Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad bruger du af haglpatroner?
#21
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Hvis du skyder på standart-afstanden(40 yards) så skal du ind til side 350-400,eller deromkring.

Hilsen Ulrik


Til gås, and eller?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Rasm

Men jeg håber snart, at kunne udføre en god test af disse to patroner, samt nogle flere - ved brug af Oberfell og Thompson metoden.


Denne software gør optællingen noget lettere [Smile] http://www.shotgun-insight.com/intro.html

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#23
Explorer: Jeg har siddet og fumlet lidt med denne software, men kan simpelthen ikke finde ud at, hvordan det virker. Kan du hjælpe?
Svar
#24
jeg har sendt dig en mail da du ikke har enabled PM på din profil [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#25
Explorer
Tak for linket. Næste gang jeg prøveskyder, forsøger jeg med denne software. Jeg synes godt om, man kan få et grafisk billede af prøveskydningen.
Jeg har dog min tvivl om, hvor meget hurtigere det er end, at gøre det på "gammeldaws" vis.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Rasm

Jeg har dog min tvivl om, hvor meget hurtigere det er end, at gøre det på "gammeldaws" vis. [/font=Arial]


Det er jo nok alt efter hvor dus man lige er med sin computer [Wink]
Fodelen ved softwaren er at du ikke behøver at gemme dine skydeskiver til sammenligning med andre ladninger, chokes eller våben

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#27
Annanias HUNT
Hvor er grunden til du udelukket bruger hjemmeladet haglpatroner?
Hvor mange m/sek går haglene?


Hej Rasm

Jeg genlader fordi det er spændende med mere indsigt i hvad der sker.
Om jeg lader noget der er bedre end det der kan købes, ved jeg ikke.
Men ved at jeg har teste mit udstyr, patroner, chokes. og fundet frem til det der dur for mig.

Har også teste forskellige wads, med 4,5 eller 6 sliser osv.

Det er nok er mere vigtigt er at have fuglen midt i dit skudbilled, samt få bytte på rigtigt skudhold.
SÃ¥ slipper man for anskydninger.

Ang. hastighed går de 465 m/sek med en 38,7 gram stål.

AA

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#28
Explorer
Da jeg skrev:"Jeg har dog min tvivl om, hvor meget hurtigere det er end, at gøre det på "gammeldaws" vis." Må jeg have halvsovet. Jeg kan sagtens se det er nemmere, og dejligt at kunne gemme skudbilledet.

Annanias HUNT
Tak for svar.

Jeg testede forleden to nye patronmærker.

Navn: Gyttorps "Stålhagelpatroner".
Haglstørelse: 5 (3mm).
Haglladning: 32gr.
Max antal hagl: 270. (Ikke opgivet på æsken, men vurderet udfra sammenligning af andre patroner).
Opgivet hastighed: 410m/sek.
Pris: 95kr pr. æske ~ 3,8,- stk.
Tranboring: Kvart Halv (Faste boringer).
Hagl i skiven 35m (Ø75): 1#skud - 158 2#skud 116.1#skud 195 - 2#skud 198.
Antal "lufthuller" (Ø12): 1#skud 7 - 2#skud 10.1#skud 6 - 2#skud 6.

Navn: Sherwood "Stål High Speed".
Haglstørelse: 5 (3mm).
Haglladning: 32gr.
Max antal hagl: 255.
Opgivet hastighed: 415m/sek.
Pris: 95kr pr. æske ~ 3,8,- stk.
Tranboring: Kvart Halv (Faste boringer).
Hagl i skiven 35m (Ø75): 1#skud - 133 2#skud 125.1#skud 180 - 2#skud 151.
Antal "lufthuller" (Ø12): 1#skud 6 - 2#skud 5.1#skud 5 - 2#skud 5.

Jeg brugte "Sherwood"-patronen idag på jagt. Synes den var rigtig
god. Vil mene det er den bedste patron, jeg har brugt. fem fasaner samt en gråand, fra min side af.
Svar
#29
Jeg har brugt Sherwood i flere år og har været meget tilfreds, det er en af de få der giver et godt skudbillede i mit foreste løb som er boret kvart, jeg har også haft den over kronografen på et tidspunkt kan dog ikke huske resultatet, men den blev ikke sorteret fra så det må jo have været ok.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Annanias HUNT

[i]Annanias HUNT
Ang. hastighed går de 465 m/sek med en 38,7 gram stål.


