Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibre valg - 270W / 7x64
#21
Tror nu at de nakkeskud han leverer har mere med knald/fald effekten end hvad kan tillægges kalibren[Big Grin] Han kunne have gjort det samme med en 223R[:p] Han er totalt uhyggelig den knægt!
Svar
#22
Hej

Den polske jagtlov indeholder et kombineret kaliber og anslagsenergikrav ved jagt på vildsvin og de større hjortearter.

Kaliberen skal mindst være 7 mm og anslagsenergien skal mindst være 2000 joule på 100 meters afstand.

Alle polske jægere kender reglerne og det kan give problemer på foreningsrevirer, hvis man ikke overholder dem. Det er fuldstændigt tilsvarende som hvis en polsk jæger mødte op på en kronvildtjagt i danmark med en riffel, som ikke opfyldte kategori 1 kravene.

Han vil få læst og skrevet et eller andet og det risikerer danske jægere også i Polen, hvis man går på jagt med sin 6,5 x 55 sammen med almindelige polske jægere.

På statsrevirerne og de foreningsrevirer hvor jagtrejsebureauerne sender danske jægere hen er de godt klar over, at 6,5 x 55 er meget udbredt i skandinavien og i praksis lige så effektiv som 7 x 57 og den 10% kraftigere 7 x 64. Der er heller ingen problemer i at tage sin 6,5 x 55 med på sådan en rejse og tusinder har gjort det uden problemer.

Det bliver det bare ikke lovligt af. Før eller siden vil en emsig politibetjent tage fat i kraven på en dansk 6,5 x 55 jæger og stille ham foran en polsk dommer og så er gode råd dyre, for loven er fuldstændig klar.

Når rejsearrangørerne ikke fortæller det er den simple årsag, at de vil midste en kunde næsten hver gang. De fleste jægere som skyder 6,5 x 55 har kun har en riffel og de vil derfor ikke køber en jagtrejse til polen, hvis de får at vide at kaliberet ikke er lovligt til større vildt.

Det kan ikke være meningen af danske jægere skal føres bag lyset og kriminaliseres af griske forretningsfolk og det vil skade hele den danske jægerstand, hvis vi ikke overholde lovgivningen i de lande vi gæster som jægere.

Alene af den grund bør danske jægere ikke jage større vildt i Polen med kalibre under 7 mm.

7 mm er også minimuskravet til antilopejagt i flere afrikanske lande.

Mvh.

Lars
Svar
#23
@Lars: Rart med lidt fakta - tak for det! [Smile]

Men som et andet medlem har som signatur (kan ikke lige huske hvem): "Hvis ikke 338WM er nok, så burde man nok hellere lade være". [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg]
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#24
@Lars_
Hvor fandet har du alt det vrøvl fra - du har intet belæg for disse udtalelser, idet at du sikkert referer til FACE hjemmeside some er faktuelt forkert.
I Polen er minumumskravet 5,56mm til riffeljagt
Anslagsenerigen skal til Svin,Dåvildt, Sikavildt, kronvildt samt Muflon være mindst 2000J på 100 meters aftstand. Det mest interessante er desuden at der IKKE er krav til kuglevægten i Polen, hvile gør at en 243w er lovlig til både svin og hjort hvis der bruges en 100 grain fabrikskugle (dog er S&B ikke helt hurtig nok til at honorere dettte krav).
u kan det godt være at jeg lyder som en gammel sur kælling, men det pisser mig af at folk gang på gang gør sig klogere end de er.
Jeg har haft Polsk jagttegn i 8 år, og arbejder blandt andet som guide for danske turister der besøger min forening.

Ps- - dette har desuden været vendt før med det samme vrøvl til følge, hvor jeg også har været inde og rette, men jeg kan se at der er en tendends til at det bedre at skrive noget forkert bare for at blive set, end at bruge søgefunktionen
Svar
#25
@ Lars

Prøv lige at læse denne gamle tråd

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...aliberkrav

Hvis du stadig holder på at minimum krav er 7mm vil jeg gerne se bevis derpå.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#26
Citat:quote:

men jeg kan se at der er en tendends til at det bedre at skrive noget forkert bare for at blive set, end at bruge søgefunktionen


Har du noget at bygge den udtalelse på?

