Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle skal man bruge i 6,5x55 til råvildt
#21
Citat:quote:

120 grains Nosler Bal tip


Jeps!!!

Og den er lige så god til "bodyshot" som til "headshot"[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Nemlig ja, en 120 Gr Bt, og klavert spiller.
Dem lader jeg til min lillebrors 6,5. Og bruger dem også i min 270 win, bare i 140 Gr.

Hva´ får en Bornholmsk, rævejæger mon tiden til at gå med...?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#23
120 gr. nosler bal. tip....men undgå at komme for langt frem på forbovene hvis muligt....[Wink]

støver.
Svar
#24
[quote]Originally posted by Swift

120 grains Nosler Bal tip. - + - 44 grain N150. . . [Wink]

så er det godt nok godnat Olsen [Big Grin]
Svar
#25
Citat:quote:

120 grains Nosler Bal tip. - + - 44 grain N150. . .

Swift



Nemlig ja!

Jeg havde på et tidspunkt et par æsker med Norma Golden Target (130 grains) i 6,5x55. For sjov hev jeg kuglen af dem og erstattede den med et Nosler BT 120 grains (mener COL endte på 73,1mm - men kan ikke huske det - kuglen blev sat, så der var samme afstand fra bunden er kuglen til krudtet som med originalkuglen). Præcision var hysterisk - MINDST lige så god som med GT (Golden Target og ikke Gammeltoft[Wink]). Virkning på råvildt var lige så god. Min far og jeg skød vel omkring 10 stk. råvildt til sammen med denne kugle over et par sæssoner og det virkede rigtig godt, med gennemskud på alle dyr og meget lille flugtstrækning. Jeg fik dem aldrig cronografferet, men de var ihvertfald ikke hotte - snarere tvært imod... Et par jagtkammerater fik også denne ladning, og har været lige så begejstrede...en total vinder!

J.
Svar
#26
120 grains Barnes TSX.... før den kom var det 100 grains Barnes-X

Jeg har ikke "over 120 stykker råvildt" som reference, men alle dem jeg har ramt fornuftigt er døde af det uden overdreven kødødelæggelse eller blodudtrædninger. Længste flugtstrækning har været ca. 100 m.

I min riffel (Sako med. Shilen pibe) skyder TSX'en med fornuftig præcision til jagtbrug (3 skud- 2 cm spredning på 100 m) vel at mærke med den første ladning jeg testede (laveste hastighed ,ca 880 m/s) sættedybden tog jeg med min Stony Point og trak ca 1 mm fra..
(Det virker stort set med alle projektiler i den riffel, men de bliver godtnok lange [:0])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej Alle
petoni når jeg bruger en kugle vil jeg have den holder den retning som den er skudt af i også igennem dyret og det ser man tit at en Lapua Mega skifter retning i dyret, derfor bruger jeg ikke den kugle mere, jeg har set at et dyr skudt på bladet, hvor kuglen er kommet lodret op af ryggen, har også set at den er kommet ud på samme side som den er ramt på, det kan jeg ikke bruge, derfor er jeg gået fra den kugle.

Mvh Maubla Ole


Maublu, jeg har skudt med den kugle de sidste 10 år, og det er da godt nok blevet til nogle dyr,og må godt nok sige at det ikke en mit billede, har haft en Dåhjort hvor kuglen vinklede, men efter at have truffet skulderknoglen, måske jeg har været heldig, eller du har været uheldig. Der er da garanteret kugler der er meget bedre, men jeg synes Megaen er ok [Wink]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#28
Hej
Jeg er meget tilfreds med Barnes kugler i min riffel (Bla...) [Wink]

[Image: Blaser Barnes 6,5x55.jpg]

Mangler og teste min nyeste cal. 270Win. Men det kommer. [Wink]

Her havde jeg en test på Norma, Barnes og Rhino
[Image: Test 223R.JPG]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#29
Hvis der er en kugle der kan ændre retning i vildtet er det da Barnes!!! eller generelt homogene kugler...så er det et issue, skal du holde dig langt væk fra dem!
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hvis der er en kugle der kan ændre retning i vildtet er det da Barnes!!! eller generelt homogene kugler...så er det et issue, skal du holde dig langt væk fra dem!



Ja, det har jeg ikke oplevet endnu.
Har ellers skudt nogle svin, bukke og hjorte med denne kugle og altid gennemskud hvor kuglen er gået ret igennem.

Hilsen Steen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#31
Tja det synes jeg jo er overkonkluderende..mht alle at homogene kugler 'slår sig'.. det kommer MEGET an på design. Impala 'spydspids' hævdes af mange at terminal tumble kraftigt. L Möller hævder hans KJG kugler ikke tumbler, men er ekstrem retningsstabile -> argument (og forsøg) hvordan ser kuglen ud efter først impact -> KJG 'rest stump' (efter have smidt fragementerende hulspids) er 'flatface' det giver en selvstabilserende effekt med den 'rette flade' og skarpe kanter - noget som 'spidser' ikke vil have (og Barnes er jo '4kløver' = hen mod 'mushroom' åbening og ikke flat face, så nærmere mere noget 'rundt' deformt der evt kan provokere mere vilkårlig orientering)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#32
Hej alle
GT, jeg laver ikke min vurdering på 2 dyr, som sagt har jeg skudt med Lapua Mega i mange år og jeg har skudt tæt på 200 stykker råvildt i min tid som jæger. Jeg nævnte et par stykker, hvor retningen ikke var holdt gennem dyet, jeg vil ikke lave beretninger over 20 eller 40 stykker råvildt for at overbevise folk om at den ikke holder retningen, folk kan tro det eller de kan lade være. Jeg har en kammerart hvor de sidste 3 dyr han har skudt med Lapua Mega ikke har holdt retningen gennem dyret så du må gerne blive Det er til at blive lidt lang i spyttet af....[B)]

Jeg nævner bare i mit indlæg, at jeg ikke vil skyde med Lapua Mega, så hvorfor bruge tid på den kugle. Jeg spørger til folks valg af kugle og beretning af deres 6,5x55 som de er glade for at skyde med med, det er som det hele. [^]

I skal have mange tak for alle de indlæg der er kommet, i skal endelig skrive

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#33
Hej Maubla.

