Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skulle man vælge!
#21
Hvis man nu kender en der kan lade med Oryx, Partition, TSX eller hvilken som helst anden kugle i 8mm, så er prisen ca. den samme som med .300 pr. kugle.

Det er ikke derfor jeg ikke gider eje en skramle-98ér..

Og der er også nogen der skyder 150-200 skud med enten 9,3 el. 300wm i biografen uden at dø af det[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#22
Skød de første 5 år af min jæger karriere med en skrammel-98 i 8x57.
Et fantastisk kaliber der ikke er en døjt dyrere en nogen som helst af de andre nævnte kalibre. Manglende indsigt, slet og ret!

Den er direkte sammenlignelig med 30-06 og mht kuglebane ikke en døjt anderledes. Så godt er der alligevel ikke nogen der skyder så forskellen har jagtlig relevans!

At diskutere forskel i rekyle med to forskellige kalibre i to forskellige systemer er irrelevant.

Ingen af de tre store (6,5, 308 eller 3006) vil give dig varige mén.

Er der tale om udelukkende råvildt og en sjælden gang en lille gris eller et stykke kronvildt, så behøver du vitterligt INGEN kaliber .30!!!

Du vinder på mangfoldighed af billig kvalitets ammo til 6,5´eren.

Så bare sæt i gang[Big Grin][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by GT
Et fantastisk kaliber der ikke er en døjt dyrere en nogen som helst af de andre nævnte kalibre. Manglende indsigt, slet og ret!



Så kan du jo i din indsigt være så god at linke til en billig trænningsammunition?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Hvis man nu kender en der kan lade med Oryx, Partition, TSX eller hvilken som helst anden kugle i 8mm, så er prisen ca. den samme som med .300 pr. kugle.


hvilket ikke er særligt relevant for en nyjæger da han ikke selv genlader, og formodentligt ikke har adgang til kan lade til ham, udover det hvis han har, så er han afhængig af ham hver eneste gang han vil ud og skyde...

Citat:quote:

Og der er også nogen der skyder 150-200 skud med enten 9,3 el. 300wm i biografen uden at dø af det[Wink]



Hvilket egentligt ikke særligt relevant hvad en lille del af den danske jæger stand gør... Det interessante er hvordan den generelle nyjægere reagere når han får stukket en riffel i hånden og skal trykke på en aftrækker.
Mvh
Christensen
Svar
#25
Der er måske nogen nyjægere, der møder mennesker på skydebanen der gider at lade for dem. Men måske du ikke er en af dem [:o)]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#26
Citat:quote:

Så kan du jo i din indsigt være så god at linke til en billig trænningsammunition?


Hvis du nu i din fraværende indsigt undersøgte hvad der reelt fås så slap du for at spørge[Wink]
Men f.eks norma´s jagtmatch koster det samme til 3006 og 8x57[Wink]

I tillæg laver Hornady, Remington og Winchester både billig ammo og hylstre i kaliberet.
Her i europa gives ammo og hylstre fra Norma, RWS og Hirtenberger.

Mht Norma hvilket nok ville være det bedste valg, så burde enhver forhandler i danmark der kan handle med Normark og dermed Norma være i stand til at skaffe ammo fra dag til dag.

Skal det være ultra billigt/dårligt så er der PRVI partisan og SnotBoller på markedet.

Citat:quote:

Hvilket egentligt ikke særligt relevant hvad en lille del af den danske jæger stand gør... Det interessante er hvordan den generelle nyjægere reagere når han får stukket en riffel i hånden og skal trykke på en aftrækker.


Vrøvl!!!

På de 3 baner jeg kommer gennem sommeren er nyjægerne vores største kunder til træninsammo.
At der er enkelte der ikke tør/vil/kan træne er ikke det generelle billede!

At nogen af os så skyder 1000+ eller flere skud kan med rette benævnes som uden for nummer[Wink]

Den, med den billige træningsammo, ved standard kalibre er jeg ved at være lidt træt af at høre på når hovedparten af nyjægerne kommer med rifler til 10k+ og reelt har mønten til at købe 200 skrald om året.
Om det koster 1000 eller 1500 kr er fuldstændigt irrelevant i sammenhængen. Men ja i betragtningen er der en ubetydelig forskel som i et forbrug på f.eks 5000 skud om året i 10 år kunne blive til en slat.
Nuvel, en eksotisk fantasi magnum til 50kr pr patron har naturligvis heller ikke været foreslået.