Det kunne da også tænkes, at brugerne i god tro skriver noget der ikke passer 100% blot fordi de selv er fejlinformeret, og ikke for at genere resten.

Det kunne da også tænkes, at der findes mange andre årsager, at man ikke har ret i det man skriver, men alligevel skriver, uden at det er bare for at blive set.

Har du haft ret i alt det du skrev her på forummet, og andre steder?
De gange du evt. ikke havde ret, skrev du bare for at blive set?

Jeg ved, at jeg ikke havde ret hver gang. Men jeg kan godt garantere for, at jeg ikke skrev kun for at blive set.

Lidt hård og meget generaliserende udmelding, synes jeg!

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Buba

[quote]

Har du noget at bygge den udtalelse på?

Buba

Dubravko



Uden at ville blande mig i denne tråd kunne det generelt være fedt med lidt kildeangivelse engang imellem.

Kilden kan udmærket være egen erfaring, men når det drejer sig om facts i lovgivning er kilde da Alfa og Omega.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#28
Ja, vi har jo lige været vidne til at Club338 har ophøjet Lars's udsagn til fakta. Hvilket det jo ikke er.

Så jeg kan kun slutte mig til at når vi taler om våben og jagtlov, så SKAL man tjekke sine kilder og ikke forlade sig på noget man har hørt på en jagt hvor onkel Georg var fiskal [xx(]



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Citat:quote:

@Buba Man kan nemt kommet til at tro at du har anden etnisk baggrund


Hvad mener du med det, jeg er en perle?!

Har jeg misforstået noget IGEN, eller det er IGEN mangel på humor du kommenterer?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
Kilden kan udmærket være egen erfaring, men når det drejer sig om facts i lovgivning er kilde da Alfa og Omega.



Nemlig!

Mvh Otterup
Svar
#31
@Buba
forandediget af dit indlæg er jeg nødt til at krybe til korset og komme med en rettelse til mit indlæg vedr Lars_'s udtalelser og bedreviden vedr polsk jagtlov - jeg fik kigget i mit polske jagttegn, og jeg har altså kun haft det i 7½ år
Svar
#32
Interessant at se hvordan et spørgsmål kan udvikle sig[Wink]

Uanset hvad faktisk lovgivning siger mht hvorvidt 7mm eller 243 er minimum i Polen, mener jeg at en så lille (243) kaliber vil være jagtetisk uforsvarligt til større dyr
Mht mit valg på baggrund af mange gode og saglige kommentarer, så bliver det en 7x64
Jeg mener den lige har det ekstra "punch" som jeg efterlyser af disse to kalibre jeg har i kikkerten, samt at med den er vi udover en evt diskussion hvorvidt en 270 er en 7mm eller ej

Jeg takker mange gange, og følger selvfølgelig den fortsatte dialog[Big Grin]

JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
Svar
#33
Hej Jens
Prøv du at fortælle skotterne det - 243w er en af de mest anvendte kalibere til hjort derovre - bevares - deres hjorte er ikke meget større en dåhjort.
jeg har skudt 5 af mine svin med 243w og de opdagede sgu ikke at de blev ramt - de gik lige i gulvet, og jeg vil ikke tøve et øjeblik den dag en hjort popper op, når det er min 243w jeg har med ude (i Polen) - for jeg ved den virker

og for at tage det en gang til for prins Knud - milimeterkravet i Polen er 5,56mm ved brug af riflet våben
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hej Jens
Prøv du at fortælle skotterne det - 243w er en af de mest anvendte kalibere til hjort derovre - bevares - deres hjorte er ikke meget større en dåhjort.



Som jeg skrev: Det er udelukkende min private holdning

JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
Svar
#35
Tak for kommentarerne til mit indlæg også de mere bramfrie !

Jeg har undersøgt sagen igen og det er korrekt som flere skriver, at den polske jagtlov i § 3 bestemmer, at minimumskaliberet er 5,56 mm.
Anslagsenergikravet på 2000 joule på 100 meters afstand er imidlertid korrekt.

