, ingen tvivl om det, Eric A's indlæg var vel ment som et forsøg på at lette stemningen lidt? Det var mit svar til ham ihvertfald...

Jeg forstår udemærket "Bondepigen" og hendes kvaler med at få aflivet "en gammel ven af familien" men jeg synes det kammer lidt over til sidst, med beskrivleserne af hvordan hendes børn skal skånes for livets (og dødens) realiteteter, det bliver altså lidt "klistret" (Sorry "bondepige"[B)], men sådan føles det her...)

Eric A har jo før givet udtryk for en vis afstandtagen til alt " føleriet" i forbindelse med at vi som jægere "afliver" dyr...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg trækker mit indlæg tilbage[B)] Det har været en god og sober debat, ingen tvivl om det, Eric A's indlæg var vel ment som et forsøg på at lette stemningen lidt? Det var mit svar til ham ihvertfald...

Jeg forstår udemærket "Bondepigen" og hendes kvaler med at få aflivet "en gammel ven af familien" men jeg synes det kammer lidt over til sidst, med beskrivleserne af hvordan hendes børn skal skånes for livets (og dødens) realiteteter, det bliver altså lidt "klistret" (Sorry "bondepige"[B)], men sådan føles det her...)

Eric A har jo før givet udtryk for en vis afstandtagen til alt " føleriet" i forbindelse med at vi som jægere "afliver" dyr...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Ja, pas på - livet er livsfarligt, man kan endda dø af det[^]. Og det gælder også lørdagskyllinger og ponyheste.[Wink]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg trækker mit indlæg tilbage[B)] Det har været en god og sober debat, ingen tvivl om det, Eric A's indlæg var vel ment som et forsøg på at lette stemningen lidt? Det var mit svar til ham ihvertfald...

Jeg forstår udemærket "Bondepigen" og hendes kvaler med at få aflivet "en gammel ven af familien" men jeg synes det kammer lidt over til sidst, med beskrivleserne af hvordan hendes børn skal skånes for livets (og dødens) realiteteter, det bliver altså lidt "klistret" (Sorry "bondepige"[B)], men sådan føles det her...)

Eric A har jo før givet udtryk for en vis afstandtagen til alt " føleriet" i forbindelse med at vi som jægere "afliver" dyr...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Hele tråden lyder lide en... tråden..just for PETA DANMARK ...asking hunters to comment on shooting a horse-pony....come on..think about it!!
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#33
@Eric A... I will write in english... I feel that I might be able to better express myself that way..

I think in this case the debate was kept on a very sober level, not much "ammo" for a danish version of PETA here.. (well you did supply some .50 cal[Big Grin])

Generally hunters and hunting is more acceptable to "ordinary people" in Denmark, most people in DK who are not completely brainless inner-city types, will know a few hunters personally.

In Denmark we have a population of around 5 mill. out of that 160.000 people have taken the hunting licence test, ad are paying for the mandatory licence every year... that is roughly 3% of the population... So "sneaky" attacks on hunters through media and internet is not very common.

Just think about it... If you had a neighbor, one that you knew superficially, and they had a few horses and some young kids...
One day they ask you: We have this old horse, that really needs to be put down, but we have had a bad experience earlier with the vet killing one with an injection, We know you're a hunter and have rifles... would you do us the faver of shooting it?
What would be your reaction? To immediately suspect them of being PETA activists trying to lure you into something messy?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#34
As for the ones with hunting licenses, I guess that for every active hunter, that pays his license, you have 2 former hunters, that no longer hunt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@Eric A... I will write in english... I feel that I might be able to better express myself that way..

I think in this case the debate was kept on a very sober level, not much "ammo" for a danish version of PETA here.. (well you did supply some .50 cal[Big Grin])

Generally hunters and hunting is more acceptable to "ordinary people" in Denmark, most people in DK who are not completely brainless inner-city types, will know a few hunters personally.

In Denmark we have a population of around 5 mill. out of that 160.000 people have taken the hunting licence test, ad are paying for the mandatory licence every year... that is roughly 3% of the population... So "sneaky" attacks on hunters through media and internet is not very common.

Just think about it... If you had a neighbor, one that you knew superficially, and they had a few horses and some young kids...
One day they ask you: We have this old horse, that really needs to be put down, but we have had a bad experience earlier with the vet killing one with an injection, We know you're a hunter and have rifles... would you do us the faver of shooting it?
What would be your reaction? To immediately suspect them of being PETA activists trying to lure you into something messy?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Dravis...I completely understand where you are ( coming from)... but when I read down through this thread...to me ...it had the ear marks of PETA using this forum for their future propaganda machine in DK.

Here in the states...you would not get any response from hunting forum members but most likely replies via PMs...due to PETA and animal rights people following various hunting forums over here....thus my joking reply about the pony on this thread...

In my area ,around home in rural northern Michigan...people shoot livestock and horses all the time ....but they,re quiet about the job at hand and don,t write and talk about it on a hunting forum or other printed outlets..
just my take on it ...from here...Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by dravis

who are not completely brainless inner-city types, will know a few hunters personally.



Urk - WTF Dravis! Being born and raised within city limits (of copenhagen) and taking the hunters license at the local juvenile school at the age 15. It hard not to take a little bit offense to that statement[Big Grin]

Br.
Anders
Svar
#37
@ahsv...

hopefully you do NOT belong to the category I tried to describe...

