Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 win. eller 30.06
#21
Hej supernova.

Du har jo allerede selv skrevet dine kriterie ang. valg af kaliber.
Du skriver: Det er min eneste riffel, den skal være allround i dk. samt kunne bruges til større vildt i udlandet, der skal være tilgang til billig fabriksammu.

223R opfylder ikke alle kriterier. (kan så købes senere)

308W opfylder alle disse kriterier.

Så køb nu den kal. 308W og kom så ud og skyde[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#22
Jeg har droppet .223 rem, da kalibret er for lille.

Lige nu er der 80% chance for, at det bliver en Tikka T3 kal. 30.06 og 20% canche for kal. 308 Win.

Denne rekyle afskrækker ikke mig (40 sek.): http://www.youtube.com/watch?v=tpCkz9vD8...re=channel

Jeg har endnu ikke besluttet, om jeg skal vælge Hunter (træ) eller Lite (plastik).

h-vestergård: I øvrigt tak for tilbudet. Jeg bor desværre langt fra Ulfborg.

Det er dejligt med al den vejledning Smile
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by supernova

Lige nu er der 80% chance for, at det bliver en Tikka T3 kal. 30.06 og 20% canche for kal. 308 Win.Det er dejligt med al den vejledning Smile



Det er ca. de samme %satser på det antal medlemmer der råder dig til .308 frem for 30-06 ... bare modsat - 80%/.308 & 20%/30-06

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#24
@supernova.
Hvor i landet befinder du dig? Jeg gir dig gerne en håndfuld skud med min 30.06 til test. og så kan du få en håndfuld med en 308 bagefter.

Jeg holder til på fyn.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#25
Da jeg var ung og rimelig grøn riffelskytte, fik jeg en dejlig lille let riffel i en kaliber jeg ikke kunne kapere på det tidspunkt. Det tog egentlig forbavsende få skud, førend jeg var bange for den. Måske under 50 skud. Den skilte jeg mig hurtigt af med igen. Det har taget meget over 500 skud, førend jeg igen begyndte at blive fortrolig med skydning med riffel. Min pointe er, at en 30-06 og så tilmed i en Lite, mener jeg simpelthen ikke er det ideelle starter sæt. Det tager ikke lang tid, at blive til en vaskeægte rekylling, men det tager rigtig lang tid at komme af med det igen. Men rekyl og følelsen af samme er jo en meget individuel sag, og nogle mennesker har det aldrig som et problem for andre er det et stort problem.

Må jeg i øvrigt anbefale at læse følgende artikel:

http://www.rifleshootermag.com/ammunitio...index.html

Christian
Svar
#26
Det rigtige ville være en 6.5X55 så du kunne lære at skyde med en riffel [:o)]

Men da Du ikke vil høre - så lyt dog til 80/20 baseret på mange tusinde patroner affyret af medlemmerne på dette forum.[Wink]

PS: der mange ombord der har skudt baneskydning med 6.5 - det kan anbefales - der er skytteforeninger over hele landet, og i takt med medlemsnedgang på langdistance vil man altid blive budt velkommen på en 200 mtr-bane - og der stilles (ejet af foreningen/koster gratis) Sauer STR200 til rådighed - NEMLIG [^]

Meen patronerne skal du betale for !

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#27
Det er dumt at være nybegynder, og så købe en let riffel i et relativt stort kaliber + skodkikkert.
Denne opsætning vil ikke give dig det du har behov for nu her du skal til at træne med din ny riffel.
Jeg forstår dig sådan at du heller ikke vil bruge mange penge på projektet - dermed køber du også en kikkert som ikke er det bedste valg Bushnell er nævnt.
Jeg har set selv erfarne skyde med riffel og få flækket øjenbrynet med en kombination af for stort kaliber til den pågældende person og eller en dårlig kikkert.
Så gør livet nemmere for dig og købe en 6,5 x 55 - hvad er den for lille til? jo hvis du skal rende rundt nede i Polen på drivjagt på svin ... her i norden er den fantastisk
Og kan du ikke leve med det så køb en 308w med en kvalitetskikkert...
Du kan så senere når du har fundet ud af, at du er ligeglad med rekyl købe en større - husk det er altid sjovt at købe nyt våben og du har mange år foran dig... [8D]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#28
supernova hvor i landet bor du? Det kunne være en af forum medlemmerne i nærheden af dig vil tillade dig at afprøve en t3. Hvis du er heldig så enda i 30.06

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#29
Jeg bor omkring Nordjylland. Har forsøgt at åbne min PM.