Jeg beklager hvis den forkerte oplysning har givet anledning til forvirring, men vil gerne fastholde, at det er en almindelig opfattelse i Polen, at 7 mm er det mindste til større vildt og jeg ville ikke selv troppe op til en jagt i polen med et mindre kaliber.

Mvh.

Lars
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hej Jens
Prøv du at fortælle skotterne det - 243w er en af de mest anvendte kalibere til hjort derovre - bevares - deres hjorte er ikke meget større en dåhjort.
jeg har skudt 5 af mine svin med 243w og de opdagede sgu ikke at de blev ramt - de gik lige i gulvet, og jeg vil ikke tøve et øjeblik den dag en hjort popper op, når det er min 243w jeg har med ude (i Polen) - for jeg ved den virker

og for at tage det en gang til for prins Knud - milimeterkravet i Polen er 5,56mm ved brug af riflet våben

Hvor store var de svin? Der er også skudt elefanter med cal.222,og fordi det kan lade sig gøre kan det stadig være uetisk,og hvorfor overhovedet tage 243 med når der er mulighed for hjort.
MVH
LØVIG


Svar
#37
@Løvig
hvorfor skulle jeg slæben en 458Lott med fordi den ser sej og bruger patroner der koster en formue???.
Er 6,5x55 så også uetisk at bruge til hjorti Danmark meden 9 grams kugle der kun lige kan slæbe sig op på 2700J eller en 10 grams kugle der kun kan levere 2000J????
jeg kan ikke se det uetiske i at skyde en 80 kg gris eller en hjort med en 243w under individuel jagt - for der bliver skudt for 99% vedkommede skudt således at skudplacerings slå den ihjel som den skal. At jeg så hellere foretrækker min 308w under drivjagt hvor dyret er i bevæglese er så en anden sag (som sikkert kan flettes marehalm på i anden tråd).
Nu er det jagt jeg går på i Polen en smule større end de 20 ha som mange måske råder over i Danmark - jeg går ca 15 km om dagen under mine jagture - både på jagt om med mine hunde, hvor det er dem der er i centrum, og derfor fortrækker jeg til en hver tid under lang pürsch at bruge min 243w, da den ikke vejer ret meget.
Men jeg må da hellere ud og købe en overkill riffel, så jeg er sikker på at jeg kan forslæbe mig og smadre vildet, bare for at jeg ikke kan blive kaldt uetisk.
Svar
#38
7X64 ? Dem er der vist to af. En der hedder Brenneke og en der hedder Improved mener jeg. hvilken en har du valgt?
hogmeister
Hogmeister
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

7X64 ? Dem er der vist to af. En der hedder Brenneke og en der hedder Improved mener jeg. hvilken en har du valgt?
hogmeister



Ja, det er jo så et af de bedre sprørgsmål
Det ved jeg faktisk ikke - var ikke klar over der findes 2
Kan bare se at Sauer har en 7x64 pibe lige som jeg har checket Norma som umiddelbart kun har én - men flere forskellige kugler

Det skal hertil siges at jeg ikke har handlet endnu

Håber der er nogen som kan kaste lys over dette

JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Lars_

Tak for kommentarerne til mit indlæg også de mere bramfrie !

Jeg har undersøgt sagen igen og det er korrekt som flere skriver, at den polske jagtlov i § 3 bestemmer, at minimumskaliberet er 5,56 mm.
Anslagsenergikravet på 2000 joule på 100 meters afstand er imidlertid korrekt.

Jeg beklager hvis den forkerte oplysning har givet anledning til forvirring, men vil gerne fastholde, at det er en almindelig opfattelse i Polen, at 7 mm er det mindste til større vildt og jeg ville ikke selv troppe op til en jagt i polen med et mindre kaliber.

Mvh.

Lars



Lars, det skal du ikke beklage
Jeg har hørt lige nøjagtigt det samme som dig; at 7mm mange steder anses som minimum (lovgivning eller ej)

JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
JensM
Sauer 202 6,5x55
Beretta 687 II
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)