Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber til elg og Gris....?
#21
mht hurtiger patron og kuglefald vs margin... mener ikke det er afstands aspektet (som rigtig sagt er kontrollerbart vha laser ranger) .. men den usikker der ligger i evt vindforhold (kan veksle meget mellem dig og dyret og fra det tidspunkt du måler eller gætter vinden.. til det øjeblik kuglen er i luften). For vind drift minimering mener jeg de hurtige patroner har fordele pga kortere flyvetid og typisk kaliber der kan bærer en god BC kugle samtidigt med fart. Skotland her i efterårte .. middelvinde i bakkerne på 10-20 m/s (havde vindmåler med) og spidværdi på ca 40 m/s på toppen af største bakke .. så snakker vi om at det blæser og sideværds middel drift og dispersion det største problem

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#22
Ved vindpåvirkning har lette kugler INGEN fordele frem for tunge i det givne kaliber. Her snakker jeg naturligvis om samme kuglekonstruktion bare med en anderledes vægt og normalt bedre BC.

Har lige haft problemet inde på livet med skud på 4-500m på springbukke[B)].

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
jo jo kender godt langholdes skytters analyse af SAMME patron let/hurtig vs tung/langsom (god BC) kugle -> tung skulle vinde på langhold. Men hvis man sammenligner FORSKELLIG patron med omtrent samme hylsterrum og omtrent samme kuglevægt (dvs skal man købe en hurtige lille eller langsomere lidt større). Mindre kaliber -> bedre BC og sikkert også lidt mer fart ud af løbet afh forbrændings effektivitet, løbslængde, tilladt tryk etc. Men større kalibrer har typisk også tungere kugler -> lavere fart.. BC skalers dog lineært med vægt som er fordel for de tungere kugler, med modsat ændres form factor også til det dårligere med større kaliber (samme længde kugle og relativ form), det er noget mere vanskelig mht skalering iforh til ændring i kaliber

men ok, vil gerne se vind drift sammenligninger, hvis nogen har af 'magnumer'(mindre kalibre) vs 'mamuter' (større kalibre) når man prøver at holde hyster volumen og kugle vægt omtrentlig ens

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by rkn

9,3*62 til årsgrise i marts, lyder godt[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]



I know.....I know, Bare en lam undskyldning for at indkøbe nyt jern til skabet [Smile]

############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#25
Indskudt på 100m
6,5x55 10,01g oryx 300m(-580mm ) sidevind 10m/s(753mm)
270win 9,7g oryx 300m(-433mm) sidevind 10m/s(598mm)
300winmag 11,7g oryx 300m(-456mm) sidevind 10m/s(784mm)
9,3x62 18,5g oryx 300m(-672mm) sidevind 10m/s (860mm)
338winmag 14,9g oryx 300m(-474mm) sidevind 10m/s (634mm)

Skud på 300m er det nok lige meget hvad man vælger man kommer ikke uden om at man skal kunne sin ballistik...
Svar
#26
Citat:quote:

JAMO: Men kig nu på ballistikken med feks en 250gr Accubond (BC på .494). Skyder du den afsted med 750-60 m/s, så tror jeg ikke der er meget mere kartoffelkaster over den end der over en 6,5x55...


Rolig nu. 6,5x55 er på de rigtigt lange afstande .300WM overlegen da den holder sig overlyds ud til ca 1.000 meter. En .300WM klarer kun omkring 800 meter og selv min 9,3x62 med 250 grs TSX der sparkes ud med 800 m/s kommer ikke i nærheden. Så jo 9,3x62 er en kartoffelkaster hvis man sammenligner med 6,5x55. Men derfor er den nu et rigtigt godt kaliber alligevel.

Citat:quote:

dravis: Jeg er ikke helt enig i det med at en større /tungere kaliber ikke slår bedre ihjel...

Jeg har efterhånden kunnet studere forskellen på .308 og 376steyr (svarer energimæssigt til en lidt hård 9,3x62) på adskillige svin...