Jeg skyder ikke selv længere med 6,5x55 men har tidligere brugt noget så simpelt som 160 grs hornady RN. Den kan bruges til det hele og har god virkning og minimalt kødspild. Jeg har 4 jagtkammerater jeg lader til med denne kugle og de er alle tilfredse. Der bliver hovedsaligt nedlagt råvildt med den, men den har også være banemand for et par dådyr i år blandr andet en fuldskuffel. Den bliver laddet med 46.0 grs Norma MRP. Col ligger fra 78,5 til 79,5 (UDEN ANSVAR)
Svar
#34
Jeg skyder selv med Hornady Interbond i min 6.5x55 og den er jeg meget glad for. Har efterhånden skudt >10 rådyr med den og alle er trillet omkring på stedet uden flugt. Udgangshullet har alle gange været på størrelse med en 5 kr. og med minimal kød ødelæggelse.
Svar
#35
Norma Alaska 10,1 g.

Det mest precise jeg nogensinde har hældt igennem min gamle CG 6,5*55, som er kortet ned og lagt i en billig fuldskæftet bøgepind.

Laver nemt 5 skudsbilleder på en femkrone-størrelse. Ofte kun en tokrone.

Og Alaskaen er nærmest perfekt til råvildt. Bang, død i knaldet. Udgangshul som en femkrone.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#36
Hej.

Jeg har brugt Hornady RN 100gr på et tidspunkt i min 243W den har virket fin selvom det er en kedelig kugle[Big Grin] men den virker, og det er vigtigt, på det sidste har jeg brugt Barnes TSX 85gr i min 243W som også har gjort det godt og den har holdt retningen igemmen dyret ellers brugte jeg den ikke[Smile]. Jeg har ikke brugt Hornady RN i min 6,5 i nu, men det kan nemt blive en mulighed. Jeg har brugt Hornady inderbond 165gr. i min 30-06 som jeg har været meget glad for, den har holdt godt sammen og lavet fine udgangshuller på max Ø 5cm. I Januar 2010 brugte jeg Hornady IB 165gr. i min 30-06 på grisejagt og det virkede også godt til gris.

Jeg vil stadig gerne høre om jeres valg af ammo til jeres 6,5

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#37
Hej Ole.
Jeg bruger en kombination der hedder norma hylster, CCI LR hætte, 46 grains MRP, og en Sellier & Bellot 140 grains SP kugle. Jeg var heldig at købe 200 projektiler for 250 kr sidste år, så sådan en kombi kan skrues sammen for knapt 3 penge.... udgangshastighed ca 760 m/s, og udgangshul ca 2 fempenge..... Har prøvet at lade dem til ca 820 m/s, men det er lig med svineri, da det åbentbart er en rimelig blødt konstrueret kugle. Der kan helt sikkert lades mere præcise, og bedre dybdevirkende patroner, men se lige på prisen... Jeg har endnu ikke mistet et dyr med denne patron, og jeg har da bestemt helt sikkert skudt ca omkring 650.000 rådyr... ( 9 )....
prøv det! det virker!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#38
Hej, jeg lader med Remington core lock 140gr til min 6,5´er, det kører super, og de er rimlig præsice!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#39
Opskriften på kugler til råvildt er den samme i 6,5 som i de fleste andre kalibre...

Der tegner sig et tydeligt billede hvis man læser anbefalingerne...

Brug en så tung kugle som muligt... over 140 grains og send den afsted med under 800 m/s gerne helt ned på 750 m/s så laver selv en blød ikke bondet Hornady minimal ravage og afhængigt af træf og omstændigheder en kort flugtstrækning...

Højere hastigheder ( over 850 m/s) så må man have fat i de hårde "kryptonit" kugler [Wink] for at få begrænset "griseriet"

Mine 120TSX går ca. 870 m/s og ærlig talt så synes jeg ikke at 10- 12 kr for en "bønne" er noget problem, jeg bruger sjældent mere end 10 - 20 stykker på et år..

Jeg skifter alligevel kikkert mellem jagt og bane, og skyder et kontrol.skud eller to inden jagten, så jeg har intet behov for at have samme kugle til jagt og træning.

Generelt har en 6,5 ikke de store problemer med "gennemskud" kaliberet har en meget høj SD (sectional density) som er afgørende for "dybdevirkning" og langt det meste danske vildt kan næppe stoppe en tung 6,5 kugle uanset kuglens konstruktion..

Vinkel-ændring i vildtkroppen er en følge af den ekstremt komplekse dynamik der opstår når man hamrer en deformerbar metalklump gennem et totalt uhomogent materiale, med hastigheder på over 2 x lydens. Jeg vil æde min gamle hat på at det kan forekomme med ALLE kugletyper og kalibre der normalt anvendes til jagt i Danmark...
Jeg vil også påstå at det er umuligt at afgøre statistisk om nogen kugler er værre til det end andre...

Maubla skriver jo i sit start-indlæg at han gerne vil have lidt fart på kuglen... så må han vælge noget med lidt "kryptonit" i... [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)