Det er sku ikke det der vælter læsset.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Da jeg startede med at gå på jagt, blev det med en 270 win. Det tog da lidt tid at blive venner med den, og trænings ammu fra norma koster da lidt mere end til " De tre kedelige ".
Begyndte at bruge Hornady jagt ammo fra Kr.o Skov, de var billiger end norma trænings[Big Grin]
Også lige for at nævne 30-06, den sparker ikke mere end folk vil have den til. Hører tit på skydebanerne, folk sige " Jamen det er jo også en 30-06 " når de snakker STORE kaliber[Smile]
En blød bagkappe, og lidt vægt i riffelen, så kan alle da skyde med en 30-06[Wink]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#28
Min anbefaling (uden forbehold) til en nybegynder og til Dansk jagt er en Rem 700 med kort lås i kaliber 308W med en Leupold 3-9X50 el. Euro 1,5-6X42 på toppen. Den klarer alt fra ræv til kronvildt uden problemer, selv mennesker og papskiver.

Riffel: Remington 700 kan modificeres til ukendelighed, hvis ønsket og pengepungen er til det. Samtidig bliver reservedele aldrig et problem.

Kaliberen: Udvalget af 308W ammunition er enormt/uendeligt og lagervarer. Hvis kuglevalg, hastighed/anslgsenerg og vildt går op i en højre enhed, så dør vildet som det skal, hvis kuglen sidder hvor den skal.

Kikkert: Det siger sig selv. En lys stærk US kikkert er absolut godt nok.

Knæk og bræk, Thorlak

Som hjemmelader blev det nok til 7-08 på en Mohawk lås, bare for at være på tværs[:o)].

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Så kan du jo i din indsigt være så god at linke til en billig trænningsammunition?


Hvis du nu i din fraværende indsigt undersøgte hvad der reelt fås så slap du for at spørge[Wink]
Men f.eks norma´s jagtmatch koster det samme til 3006 og 8x57[Wink]


Nu tog jeg min tid til at gennemgå korsholm og Østjysk våbenhandelses hjemmesider...(de 2 sider med flest produkter) Ingen af dem reklamere med Norma Jaktmatch, og nej jeg ringede ikke til dem. De billigste jeg fandt var nogle S&B til til en 11-12 kr per skrald hos østjysk.Jeg tvivler på Norma er billigere? Hvis du har et link til prisen på jaktmatch ville jeg mægtigt gerne se det...

Citat:quote:

Citat:quote:

Hvilket egentligt ikke særligt relevant hvad en lille del af den danske jæger stand gør... Det interessante er hvordan den generelle nyjægere reagere når han får stukket en riffel i hånden og skal trykke på en aftrækker.


Vrøvl!!!

På de 3 baner jeg kommer gennem sommeren er nyjægerne vores største kunder til træninsammo.
At der er enkelte der ikke tør/vil/kan træne er ikke det generelle billede!


Øhhh hvor kom det fra? Prøv at læse hvad jeg skrev i den sammenhæng det var postet... Hvis du får det samme ud af det igen så har du misforstod mig... Min kommentar gik ikke på hvor meget nyjægere trænede, den gik på at folk skød mange skud med relativt rekyltunge kalibre som 300wm. Det fandt jeg ikke specielt relevant i forhold til hvad en nyjæger skal købe af kaliber i riffel...

Citat:quote:

Mht Norma hvilket nok ville være det bedste valg, så burde enhver forhandler i danmark der kan handle med Normark og dermed Norma være i stand til at skaffe ammo fra dag til dag.


Jeg kender ikke butikernes ammunitions leveranger efter skandalen med ingen vognmænd havde tilladelse. Sidste jeg læste fik de kun leveret 2 gange om ugen? Jeg ved ikke om det har ændret sig?

Udover det har jeg svært ved at se pointen i at købe et kaliber hvor ammunition ikke er hyldevare, hvis et andet kaliber der kan lavere det samme eller bedre er hyldevare... (Vi taler i sammenhængen nyjæger/første riffel)

Citat:quote:

Den, med den billige træningsammo, ved standard kalibre er jeg ved at være lidt træt af at høre på når hovedparten af nyjægerne kommer med rifler til 10k+ og reelt har mønten til at købe 200 skrald om året.



At nogen jægere møder op med dyre rifler har jeg svært ved at se påvirker hvad fornuftig rådgivning er, specielt i forhold til ammunitions pris.

Citat:quote:

Om det koster 1000 eller 1500 kr er fuldstændigt irrelevant i sammenhængen.



Det er her vi er lodret uenige. Jeg har svært ved at se nogen som helst fornuftig argumentation for at en nyjæger skulle brænde 500kr ekstra af på ammunition når han kunne få samme eller bedre resultatet med en af de 3 standard kalibre? De 500kr skal sq bruges på jagt og ikke krudt røg han ikke får noget ud af. Jeg ved ikke hvor du kommer fra i verden, men 500 kr er sq en pæn sjat for os andre... over en 10 årig bliver det til 5000 kr... Jeg kunne godt bruge 5000 kr lige nu... jeg hvad ikke med dig? Eller bare en 500 las... Jeg ville bruge den med det samme... på JAGT!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Der er måske nogen nyjægere, der møder mennesker på skydebanen der gider at lade for dem. Men måske du ikke er en af dem [:o)]



Hvis jeg gjord det ville jeg overtræde et pæn sjat love... godt nok har jeg kurset, men ingen genladningstilladelse.... Ej heller tilladelse til erhversmæssige genladning...

