Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
alt for stor egenspredning
#21
Hvor er råvildtet skudt? (blad, skulder etc) Hvad var udgangshastighed?

Råvildt er jo ikke så stort så med en så stor kaliber kan der måske blive lidt "ræve-effekt" dvs. alt er smadret indeni og udgangshullet er ikke pænt. Tror mere det er det end kuglekonstruktionen. Høj hastighed giver store skader i de mindre vildarter - ligegyldigt hvilket kugle.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er altså noget sjovt noget med de der uundværlige platinkugler.....
Havde der været et udgangshul på størrelse med en femmer med en traditionel god kugle så havde det været ubrugeligt..... Sjov sammenhæng[Big Grin][Big Grin][B)]


For mig er det ikke så meget størrelsen på udgangshullet men mere om der er fragmenter i vildtkroppen eller for den sags skyld i det man efterlader når man brækker dyret http://www.youtube.com/watch?v=GUi5Qmgo-Bs

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#23
Fragmenter i kødet kommer der i en eller anden udstrækning uanset hvad du skyder med. Det er bare et spørgsmål om at man endnu ikke har nok erfaringsgrundlag med kobber partikler i kødet og de ting det forårsager.

Men på den anden side, var det så ikke bedre med fældefangst i stedet???[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Der har vi svaret! Det er fordi vi ikke må bruge bly mere, at dyrene skider sig ihjæl af kobbervirus [Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#25
Klart[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by GT

Fragmenter i kødet kommer der i en eller anden udstrækning uanset hvad du skyder med. Det er bare et spørgsmål om at man endnu ikke har nok erfaringsgrundlag med kobber partikler i kødet og de ting det forårsager.


Jo det ville jo være godt med en mere dybdegående undersøgelse hvor begge projektiler på ligefod blev sammenlignet for fragmentering i vildtkroppen, ellers kommer det jo nemmest til at fremstå lidt for greenpeace agtigt, de undersøgelser de har lavet ind til nu er så vidt jeg ved kun sammenligning af fragmentering i vand og så kun røntgen billeder af vildt skudt med blyholdige blødnæsede projektiler, der burde også vises røntgen af de der er skudt med feks kobber

Sorry denne tråd omhandlede vist egenspredning og ikke fragmentering [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#27
Hej.
Jeg har haft store problemer med min 7mm RM, hvor jeg var klar til at sælge den igen. Så fik jeg hjælp af en der laver beregninger i QL han lavede mig nogle max ladninger og anbefalte at jeg prøvede med 0,7mm friflugt. jeg gik 3gr tilbage og startede der og så gik jeg op efter til max og så virkede det med alle de forskellige kugler som jeg havde fået købt, som jeg havde prøvet med før. Jeg startede med at rense i bund som Explorer beskriver, hvis man springer den del over så kan man godt glemme at få noget til at skyde godt, piben skal være renset i bund, hver gang inden man går ud og prøver nogle nye ladninger, mener jeg[Smile]. Siden jeg fik hjælp, har jeg hjulpet flere som har haft problemer med at få deres riffel til at skyde og det har lykkedes hver gang.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#28
Hej
Jeg havde en Sakko 75 338vm fik den aldrig til at være bare nogenlunde præsis,hverken med hjemme ruller eller fabriks ammo, den blev renset helt i bund efterset og afprøvet af bøssemager det hjalp ikke så den blev afleveret tilbage til forhandler.
Men synd for den næste der må det samme igennem,og jo heller ikke biligt.
købte derefter en cz 375 HH den skyder som en drøm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)