Inner city types are not all completely brainless[Big Grin]

Just the fact that you did "go the hunting way" takes you out of that category..[Big Grin][^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
A tempest in a teapot!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#39
dravis & Hog:
Mine børn er kun 7 og 8 år, ponyen har vi haft altid, jeg købte ham for 16-17 år siden, han blev 30 år.
Han var en "kæle"dyr/familiemedlem (kald det hvad i vil), det er første gang mens jeg har haft børn jeg har skulle aflive en pony, sidst var for over 10 år siden, det var med sprøjte og det var så den meget ubehagelige oplevelse jeg havde der.
Jeg ved godt det her er et våbenforum, og normalt skyder i vilde dyr, altså dyr i ingen tilknytning har haft til.
Jeg har selv haft arbejdet på slagteri (grise) og set det hele der, det rørte mig ikke, det er produktionsdyr jeg intet forhold har haft til.
Jeg kan huske da vi SÅ min mindste datters kat blive kørt ned, der var ingen blod eller noget, men han vred sig rundt 2-3 min inden han døde, jeg glemmer aldrig mine børns skrig da de så det og hvor meget de græd.
Kan du forestille dig, hvordan børn i den alder, som ikke er vant til at se dyr blive aflivet, hvordan de ville reagere på at se deres pony bliver skudt og få stukket hul i halsen så blodet strømmer ud ?
Slagteren havde selv en pige på 6 år og sagde hun tit havde set ham skyde en hest og ko osv, men DET forstår jeg så godt hun kan, det er dyr de får ind udefra de ikke selv har haft og passet i mange mange år. det er slagterens arbejde han udfører hver dag, for ham er det jo bare et job.
Jeg har havde jo forberedt børnene på hvad der skulle ske, og da det er så sjældent det bliver nødvendigt at aflive et dyr, valgte jeg at de ikke behøver "lære" at se på det, måske er næste gang om 10 år, det ved vi jo ikke.
Jeg aflivede selv en af deres kaniner for et par år siden, jeg gav den et slag i nakken med en jernstang og den var væk med det samme.
Det så de heller ikke på men jeg fortalte hvad jeg gjorde ved den og de var med til at begrave den. Jeg har aflivet en del kaniner og været med til at slagte dem (har ikke forstand på at gøre det selv).
Mht børnene, så havde jeg rådført mig inde på HN (Heste Nettet), de fleste råde mig til at gøre det som jeg gjorde, at de ikke så selve alivning/afblødning, men at de skulle sige farvel og se ham så "pæn" som muligt så det er det sidste de mindes om ham.
Kun en enkelt sagde at hendes børn så det hele, og nogle mente kun de skulle sige farvel mens han var i live og så ikke se ham mere.
Min egen reaktion på det var ingenting, jeg var nærmest bare lettet over det var overstået, så det ikke mig der havde gjort at børnene blev kede af det. Det er ikke for at være "sukkersød", men det er altså ikke det samme at aflive en man har haft så tæt en tilknytning til, som det er at skyde et vildt dyr i naturen eller et produktionsdyr som skal slagtes.
Jeg er sikker på jeg sagtens kunne arbejde på et hesteslagteri uden det ville røre mig, og tror (ved ikke) godt mine børn ville kunne "lære" at se på det som slagterens datter gør, men er dog i tvivl da de syntes også det er "synd" at der feks bliver skudt rådyr, selvom jeg har forklaret at hvis der ikke bliver skudt nogen bliver der alt for mange og så kan komme til at sulte da der ikke er føde nok osv.
Det skal siges at mine børn har respekt og forståelse for at man skal "hjælpe dyrene med at dø" så de ikke skal lide for livet, selv min store datter da hun kun var 5 år og vi troede hendes kat havde brækket benet, der sagde hun med tårer i øjnene: "mor, er det så ikke bedst at....." (og så græd hun), hun ELSKEDE den kat, men var godt klar over det kunne være nødvendigt med aflivning. Jeg sagde hun skulle slappe lidt af for vi skulle lige have dyrlægen til at se på det, benet var heldigvis ikke brækket men "gået af led" og katten blev rask efter nogle uger.
Jeg tror det ville være anderledes hvis børnene var lidt ældre, jeg var selv 11 år da jeg flyttede på en gård hvor der blev holdt den del jagter og vi tit så døde dyr, og var med og se en masse slagtninger af diverse dyr fra opdræt.

Erik A: Hvad mener du med: "Hele tråden lyder lide en... tråden..just for PETA DANMARK ...asking hunters to comment on shooting a horse-pony....come on..think about it!!" ??
Ja jeg spørger i et våbenforum, jeg forsøgte at høre andres erfaring med at skyde en hest/pony, jeg var blevet tilbudt det af en jæger men søgte noget mere information om det da jeg ingen erfaring eller kendskab har til det.
Undskyld, men jeg er MEGET dårlig til engelsk så måtte bruge "google translate" til oversættelse da tråden skiftede sprog, translate er ikke ret god men bedre end næsten ingenting.
Jeg kan forstår (ud fra translate oversættelsen) at derovre hvor du bor, er det eget normalt at skyde en hest/ko osv, men det er ikke noget man taler offentlig om som her på forum, hvorfor ikke ? er det ulovligt at skyde store husdyr derovre ?
Noget helt andet, du skriver du har en "50 kal Barrett riffel", nu er jeg jo ikke jæger, hvad bruger man den kaliber til derovre ?
Hvad svarer den til i forhold til det jægere bruger her i DK ?
Svar
#40
@Bondepigen, i en del andre lande er dyreværnsorganisationerne mere rabiate end i DK, derfor taler man ikke så åbent som vi er vant til, indlæg som dit kunne andre steder tolkes som et forsøg på at få jægere til at fremstå som afstumpede, dette skal ikke forstås som om dit indlæg ikke er velkomment, nu er vi i DK og de fleste mennesker er ikke så "berøringsangste" som i udlandet.

@Foto,
Citat:quote:

11. Føler man sig stødt af noget en anden bruger har skrevet, så retter man henvendelse til moderator. Man begiver sig IKKE ind i et slagsmål, for da bliver man selv modereret.



Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)