Alle ramt med pæne skud i "maskinrummet" alle grise der blev ramt af .376'eren tog ikke et skridt yderligere...de dejsede om på siden og lå højst og sprællede lidt, selv 90kg's keilere
(Hornady eller Barnes TSX 270 grains)
Virkningen var stort set den samme som en Blaser i 300Wm....

.308W med 180 grains kugler... tja... de døde allesammen, men de var tydeligt længere om det, med en del roden rundt og øffen eller kort flugt...

Elg har jeg ingen erfaring med.. endnu...


Det sidste først. Elg kan væltes med et lidt kraftigt pusterør. Der skal forbavsende lidt til, idet de er polstret på tremmekassen så en varmluftsbalon er pansret i en sammenligning. Derfor kan de skydes med hvad som helst. Den eneste undersøgelse jeg har set viste faktisk en omvendt sammenhæng imellem flugtstrækning og de kraftige kalibre. JEg vil dog tro at det skyldes dårligere skydning.

Jeg synes at det med skudvirkning er rigtigt svært. Jeg har fx skudt en kreiler på ca 75 kg med min 9,3x62 hvor begge lunger samt spidsen af hjertet var ødelagt. Den løb så omkring 100 meter med 2 kursændringer (ikke slingren). Den var stendød da jeg kom frem til den en god time senere, men jeg var noget overrasket over at den kunne løbe så langt. Dåvildt har jeg også oplevet være i stand til at gå et godt stykke 30-40 meter efter solide træf af min 9,3x62'er. Men det meste af det jeg har skudt med dette kaliber er bare væltet.

Min .300WM har indtil nu leveret knald/fald på alt, men det er ikke så meget endnu (4 rådyr og et par ræve).

Men min 22-250 skød jeg forrige år en buk der kom i let trav på omkring 40 meters hold. Den var perfekt ramt, men skulle da lige løbe 50-60 meter. Så meget for knald/fald for den... det var mit første stykke råvildt med det kaliber og jeg blev en smule skuffet, eller måske nærmere overrasket.

Jeg oplever som jeg har forsøgt at beskrive ovenfor at vildtets reaktion er særdeles individuel, og jeg har indtil nu ikke grundlag for at sige hverken at det er hastighed eller diameter der er mest effektivt.
Mvh.

Yeti
Svar
#27
358 win med en 225 grain Game King.

Jeg har brugt den til ca. 20 stk. råvildt og grise, den klarer jobbet hver gang - hvis man rammer.

Ballistik er i stil med en 6,5x55 med 10 grams Mega-kugle. Min er bygget med svær pibe, og rekyl er ikke værre end en 270´er.
Svar
#28
At 300WM kun skulle være godt ud til 800 meter er vist ikke korrekt. Det amerikanske militær har lige opgraderes fra 308 til 300WM for at have effekt ud til 1.200 meter....
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#29
Alle de kalibre du nævner er gode. Men jeg hører til dem som har svært ved at se mig selv skyde længere end 200 meter i en jagtsituation. Derfor ville jeg ikke være i tvivl om, at jeg ville vælge en 9,3x62. Når det er sagt har jeg selv en .300 win som bliver ompibet til .338 win, når min personlig finanskrise er ovre. Men det skyldes, at jeg har riflen, som jeg er glad for.
D93
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

At 300WM kun skulle være godt ud til 800 meter er vist ikke korrekt. Det amerikanske militær har lige opgraderes fra 308 til 300WM for at have effekt ud til 1.200 meter....



Yep [Smile]: http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=21251

############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#31
Spændende at være med på sidelinien, når man har en 9,3X62 i vente. Jeg har også en fornemmelse af, at dyrene kan opføre sig individuelt og overraskende med udfald til begge sider i de forskellige kalibre. For et par år siden drøftede jeg og det øvrige jagtselskab svenske jægeres indstilling til elgjagt med 6,5X55 kontra 9,3X62. Svenskeren, der ejer huset, som vi boede i skød elg nr. 45 mens vi var der, og han sagde følgende: De fleste svenske jægere skyder elge med 6,5X55, men der er en stigning af brugen af 9,3X62.Denne stigning forklarede han ikke med ønsket om en større knald og fald effekt ved brug af 9,3X62. Han sagde, at 9,3X62 har en anden virkning, som er mere eftertragtet. 9,3 skyder større huller i dyrene, og der er ofte væsentlig mere schweiss at eftersøge på.
Walnut
Svar
#32
Jeg har skudt 4 elge med 30-06 og længste flugtstrækning har været 25 mtr.