Og jeg har det egentligt ganske fint med holde mig til lovens smalle sti...

Pointe var at en nyjæger ikke kan forvente at finde en stabil kilde til ammunition til en fornuftig når han skal bruge det... Derfor synes jeg ikke det er relevant at rådgive ham i den retning.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#31
Det må denundenrendemig være nogen der keder sig - magen til kvæulanteri [xx(]

Tag nu lige lidt hensyn til den unge mand, der gerne vil have lidt hjælp [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#32
Kan kun melde mig til at du ikke burde købe en 30.06.

Da jeg for 13 år siden købte min første riffel Tror jeg ikke VTF var kørende og der var ikke så mange jeg kunne spørge til råds Mht riffel.

Jeg havde hørt om det fine kaliber 30.06 og fandt en fin og lækker riffel ( som jeg stadig har den dag i dag) og fik købt nogle kugler til den. Jeg havde skudt M/75 i militæret så jeg kunne SAGTENS skyde 30.06 også.

Men de første 2-300 skud var sq ærligt ikke sjove. Riflen vejer 4.2 kg så er ikke en letvægts riffel men heller ikke i den tunge tunge ende. Jeg har inden for de sidste par år fået sat anden bagkappe på for jeg kan ikke se hvorfor jeg skal pine mig selv mere end højest nødvendigt.

Kunne jeg spole tiden tilbage så havde jeg valgt en anden kaliber. Og er ikke sikker på andet end jeg havde valgt 6.5x55.

Og så til diskutions spørgsmålet om pris på ammo... Hvis man kan bruge 10k på en riffel og 20k på jagt hvad er det så galt i at skulle betale 15 kr for et skud? Så skulle man måske overveje og kun give 5k for riflen og så bruge resten på krudt.
Det er jo ikke os alle der skyder 500+ om året.

Jeg har valgt at da jeg vil skyde mange skud så har jeg købt en billig kaliber til at skyde mange skud med. 223 Rem.

Mange vil så sige JAMEN HVORFOR 2 RIFLER??

Fordi man kan...

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#33
Der var hvis en på dette forum der skrev at alle nyjægere burde have ret til at købe en tikka t3 med optilock montage og klik fast kikkert som den første riffel i stedet for alverdens gamle forskruede rifler af mere eller mindre suspekt herkomst.
det kan sq blive dyre at købe noget gammelt rasleværk med underligt aftræk osv.
plus det giver nogle kæmpe fustrationer at ligge som ny riffelskytte med noget der bare ikke kan holde 3 skud nogenlunde samlet.

så rækker økonomien tror jeg et godt bud vil være en schultz og larsen classic eller tikka t3 selvfølgelig i 6,5x55 eller 308w
Svar
#34
Jeg vil undlade at kommentere på ovenstående, men blot konstatere at skulle jeg selv vælge i dag ville jeg uden at blinke købe en 98'er i 8x57 til en tusse, en evt brugt kikkert til det dobbelte og resten af pengene til at komme på jagt...
Svar
#35
Så vil jeg da også nøjes med ikke at kommentere ovenstående[Wink]
Tiden er efterhånden løbet fra den over 100 år gamle mauser.
Og heldivis for det!!

Jeg kan følge høker langt hen af vejen, borset fra optilock[Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#36
Jeg ved ikke om det bliver dyrt nok for dig men jeg tror ikke den ville være svær at komme af med hvis du fortryder. Jeg har selv haft en som jeg var meget glad for. Den har bla. den fordel at den kan aflades i sikret tilstand.http://www.dba.dk/velholdt-riffel/id-70848749/
Svar
#37
Hej Brian84!

Nu ved jeg ikke hvilken landsdel du bor i. Men, mit beskedne råd til dig er, at du skal besøge nogle forskellige jagtforretninger. Som har en skydebane til rådighed[Smile] Der kan du prøve forskellige rifler og kalibre..
Du skal vælge en riffel, som passer til din kropsbygning og som ligger godt på din skulder. Er rekylen ubehagelig eller ligger riflen forkert på DIN skulder, vil jeg anbefalde, at du prøver en anden riffel..

Mvh Erik
Svar
#38
Og hvis du kigger brugt, så husk at have winchester 70 og rem. 700 med på obs. listen.

/bundgaard
Svar
#39
Her er dælme ellers et godt og billigt sæt:
http://www.dba.dk/riffel-tikka-m65-65x55-f/id-70831698/

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Her er dælme ellers et godt og billigt sæt:
http://www.dba.dk/riffel-tikka-m65-65x55-f/id-70831698/



Sættet er ikke så ringe[Big Grin], men den med at den kan lades fra oven er den ikke lidt misvisende[Wink], ihvertfald hvis man tror at man kan fylde magasinet, såvidt jeg husker kan man kun smide 1 i fra oven[?]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)