Jeg lytter til hvert et ord, der bliver skrevet, og jeg tager hvert et ord til mig. Det er uden tvivl er Jer, der har den største viden på området.
Rekylen er tilsyneladende den væsentligeste grund til at vælge .308'ern frem for 30.06. Basseret på den ene skud jeg har skudt med kal. 30.06, har rekylen ikke afskrækket mig.
Jeg ved ikke, om der findes et svar på følgende: Hvilket at de to kaliberer opnåes den bedste præcision når vi er ude over 200-300 meter? - Her tænker jeg naturligvis ikke på jagt.
Svar
#30
ja supernova.

dejligt at høre at du vil til at skyde 200-300 m og dette er som regel liggende .så er det jeg igen SIGER TIKKA VARMINT 308[Wink][Wink][Wink] og ikke en tyndpibet tikka 3006 det giver disse her[B)][B)][B)]

mvh pc
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

og ikke en tyndpibet tikka 3006 det giver disse her[B)][B)][B)]

mvh pc



....det passer ikke. Hvis han vælger den i plast gir det da TÆSK TÆSK og TÆSK [Smile][Smile][Smile]

Tag nu den .308ér[Wink]

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Tikka4ever

Citat:quote:

Originally posted by helautomat

og ikke en tyndpibet tikka 3006 det giver disse her[B)][B)][B)]

mvh pc



....det passer ikke. Hvis han vælger den i plast gir det da TÆSK TÆSK og TÆSK [Smile][Smile][Smile]

Tag nu den .308ér[Wink]

[}Smile] Lad ham købe den T3 lite i 30.06 og lad os høre fra ham om 50 skud.[}Smile][Big Grin][}Smile]

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]



"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#33
Jeg læste mig til at da 308 win kom på markedet og begyndte at blive brugt til konkurrence skydning i 1950-60´erne
skete der det pudsige at gode skytter der skød med 30-06 og knap så gode skytter der skød med 308 win faktisk blev jævnbyrdige til konkurrencer.
Forfatteren til artiklen konkluderede selvfølgelig at 308 win er et lidt mere præcist kaliber.

Personlig synes jeg 30-06 har lidt for meget rekyl ( og jeg er ikke bette, hvis størrelsen altså betyder noget), så som nybegynder er mit valg også faldet på 308win.

Nu er jeg så gået på jagt efter det helt rigtige riffel tilbud [Wink]
Svar
#34
Den ender formentlig med en Tikka T3 Hunter i kal. 308 Win.
Svar
#35
hej supernova

jeg har en tikka 695 i kal 30.06 og den er ikke slem at skyde med du kan komme og prøve den hvis du har lyst

hilsen H.S.Jensen
Svar
#36
Jeg har en fuldskæftet Mannlicher Scönauer M72 i 30-06. Lækker lækker riffel jeg fik til en super pris, selvom jeg egentlig hellere ville have en 308'er.
Det er absolut intet problem at gå på jagt med den, der mærker jeg slet ikke rekylen. Men ved baneskydning, specielt liggende, der begynder det at være ubehageligt, efter ca. 25 skud, og ved ca. 40 skud gør det ondt. (S&B 180 grains Gameking)
Riffelen vejer 3,6kg med kikkert, og jeg vejer ca. 130 kg.
Jeg ville nyde at rekylen faldt de ca. 20%, som en 308'er har mindre, men det er kun til træningsskydning, at det er et problem for mig.

Jeg vil slutte mig til "hylekoret" der anbefaler en .308'er som den første riffel. Rekyl er mærkbart mindre, energien er en smule mindre, men på alm. jagtafstand har forskellen i energi IMO ikke praktisk betydning. For mig er alm. jagtafstand under 300 meter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Birke

Jeg læste mig til at da 308 win kom på markedet og begyndte at blive brugt til konkurrence skydning i 1950-60´erne
skete der det pudsige at gode skytter der skød med 30-06 og knap så gode skytter der skød med 308 win faktisk blev jævnbyrdige til konkurrencer.
Forfatteren til artiklen konkluderede selvfølgelig at 308 win er et lidt mere præcist kaliber.

Personlig synes jeg 30-06 har lidt for meget rekyl ( og jeg er ikke bette, hvis størrelsen altså betyder noget), så som nybegynder er mit valg også faldet på 308win.

Nu er jeg så gået på jagt efter det helt rigtige riffel tilbud [Wink]



Nej 308W behøver ikke at være mere præcis - det er kun et udtryk for hvordan skytten reagerer på den mindre rekyl.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#38
h.s. jensen: Hvor bor du henne ad?
Svar
#39
I en mellemtung riffel syntes jeg grænsen lige netop går mellem 308win og 30.06 for om rekylen er mærkbar eller kraftig.

Vigtigere er det dog med riflens vægt - en tung 30.06 riffel kan være lige så behagelig som en let 308win.

Jeg havde selv en fuldskæftet mannlicher i 30.06 og den sparkede som en hest. Satte om til Sauer 202 med 6,5x55 og 9,3x62 piber. Jeg kan bedre lide rekylen fra den tunge 202 med 9,3x62 (dog med rekylbremse) som fra mannlicher 30.06.

Med en let eller mellemtung riffel, og kun med mulighed for fabriksammunition ville jeg vælge 308win. Men med en tung solid riffel, og endnu bedre med adgang til genladet ammunition (evt. lidt nedladet) ville jeg vælge 30.06 da det giver lidt større muligheder.

Mvh. Ole
Svar
#40
Tja, jeg kan kun sige éen ting.... 308win, det virker[^]

Har haft 2 forskelilge 3006´ere og 3 forskellige 308´ere. Har de to 308´ere tilbage og ingen af grisene der er blevet skudt på har brudt sig om 308´eren[^]

Er endt op med 2 sæt til jagt, en 308win og en 300 win mag.

Resten er blevet solgt[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)