Ligeledes har jeg skudt 4 styk med 9,3x62 og her har længste flugtstrækning været 15 mtr. nåt man undtager den sidste der ikke var klar over at den VAR død[8D]. Fælles for alle 4 var at der ikke var gennemskud, men det bliver et spørgsmål om at finde den rette kugle.

Rekyle mæssigt anser jeg ikke 9,3eren for at være noget problem, men det er sikkert et spørgsmål om at få den skæftet rigtigt. Samtidigt skal det så lige siges at min ikke hører til i den lette ende - 5,1kg.

Har på et tidspunkt også haft 300WM, hvilket jeg anser for mit største fejlkøb til dato. Havde 338WM inde i overvejelserne men fravalgte den desværre.

Noget man altid skal huske på ved valg af magnum kaliber, hvis man ikke er hjemmelader - det koster når der står magnum på hylsteret,

9,3eren har ammo priser næsten på niveau med 30-06, og opfylder de flestes behov også med hensyn til kuglebane. Hvor mange gange kommer man til at skyde på 200mtr. + i Europa. Får man behovet må man sætte sig ind i ballistik tabellen.

Derudover synes jeg springet fra din 270 til 300WM er for lille. Du kunne evt. få 270eren kamret om til AI[Wink] samtidigt med at du investerer i 9,3eren.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#33
Argh Yeti - lad os nu holde tungen lige munden...at begynde og diskutere supersonisk/subsonisk i en tråd der handler om jagt er jo lige så ligegyldigt som diskusionen om flad kuglebane...beklager hvis det ikke fremgår tydeligt, men jeg taler ikke om skud på hverken 5,6,7,800 eller 1200 meter... de flestes evner ved skud på vildt ophører på 200+ meter, og få kan levere gode, sikre skud på 300 meter og MEGET få længere ude...for kommer vi ud på de afstande skal der ud over "marksmanship" også en god portion held til - ene og alene fordi der kan ske temmelig mange ting fra man slipper kuglen til den er fremme ved sit mål...

Så lad os holde diskussionen inden for jagtrelevante afstande - hvor min påstand om mere eller mindre identsike kuglerbaner for de nævnte kalibre stadig står ved magt...[Wink]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har fx skudt en kreiler på ca 75 kg med min 9,3x62


Hvafa, er de jagtbare i Sverige[:0], så ska man sgu passe på hvis man ryger i handel med en svensker[^][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#35
Citat:quote:

270 til 300WM er for lille.


He he,
du har vist drukket af natpotten[xx(]

En 300wm er nok et af de mest universelle kalibre der findes[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
He he,
du har vist drukket af natpotten

Det må natpotten springer jeg lige over, de lyster må du holde for dig selv.

En 300wm er nok et af de mest universelle kalibre der findes

Det mener du og det respekterer jeg, men jeg har så en anden mening[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#37
He he,
hvis du skriver
Citat:quote:

springet fra din 270 til 300WM er for lill


Så HAR du vist drukket af natpotten[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har fx skudt en kreiler på ca 75 kg med min 9,3x62


Hvafa, er de jagtbare i Sverige[:0], så ska man sgu passe på hvis man ryger i handel med en svensker[^][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty



Ja pas bare på hvis du handler med os på denne side af sundet [:o)]
Mvh.

Yeti
Svar
#39
Så faldt niveauet i tråden, til et lavt og behageligt plan, hvor alle kan deltage!

Stoffer
Svar
#40
Da det lyder til du vil skyde Elg og Gris, formoder jeg det er på drev, så er det jo 9,3 eren du bør vælge..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)