Sammenligner man den med en 28 grams Kent Fasteel med 4'er hagl er der i den ca 195 hagl, med 38,7 gram kan man jo så gå op i haglstørrelse, med 3'er hagl vil man få ca 210 hagl og med 2'er ca 168 og dermed række længere end Fasteel

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#31
Ja, rigtigt

Jeg bruger 2er og 4er hagl i mine 76mm, som er skivelukket.
Synes at patronen er bedre med skive end stjerne.
Men har ikke dokumentation for det, andet end de er lettere at lave end stjernelukket.

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Annanias HUNT

Synes at patronen er bedre med skive end stjerne.
Men har ikke dokumentation for det, andet end de er lettere at lave end stjernelukket.


Nu er jeg ikke heller garvet i haglladning, men flertallet af de garvede hævder at det er sværere at fremkalde gode skudbilleder ved høje hastigheder samt at skivelukkede generelt også giver gode billeder, en skivelukket arbejder ved lavere tryk end stjerne lukket og dermed også lidt lavere hastighed, og så er der jo mere plads til hagl i en skivelukket, så det er jo en ren win win situation [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#33
Problemet ved stjerne er at selv om MEC'en er indstillet, så begynder de pludselig at knække sammen og skabe sig med nye hylster.
Og har endda en messing stjerne starter.

Brugte hylster er meget lettere, men det er MEC'en også beregnet til.

Så nye hylster skivelukket, brugte skivelukning[Big Grin]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#34
Det var ikke mange der interessere sig, bare en smule, for hvilken patron de benytter. [B)]

Burde det nævnes, at ved at finde en god patron til sin bøsse, mindsker man også risikoen for anskydninger?
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Rasm

[font=Arial]Det var ikke mange der interessere sig, bare en smule, for hvilken patron de benytter. [B)]


Mon ikke det skyldes at dette er et riffeljagt forum [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#36
Explorer
Med 440 tråde omkring haglbøsser, må der være mere end otte stykker, som går på jagt med haglbøsse.
Udover dette, kender jeg ikke en riffeljæger, som ikke også går på jagt med haglbøssen om efteråret/vinteren.
Svar
#37
Jeg gir dig helt ret, det var også ment som en joke [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#38
Jeg vil anbefale alle haglbøssejægere, at prøveskyde de patroner de anvender.

Efter at jeg har prøveskudt de forskellige patroner, som er fremlagt i denne tråd. Kunne jeg efter, at prøveskudt "Sherwood" tage den med på jagt, og føle mig rigtig godt tilpas da jeg skulle stoppe dem i løbene. Jeg vidste jeg havde gjort mit "benarbejde", og var mere rolig (ikke at jeg var urolig inden, men det gav et boost til NU er den der).

Det kræver ikke særlig meget, hverken materielt eller tidsmæssigt, at fortage en prøveskydning - så prøv. Del gerne jeres resultater med os i denne tråd.

Det kan gøres rigtig simpelt. En krydsfinérplade, samt en stolpe til at støtte pladen. Som skive, har jeg brugt en papirsdug købt i Bilka (1,2x10m).
Svar
#39
Jeg har testet de mest gængse haglpatroner på markedet. Sherwood viste jeg at være en af de bedste - for ikke at sige den bedste i min bøsse.
Prøveskydning med haglstr. 5 gav følgende resultater:
1/4: 65% og god haglfordeling - 30 meter.
1/2: 75-80% og ligeledes god haglfordeling - 35 meter.

Sherwood fås som bekendt både i haglstr. 1, 3 og 5. Prøveskydningsresultaterne med haglstr. 1 og 3 ligner til forvæksling overstående.
Svar
#40
Efter at have skudt en del med bl.a. Remington med mere, og haft et alt for højt patronforbrug pr. nedlagt fugl, skiftede jeg til Blue Pigeon i 5 hagl til min 12/70´er, og vupti.... så havde jeg pludselig halveret mit patronforbrug pr. nedlagt fugl.

Mener at de går minimum 425 m/s, og fasanerne ryger ned på 45 meters afstand uden problemer - ikke at jeg under normale omstændigheder skyder på så lange hold, men hvis de har fået hagl skal de jo helst leveres.

Her har jeg så i årevis troet at jeg var totalt håbløs til at skyde med haglpatroner, og så var det bare patronens skyld.... har tidligere testet en del patroner, med stærkt varierende resultat. Lidt overraskende at der er så stor en forskel.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)