Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtsyge
#21
Hvor nedlagde du dem og hvordan var de huldmæssigt?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
Det var ca 15 km nord for Sorø.

Lammet vil jeg tro havde vejet 7 kg brækket. Det røg under jorden i ét stykke.

De andre var fine dyr. Jeg så i alt 10 dyr, men ingen af de andre i så lang tid, at det var muligt at se om de fejlede noget.

"Studerer" videre i morgen ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#23
er der nogen der har hørt om eksempler på råvildt syge i jylland ???? jeg har på vores revir fundet 2 døde lam. Som havde lagt et stykke tid og de skal have gået meget langt for der kan være tale om anskydning. og har længe tænkt på at jeg ser for lidt råvildt

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#24
Hørte fra en jagtkammerat i det vestsjællandske, at de i deres konsortium havde en diskussion gående på om de skulle bortskyde alt råvildt for at tynde ud i bestanden og muligvis dæmme op for råvildtsygen ad den vej...
Det valgte jeg nu på det kraftigste at fraråde... men gjorde opmærksom på muligheden for at undlade fodring og sliksten - og så i øvrigt bortskydning af svage og syge dyr, i takt med man opdager dem.
Det er lidt ligesom "Hvis nu jeg skyder dem før sygdommen får dem" så er råvildtet reddet".... øh hvilket råvildt??

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Selv om du lægger dig i selen vil du ikke kunne skyde et revir tomt for råvildt.

En reduktion af bestanden vil helt sikkert betyde en sværere smittespredning mellem landsdelene.

Det vil være bedre om man ikke flytter de skudte dyr mellem landsdele, egne, og smider efterladenskaberne i naturen. Det er desværre ofte set.
Svar
#26
Nej, men hvis man beholder en fornuftig afskydning tyndes bestanden jo også lidt ud... og det sammen med udfasning af fodring og andre vildt-koncentrerende foranstaltninger, kunne jo godt gøre en forskel... evt. hvis man kunne samarbejde med naborevirerne...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#27
Jeg tror også løsningen er ret simpel:
En tæt bestand giver frit spil for smitte.

Så hold til rådyrene her i efteråret. Skyd et eller to dyr mere end i normalt ville gøre.

Så får vi nogle sunde dyr igen.

Og så skal vi ikke være bange for at skyde bestanden væk, for det tror jeg simpelt hen ikke kan lade sig gøre. Dertil er vi for få jægere med for lidt tid.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#28
Jeg hørte dyrlæge Anders Holm hos Nystrøm & Krabbe for et par dage siden.
Udover at det var et vældig underholdende foredrag om jagt, fortalte han også lidt om hans viden om / syn på råvildtsygen. Og han virkede ret velorienteret - bl.a. fra den forsker fra Århus, der piller i de indleverede dyr.

Hans melding var, at det med al sandsynlighed er en virus, som angriber noget i maveregionen som jeg ikke kan huske hvad han kaldte og muligvis også hjernen.
Han fortalte, at hvis det ligner andre vira spredes det bl.a. via savl, hvilket igen betyder, at smitten spredes hurtigt hvis der er en tæt bestand, der bl.a. fodres på de samme foderpladser. Så hans politisk ukorrekte anbefaling var, at droppe vinterfodringen nogle år, gå hårdt til råer og lam og krydse fingrer.

Og så kunne han bekræfte, at der er fundet syge dyr i Jylland også.

/bundgaard
Svar
#29
Så er der endnu en teori på banen:

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/raavildt-doer-maaske-afbrkobberet-i-svinegylle/

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#30
Bortset fra et par faktuelle fejl i artiklen, så er kobberindholdet i svinefoder reduceret gevaldigt de seneste 10 år. Samtidig med at vækstfremmere blev udfaset i 2002 blev også kobber reduceret væsentligt i svinefoder. Dog burde sygdommen nok have været blusset op for 25 år siden så, fordi der var kobberindholdet mange gange større end idag, samtidig med at gyllen dengang blev spredt ud i luften og ramte alle planteoverflader. I dag( de seneste 5 år) nedfældes gyllen eller lægges ud med slæbeslanger og har minimal berøring med planter.
Svar
#31
Anders Holm nævnte også kobberteorien - og afviste den blankt.

/bundgaard
Svar
#32
Utålmodige jægere

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#33
I tilfælde at at kobber skulle være synderen, hvorfor bliver dyrene så først syge om vinteren? De unge dyr er født efter at gyllen er spredt ud om foråret. Får der får kobberforgiftning slår stængerne i vejret med det samme. I mit lokalområde bliver der spredt gylle ud på samtlige marker hvert tredie år, en del er smågrissegylle. Jagttrykket er meget lavt, og vi ser ofte dyrene på markerne. Så sent som forrige søndag holdt vi en lille trykjagt i skoven på 64 ha. Her så vi ca 25 forskellige dyr. Ingen viste tegn på sygdom. Sidste år så vi ca 50 forskellige dyr på sidste jagt 6 jan.
Jeg er stadig mere tilhænger af at det drejer som om afgrødesammensætningen på markerne. Alternativt burde der være en slags balance på nuværende tidspunkt på Fyn.
Svar
#34
Det er nok kobbervirus de har [Wink]

Hende lægen der har fortalt om kobberet lider vist desværre selv af en kraftig forgiftning

Vi må da ikke håbe hun skider sig selv af dage..

http://www.holistic-medicine.dk/patient/parkinson.html

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#35
Jammen så er kobber det nye sort.

Det løser bare ikke problemerne med råvildtet. Kobber kan være en katalysator, men ikke fremprovokere en sygdom. Fordi hvordan skulle nyfødte lam fra juni måned kunne optage støre mængder kobber frem til efteråret? Især på Fyn og midtsjælland. De største og antalsmæssigt tættest belligende svineproduktioner ligger omkring Vejle og i vestjylland. Ikke Fyn og midtsjælland.

Transformation er hvad det er. Hun har transformeret sin sygdom over på vores råvildtbestand. Sådan noget hollistisk overførsel kan godt være meget smittefarligt.
Svar
#36
vi havde råvildt med tyndskid i sverige for år tilbage ...

Og det var i skovområde

Men det var jo nok ikke det samme viruz ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#37
Nu på Bornholm

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#38
Nej det er ikke muligt at få kobbervirus i Sverige. Har også lige læst det i Jæger i aftes.
Svar
#39
Kritik

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#40
Endnu en teori:
Bejdsede frø

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)